xXx
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, dobrodružný, akční
- Délka:
- 124 min
- Motto:
- eXtrémní! eXplozivní! eXcelentní!
- Země:
- USA, 2002
Upravit profil
Tetování. Vyholená hlava. Chodící reklama proti autoritám. A stejně jako první písmeno jeho křestního jména, které má třikrát vytetováno na krku, extrémní všemi myslitelnými způsoby. Xander Cage (Vin Diesel) je XXX. Živí se internetovou...
Film-vice
Hlavní myšlenka filmu XXX napadla scénáristu Richa Wilkese během jeho svatební cesty. Byl jsem vždycky velkým fanouškem klasických špionážních filmů, ale říkal jsem si, že už přišel čas natočit film, který by oslovil i mladé publikum, říká Wilkes. Když se vrátil do Los Angeles, setkal se s obchodním partnerem Revolution Studios Toddem Garnerem, kterého nápad uchvátil. Předložil jej proto zakladateli Revolution Studios Joe Rothovi, který projekt plně podpořil. Představa Todda a Richa byla jasná - vytvořit zcela novou postavu, jakou dosud filmové publikum nemělo šanci spatřit.
Krátce poté, co Roth a Garner začali přemýšlet o složení filmového štábu, jim producent Neal H. Moritz předvedl hrubý sestřih filmu Rychle a zběsile, což oběma vnuklo myšlenku dát znovu dohromady osvědčenou dvojici: režiséra Roba Cohena a herce Vin Diesela. Cohen okamžitě souhlasil se svou režijní účastí, avšak pod podmínkou, že Xandera Cage bude skutečně hrát Vin Diesel. On zkrátka je XXX. Bez něj bych tento film vůbec nenatáčel. O Xanderovi Cage rád říkám, že je ‘americký antihrdina’. Není člověkem, který dělá správné věci proto, že by věřil v nějaké ušlechtilé zásady. Dělá to proto, že to vyžadují okolnosti, ne svědomí. A podobně vzdorovitý, neústupný, tvrdý, ale i zranitelný je právě Vin Diesel.
Pokud někdy zažijete tak skvělý vztah mezi hercem a režisérem, jakým jsem měl to štěstí projít během natáčení filmu Rychle a zběsile, nečiní vám žádné potíže tuto bezproblémovou spolupráci obnovit. Můj zájem o roli v XXX byl z velké části ovlivněn představou opětovné spolupráce s Robem Cohenem, vysvětluje Diesel. U filmů mě jako první upoutá jejich rámcová myšlenka, a na XXX se mi líbil ten ústřední nápad s chlápkem, kterého nezajímá nic jiného než jeho vzrušující kaskadérské kousky. Vůbec jej nezajímají žádné politické vlivy s výjimkou těch, které se jej přímo týkají. Myšlenka, že někdo jako on dostane nabídku, aby se stal tajným agentem, mi přišla hodně zajímavá. Fascinoval mě ten nápad vzít člověka, který je tím posledním, kdo by měl zájem zachraňovat svět, a postavit ho právě před tento úkol.
Roli agenta Gibbonse ztvárnil Samuel L. Jackson, kterého režisér Cohen obdivuje pro jeho charismatickou osobnost. Gibbons vidí v Xanderovi velký potenciál, vysvětluje Jackson. Ví také, že musí najít někoho, kdo smýšlí podobně jako záporné postavy. Takovým způsobem také Xandera vnímá - jako renegáta. Zároveň ale věří, že v sobě Xander může objevit určitou míru patriotismu. To, co mají Xander a Gibbons společné, je jejich schopnost uvažovat nezvyklým způsobem, a díky tomu také jejich spolupráce slaví úspěchy.
Natáčení předcházel tříměsíční trénink, který Diesel absolvoval za asistence odborníků na horolezectví, motokros, snowboarding, base jumping a zbraně. Už při filmování úvodních scén se mu tato příprava vyplatila. V jedné z nich se po efektním zničení drogové farmy snaží Xander ujet na motocyklu před bojovou helikoptérou. Tato scéna byla skutečně zkouškou Dieselovy odvahy. Jede velkou rychlostí po polní cestě, zatímco všude okolo něj sviští kulky z kanónu helikoptéry, komentuje scénu Cohen. Náš kameraman Dean Semler odvedl fantastickou práci. Způsob, jakým se mu podařilo osvětlit tak rozsáhlou plochu a dát této noční scéně tolik barev a efektů, je úžasný.
