Želvy Ninja se vrací na velké plátno jako nikdy předtím. V novém akčním dobrodružství, animovaném pomocí moderní CGI (Computer Generated Image) technologie. Želvy porazily svého úhlavního nepřítele Trhače. Zdá se, že teď jim chybí důvod,...

Film-vice

“Let’s make a movie, dude.”
- Peter Laird, tvůrce původního comixu

Želvy Ninja (Teenage Mutant Ninja Turtles / TMNT) spatřily světlo světa v roce 1984 jako comix. Jeho autory jsou Peter Laird a Kevin Eastman. Jejich záměrem bylo původně udělat si legraci ze světa superhrdinů. Černobílý comix ve skromném nákladu 3000 výtisků se k jejich překvapení okamžitě vyprodal. Rok poté prodali Laird a Eastman první licenci na hračky. Brzy následoval animovaný seriál a začátkem 90. let také tři hrané akční filmy.

Producent Thomas K. Gray, který pracoval i na předchozí hrané sérii, poznamenává: „Naším záměrem bylo povznést Želvy Ninja na novou úroveň, něco, co tu dosud nebylo. Více než 20 let byly mezi nejprodávanějšími hračkami v Severní Americe, Evropě, Austrálii a v některých státech Asie. Vedle úspěšné animované série a kultovního comixu jsme chtěli přinést fanouškům něco nového.
Producenti získali souhlas tvůrců původního comixu Lairda a Eastmana a režisér Kevin Munroe dostal za úkol vytvořit image Želv Ninja pro novou generaci. Thomas K. Gray dodává: „Kevin pro nás nejprve vytvořil skvělý trailer. Bylo jasné, že se pro film dokonale hodí.“

Tam, kam se dosud žádná želva neodvážila...
Produkce filmu trvala 28 měsíců a odehrávala se na dvou velice odlišných místech. Prvním je Sherman Oaks v Jižní Kalifornii, druhým je Hong Kong na druhé straně Pacifiku. Více než 300 animátorů pracovalo v Hong Kongu a kolem 70 v Los Angeles. Tenhle projekt by nemohl vzniknout bez vysokorychlostního internetu, obě lokace od sebe dělí více než 11000 kilometrů. Díky video konferencím a přesunu dat vysokou rychlostí je to dnes možné. Časový posun mezi oběma lokacemi způsobil, že se na projektu pracovalo vlastně 24 denně. Když v LA končí pracovní den, v Hong Kongu právě začíná. Týmy si právě v tuto dobu často předávaly práci. Ovšem zdaleka ne každý v LA mohl jít v pět domů. Koordinace práce v Hong Kongu si žádala své.

Režisér Munroe k tomu dodává: „Bylo úžasné pracovat s tolika umělci z Hong Kongu, tamní lidé mají k bojovému umění úplně jiný vztah. Většinou to byli mladí lidé mezi dvaceti a třiceti, kteří vyrůstali na filmech s bojovým uměním. Když dostali možnost vytvořit svůj vlastní film s Kung Fu, byli štěstím bez sebe.“

Munroe popisuje svůj přístup k příběhu filmu: „Nechtěli jsme dělat remake, takže jsme se rozhodli začít novou kapitolu v životě Želv Ninja. Zaměřili jsme se na každou z postav a na to, jak se změnili vztahy uvnitř rodiny. Mistr Tříska vyslal Leoparda do světa na tréninkovou misi. Ostatní želvy by se podle Třísky neměly pouštět do boje se zločinem bez svého vůdce Leonarda.“

V důsledku toho se ze skupiny začal vytrácet smysl pro soudružnost. Když želvy nebojují se zločinem, ztrácejí důvod, proč být pohromadě. Donatello poskytuje po telefonu technickou podporu uživatelům počítačů. Michelangelo si vydělává bavením dětí na večírcích „v převleku“ za želvu. Horkokrevný Raphael podniká noční výlety do města, kde bojuje se zločinem jako „Nightwatcher“.

Hlasy želvám poskytli veteráni z oboru voice-over: James Arnold Taylor jako Leonardo, Mikey Kelley jako Michelangelo, Nolan North jako Raphael a Mitchell Whitfield jako Donatello. Mistra Třísku namluvil japonsko-americký herec Mako, nominovaný na Oscara.

K problémům doma se přidávají další venku. Vedle Trhače, který byl poražen, je dalším nepřítelem želv Karai z Foot klanu. Karai se stala nájemnou bojovnicí a hlavou klanu. Pracuje pro každého, kdo je ochoten zaplatit.

Postavě Karai propůjčila hlas Ziyi Zhang, proslavená svými rolemi ve filmech jako Tygr a drak, nebo Klan létajících dýk. Naposledy pak hlavní rolí ve filmu Gejša (r. Rob Marshall).

Jedním z klientů Karai a jejího klanu je záhadami opředený multimilionář Maximillian J. Winters. Soustředí svou moc ve vlastním mrakodrapu a sbírá artefakty z dávných dob. Jak se děj rozvíjí, přicházíme na to, že se vlastně jedná o pravěká monstra. V důsledku toho se v nočním New Yorku začínají dít opravdu podivné a nebezpečné věci. Winters realizuje svůj dlouho připravovaný plán. Tuto postavu namlouvá Patrick Stewart, který už má zkušenosti se superhrdiny jako profesor Charles Xavier ze série X-Men.

