Zastav a nepřežiješ
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, akční, kriminální
- Délka:
- 88 min
- Motto:
- Jed v žilách, pomsta v srdci...
- Země:
- USA, 2006
Upravit profil
Existuje tisíc způsobů, jak si zvednout adrenalin v krvi. Chev Chelios ho dnes bude potřebovat hodně. Chev Chelios dnes začíná své ráno neobvyklým probuzením. Celý svět se s ním točí, prakticky se nemůže hýbat a srdce mu stěží bije. Včerejší akce...
Film-vice
Autoři a režiséři tohoto filmu, Mark Neveldine a Brian Taylor, již delší dobu chtěli natočit skutečně dobrý nonstop akční film. „Jsme fanatiky do akčních her, stejně jako 70 miliónů Američanů,“ říká Neveldine, „a chtěli jsme vytvořit film, který by byl nadupaný stejně jako videohra.“ Taylor dodává: „Toto je totálně akční, šílený film.“
„Chtěli jsme natočit film, ve kterém by byl hlavní hrdina v neustálém pohybu, něco jako Nebezpečná rychlost, jen místo autobusu by to byl muž,“ říká Taylor. „A pokud zpomalí, zemře. Dalo nám to možnost pracovat s kamerou a proniknout do jeho světa tak, jak jsme chtěli.“
Ten svět je podsvětí Los Angeles, a právě toto prostředí zaujalo producenty. Skip Williamson říká: „Slyšel jsem, že jsou výborní, a dělají zajímavé věci. Když jsem viděl jejich prezentaci, uvědomil jsem si, že jsou skutečně výjimeční. Oni zvládli vše od obsluhy kamery až po nastavování světel, a měli úžasný vizuální styl. Dostal jsem do ruky jejich scénář, a po dvaceti stránkách jsem věděl, že kombinace jejich stylu s linií příběhu je vynikající.“
Scénář brzy prošel dalšími úpravami, a po osmnácti měsících příprav se začalo natáčet. Producent Richard Wright uvádí: „Mark a Brian napsali tento scénář již před několika lety, svůj film propracovali do detailu. A nyní ho režírují, stojí za kamerou a pracují se světlem; je to zcela jejich film. Dnes není příliš obvyklé, když mají režiséři na starosti tolik z tvůrčího procesu.“
Základem úspěšné práce bylo obsazení hlavní postavy Cheva.
Taylor říká: „Měl to být typický chlapík z L.A., nevnímali jsme ho jako Brita. Viděli jsme mnoho amerických herců a snažili se najít takového, který by měl v sobě tu uvěřitelnou tvrdost oblíbených herců 70. let, jako Steve McQueen či Roy Scheider, ale takový tu už dnes není. Pak jsme ale potkali Jasona, on byl ten pravý.“
„Ten scénář byl úplně jiný, než jaké jsem doposud četl,“ říká Jason Statham. „Je to šílené, víc než šílené. Je tam spousta výborných scén, hodně akce, násilí, romantiky, komedie i drama. Je to jako deset filmů v jednom.“
Taylor byl přesvědčen, že právě Jason Statham dokáže zachytit a ztvárnit všechny aspekty filmu i své postavy: „Jeho výkon nás neskutečně ohromil, jako herec dokázal zahrát vše, od násilí až po tichou citlivost. Jeho výkon má vícero poloh, je vážně úžasný.“
Vedoucí výroby David Rubin říká: „Před začátkem natáčení byl Jason velkým otazníkem. Náš herec měl být tvrdý chlapík, ale s velkým srdcem, měl být svižný, ale ne super atlet, bystrý, ale ne génius, vtipný, ale ne komik. Bylo zajímavé vidět každý den Jasona dělat něco jiného, točit těžkou akci tak, jakoby byla úplně lehká, či mít správný komediální timing a vytvořit komickou situaci. A někdy to vše musel zvládnout najednou, což bylo úžasné.“
Odlehčujícím komediálním prvkem příběhu je Chevův vztah s Eve, kterou hraje Amy Smart. Neveldine uvádí: „Eve je protikladem brutality jeho života a osobnosti.“
