Moje krásná čarodějka
- Typ:
- film
- Žánr:
- komedie, romantický, fantasy
- Délka:
- 102 min
- Motto:
- Nudíte se, začněte randit s čarodějkou.
- Země:
- USA, 2005
Upravit profil
Naivní a dobrosrdečná čarodějka Isabel (Nicole Kidman) z kalifornského San Fernando Valley je pevně odhodlána od základu změnit svůj život - chce se vzdát svých nadpřirozených schopností a žít jako každý obyčejný smrtelník. Na druhé straně města...
Film-vice
S myšlenkou adaptovat oblíbený romantický komediální seriál Bewitched do filmové podoby si producenti Douglas Wick a Lucy Fisher pohrávali již delší dobu. Během příprav projektu projevila zájem o titulní roli oscarová herečka Nicole Kidman, což Wicka velmi povzbudilo a inspirovalo. „Vždycky jsme to brali jako příběh o lásce mezi hodně nadpřirozenými ženami a hodně pozemskými muži,“ říká producent. „Nicole dodává její vznešená krása perfektní, čarodějný vzhled a její dokonalý herecký um jí propůjčuje schopnost ztvárnit věrohodně ženu s nadpřirozenými schopnostmi. Navíc má Nicole nos, který je až zázračně podobný nosu Elizabeth Montgomery.“
„Nyní už jsme jen potřebovali najít někoho, kdo by byl stejně perfektním kandidátem na roli scénáristy a režiséra,“ říká Fisher. Byla to ředitelka Columbia Pictures Amy Pascal, kdo jako první navrhnul Noru Ephron - scénáristku a režisérku, která se v minulosti podepsala pod romantickými komediálními hity jako Když Harry potkal Sally (scénář), Samotář v Seattlu nebo Láska přes internet (oba režírovala a podílela se na jejich scénářích).
Její představa o pojetí filmu Nicole Kidman definitivně přesvědčila. „Vysvětlila jsem jí, že základem je příběh o současné čarodějce, která je obsazena do remaku televizního seriálu jen díky tomu, že má úplně stejný nos jako Elizabeth Montgomery a nepředstavuje nebezpečí pro představitele titulní role, který nehodlá mít před kamerou žádnou hereckou konkurenci,“ vysvětluje Ephron. „Tím to začalo.“
Všechny zaujal fakt, že Ephron svým námětem vzdala hold původnímu televiznímu seriálu, aniž by se jej snažila napodobovat. „Noře a Delii se podařilo zachovat romantický i komediální náboj původního seriálu a zároveň příběh přenést do současné doby,“ říká Wick.
Nicole Kidman přiznává, že její původní zájem pramenil zejména z pocitů nostalgie. Když se ale projektu zhostila Nora Ephron, uvědomila si, že tento film jí nabídne mnohem více – možnost pracovat na romantické komedii pod režijní taktovkou filmařky, která má tento žánr v oblibě a dokonce svými filmy občas udává směr jeho dalšího vývoje.
„Všichni mi vždycky říkali, že se hodně podobám Elizabeth Montgomery, což byla první věc, která mě k plánované filmové adaptaci přitahovala,“ říká Kidman. „Když jsem byla malá, dívala jsem se skoro na každý díl. Nicméně, když pak Nora řekla, že se na filmu bude podílet jako scénáristka i režisérka, ihned jsem věděla, že si to nemohu nechat ujít. Bylo úžasné sledovat, jak pomalu dává ten velmi chytrý duální příběh dohromady.“
Všestranná Kidman jako Montgomery nejen vypadá, ale také sdílí její výjimečný talent krčit rozkošným způsobem nos. V tomto směru získala opravdový respekt v okamžiku, kdy nechala Ephron nastoupit všechny herce i filmový štáb před kameru a poté je nechala jednoho po druhém tento mimický prostocvik zkoušet - v drtivé většině případů s velmi neuspokojivými výsledky!
Bezelstná Isabel se zoufale snaží stát se obyčejnou holkou a je neustále v dobré náladě, a to i v okamžicích, kdy jí házejí klacky pod nohy lidé, kterým důvěřuje, nebo ji trápí její nadpřirozené schopnosti. Ve výsledku je její snažení velmi komické a roztomilé. „Ani si nejsem jistá, jak bych to přirovnala k jiným rolím, které Nicole v minulosti hrála,“ říká Ephron. „Nenapadá mě žádný film, v němž by ztvárnila nějakou podobnou postavu. Její herecké výkony mají úžasnou hloubku a sama Nicole má výjimečný herecký rozsah. A - stejně jako každý skvělý herec - velmi tvrdě pracuje na tom, aby výsledek působil dojmem, že je to vlastně úplně jednoduché.“
Pro komediálního herce Willa Ferrella, který obsadil roli do sebe zahleděného Jacka Wyatta, byl tento film také určitým krokem do neznáma. Ferrell, který se proslavil svým vystupováním v pořadu Saturday Night Live a hereckými úlohami ve filmech jako Mládí v trapu nebo Vánoční skřítek, si tentokrát střihnul romantickou roli, v níž je vtipný i roztomilý zároveň.
