zavřít

Dlouhý popis filmu

O produkci filmu
Co se stane, když se dva přátelé, kteří jsou až po uši v dluzích, rozhodnou spolu před kamerami za peníze vyspat? Kevina Smithe to zajímalo a rozhodl se to s pomocí velmi pestré skupiny herců v Pittsburghu zjistit.

Je jen málo herců, kteří mají v záloze úspěšné režiséry, píšící jim hlavní role ve filmech přímo na tělo. V případě Zacka ale Kevin Smith myslel od samého počátku na Setha Rogena. Smith vysvětluje, že když viděl film 40 let panic, doslova se do Rogena zamiloval. „Myslím, že tam byl skvělý,“ vysvětluje. „Začal jsem o něm pro tenhle film uvažovat, ale nějakou dobu jsem se k napsání scénáře nemohl dostat. Když jsem ho dopsal, vídal jsem jeho obličej všude. Byl na billboardech po celém LA k filmu Zbouchnutá. Říkal jsem si, že ho už můj film určitě nebude zajímat.“

Harvey Weinstein je neformálně představil už před rokem, když Kevin točil Clerks 2 a Seth se mihl ve Fanboys. Kevin se rozhodl zkusit štěstí a poslal Sethovi email o filmu, který chystá. Smith si vzpomíná, že mu Rogen odpověděl během pěti minut. „Stálo tam: 'Fantazie. Když jsem přijel do Los Angeles a agent se mě ptal, co chci dělat, řekl jsem, že bych chtěl hrát ve filmu Kevina Smithe. A nic se na tom nezměnilo.' Vyrazilo mi to dech.“

Smith Rogenovi scénář doručil osobně. Kudrnatý komik brečel smíchy a nedokázal ho odložit. „Skoro nikdy se mi to nestává,“ říká Rogen. „Byl to výtečný scénář. Líbil se mi, ten nápad mi připadal vážně legrační, byl roztomilý, a říkal jsem si, že skvěle funguje i jeho romantická složka. Pak jsem ho dal přečíst přítelkyni, která na tohle má dobrý odhad. Pokud se scénář zamlouvá nám oběma, pak je zřejmě dobrý, protože každý z nás má rád něco trochu jiného. A jí se zamlouval také.“

„Zack je ten typ kluka, co toho po střední škole moc nedokázal,“ vysvětluje Rogen. „Hádám, že nikdy nechodil na vysokou, ačkoliv to tam nikdy přímo nezazní, a já nejsem ten typ herce, co by své postavě vymýšlel kdovíjakou minulost. Takže pracuje v kavárně a bydlí se svou nejlepší kamarádkou, kterou zná odjakživa, a rozhodně to není nejšťastnější člověk na světě, ale přitom se netrápí. Prostě tak nějak proplouvá životem.“

„Je to vážně podivné,“ míní Rogen o svém vstupu do Smithova světa. „Mám pocit, jako bych najednou vstoupil do úplně jiného vesmíru, který je podivný, ale současně naprosto skvělý. Jason Mewes mě vážně dokáže strašlivě rozesmát, a všichni to jsou výteční herci. Je to skvělé.“

Kevin Smith a Seth Rogen si padli do noty natolik dobře, že když Rogen navrhl, že v hlavní ženské roli Miri by byla „legrace“ mít Elizabeth Banks (se kterou spolupracoval na filmu 40 let panic), Smith odvětil jen „domluveno.“ Banks si scénář přečetla a podle vlastních slov „ji uchvátil.“ O týden později blonďatá herečka roli přijala.

Rogen se také jen tak mezi řečí zmínil, že by bylo hrozně legrační mít ve filmu Brandona Routha a Justina Longa jako homosexuální párek. „Jsou si tak trochu podobní a jeden z nich je hodně vysoký a ten druhý zase dost malý,“ přemítal Rogen. O dva dny později stáli oba tito velice vytížení herci v Pittsburghu, připraveni natáčet.

Elizabeth Banks a Seth Rogen si báječně rozuměli jak před kamerami, tak i za nimi. Doopravdy udělali jeden na druhého dojem.