Amy Smartová se těšila na natáčení svého prvního akčního filmu a zaujala ji dynamika vztahu Eve a Cheva. „Myslím, že je to vztah přitahujících se protikladů, ji láká ten nebezpečný a záhadný muž, který je uvnitř velmi milý. A naopak Cheva přitahuje ona jako jemná žena, u které cítí klid a bezpečí, může se k ní uchýlit před svým nebezpečným životem. Ona si však myslí, že je programátorem videoher, a ne nájemným zabijákem, ale když to zjistí, jejich vztah je tak silný, že ji to přese všechno téměř vzrušuje.“
Jason Statham si myslí, že tuto roli nemohli tvůrci obsadit lépe. „Eve ztělesňuje vše, co Chev není – taková čistá a pokojná duše, a on ji velmi miluje. Ona mu dává pocit, že někde existuje život, který se vyplatí žít, a navíc ona je krásna, milá a svérázná.“
Když Eve představuje vše dobré v Chevově životě, pak Ricky Verona ztělesňuje pravý opak. Právě on s Chevem pracoval v podsvětí jako zabiják, a nyní ho otrávil. Postavy zlomyslného gaunera se ujal Jose Pablo Cantillo: „Máte tu dva zabijáky, a Verona je číslo dvě, ale chce být číslem jedna. Nejde však jen o vítězství v souboji, ale i o styl. On má komplex vlastní velikosti, nikdo se ho neodváží znevážit, on zabíjí pro respekt. A najednou přijde nějaký Chev, který ho bere jako druhořadého občana.“
Další důležitou postavou příběhu je Chevův kamarád - transvestita a informátor Kaylo, kterého hraje Efren Ramirez. „Kaylo je velmi strukturovaná postava, hodně se v něm skrývá. Má v sobě hodně odstínů a tváří, které se v průběhu děje postupně odhalují, když pomáhá Chevovi proti jeho nepřátelům.“
Postavu Doca Milese, medika, který konzultuje s Chevem jeho zdravotní stav a snaží se dostat jed z jeho těla, si zahrál Dwight Yoakam, který natočil všechny své scény ve filmu za jediný den: „Moje postava je takový rock’n’rolový doktor, jehož klientela se skládá především ze spodní části společnosti v Los Angeles, a jemu to tak vyhovuje. Když jsem četl scénář, říkal jsem si – zahrát si toho chlapíka by byla zábava, a jsem rád, že mě oslovili.“
Režírovat tak různorodý herecký tým byla jen jedna z výzev, které dvojici mladých režisérů čekaly, a Jason Statham byl od začátku ohromený jejich režisérskými schopnostmi. „Už samotný scénář mě velmi zaujal, a když mi promítli svou krátkou ukázku filmu, viděl jsem, že mají přesnou vizi o svém filmu, který vypadal skutečně velmi odlišně od toho, co se dnes natáčí.“
Ani on však nečekal, že si Neveldine obuje na nohy kolečkové brusle, a bude natáčet akci s kamerou v ruce: „Oni mají takový ten free styl natáčení. Nová generace digitálních kamer jim umožňuje dostat se na místa, která byste nečekali. Já řídím auto, a oni mi strčí kameru mezi nohy. Je to zcela svobodný styl práce, něco takového jsem ještě nezažil. Pro mne bylo výborným zážitkem pracovat na filmu s lidmi, kteří si ho napsali a také si ho režírovali. A to mě ani nenapadlo, že budou i kameramany. Jejich talent je velmi všestranný.“