„No, řekněme, že zahrát milostné vzplanutí k Nicole Kidman není zase tak složité,“ komentuje svou roli Ferrell. „Ale spolupráce s ní byla velice příjemná i z jiných důvodů. Při hraní je natolik přístupná, že ze mě ihned opadla veškerá nervozita z přítomnosti hvězdy podobného kalibru. Přestože se jedná o romantickou komedii, přistupovala ke své roli stejně seriózně, jako kdyby se jednalo o historický snímek nebo drama.“
Ferrell je znám pro své bláznivé improvizace a schopnost vytěžit humor z téměř každé situace. Tyto schopnosti se výborně doplňovaly s přístupem režisérky. „Když jsem s psaním scénářů začínala, říkala jsem si, že je nepřípustné, aby mé dialogy někdo upravoval,“ směje se Ephron. „Pak se ale ocitnete na place při samotném natáčení nějaké komedie a zjistíte, že lidi napadají leckdy vtipnější věty, než jaké jsou ve scénáři. Bylo by poměrně idiotské trvat na svém a nenechat je tímto způsobem přispět, proto improvizace vítám a velmi ráda s nimi pracuji. Vzhledem k tomu, že Will je svým improvizačním uměním známý, udělali jsme před začátkem natáčení dvoutýdenní přípravy, aby si na sebe s Nicole zvykli a zjistili, jaký má ten druhý herecký styl. Ukázalo se, že i Nicole je skvělá improvizátorka. Během příprav přišla s několika okouzlujícími improvizacemi, které jsme nakonec použili i ve filmu.“
Dvěma dalšími postavami, které mají na magický vztah Jacka a Isabel velký vliv, jsou Nigel Bigelow - Isabelin sympatický, ale přísný otec v podání Michaela Cainea - a nezkrotná diva Iris - představitelka Endory v nové verzi televizního seriálu Bewitched, kterou si zahrála Shirley MacLaine.
„Tuto roli jsem napsala s Deliou přímo pro Michaela Cainea,“ říká Ephron. „Přestože se s ním ani jedna z nás nikdy nesetkala, už od prvního okamžiku jsem slyšela ty dialogy v jeho podání.“
Stejně tak byla jasnou volbou i Shirley MacLaine. „Věděli jsme, že v televizním seriálu bude vystupovat Eudora, kterou ztvární nějaká filmová diva. Když se nám podařilo získat Nicole, bylo nám jasné, že Eudořinu představitelku musí hrát Shirley,“ říká režisérka.
Caineova postava v tomto filmu se velmi podobá jedné roli, kterou ztvárnil v počátcích své kariéry: „Nigel Bigelow je čaroděj a na svou dceru se snaží co nejvíce dohlížet, jako ostatně každý skutečný otec,“ říká Caine. „Sám mám dvě dcery, takže vím naprosto přesně, jak se té role zhostit. Nigel je ale starý požitkář - a ti dávají na své dcery o to větší pozor, protože vědí z vlastní zkušenosti, čeho jsou podobní proutníci schopni. Ve skutečnosti se velmi podobá postavě, kterou jsem hrál před mnoha lety - zavrženému člověku jménem Alfie. Nigel je takový dospělý, kultivovaný Alfie. Stejně jako on si nedokáže pomoct, aby se neustále nehonil za nějakou sukní.“
Kouzelnou atmosféru filmu pomohl režisérce navodit její dlouholetý spolupracovník, kameraman John Lindley. Jejich společná práce začíná vytvářením podrobných storyboardů, které pak během natáčení každý den ráno dostávají všichni lidé ze štábu. V případě tohoto filmu jich nakonec bylo přes 300 stran. Přestože je používání storyboardů v dnešní době standardem - zejména co se týče velkolepých akčních filmů - u romantických komedií je takto podrobná příprava spíše výjimkou.
