Jedinečný
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, akční, sci-fi
- Délka:
- 84 min
- Země:
- USA, 2001
Upravit profil
Představte si, že existujete v různých podobách v paralelních světech. Vaše alter aga prožívají rozmanité osudy a se smrtí každého vesmírného dvojníka se rozdělí jeho síla a energie mezi zbývající. Přechody mezi jednotlivými světy – kvantové...
Film-vice
Vědci a matematici spekulují o existenci paralelních světů už po celá staletí. Stejné otázky zajímaly i spoluscenáristu Glena Morgana, který je vášnivým čtenářem časopisu Scientific American. Na scénáři spolupracoval s Jamesem Wongem, který film zároveň režíroval.
"Hmota je nezničitelná," říká Wong, "takže nás zajímalo, jak to funguje v paralelních světech. Každá z jednotlivých existencí má svou energii, která po její smrti nezanikne, ale dále existuje v jiném světě." Scénář vznikl během výletu do Las Vegas. Když se scenáristé vrátili do Los Angeles, seznámili s ním ředitele Revolution Studios Joa Rotha, který ho okamžitě přijal. Zároveň studio rozhodlo, že hlavní role kladného a záporného hrdiny ztvární hvězda bojových umění Jet Li.
Jet Li byl nadšený tím, že si ve filmu zahraje několik rozdílných charakterů. "Samozřejmě věřím v paralelní světy, je to velmi pravděpodobná myšlenka," říká herec. "Také mě lákala příležitost zahrát v tomto filmu tři různé lidi. Vlastně jednoho muže, který je však pokaždé úplně jiný a má úplně jinou energii."
Herec je známý tím, že trvá na tom, aby ho každý film, který dělá, něčím obohatil. "Pokud by to byl jen akční film, ze kterého si ani on ani diváci nic neodnesou, nezajímalo by ho to," říká producent Steven Chasman. "Tenhle film je o touze po moci a je v něm spousta situací, se kterými se setkáváme v normálním životě. Zároveň je to o rovnováze mezi dobrem a zlem."
Li jako praktikující budhista vnesl mezi štáb ovzduší klidu. "V životě je nejdůležitější rovnováha. Pokouším se porozumět jiným lidem, vžít se do jejich situace. Důležité je také soustředit se na přítomnost a nebát se budoucnosti," říká herec.
Pro filmaře bylo důležité obklopit Jet Lia herci, kteří budou stejně jako on schopní zahrát několik rolí. Yulawova bývalého parťáka Harryho Roedeckera, který má svého bývalého přítele zastavit, hraje Delroy Lindo. "Dívám se na ten příběh o zápasu dobra a zla jako na paralelu s fašismem, protože jeho hrdinou je také muž, který chce do svých rukou soustředit veškerou sílu. Můj job je zastavit ho," říká herec o své postavě.
Lindo se setkal s Li v akčním filmu Romeo musí zemřít a oba se ke spolupráci rádi vrátili. Dalšího ze speciálních agentů, Ethana Funsche hraje Jason Statham. "Moje postava zapadá mezi ostatní: Yulaw je něco víc, než záporný hrdina, Roedecker je víc než obyčejný policajt a já jsem víc, než voják ve světě, který je zalidněný jen samými nelítostnými zločinci."
Dvojroli má ve filmu i Carla Guginová, která hraje Gabeovu oddanou ženu T.K. a zároveň Yulawovu přítelkyni Massie Walshovou.
"Carla se objeví až v poslední minutě," vysvětluje scenárista Morgan. "Není to velká role, ale extrémně důležitá. Pokud vám nepadne do oka, pokud jí neuvěříte, celý příběh padá."
"Carla je jednou z mála hereček, které dokáží zkusit cokoliv," říká druhý scénárista Wong. "Ani štáb ji nepoznal, když hrála obě role. Pokaždé byla úplně jiná."
To, že jsou obě role tak rozdílné, si pochvalovala i sama herečka. "T.K. je pragmatická žena, která velmi miluje Gabea. V okamžiku, kdy se s ní setkáváme poprvé, je v krizi, protože její manžel prožívá velmi těžkou dobu. Cítíme, jak ho miluje a jak silný je mezi nimi vztah. Massie je kvintesencí osudové ženy, která toho moc nenamluví."