Digitální kamerový technik Nick Theodorakis ihned zaregistroval, že Neveldine a Taylor chtějí využít digitální kameru naplno, aby vytvořili svůj osobitý styl: „Přizvali mě nejdříve, abych hlídal, aby natočený materiál splňoval jisté požadavky kvality na promítání v kině. Ale uvědomil jsem si, že jejich vizuální cítění se dokonale hodí nejen k jejich stylu, ale i k příběhu tohoto frenetického filmu. Jejich vidění je horečnaté a neuvěřitelně dynamické, je v něm hodně pohybu, ale zároveň i něco víc. Oni jsou velcí nadšenci videa, což mě potěšilo, protože jsem často natáčel na HD video s lidmi, kteří si nemohli dovolit natáčet na film. A zde byli dva chlapíci, kteří už s videem vyrůstali a berou ho jako uměleckou formu, což je výborné, a mohli jsme tak vytvořit něco, co není ani celkem film, ale ani tradiční video, je to něco, co bych označil jako Neveldine-Taylor styl.“
Digitální natáčení samozřejmě přinášelo i mnohé nevýhody, které režiséři museli zvládat, a občas to vyústilo do přímo dobrodružných situací. Producent Wright říká: „Používali jsme hlavně kamery Sony 950, které byly připojené kabely k pultu, což znamenalo, že zpočátku nebyly dostatečně mobilní na to, aby byly režisérovi-kameramanovi k dispozici při natáčení hlavně rychlých pohybových scén. Řešením problému se stala tzv. nanokamera – přístroj upevněný na těle kameramana, který mu umožňoval držet oddělenou část kamery a objektivu v ruce, zatímco zbytek kamery byl připevněný na jeho zádech. Hlavní výhodou je, že máte laboratoř přímo na place. Můžete upravovat světlo, barvy, ostrost přímo během akce. Můžete začít vevnitř při jednom světle, a potom vyjít ven na silnější světlo a upravit to během záběru. Takovéto záběry by byly téměř nemožné, a navíc se můžeme ihned podívat, co jsme natočili.“
Režisér Taylor říká: „Myslím, že když lidé uvidí tento film, bude úplně jiný, než jaké doposud viděli. A to byl náš cíl. Když už pracujeme s touto novou technologií, využijme ji naplno, dostaňme z ní vše, a vytvořme něco nové.“
Zajímavé je i to, že režiséři umožnili hlavnímu představiteli dělat všechny kaskadérské kousky i v těch nejvypjatějších scénách, například když Chev a Verona visí z helikoptéry nad ulicemi Los Angeles. Taylor říká: „Jason od začátku chtěl jít do té helikoptéry. Nebyli jsme si jistí, zda si to můžeme dovolit, ale měli jsme toho nejlepšího kaskadéra na světě, Darrena Prescotta, který koupil potřebné vybavení a vymyslel, jak to udělat.“
Darren Prescott říká: „Jako kaskadérský koordinátor se snažím dostat herce do co možná nejvíce akcí, protože si myslím, že diváci chtějí vidět v akci skutečnou postavu. Kvůli množství pohybu v jejich souboji musel být Jason připoután ke dvěma lanům, a když padal z helikoptéry, musel mi skutečně věřit. Ale prokázal velkou odvahu a zvládl to.“
Jason Statham dodává: „Ano, byl to úžasný zážitek. Vždyť jak se připravíte na to, že visíte ve výšce sto metrů z helikoptéry? Nijak. Nikdy předtím jsem to nedělal, jen mě přivázali a rychle nahoru. Ale já rád dělám tyto věci sám, věřím si. Jinak bych se do toho nepouštěl. Když něco takového dokážete, dosáhnete jistého uspokojení, že jste to zvládli, to vám nic nenahradí. Diváci v kině uvidí, že z té helikoptéry sto metrů nad zemí visím skutečně já. To nedokážete jinak natočit, protože ten vítr, hluk a strach z toho celého je vidět na mojí tváři, je to skutečné. Na očích je vám vidět adrenalin, je to strašidelné, ale překonáte to. Strach, vzrušení a nebezpečí najednou, skutečně úžasné.“
Další důležitou postavou filmu bylo Los Angeles. Taylor uvádí: „Naše představa byla, že to bude typický film z Los Angeles, město je další postavou příběhu. Nemohli jsme točit nikde jinde než zde.“