Film se odehrává ve dvou rovinách - „skutečné“ a „televizní“ - což s sebou přinášelo zajímavé problémy i ojedinělé příležitosti. „Jednou z poměrně náročných věcí bylo vložit do filmu onen televizní seriál,“ říká Lindley. „Většinou to probíhá tak, že vezmete scénu a postavíte ji do studia, ale v tomto filmu je scénou samotné studium. Při natáčení seriálových sekvencí se nám v některých okamžicích stávalo, že jsme zabírali najednou scénu i zákulisí, které muselo být osvíceno úplně jiným způsobem. Lidé stále přecházeli ze seriálové scény do zákulisí a zpět, takže se nám stávalo, že některé osvětlovací konstrukce, které jsme použili, jsou ve filmu vidět.“ K posílení dojmu z průniku fikce a reality obsadila Ephron do rolí lidí ze seriálového štábu své skutečné spolupracovníky. Před kamerou se tak objeví kadeřníci či dramaturg, ale také herec Michael Badalucco, který ztvárnil seriálového rekvizitáře - profesi, kterou si vyzkoušel i ve skutečnosti, mj. u filmu Samotář v Seattlu.
Lindley podotýká, že natáčení televizního seriálu uvnitř filmu s sebou může přinášet také určité nástrahy. „Když jsem se Norou poprvé bavil o celkové atmosféře filmu, shodli jsme se na tom, že by měl z hlediska barev a vizuálů působit příjemně, aby zdůraznil romantiku. To bylo jednoduché v pasážích, které se netýkaly televizního seriálu, ale většina sitcomů má díky velké časové tísni charakteristický, jednoduchý vzhled. Natáčení probíhá velmi rychle a většinou k němu stačí tři kamery, které jsou umístěny tak, aby dokázaly zachytit všechny potřebné úhly. Kromě toho jsou scény nasvíceny ploše, čímž se liší od filmů. S tím vším jsme se museli při natáčení poprat.“
Při řešení tohoto problému Lindley úzce spolupracoval s hlavním výtvarníkem Neilem Spisakem. „Při vytváření seriálových kulis Neil použil tmavší barvy, než jaké se používají ve skutečných sitcomech. Když jsme je poté nasvítili ploše, abychom se co nejvíce přiblížili seriálům a mohli nashromáždit mnoho herců na malém prostoru, v pozadí byly pokaždé stíny a kontrast,“ říká Lindley.
Během natáčení, při němž filmaři využili 20 různých lokací a 66 scén, Spisak realitu trochu přikrášlil, ale nikdy se jí úplně nevzdálil. „Když pracujete na romantické komedii, musíte vytvořit svět, který je trochu sladší než normální život. Ve chvílích, kdy je člověk zamilovaný, má všechno tak trochu růžový nádech. Proto jsem se jako výtvarník snažil vytvářet trochu přikrášlená prostředí, aby tak působila - ať už se jedná o knihovnu nebo restauraci. Zároveň jsem se ale s Norou dohodl, že nebudeme nijak zvlášť překračovat hranice reality. Kdyby bylo prostředí až příliš fantastické, lidé by se nedokázali vcítit do postav. Z hlediska vizuálů je tedy film do jisté míry okouzlující, avšak zároveň se rozumně drží při zemi,“ dodává Spisak.
„Nyní už jsme jen potřebovali najít někoho, kdo by byl stejně perfektním kandidátem na roli scénáristy a režiséra,“ říká Fisher. Byla to ředitelka Columbia Pictures Amy Pascal, kdo jako první navrhnul Noru Ephron - scénáristku a režisérku, která se v minulosti podepsala pod romantickými komediálními hity jako Když Harry potkal Sally (scénář), Samotář v Seattlu nebo Láska přes internet (oba režírovala a podílela se na jejich scénářích).
Její představa o pojetí filmu Nicole Kidman definitivně přesvědčila. „Vysvětlila jsem jí, že základem je příběh o současné čarodějce, která je obsazena do remaku televizního seriálu jen díky tomu, že má úplně stejný nos jako Elizabeth Montgomery a nepředstavuje nebezpečí pro představitele titulní role, který nehodlá mít před kamerou žádnou hereckou konkurenci,“ vysvětluje Ephron. „Tím to začalo.“
Všechny zaujal fakt, že Ephron svým námětem vzdala hold původnímu televiznímu seriálu, aniž by se jej snažila napodobovat. „Noře a Delii se podařilo zachovat romantický i komediální náboj původního seriálu a zároveň příběh přenést do současné doby,“ říká Wick.
Nicole Kidman přiznává, že její původní zájem pramenil zejména z pocitů nostalgie. Když se ale projektu zhostila Nora Ephron, uvědomila si, že tento film jí nabídne mnohem více – možnost pracovat na romantické komedii pod režijní taktovkou filmařky, která má tento žánr v oblibě a dokonce svými filmy občas udává směr jeho dalšího vývoje.
