Život s Helenou
Typ:
film
Žánr:
komedie, drama, romantický
Délka:
119 min
Motto:
Co nejvíc potřebujeme, nemusí být vždycky to, co máme. V hlavní roli Kate Hudson
Země:
USA, 2004
Helena Harris (Kate Hudson) si užívá života, o jakém vždycky snila:dny tráví na módních přehlídkách a noci v prestižních klubech, její kariéra v přední manhattanské modelingové agentuře je na vzestupu. Její bezstarostný životní styl však...

Film-vice

Pozorovat Helenu, jak se snaží stát z děvčete, které nevynechá žádnou párty, zodpovědnou maminkou, je zároveň velmi úsměvné i dojemné – a to je přesně parketa Garryho Marshalla,“ říká představitelka hlavní role Kate Hudson. „Dokáže skvěle vystihnout ty momenty, které znáte ze života tak dobře, že se musíte smát. Je pro tento film vynikajícím režisérem.“

„Mám rád komedie s prvky dramatu a dramata s prvky komedie,“ říká Marshall. „Rád se pohybuji na té křehké hranici, s oblibou střídám humorné a vážné scény. Podle reakcí publika pak poznáte, jestli to udělali dobře: pozorujete, kde se smějí a kde pláčí, a pokud se vám podařilo film správně vybalancovat, budou z něj odcházet s dobrým pocitem.“

„Kate je pro tento film ta pravá hlavní představitelka a Garry je ten pravý režisér,“ říká producent David Hoberman, který s Marshallem spolupracuje již na čtvrtém filmu. „Kate je ten typ herečky, které držíte palce už od první scény filmu a Garry je ten nejlepší režisér, jaký mohl tento film točit – má úžasnou schopnost publikum rozplakat a zároveň rozesmát. Myslím, že je to dar.“

„Je extrémně talentovaný,“ říká producent Ashok Amritraj. „Dokáže vytěžit humor z každé lidské situace – umí najít způsob, jak scénu natočit, aby vypadala jako ze skutečného života. Tak málo režiséru dokáže pracovat s komediální i vážnou látkou, ale Garry dosahuje v obou těchto ohledech dokonalosti. Tento film je pro něj jako stvořený.“

„Je to vynikající scénář,“ říká Marshall. „Je to zábavný, dojemný a hlavně velice pozitivní pohled na rodinu. Ukazuje, co se může stát, když dojde v životě člověka k velké a nečekané změně, což není nijak neobvyklé.“

Režisér a producenti věděli, že do role hlavní hrdinky potřebují herečku, která by nejen dokázala zvládnout komediální i dramatické aspekty filmu, ale také se stát jeho silnou oporou. Tento talent nakonec objevili u Kate Hudson, která se představila jako komediální herečka ve filmu Jak ztratit kluka v 10 dnech a jako představitelka vážnější role ve filmu Na pokraji slávy (za tento film byla nominována na Oscara). „Tato role ukazuje její herecký rozsah,“ říká Marshall. „Dokázala, že je schopná být oporou filmu. Hraje v každé scéně, každý den. Na jejích bedrech toho ležela spousta a ona odvedla úžasnou práci.“

„Někteří lidé se vám vryjí do paměti už v dětském věku,“ vzpomíná Kate. „Garry je jedním z nich. Pamatuji si, že jsem mu sedávala na klíně, když s ním moji rodiče natáčeli film – nechával mě křičet ‚akce!‘ Když jsem zjistila, že chce nyní, o šestnáct let později, natáčet film se mnou, byla jsem nadšená.“

„Myslím, že jako příprava na tuto roli mi stačilo stavět na svém silném rodinném zázemí. Rodiče nám vždycky říkali, že humor lze najít ve všem a že je důležité umět si dělat legraci sám ze sebe. Člověku to může hodně pomoci při překonávání těžkých období,“ říká herečka.

„Helena je pro mě úplně novým druhem role – je to dívka, která na sebe musí vzít mnohem více zodpovědnosti,“ pokračuje Hudson. „Na její proměně, kterou musí ve filmu podstoupit, jsme si dali hodně záležet. Týká se to dokonce i jejích šatů – kdyby ve své nové roli mámy chodila na deseticentimetrových podpatcích, nikdo by tomu nevěřil.“

Do role Joan, starší sestry Heleny, filmaři obsadili Joan Cusack, se kterou Garry Marshall poprvé spolupracoval na filmu Nevěsta na útěku. „Joan má unikátní talent hrát mrzutou sestru – postavu, která dokáže uzemnit spoustu lidí, avšak takovým způsobem, který ji činí zábavnou a legrační, dokonce i milou. Není jednoduché roli takto vyvážit, ale nikdo to neumí lépe než právě Joan.“