Producent Wright dodává: „Zachytit ducha L.A., města s těmi zvláštními místy, fantastickou architekturou a neustálým sluncem, bylo pro tvůrce důležité. Velmi jsme tomu obětovali, ale vyplatilo se to.“
Neveldine a Taylor věří, že i diváci vsadí správně, když přijdou na jejich film, a Taylor říká: „Chceme, aby se lidé hlavně bavili, měli by mít pocit, že tento film je jako vystřelená kulka. Ta vyletí a vy letíte s ní a užíváte si ten zážitek. Je to oživlá videohra.“
„Chtěli jsme natočit film, ve kterém by byl hlavní hrdina v neustálém pohybu, něco jako Nebezpečná rychlost, jen místo autobusu by to byl muž,“ říká Taylor. „A pokud zpomalí, zemře. Dalo nám to možnost pracovat s kamerou a proniknout do jeho světa tak, jak jsme chtěli.“
Ten svět je podsvětí Los Angeles, a právě toto prostředí zaujalo producenty. Skip Williamson říká: „Slyšel jsem, že jsou výborní, a dělají zajímavé věci. Když jsem viděl jejich prezentaci, uvědomil jsem si, že jsou skutečně výjimeční. Oni zvládli vše od obsluhy kamery až po nastavování světel, a měli úžasný vizuální styl. Dostal jsem do ruky jejich scénář, a po dvaceti stránkách jsem věděl, že kombinace jejich stylu s linií příběhu je vynikající.“
Scénář brzy prošel dalšími úpravami, a po osmnácti měsících příprav se začalo natáčet. Producent Richard Wright uvádí: „Mark a Brian napsali tento scénář již před několika lety, svůj film propracovali do detailu. A nyní ho režírují, stojí za kamerou a pracují se světlem; je to zcela jejich film. Dnes není příliš obvyklé, když mají režiséři na starosti tolik z tvůrčího procesu.“
Základem úspěšné práce bylo obsazení hlavní postavy Cheva.
Taylor říká: „Měl to být typický chlapík z L.A., nevnímali jsme ho jako Brita. Viděli jsme mnoho amerických herců a snažili se najít takového, který by měl v sobě tu uvěřitelnou tvrdost oblíbených herců 70. let, jako Steve McQueen či Roy Scheider, ale takový tu už dnes není. Pak jsme ale potkali Jasona, on byl ten pravý.“
„Ten scénář byl úplně jiný, než jaké jsem doposud četl,“ říká Jason Statham. „Je to šílené, víc než šílené. Je tam spousta výborných scén, hodně akce, násilí, romantiky, komedie i drama. Je to jako deset filmů v jednom.“
Taylor byl přesvědčen, že právě Jason Statham dokáže zachytit a ztvárnit všechny aspekty filmu i své postavy: „Jeho výkon nás neskutečně ohromil, jako herec dokázal zahrát vše, od násilí až po tichou citlivost. Jeho výkon má vícero poloh, je vážně úžasný.“
Vedoucí výroby David Rubin říká: „Před začátkem natáčení byl Jason velkým otazníkem. Náš herec měl být tvrdý chlapík, ale s velkým srdcem, měl být svižný, ale ne super atlet, bystrý, ale ne génius, vtipný, ale ne komik. Bylo zajímavé vidět každý den Jasona dělat něco jiného, točit těžkou akci tak, jakoby byla úplně lehká, či mít správný komediální timing a vytvořit komickou situaci. A někdy to vše musel zvládnout najednou, což bylo úžasné.“
Odlehčujícím komediálním prvkem příběhu je Chevův vztah s Eve, kterou hraje Amy Smart. Neveldine uvádí: „Eve je protikladem brutality jeho života a osobnosti.“
Amy Smartová se těšila na natáčení svého prvního akčního filmu a zaujala ji dynamika vztahu Eve a Cheva. „Myslím, že je to vztah přitahujících se protikladů, ji láká ten nebezpečný a záhadný muž, který je uvnitř velmi milý. A naopak Cheva přitahuje ona jako jemná žena, u které cítí klid a bezpečí, může se k ní uchýlit před svým nebezpečným životem. Ona si však myslí, že je programátorem videoher, a ne nájemným zabijákem, ale když to zjistí, jejich vztah je tak silný, že ji to přese všechno téměř vzrušuje.“