„Všichni mi vždycky říkali, že se hodně podobám Elizabeth Montgomery, což byla první věc, která mě k plánované filmové adaptaci přitahovala,“ říká Kidman. „Když jsem byla malá, dívala jsem se skoro na každý díl. Nicméně, když pak Nora řekla, že se na filmu bude podílet jako scénáristka i režisérka, ihned jsem věděla, že si to nemohu nechat ujít. Bylo úžasné sledovat, jak pomalu dává ten velmi chytrý duální příběh dohromady.“
Všestranná Kidman jako Montgomery nejen vypadá, ale také sdílí její výjimečný talent krčit rozkošným způsobem nos. V tomto směru získala opravdový respekt v okamžiku, kdy nechala Ephron nastoupit všechny herce i filmový štáb před kameru a poté je nechala jednoho po druhém tento mimický prostocvik zkoušet - v drtivé většině případů s velmi neuspokojivými výsledky!
Bezelstná Isabel se zoufale snaží stát se obyčejnou holkou a je neustále v dobré náladě, a to i v okamžicích, kdy jí házejí klacky pod nohy lidé, kterým důvěřuje, nebo ji trápí její nadpřirozené schopnosti. Ve výsledku je její snažení velmi komické a roztomilé. „Ani si nejsem jistá, jak bych to přirovnala k jiným rolím, které Nicole v minulosti hrála,“ říká Ephron. „Nenapadá mě žádný film, v němž by ztvárnila nějakou podobnou postavu. Její herecké výkony mají úžasnou hloubku a sama Nicole má výjimečný herecký rozsah. A - stejně jako každý skvělý herec - velmi tvrdě pracuje na tom, aby výsledek působil dojmem, že je to vlastně úplně jednoduché.“
Pro komediálního herce Willa Ferrella, který obsadil roli do sebe zahleděného Jacka Wyatta, byl tento film také určitým krokem do neznáma. Ferrell, který se proslavil svým vystupováním v pořadu Saturday Night Live a hereckými úlohami ve filmech jako Mládí v trapu nebo Vánoční skřítek, si tentokrát střihnul romantickou roli, v níž je vtipný i roztomilý zároveň.
„No, řekněme, že zahrát milostné vzplanutí k Nicole Kidman není zase tak složité,“ komentuje svou roli Ferrell. „Ale spolupráce s ní byla velice příjemná i z jiných důvodů. Při hraní je natolik přístupná, že ze mě ihned opadla veškerá nervozita z přítomnosti hvězdy podobného kalibru. Přestože se jedná o romantickou komedii, přistupovala ke své roli stejně seriózně, jako kdyby se jednalo o historický snímek nebo drama.“
Ferrell je znám pro své bláznivé improvizace a schopnost vytěžit humor z téměř každé situace. Tyto schopnosti se výborně doplňovaly s přístupem režisérky. „Když jsem s psaním scénářů začínala, říkala jsem si, že je nepřípustné, aby mé dialogy někdo upravoval,“ směje se Ephron. „Pak se ale ocitnete na place při samotném natáčení nějaké komedie a zjistíte, že lidi napadají leckdy vtipnější věty, než jaké jsou ve scénáři. Bylo by poměrně idiotské trvat na svém a nenechat je tímto způsobem přispět, proto improvizace vítám a velmi ráda s nimi pracuji. Vzhledem k tomu, že Will je svým improvizačním uměním známý, udělali jsme před začátkem natáčení dvoutýdenní přípravy, aby si na sebe s Nicole zvykli a zjistili, jaký má ten druhý herecký styl. Ukázalo se, že i Nicole je skvělá improvizátorka. Během příprav přišla s několika okouzlujícími improvizacemi, které jsme nakonec použili i ve filmu.“
Dvěma dalšími postavami, které mají na magický vztah Jacka a Isabel velký vliv, jsou Nigel Bigelow - Isabelin sympatický, ale přísný otec v podání Michaela Cainea - a nezkrotná diva Iris - představitelka Endory v nové verzi televizního seriálu Bewitched, kterou si zahrála Shirley MacLaine.
„Tuto roli jsem napsala s Deliou přímo pro Michaela Cainea,“ říká Ephron. „Přestože se s ním ani jedna z nás nikdy nesetkala, už od prvního okamžiku jsem slyšela ty dialogy v jeho podání.“
Stejně tak byla jasnou volbou i Shirley MacLaine. „Věděli jsme, že v televizním seriálu bude vystupovat Eudora, kterou ztvární nějaká filmová diva. Když se nám podařilo získat Nicole, bylo nám jasné, že Eudořinu představitelku musí hrát Shirley,“ říká režisérka.