Někde uprostřed mezi tajným plánem Winterse a Želvami Ninja se nachází April O’Neil, archeoložka a tradiční spojenec želv. Živí se vyhledáváním vzácných starověkých artefaktů pro bohaté klienty. Ze své poslední mise získává pro Winterse objekt, o jehož skutečném původu nemá ani potuchy. Tento objekt může přivést svět na pokraj zkázy. Sarah Michelle Gellar namlouvá postavu April. Herečka je známá z hororové série Nenávist a také jako Buffy, přemožitelka upírů.

Casey Jones je postava, kterou si fanoušci jistě pamatují. Je to další spojenec želv a také přítel April. Postavu namlouvá Chris Evans. Nedávno byl k vidění ve filmu Fantastická čtyřka jako Johnny Storm.

Laurence Fishburne ztvárnil ve filmu vypravěče, který divákům přibližuje zejména flashback, 3000 let před dějovou linií filmu. Hereckou sestavu doplňuje režisér/herec/scénárista Kevin Smith v roli kuchaře, jehož restauraci ohrožuje jedno z Wintersových monster.

Režisér Munroe završuje svůj komentář k filmu slovy: „Atmosféra nového filmu je zcela odlišná od televizní série i předchozích filmů. Stylem více připomíná původní comix. Akční sekvence jsou mnohem intenzivnější, stejně jako emoce hlavních postav.“

Vizuální ztvárnění filmu
Aby realizoval svoji vizi, režisér Munroe přizval ke spolupráci výtvarníka Simona Murtona. Murton má za sebou léta zkušeností při vytváření vizuálních konceptů filmů jako Karlík a továrna na čokoládu, Matrix Revolutions nebo Já, robot.

Režisér Munroe: „Pro Murtona to tyl první projekt vytvářený kompletně technologií CGI. Bylo to velice zajímavé, protože k tomu přistupoval jako k hranému filmu. Chtěl jsem po něm, aby bylo možné (s lehkou nadsázkou) vzít každý záběr filmu a vložit ho do comixu.“

Výtvarník Murton dodává: „Co se týká světelného ladění filmu, inspirovali jsme se černobílými snímky ze 40. a 50. let. Naším cílem bylo vytvořit živoucí alternativní realitu. Tomu jsme přizpůsobili i známou siluetu Manhattanu, který takto dokonale zapadá do světa Želv Ninja.“ Podoba Wintersova mrakodrapu je inspirovaná vizionářskými ilustracemi architektury Chicaga a New Yorku z 20. let minulého století. Wintersova kancelář je vlastně obrovský prosklený výtah.

Velikou pozornost věnovali tvůrci řešení otázky, jak se želvy pohybují přemisťují po městě bez povšimnutí jeho obyvatel. Vedle své domovské kanalizační sítě používají želvy také střechy domů. Střechy podobně jako kanály poskytují hrdinům bezpečné útočiště a výhodnou pozici pro případný boj.

Digitálně vyzbrojení hrdinové
Animátoři a výtvarníci se pustili do úkolu vytvořit věrohodné hrdiny včetně jednotlivých svalů a rysů, které od sebe želví bratry odlišují. „Navrhli jsem celou tělesnou konstrukci želv včetně všech svalů do nejmenšího detailu. Bylo to nutné, protože jediné co mají na sobě, jsou páska přes oči a krunýř“ vysvětluje Munroe s úsměvem. Mistr Tříska, jako zmutovaná krysa velikosti člověka, představoval pro animátory další oříšek. Nejenom, že je pokrytý srstí, ale navíc nosí roucho. Takže nezbylo než plně animovat jak srstí pokryté tělo, tak i jeho oděv, abychom docílili realistického pohybu.

Bylo nutné také navrhnout celkovou vnější podobu a svalstvo všech Wintersových monster, těch je dohromady 13. Pro tyto příšery tvůrci nehledali inspiraci u „tradičních“ vlkodlaků a podobných přerostlých zvířat. Záměrem bylo vytvořit něco dosud neokoukaného. Výsledkem je například tvor, kterému štáb přezdíval „Jersey Devil Monster“. Je to něco jako rozzlobená červená koala opatřená krunýřem. Právě tento tvor způsobí problémy kuchaři, kterého mluví Kevin Smith.

Velkou pozornost tvůrci věnovali také choreografii bojových scén. Šéf animátorů Kim Ooi byl odpovědný za vše, co se na plátně pohne. K bojovým sekvencím poznamenává: „Způsob, kterým Ževly Ninja bojují, vychází z čínského a japonského bojového umění. Inspirovali jsme se také akčními filmy z Hong Kongu. Možnosti CGI animace nám ale daly svobodu jít za limity živé akce.“

Navíc každý ze čtveřice želvích bratrů dostal osobní charakteristiky. Leonardo jako nejstarší a nejzkušenější z bratrů má vzpřímené, sebevědomé držení těla a klidný postoj. Raphael jako rebel se při chůzi trochu naparuje. Nejmladší Michelangelo připomíná neposedné dítě. Donnatelo je z bratrů nejchytřejší a tomu odpovídají jeho uvážená gesta.

Kim Ooi k jedné z nejnáročnějších akčních scén: „Tři želvy společně s April, Caseym a Třískou se pokoušejí zachránit Leonarda. Musí se probít obrovským množstvím ninjů z Foot klanu. Tahle sekvence byla za všech nejnáročnější, protože v různých částech plátna odehrává spousta akce současně.“