Jason Statham si myslí, že tuto roli nemohli tvůrci obsadit lépe. „Eve ztělesňuje vše, co Chev není – taková čistá a pokojná duše, a on ji velmi miluje. Ona mu dává pocit, že někde existuje život, který se vyplatí žít, a navíc ona je krásna, milá a svérázná.“
Když Eve představuje vše dobré v Chevově životě, pak Ricky Verona ztělesňuje pravý opak. Právě on s Chevem pracoval v podsvětí jako zabiják, a nyní ho otrávil. Postavy zlomyslného gaunera se ujal Jose Pablo Cantillo: „Máte tu dva zabijáky, a Verona je číslo dvě, ale chce být číslem jedna. Nejde však jen o vítězství v souboji, ale i o styl. On má komplex vlastní velikosti, nikdo se ho neodváží znevážit, on zabíjí pro respekt. A najednou přijde nějaký Chev, který ho bere jako druhořadého občana.“
Další důležitou postavou příběhu je Chevův kamarád - transvestita a informátor Kaylo, kterého hraje Efren Ramirez. „Kaylo je velmi strukturovaná postava, hodně se v něm skrývá. Má v sobě hodně odstínů a tváří, které se v průběhu děje postupně odhalují, když pomáhá Chevovi proti jeho nepřátelům.“
Postavu Doca Milese, medika, který konzultuje s Chevem jeho zdravotní stav a snaží se dostat jed z jeho těla, si zahrál Dwight Yoakam, který natočil všechny své scény ve filmu za jediný den: „Moje postava je takový rock’n’rolový doktor, jehož klientela se skládá především ze spodní části společnosti v Los Angeles, a jemu to tak vyhovuje. Když jsem četl scénář, říkal jsem si – zahrát si toho chlapíka by byla zábava, a jsem rád, že mě oslovili.“
Režírovat tak různorodý herecký tým byla jen jedna z výzev, které dvojici mladých režisérů čekaly, a Jason Statham byl od začátku ohromený jejich režisérskými schopnostmi. „Už samotný scénář mě velmi zaujal, a když mi promítli svou krátkou ukázku filmu, viděl jsem, že mají přesnou vizi o svém filmu, který vypadal skutečně velmi odlišně od toho, co se dnes natáčí.“
Ani on však nečekal, že si Neveldine obuje na nohy kolečkové brusle, a bude natáčet akci s kamerou v ruce: „Oni mají takový ten free styl natáčení. Nová generace digitálních kamer jim umožňuje dostat se na místa, která byste nečekali. Já řídím auto, a oni mi strčí kameru mezi nohy. Je to zcela svobodný styl práce, něco takového jsem ještě nezažil. Pro mne bylo výborným zážitkem pracovat na filmu s lidmi, kteří si ho napsali a také si ho režírovali. A to mě ani nenapadlo, že budou i kameramany. Jejich talent je velmi všestranný.“
Digitální kamerový technik Nick Theodorakis ihned zaregistroval, že Neveldine a Taylor chtějí využít digitální kameru naplno, aby vytvořili svůj osobitý styl: „Přizvali mě nejdříve, abych hlídal, aby natočený materiál splňoval jisté požadavky kvality na promítání v kině. Ale uvědomil jsem si, že jejich vizuální cítění se dokonale hodí nejen k jejich stylu, ale i k příběhu tohoto frenetického filmu. Jejich vidění je horečnaté a neuvěřitelně dynamické, je v něm hodně pohybu, ale zároveň i něco víc. Oni jsou velcí nadšenci videa, což mě potěšilo, protože jsem často natáčel na HD video s lidmi, kteří si nemohli dovolit natáčet na film. A zde byli dva chlapíci, kteří už s videem vyrůstali a berou ho jako uměleckou formu, což je výborné, a mohli jsme tak vytvořit něco, co není ani celkem film, ale ani tradiční video, je to něco, co bych označil jako Neveldine-Taylor styl.“