Práce se Sethem byla „neutuchajícím překvapením“, popisuje Banks. „A to myslím v mnoha různých významech. Hodně improvizuje, takže nemám leckdy nejmenší tušení, co z něj za chvíli vypadne. Ale je také výtečný herec. V tomhle filmu hraje romantického hlavního hrdinu v pravém slova smyslu. Myslím, že je to vzrušující a že ho v takové roli budou diváci zbožňovat. I tentokrát působí tak trochu jako někdo, kdo si rád zakouří trávu, ale tentokrát je skutečným hlavním hrdinou a myslím, že to je opravdu výjimečné.“

Bývalá pornohvězda Traci Lords se o vztazích mezi Rogenem a Banks také vyjadřovala obdivně. „Nechce se mi uvěřit, že je mu teprve kolem dvaceti,“ míní. „Je tak mladý a přitom naprosto přesvědčivý a vážně zábavný,“ prohlašuje Lords. „Elizabeth je myslím v tomhle filmu naprosto okouzlující. Troufám si prohlásit, že tohle bude film, který z Elizabeth Banks udělá skutečnou superstar. Podle mého je v něm opravdu neuvěřitelně dobrá.“

S ohledem na jeho specifickou pověst by asi leckdo očekával, že Rogena bude nejvíce bavit natáčení sexuálních scén, ale jeho nejoblíbenější scénou byla ve skutečnosti jedna velice prostá, ve které se s Elizabeth procházejí zasněženou krajinou. „Moc mě bavilo i natáčení scény, ve které jdeme na sraz se spolužáky ze střední školy,“ říká Rogen. „To jsem měl dojem, že nám to s Elizabeth opravdu dokonale sedí.“

Když Seth Rogen chodil na střední školu, zaslechl spolužáky, jak zpívají „Berserker song“ a zeptal se jich, odkud to je. Řekli mu, že zrovna viděli film Mladí muži za pultem a že byl sprostý a skutečný, že jeho hrdinové mluvili skutečně tak, jako oni, ne v nějakém vykonstruovaném rádoby slangu. Přesně odpovídal realitě.

„Byl to první film svého druhu, nikdy předtím něco takového nebylo,“ soudí Rogen. „Filmy jako Bistro to sice pravděpodobně nastartovaly, ale až v Mladých mužích postavy mluvily skutečně tak jako my. Chápete, my jsme se byli schopni třeba deset minut bavit o tom, jaké to je, když vám ho vykouří.“

„A vzpomínám si, že jsem z toho byl úplně v šoku,“ pokračuje. „Fascinovalo mě, že ten chlápek, co ho natočil, to doopravdy dokázal. Natočil film o lidech jako jsme my.“ Ironií osudu byli Mladí muži za pultem tím, co inspirovalo Rogena k napsání první verze scénáře Superbad, kde ze stylu Mladých mužů hodně čerpal. Ale začít s jejich režisérem točit film, to bylo něco trochu jiného.

Seth Rogen je proslulý improvizátor a velice často scény během natáčení mění, natahuje, nedrží se nijak zásadně scénáře a ani se často neučí dialogy. Spolupráce se Smithem, který je naopak vyhlášený tím, že se scénáře drží do posledního písmenka, byla něčím zcela jiným, než na co byl Rogen zvyklý.

Rogen jakožto velký Smithův fanoušek věděl, že režisér nemá improvizace rád, a právě před tím ho všichni varovali, když se dozvěděli, že spolu budou točit film. Jakožto dva dospělí lidé si to tudíž spolu vyjasnili hned jako první věc v jednom z prvních společných rozhovorů. Souhlasili, že společně dojdou ke kompromisnímu řešení a pokusí se o přizpůsobivější přístup.