Joan Cusack ráda využila příležitosti zahrát si roli ženy, která je natolik oddaná úloze matky. „Postava Jenny je mi zejména v tomto období mého života velice blízká. Jsem také matka a líbí se mi hrát rodičovskou roli i ve filmu. Ačkoliv není Jenny kdovíjak ‚cool‘, postupem času začne být člověku příjemná, protože se ukáže, že myslí všechno dobře. Tato role se zabývá důležitostí výchovy dětí, kterou považuji za nejdůležitější úlohu v mém životě. A myslím si, že Jenny to zvládá s láskou i humorem.“

Možnosti zahrát si ve filmu Garryho Marshalla rád využil i John Corbett, který nedávno obsadil jednu z hlavních rolí v rekordně úspěšném nezávislém snímku Moje tlustá řecká svatba a zahrál si i v seriálech Sex ve městě a Lucky. Populární herec se zhostil role pastora Dana.

„Chuck Minsky, který pracoval jako kameraman na seriálu Lucky i filmu Život s Helenou, mi ukázal scénář a navrhnul, že bych mohl hrát pastora Dana. Přečetl jsem si jej, zavolal jsem Garrymu, sešel se s ním a s Kate a bylo to,“ popisuje rychlou anabázi Corbett. „Téhle profesi se věnuji už přes 20 let a tentokrát to bylo poprvé, co jsem zvednul telefon a zavolal režisérovi, že bych si v tom filmu rád zahrál.“

„Rád pracuji s Kate,“ pokračuje herec. „Pozoruje všechno okolo sebe a dokáže toho využít. Stává se, že s ní někde sedíte a ona zničehonic řekne něco jako: ‚Všimni si támhle toho pána, co dělá s nohou…‘ Všímá si detailů, kterých by si většina z nás nevšimla ani za milion let. A pak je při hraní použije.“

Děti, které se znenadání ocitnou v Helenině péči, ztvárnila trojice talentovaných mladých herců. Audrey si zahrála 14letá Hayden Panettiere a rolí jejího bratra a sestry se zhostili skuteční sourozenci Spencer a Abigail Breslinovi.

„Toto je můj první film, ve které hraji náctiletou holku,“ říká Panettiere. „Dosud jsem byla obsazována spíše do rolí různých rozpustilých dětí – při natáčení jsem měla vlasy stažené dozadu, chodila jsem v nepříliš reprezentativním oblečení a neměla jsem žádný make-up. Jsem ráda, že tentokrát je to něco jiného, i když svou vlastní povahou mám stále trochu blíže k těm divoškám.“

Hayden byla příjemně překvapena schopnostmi jejích mladých hereckých kolegů. „Se Spencerem a Abigail se znám docela dlouho, všichni bydlíme v New Yorku. K hraní přistupují s neuvěřitelnou profesionalitou a jsou perfektně připravení – dokonce lépe než někteří dospělí herci, se kterými jsem pracovala.“

Spencer Breslin, známý především z rodinné komedie The Cat in the Hat, je bratrem své filmové i skutečné sestry Abigail, která si nedávno zahrála ve sci-fi Znamení. „Není to nic těžkého,“ říká Spencer, který se před kamerou poprvé objevil ve svých třech letech. „Právě naopak, je to moc fajn. Mnoho lidí nedostane šanci zahrát si ve filmu s vlastním sourozencem a navíc ještě sourozence hrát.“

„Spencer je to nejlegračnější dítě, jaké znám. Ať má říkat ve filmu jakoukoliv větu, vždycky ji dokáže obohatit humorným podtónem,“ říká režisér Marshall. „A co se týče Abigail – zapomeňte na to, že by byla dětskou herečkou. Znám dospělé herce, kteří mají problémy zahrát scény, které sestávají jen z jednoho dlouhého záběru, ale Abigail se to povede pokaždé. Oba jsou velmi profesionální.“

Všechny exteriéry filmu byly natočeny v New Yorku, díky čemuž bylo možné živě vykreslit svět, ve kterém se Helena pohybuje. „Bylo pro nás životně důležité natáčet film v New Yorku,“ říká producent David Hoberman. „Pro zachování integrity příběhu bylo velmi podstatné vizuálně znázornit přesun Heleny z Manhattanu do Queensu.“

„Z ulice v Queensu, kde je Helenin nový byt, je vidět na Empire State Building, což je pro ni každodenní bolestná připomínka jejího předchozího života. Když jsme vytvořili model jejího bytu ve studiu, Garry se často zastavil v předsíni a pochvaloval si, jak moc mu připomíná jeho domov v Bronxu, kde vyrostl. To pro mě byla velká pocta,“ podotýká hlavní výtvarník Steven Jordan.