Digitální natáčení samozřejmě přinášelo i mnohé nevýhody, které režiséři museli zvládat, a občas to vyústilo do přímo dobrodružných situací. Producent Wright říká: „Používali jsme hlavně kamery Sony 950, které byly připojené kabely k pultu, což znamenalo, že zpočátku nebyly dostatečně mobilní na to, aby byly režisérovi-kameramanovi k dispozici při natáčení hlavně rychlých pohybových scén. Řešením problému se stala tzv. nanokamera – přístroj upevněný na těle kameramana, který mu umožňoval držet oddělenou část kamery a objektivu v ruce, zatímco zbytek kamery byl připevněný na jeho zádech. Hlavní výhodou je, že máte laboratoř přímo na place. Můžete upravovat světlo, barvy, ostrost přímo během akce. Můžete začít vevnitř při jednom světle, a potom vyjít ven na silnější světlo a upravit to během záběru. Takovéto záběry by byly téměř nemožné, a navíc se můžeme ihned podívat, co jsme natočili.“
Režisér Taylor říká: „Myslím, že když lidé uvidí tento film, bude úplně jiný, než jaké doposud viděli. A to byl náš cíl. Když už pracujeme s touto novou technologií, využijme ji naplno, dostaňme z ní vše, a vytvořme něco nové.“
Zajímavé je i to, že režiséři umožnili hlavnímu představiteli dělat všechny kaskadérské kousky i v těch nejvypjatějších scénách, například když Chev a Verona visí z helikoptéry nad ulicemi Los Angeles. Taylor říká: „Jason od začátku chtěl jít do té helikoptéry. Nebyli jsme si jistí, zda si to můžeme dovolit, ale měli jsme toho nejlepšího kaskadéra na světě, Darrena Prescotta, který koupil potřebné vybavení a vymyslel, jak to udělat.“
Darren Prescott říká: „Jako kaskadérský koordinátor se snažím dostat herce do co možná nejvíce akcí, protože si myslím, že diváci chtějí vidět v akci skutečnou postavu. Kvůli množství pohybu v jejich souboji musel být Jason připoután ke dvěma lanům, a když padal z helikoptéry, musel mi skutečně věřit. Ale prokázal velkou odvahu a zvládl to.“
Jason Statham dodává: „Ano, byl to úžasný zážitek. Vždyť jak se připravíte na to, že visíte ve výšce sto metrů z helikoptéry? Nijak. Nikdy předtím jsem to nedělal, jen mě přivázali a rychle nahoru. Ale já rád dělám tyto věci sám, věřím si. Jinak bych se do toho nepouštěl. Když něco takového dokážete, dosáhnete jistého uspokojení, že jste to zvládli, to vám nic nenahradí. Diváci v kině uvidí, že z té helikoptéry sto metrů nad zemí visím skutečně já. To nedokážete jinak natočit, protože ten vítr, hluk a strach z toho celého je vidět na mojí tváři, je to skutečné. Na očích je vám vidět adrenalin, je to strašidelné, ale překonáte to. Strach, vzrušení a nebezpečí najednou, skutečně úžasné.“
Další důležitou postavou filmu bylo Los Angeles. Taylor uvádí: „Naše představa byla, že to bude typický film z Los Angeles, město je další postavou příběhu. Nemohli jsme točit nikde jinde než zde.“
Producent Wright dodává: „Zachytit ducha L.A., města s těmi zvláštními místy, fantastickou architekturou a neustálým sluncem, bylo pro tvůrce důležité. Velmi jsme tomu obětovali, ale vyplatilo se to.“
Neveldine a Taylor věří, že i diváci vsadí správně, když přijdou na jejich film, a Taylor říká: „Chceme, aby se lidé hlavně bavili, měli by mít pocit, že tento film je jako vystřelená kulka. Ta vyletí a vy letíte s ní a užíváte si ten zážitek. Je to oživlá videohra.“