zavřít

Dlouhý popis filmu

Film Tenkrát na východě vzbudil při pracovních projekcích natolik pozitivní reakce, že jsme uvažovali o pokračování už před jeho premiérou. Nadšené odezvy se dočkal zejména díky vynikající souhře dvou hlavních aktérů, říká producent Jonathan Glickman. Komika pramení ze střetů mezi jejich odlišnými kulturami a osobnostmi, které jsme ještě zvýraznili přítomností Wangovy sestry, dodává režisér David Dobkin.

Neexistuje nikdo, kdo by dokázal přinést na plátno stejný druh tělesné komiky jako předvádí Jackie Chan, říká Dobkin. Jackie je Charlie Chaplin a Buster Keaton naší generace. A Owen je neobyčejně talentovaný komik a scénárista. Je skutečným mistrem v jazykové obratnosti.

Viktoriánská Anglie doposud nebyla dějištěm kung-fu soubojů, proto jsme si říkali, že by mohlo být zajímavé s tímto nápadem nic netušící Brity překvapit, říká scénárista Alfred Gough. Myšlence postavit do kontrastu drsné kovbojské způsoby a prostředí vznešeného Londýna se nedalo odolat, dodává Glickman.

Ústřední hereckou dvojici tvoří opět Jackie Chan a Owen Wilson. Rád jsem se vrátil k této roli a dal se znovu dohromady s Owenem, říká Chan. Stali jsme se přáteli během natáčení Tenkrát na východě a nyní je pro nás snadné dostat se zpět do rytmu a při hraní se vhodně doplňovat. Owen má na starosti legrační dialogy a já se věnuji akci, ve které je často také mnoho humoru.

Lišíme se ve spoustě věcí, pokračuje Chan. Owenova komika vychází z dialogů, zatímco ta moje má spíše tělesnou povahu. Ve filmu proto zdůrazňujeme rozdíl mezi oběma postavami. Chon Wang se snaží pokaždé jednat čestně, staví na disciplíně, věrnosti a hrdosti. Owenova postava naproti tomu stále jen šaškuje okolo a podvádí ostatní lidi.

Roy je tak trochu zbabělec a podvodník, který v sobě nemá příliš odvahy a statečnosti, říká Owen Wilson na adresu své filmové postavy. Neúspěšně se pokusil zbohatnout pomocí obchodních spekulací a na začátku filmu je ve velmi podobné situaci, jako když se s Wangem setkal poprvé. Když ale zjistí, že se v Londýně schyluje k velkým nepříjemnostem, sebere zbytky odvahy a je ochoten svému příteli pomoci.

Základem tohoto filmu bylo nalézt prostředí, které by oběma hlavním hrdinům umožnilo rozehrát jejich komedii ve velkém stylu, říká Dobkin. A takovým prostředím se ukázal být Londýn v 80. letech 19.století. V tomto období byl středem světa.

Královský trůn Britského impéria, které se právě nachází v období své největší slávy, je velkým lákadlem pro Lorda Rathbone (Aidan Gillen). Ten připravil ďábelský plán, jak přeskočit celou řadu lidí, kteří mají k jeho vysněnému postu mnohem blíže než on sám. Příchod nových druhů zbraní mu dává jedinečnou příležitost zneškodnit každého, kdo mu stojí v cestě – včetně samotné královny Viktorie.

Rathbone touží po moci a je amorálním člověkem, avšak sám sebe považuje za velkého muže, v jehož rukách leží osud země, říká Aidan Gillen. Velikáni si mohou dovolit velké přečiny, a leckdy jsou za ně i uctíváni. Proto na sebe Rathbone nahlíží nikoliv jako na zločince, ale jako na výjimečného člověka.

Natáčení akčních scén

Vytvářet choreografii akčních scén je velmi náročné, říká Jackie Chan. Akce musí mít správný rytmus, jinak se bude publikum nudit. Scéna se musí naplánovat stejně jako kdyby šlo například o sekvenci z muzikálu.

Stěžejní akční scény byly natáčeny na plovoucí říční lodi, uvnitř hotelových otáčecích dveří (o tom snil Chan po několik let) a mezi stánky přelidněného tržiště. Působivý závěrečný souboj mezi Wangem a Rathbonem se odehrává uvnitř londýnského Big Benu. Jen pro tuto sekvenci byly postaveny 4 obří scény, ve kterých mohl Chan náležitě využít svého jedinečného fyzického umění.

Často se stávalo, že Jackie a lidé z jeho kaskadérského týmu přišli na scénu a zkoušeli manipulovat a experimentovat s různými věcmi, které byly součástí dekorace. Nejdřív jsme se je snažili přesvědčit, že jde o velmi drahé předměty, které nejsou určeny k použití, ale stejně si nedali říct. V dalších záběrech jsme tedy používali raději jen funkční a nahraditelné věci, protože jsme věděli, že mohou skončit na kusy. Nebylo to vůbec jednoduché, vysvětluje prop master David Balfour.

Birnbaum podotýká, že výběr použitelných předmětů je důležitou součástí přípravy akčních scén. Jackie se rozhlédne po místnosti a řekne: ‚No, možná bych mohl použít tenhle deštník, tenhle žebřík a možná i tenhle zvonek.‘ Během několika minut má v hlavě kompletní choreografii akční scény, která je úžasná nejen z hlediska techniky bojového umění, ale také pro svou komičnost, kterou získává díky Jackieho způsobu použití běžných předmětů během souboje.

Ke ztvárnění slavného newyorkského hotelu Ritz, kde se oba hlavní hrdinové na začátku filmu znovu setkávají, využili filmaři bývalého lázeňského rekreačního střediska v blízkosti Karlových Varů. Zde si Jackie splnil svůj dávný sen o natočení akční scény uvnitř skleněných otáčecích dveří. Natáčení této scény považuje za jeden z nejtěžších kousků, které v životě dělal. Scénu bylo velmi těžké natočit kvůli konstrukci dveří, které se skládaly z prohnutého skla a zlatých klik. Oba tyto povrchy totiž zrcadlí obraz a proto nebylo jednoduché najít vhodný úhel, ze kterého by se dala scéna nasnímat, aniž by byla v záběru vidět kamera. Uvnitř dveří bylo navíc velmi málo místa. Na miniaturním prostoru jsme bojovali tři, nepočítaje vozík plný zavazadel. Natočení této scény nám trvalo celé dvě noci, říká Chan.

Stejně jako je Jackie známý tím, že všechny kaskadérské kousky dělá on sám, chtěl bych být já známý tím, že nedělám vůbec žádné, směje se Wilson.

Stručný popis filmu