Výtvarnou podobu jednotlivých světů, ve kterých se hrdinové pohybují, navrhl výtvarník David L. Snyder. Snažil se je co nejvíc odlišit. "Scenáristé mi to dost usnadnili, protože je velmi přesně popsali už ve scénáři. Stačilo jejich slova převést do obrazů," říká Snyder. "Nejzajímavější bylo vytvářet světy, které jsme pracovně pojmenovali A a C. Ty se totiž od sebe liší jen v úplných detailech, takže diváci budou mít zprvu dojem, že vidí stejnou scénu dvakrát. Ale ve skutečnosti to jsou dvě různé scény ve dvou různých dekoracích."
Před samotným natáčením herci zkoušeli také mnoho bojových scén. Jejich choreografie je dílem uznávaného mistra bojových umění Cory Yuena (v Číně je známý také pod jménem Yuen Kwei). "Tenhle film je trochu jiný než všechny ostatní stejného žánru. Scény, kdy jsou herci uvázaní na drátech, takže jakoby létají, jsme omezili na minimum. Naopak jsme co nejvíc využili Jetovy schopnosti, protože on je v bojových uměních opravdu dobrý a publikum chce vidět, jakým způsobem bojuje. Vypadá to skoro jako balet," vysvětluje Yuen. "Byly však i scény, které si režisér přál rychlejší a akrobatičtější. Tam, kde na to schopnosti lidského těla nestačily, jsme použily dráty."
Scény, ve kterých Jet Li bojuje sám se sebou se natáčely se statisty. Li nejprve bojoval jako Gabe, pak se převlékl do jiného kostýmu a bojoval jako Yulaw.
Důležitou roli při dokončování filmu měli specialisté na zvláštní vizuální efekty Eric Durst a Susan Zwermanová. Obrátili se na největší společnosti, které se vizuálními efekty zabývají, protože ve filmu bylo potřeba několik různých způsobů a technik.
Pomocný režisér Gary Hymes o tom vypráví: "Byl jsem na place denně a viděl jsem natáčení všech scén. Když jsem pak o dva měsíce později viděl film obohacený o vizuální efekty, říkal jsem si: Co to je za scénu? Byl jsem tam vůbec? Je to absolutně neuvěřitelné. Nový software a nové technologie nám dávají úplně jiné možnosti."
"Hmota je nezničitelná," říká Wong, "takže nás zajímalo, jak to funguje v paralelních světech. Každá z jednotlivých existencí má svou energii, která po její smrti nezanikne, ale dále existuje v jiném světě." Scénář vznikl během výletu do Las Vegas. Když se scenáristé vrátili do Los Angeles, seznámili s ním ředitele Revolution Studios Joa Rotha, který ho okamžitě přijal. Zároveň studio rozhodlo, že hlavní role kladného a záporného hrdiny ztvární hvězda bojových umění Jet Li.
Jet Li byl nadšený tím, že si ve filmu zahraje několik rozdílných charakterů. "Samozřejmě věřím v paralelní světy, je to velmi pravděpodobná myšlenka," říká herec. "Také mě lákala příležitost zahrát v tomto filmu tři různé lidi. Vlastně jednoho muže, který je však pokaždé úplně jiný a má úplně jinou energii."
Herec je známý tím, že trvá na tom, aby ho každý film, který dělá, něčím obohatil. "Pokud by to byl jen akční film, ze kterého si ani on ani diváci nic neodnesou, nezajímalo by ho to," říká producent Steven Chasman. "Tenhle film je o touze po moci a je v něm spousta situací, se kterými se setkáváme v normálním životě. Zároveň je to o rovnováze mezi dobrem a zlem."
Li jako praktikující budhista vnesl mezi štáb ovzduší klidu. "V životě je nejdůležitější rovnováha. Pokouším se porozumět jiným lidem, vžít se do jejich situace. Důležité je také soustředit se na přítomnost a nebát se budoucnosti," říká herec.