Caineova postava v tomto filmu se velmi podobá jedné roli, kterou ztvárnil v počátcích své kariéry: „Nigel Bigelow je čaroděj a na svou dceru se snaží co nejvíce dohlížet, jako ostatně každý skutečný otec,“ říká Caine. „Sám mám dvě dcery, takže vím naprosto přesně, jak se té role zhostit. Nigel je ale starý požitkář - a ti dávají na své dcery o to větší pozor, protože vědí z vlastní zkušenosti, čeho jsou podobní proutníci schopni. Ve skutečnosti se velmi podobá postavě, kterou jsem hrál před mnoha lety - zavrženému člověku jménem Alfie. Nigel je takový dospělý, kultivovaný Alfie. Stejně jako on si nedokáže pomoct, aby se neustále nehonil za nějakou sukní.“
Kouzelnou atmosféru filmu pomohl režisérce navodit její dlouholetý spolupracovník, kameraman John Lindley. Jejich společná práce začíná vytvářením podrobných storyboardů, které pak během natáčení každý den ráno dostávají všichni lidé ze štábu. V případě tohoto filmu jich nakonec bylo přes 300 stran. Přestože je používání storyboardů v dnešní době standardem - zejména co se týče velkolepých akčních filmů - u romantických komedií je takto podrobná příprava spíše výjimkou.
Film se odehrává ve dvou rovinách - „skutečné“ a „televizní“ - což s sebou přinášelo zajímavé problémy i ojedinělé příležitosti. „Jednou z poměrně náročných věcí bylo vložit do filmu onen televizní seriál,“ říká Lindley. „Většinou to probíhá tak, že vezmete scénu a postavíte ji do studia, ale v tomto filmu je scénou samotné studium. Při natáčení seriálových sekvencí se nám v některých okamžicích stávalo, že jsme zabírali najednou scénu i zákulisí, které muselo být osvíceno úplně jiným způsobem. Lidé stále přecházeli ze seriálové scény do zákulisí a zpět, takže se nám stávalo, že některé osvětlovací konstrukce, které jsme použili, jsou ve filmu vidět.“ K posílení dojmu z průniku fikce a reality obsadila Ephron do rolí lidí ze seriálového štábu své skutečné spolupracovníky. Před kamerou se tak objeví kadeřníci či dramaturg, ale také herec Michael Badalucco, který ztvárnil seriálového rekvizitáře - profesi, kterou si vyzkoušel i ve skutečnosti, mj. u filmu Samotář v Seattlu.
Lindley podotýká, že natáčení televizního seriálu uvnitř filmu s sebou může přinášet také určité nástrahy. „Když jsem se Norou poprvé bavil o celkové atmosféře filmu, shodli jsme se na tom, že by měl z hlediska barev a vizuálů působit příjemně, aby zdůraznil romantiku. To bylo jednoduché v pasážích, které se netýkaly televizního seriálu, ale většina sitcomů má díky velké časové tísni charakteristický, jednoduchý vzhled. Natáčení probíhá velmi rychle a většinou k němu stačí tři kamery, které jsou umístěny tak, aby dokázaly zachytit všechny potřebné úhly. Kromě toho jsou scény nasvíceny ploše, čímž se liší od filmů. S tím vším jsme se museli při natáčení poprat.“
Při řešení tohoto problému Lindley úzce spolupracoval s hlavním výtvarníkem Neilem Spisakem. „Při vytváření seriálových kulis Neil použil tmavší barvy, než jaké se používají ve skutečných sitcomech. Když jsme je poté nasvítili ploše, abychom se co nejvíce přiblížili seriálům a mohli nashromáždit mnoho herců na malém prostoru, v pozadí byly pokaždé stíny a kontrast,“ říká Lindley.
Během natáčení, při němž filmaři využili 20 různých lokací a 66 scén, Spisak realitu trochu přikrášlil, ale nikdy se jí úplně nevzdálil. „Když pracujete na romantické komedii, musíte vytvořit svět, který je trochu sladší než normální život. Ve chvílích, kdy je člověk zamilovaný, má všechno tak trochu růžový nádech. Proto jsem se jako výtvarník snažil vytvářet trochu přikrášlená prostředí, aby tak působila - ať už se jedná o knihovnu nebo restauraci. Zároveň jsem se ale s Norou dohodl, že nebudeme nijak zvlášť překračovat hranice reality. Kdyby bylo prostředí až příliš fantastické, lidé by se nedokázali vcítit do postav. Z hlediska vizuálů je tedy film do jisté míry okouzlující, avšak zároveň se rozumně drží při zemi,“ dodává Spisak.