„Kevinův styl je hodně odlišný,“ říká Rogen. „V obraze se toho děje mnohem víc, takže myslím, že jako herec musíte pochopit, co je pro film užitečné a jak to bude sestříháno.“ Smith netrval u Rogena na důsledném dodržování dialogů a sem tam přidal drobný vtípek, ale když Rogen nad něčím váhal, jestli to má nebo nemá přidat, prostě se o tom Smithovi zmínil, aby zjistil, jak na to bude reagovat.

„Byl jsem moc rád, když se mi něco podařilo prosadit,“ přiznává Rogen. „Vlastně mě překvapilo, kolik se toho do filmu nakonec dostalo, prostě takové malé vtípky, které nás v průběhu natáčení napadaly.“

Banks se Smithem ještě nikdy nic nenatáčela a jako člověka ho neznala. Před natáčením ho navštívila a popovídali si, ale nikdy nedošlo k žádnému opravdovému konkurzu na roli. „V podstatě se mě jen tak zeptal, jestli mám zájem. Neměla jsem moc tušení, že mi tím tu roli rovnou nabízí, takže jsem mu na to prostě kývla. Ale v podstatě jsem moc netušila, oč jde,“ vzpomíná Banks. „A pak se ze mě najednou stala oficiálně Miri.“

Lords se do scénáře začetla a vyprskla smíchy. „Byly to snad ty nejsprostší věci, co jsem kdy četla,“ soudí. „Vážně legrace. Jednou z překvapivých a zajímavých věcí na tomhle filmu, které opravdu fungují, je to, jak explicitní a provokativní dialogy v něm jsou, podobá se to filmu Superbad. Tyhle postavy mladých lidí říkají věci, které vás dokáží dost zaskočit.“ Scénář ji nadchnul, roli okamžitě přijala a žena, která ve svých patnácti letech kdysi utekla z domova, se vydala i se svým čtyřměsíčním dítětem a s manželem vstříc něčemu, co podle svých slov „ještě nikdy nezažila.“

Smith přiznává, že „točit nahé scény a předstíraný sex mohlo být neuvěřitelně nepříjemné, ale protože jsem měl k dispozici herce jako Mewes nebo Katie, kteří jsou sebevědomí v oblečení nebo bez něj, nebylo to pro mě vyloženě peklo na Zemi. Těm dvěma podle všeho nevadilo, že na sobě před kamerami skoro nic neměli.“

„Je to sprostý film,“ dodává Rogen. „Lidi občas obrazně říkají, že filmy točí snad každý, kdo má do zadku díru. V našem filmu se o tom budete moci i přesvědčit.“

„Do tuhého začalo jít toho dne, kdy jsme vyrazili do striptýzového klubu,“ vzpomíná Banks. „Když jsme tam tak seděli a dívali se té slečně na její smyslnou...é...no, mám dojem, že jí bylo vidět až do žaludku. A měla piercing na klitorisu.“

Jednoho dne přišla Lords na natáčení a bylo jí řečeno, že s ní chce Smith mluvit. Usoudil, že scéna, kterou napsal, je trochu jednotvárná, a chtěl s ní zkusit něco trochu jiného. Zeptal se jí, co by říkala na to, kdyby si připnula jistý doplněk a scénu s Barrym (kterého ztvárnil Ricky Mabe) trochu zpestřila.

„Není snadné mě zaskočit,“ říká. „Ale docela mě to vzalo. Vyrazilo mi to dech, a pak povídám 'Víš co? To zní docela zajímavě.' Říkala jsem si, že když to bude dost rychlé, mohlo by to být dost legrační. Kevin to skvěle promyslel a připravil, David Klein výtečně natočil a Ricky Mabe zareagoval tak, že jsme brečeli smíchy. Takže jsem ráda, že jsem se k tomu odhodlala a že to vyšlo, protože to je něco naprosto jiného, než co jsem kdy ve filmu dělala. Takže to dopadlo dobře.“ Rogen ale svého přítele ohromně litoval.

V magazínu USA Today vyšel článek s názvem „Budou na tenhle film lidé chodit?“, který se zabýval konzervativním pohledem na název filmu a tím, zda by mladá generace měla mít k něčemu takovému přístup.