Pro filmaře bylo důležité obklopit Jet Lia herci, kteří budou stejně jako on schopní zahrát několik rolí. Yulawova bývalého parťáka Harryho Roedeckera, který má svého bývalého přítele zastavit, hraje Delroy Lindo. "Dívám se na ten příběh o zápasu dobra a zla jako na paralelu s fašismem, protože jeho hrdinou je také muž, který chce do svých rukou soustředit veškerou sílu. Můj job je zastavit ho," říká herec o své postavě.
Lindo se setkal s Li v akčním filmu Romeo musí zemřít a oba se ke spolupráci rádi vrátili. Dalšího ze speciálních agentů, Ethana Funsche hraje Jason Statham. "Moje postava zapadá mezi ostatní: Yulaw je něco víc, než záporný hrdina, Roedecker je víc než obyčejný policajt a já jsem víc, než voják ve světě, který je zalidněný jen samými nelítostnými zločinci."
Dvojroli má ve filmu i Carla Guginová, která hraje Gabeovu oddanou ženu T.K. a zároveň Yulawovu přítelkyni Massie Walshovou.
"Carla se objeví až v poslední minutě," vysvětluje scenárista Morgan. "Není to velká role, ale extrémně důležitá. Pokud vám nepadne do oka, pokud jí neuvěříte, celý příběh padá."
"Carla je jednou z mála hereček, které dokáží zkusit cokoliv," říká druhý scénárista Wong. "Ani štáb ji nepoznal, když hrála obě role. Pokaždé byla úplně jiná."
To, že jsou obě role tak rozdílné, si pochvalovala i sama herečka. "T.K. je pragmatická žena, která velmi miluje Gabea. V okamžiku, kdy se s ní setkáváme poprvé, je v krizi, protože její manžel prožívá velmi těžkou dobu. Cítíme, jak ho miluje a jak silný je mezi nimi vztah. Massie je kvintesencí osudové ženy, která toho moc nenamluví."
Výtvarnou podobu jednotlivých světů, ve kterých se hrdinové pohybují, navrhl výtvarník David L. Snyder. Snažil se je co nejvíc odlišit. "Scenáristé mi to dost usnadnili, protože je velmi přesně popsali už ve scénáři. Stačilo jejich slova převést do obrazů," říká Snyder. "Nejzajímavější bylo vytvářet světy, které jsme pracovně pojmenovali A a C. Ty se totiž od sebe liší jen v úplných detailech, takže diváci budou mít zprvu dojem, že vidí stejnou scénu dvakrát. Ale ve skutečnosti to jsou dvě různé scény ve dvou různých dekoracích."
Před samotným natáčením herci zkoušeli také mnoho bojových scén. Jejich choreografie je dílem uznávaného mistra bojových umění Cory Yuena (v Číně je známý také pod jménem Yuen Kwei). "Tenhle film je trochu jiný než všechny ostatní stejného žánru. Scény, kdy jsou herci uvázaní na drátech, takže jakoby létají, jsme omezili na minimum. Naopak jsme co nejvíc využili Jetovy schopnosti, protože on je v bojových uměních opravdu dobrý a publikum chce vidět, jakým způsobem bojuje. Vypadá to skoro jako balet," vysvětluje Yuen. "Byly však i scény, které si režisér přál rychlejší a akrobatičtější. Tam, kde na to schopnosti lidského těla nestačily, jsme použily dráty."
Scény, ve kterých Jet Li bojuje sám se sebou se natáčely se statisty. Li nejprve bojoval jako Gabe, pak se převlékl do jiného kostýmu a bojoval jako Yulaw.
Důležitou roli při dokončování filmu měli specialisté na zvláštní vizuální efekty Eric Durst a Susan Zwermanová. Obrátili se na největší společnosti, které se vizuálními efekty zabývají, protože ve filmu bylo potřeba několik různých způsobů a technik.
Pomocný režisér Gary Hymes o tom vypráví: "Byl jsem na place denně a viděl jsem natáčení všech scén. Když jsem pak o dva měsíce později viděl film obohacený o vizuální efekty, říkal jsem si: Co to je za scénu? Byl jsem tam vůbec? Je to absolutně neuvěřitelné. Nový software a nové technologie nám dávají úplně jiné možnosti."