zavřít

Dlouhý popis filmu

Dva bratři mají společný cíl: stát se rekordmany v rychlostním lezení. Filmař Pepe Danquart doprovází Alexandera a Thomase Huberovi na jejich cestě úchvatnou krajinou Yosemitského národního parku. Spíše než o rekordech je to však film o překonávání vlastních limitů.

Alexander a Thomas Huberovi provozují lezení jako závodní sport. Jejich výstupy neustále vyžadují, aby šli až na pokraj toho, co je fyzicky možné. Dva rychlostní horolezci tvoří dvoučlenný tým spojený provazem a neskutečnou rychlostí zdolávají téměř kolmé skalní stěny. V Bavorsku jsou známí jako „Huber-Buam“ (Huberovi chlapci) a ve světě se jim přezdívá jednoduše „Bratři“. Režisér Pepe Danquart nejen filmuje jejich (neúspěšný) pokus zdolat rekord v Kalifornii, ale zároveň s nimi diskutuje o tom, co je k lezení motivuje, o nebezpečí, které lezení provází, a o životě. Velkolepým momentem filmu „Am Limit“, tedy třetí části Danquartovy sportovní trilogie, je pokus bratří pokořit rychlostní rekord zdolání Nosu (The Nose), nejslavnější lezecké trasy na světě. Zasazení děje: Yosemitský národní park ve Spojených státech, se svou tisícimetrovou skalní stěnou „El Capitán“.

„Am Limit“ je možno považovat za dokument o extrémních sportech, jako např. o surfařích, paragliderech a snowboardistech. Nabízí rychlé sledy obrazů, neuvěřitelné krajiny a zdatné atlety. Film představuje dva sportovce, kteří do detailu plánují každý krok a provádějí několik cvičných pokusů na své trase. Moc dobře vědí, že jakýkoliv chybný pohyb může být osudný. Danquart ovšem představuje ještě jednu perspektivu: on, filmař, má bratra-dvojče, který je také filmovým režisérem. Film je tedy poháněn nejen fascinací lezením, ale zároveň i schopností postihnout komplexní škálu emocí mezi dvěma bratry, kteří by vlastně měli ve sportu být soky. Rychlostní lezení je provazem svazuje do jednoho týmu s chytlavou přezdívkou „Huber-Buam“. Jako tým spolu buď zvítězí, nebo prohrají. „Am Limit“ ukazuje vztah dvou bratrů, jejichž symbiotické pohyby na skalní stěně připomínají práci ozubených kol v úžasně rychlém stroji. Neshodu si dovolit nemohou, ale zároveň své konflikty musí řešit skrze sport samotný, aby si každý našli svou individuální cestu.

„Am Limit“ sleduje první dva pokusy bratrského dua o co nejrychlejší zdolání výstupu na Nos, nejslavnější lezecké trasy na světě. Při jejich prvním pokusu Alexander spadne a výstup je odložen na příští rok. Mezitím se Alexander chce pokusit o přechod Cerro Torre v Patagonii. Výstup, který je mařen nepříznivým studeným počasím, zdůrazňuje roky úsilí a mnoha marných pokusů, které musí horští sportovci přijmout, pokud jednou chtějí stanout na svém osobním vrcholu. To byl právě případ Huber-Buam v jejich vytouženém snu zlomit rychlostní rekord. Výstup museli během filmování „Am Limit“ dvakrát vzdát. Zanedlouho poté uspěli a původní fenomenální rekord překonali o tři minuty. Pro filmování „Am Limit“ najal Pepe Danquart jako kameramany špičkové lezce. Členové týmu si pohráli s technickým vybavením a podařilo se jim zachytit velkolepé scény přímo ze skalní stěny. Kameramani sestavili speciální podpěry a pomůcky, aby mohli nafilmovat lezce v co nejintimnější vzdálenosti a zachytit je v pohybu. Nainstalovali mikrofony přímo do stěny, aby bylo slyšet každé jejich slovo, nádech či výdech. Při natáčení svého třetího dokumentu byla pro režiséra technická dokonalost stejně důležitá, jako úchvatné záběry, které zachycují nebezpečí i fascinaci.

„Am Limit“ přivede diváky do extrémních momentů už beztak extrémní disciplíny, rychlostního lezení. Výstupy, které pokročilí lezci překonávají několik dní, jsou zdolány rychlostními lezci s minimem vybavení v rozmezí pouhých několika hodin. V potaz je však třeba brát měsíce příprav, ve kterých si lezci zapamatovávají detaily povrchu skály, pohybové postupy a zvažují rizika. Rychlostní lezení je naprosté šílenství, ale pro Huber-Buam je to také profese spojená s vášní, obětováním a závislostí.

Pepe Danquart vyhrál v roce 2008 Bavorskou filmovou cenu za nejlepší režii a byl nominován nejen na Německou filmovou cenu a, ale také na Evropských filmových cenách.