Banks podotýká, že „ve filmech už dělala horší věci než v tomhle,“ a soudí, že „to vlastně byla dost legrace a bylo to celkově dost mírné.“ I Rogen tvrdí, že „rozhodně točil mnohem tvrdší scény,“ zejména v porovnání se sexuálními scénami z filmu Zbouchnutá.

„Tenhle film je velice mírný,“ vysvětluje. „Je tu něco, co jste neviděli někde jinde? Odpověď zní 'ne'. Opravdu nemyslím, že tu něco takového je. A je v něm něco, co by mohlo být pro někoho škodlivé, pokud to uvidí? Zase, naprosto jednoznačně ne. Myslím, že je mnohem škodlivější jít na film jako je třeba Saw, kde někoho pětačtyřicet minut mučí, než vidět, jak se lidé milují.“

„Jednoho dne jsme natočili scénu, která je asi nejvážnější ze všech filmů, co jsem kdy točil,“ vypráví Smith. „A Seth se otočil a zeptal se mě, jestli je to vážně scéna ze stejného filmu, do kterého jsme točili ty všechny ostatní.“

Režisér měl nelehký úkol přesvědčit všechny, včetně ratingové organizace MPAA, že jde o relativně nevinný film. „Na sexu v něm není nic erotického,“ říká Smith. „Děláme si legraci ze sexu v pornofilmech, a ten je beztak už sám o sobě hrozně přehnaný. Takže jsme museli posunout laťku ještě výše. Ale v našem filmu to je kvůli humoru, ne kvůli vzrušení.“

Smith film předložil MPAA celkem třikrát. Pokaždé byl ohodnocen jako mládeži nepřístupný. Protože Smith už nehodlal nic dalšího vystřihávat, rozhodl se odvolat. „Na odvolací projekci jsem byl už potřetí,“ říká Smith a naráží tím na své dva předchozí konflikty s MPAA v případě Mladých mužů za pultem a Táty na plný úvazek. „Ačkoliv se mi už v minulosti dvakrát povedlo přístupnost během odvolání snížit, tušil jsem, že s ohledem na to, kolik je ve filmu nahých těl, mám tak padesátiprocentní šanci. Komise milosrdně uznala, že náš film skutečně nepatří mezi ty, které by měly být mládeži nepřístupné, a povolila vstup mládeže v doprovodu rodičů.“

Tenhle film je klasickým snímkem Kevina Smithe. Je v něm sprostá mluva, je provokativní a obsahuje i sexuální scény, ale jako všechny jeho filmy je, ve své podstatě, o lásce a přátelství, ať už mezi nejlepšími kamarády nebo mezi milenci. V tomto případě jde o obojí – máme tu přátele, z nichž se stanou milenci.

Herci potvrzují, že to není jen další pornofilm nebo film o pornu. Je to legrační a docela bláznivý snímek. Vyjadřuje se sprostě, ale má dobré srdce.

„Je to film o lásce,“ soudí Lords neústupně. „Zdálo by se, že vybalancovat film, jehož hlavním tématem je porno, a mít v něm všechny ty sprosťárny, a přesto tak okouzlující postavy, je takřka nemožné,“ míní. „Seth a Elizabeth jsou spolu naprosto skvělí, a způsob, jakým to Kevin napsal a dal dohromady, a jak k sobě všechny ty postavy zapadají – prostě si ho zamilujete. Není na něm nic odpuzujícího,“ potvrzuje. „Jsou v něm šokující věci, ale nemyslím si, že je tam něco, co by bylo vulgární. Je svým způsobem roztomilý. Ve své podstatě je velice, velice výjimečný.“

Katie Morgan uzavírá tím, že ačkoliv je v tomto filmu mládeží nepřístupné porno, v podstatě o pornu vůbec není. „Je o dvou lidech, kteří neměli tušení, že jsou do sebe zamilovaní, a zjišťují, že tomu tak je,“ říká. „Vidíte, je to milý a veselý film. Prsa jsou tam jen na, no, na pokoukání. Takový bonus.“

Stručný popis filmu