Vzrušení stupňuje další scéna, ve které Xander sjíždí s korvetou z mostu ve výšce 728 stop nad zemí a během pádu otevírá padák, díky němuž může bezpečně přistát. Natáčení proběhlo bez jakýchkoliv záchranných sítí nebo lan. Pád byl snímán celkem dvaceti různými kamerami včetně tří speciálních záznamových zařízení firmy Crashcam Industries, umístěných uvnitř vozu.
Snažil jsem se s Wilkesem vměstnat do úvodní části hodně akce, říká Cohen. Rád hned ze začátku filmu předvádím publiku něco velkého, jako například únos kamiónu v Rychle a zběsile. Divák tak hned od začátku cítí, že za své peníze dostane to, co očekává.
Po dokončení natáčení v Kalifornii se filmový štáb přesunul do České republiky. Cohen, hlavní výtvarník Gavin Bocquet a kameraman Dean Semler zde našli mnoho zajímavých míst, a to nejen v Praze.
Většina filmů, které se natáčely v Praze, zachycovala nějaké historické období a byla plná plynových lamp a svíček, což jim propůjčovalo jemnější nádech, říká Semler. My jsme ale natáčeli film ze současnosti, díky čemuž jsme dostali možnost dát městu úplně jinou atmosféru. Mnoho historických interiérů osvěcujeme neony a zářivkami a to jim propůjčuje zcela odlišný vzhled.
Pro natáčení úvodní scény filmu, která otevírá děj, posloužil 150 let starý kostel ve východních Čechách, jehož interiér Bocquet přetvořil na noční klub Anarchy 99. Sem pak Cohen umístil koncert německé metalové skupiny Rammstein, doprovázený šlehajícími plameny a výstředními kostýmy. Publikum tvořily stovky českých komparsistů, kteří byli vybráni přímo na posledním pražském vystoupení této německé hudební formace.
Pro zobrazení hlavního stanoviště Anarchy 99 byl vybrán státní zámek ve Vranově nad Dyjí, který byl postaven v 11. století a zrekonstruován roku 1687. Oproti své skutečné lokaci na jihu Moravy byl však ve filmu umístěn do hornaté oblasti na sever od Prahy. Tato majestátní budova, která mísí dohromady několik architektonických stylů, stojí na vrcholku skalního výběžku nad malou vesnicí. Uvnitř se ve zvláštním kontrastu s historickým prostředím nachází počítačové středisko, odkud jsou řízeny všechny operace Anarchy 99. Na nádvoří Bocquet vytvořil neoklasicistický chrám, který se během vyvrcholení filmu stane dějištěm velké bitvy českých policistů s vojáky Anarchy 99.
V samotné Praze pak filmaři měli k dispozici širokou škálu historických míst a objektů. Pro natáčení využili Staroměstské náměstí, Týnský chrám, interiér i exteriér Francouzské restaurace v Obecním domě, opuštěný pivovar, jehož suterén Bocquet proměnil ve velitelství České policie, dlouhé schodiště na Malé Straně, které Xander sjíždí na stříbrném podnose, a nakonec i velkou část Vltavy a nejslavnější pražskou historickou stavbu - Karlův most.
Krátce poté, co Roth a Garner začali přemýšlet o složení filmového štábu, jim producent Neal H. Moritz předvedl hrubý sestřih filmu Rychle a zběsile, což oběma vnuklo myšlenku dát znovu dohromady osvědčenou dvojici: režiséra Roba Cohena a herce Vin Diesela. Cohen okamžitě souhlasil se svou režijní účastí, avšak pod podmínkou, že Xandera Cage bude skutečně hrát Vin Diesel. On zkrátka je XXX. Bez něj bych tento film vůbec nenatáčel. O Xanderovi Cage rád říkám, že je ‘americký antihrdina’. Není člověkem, který dělá správné věci proto, že by věřil v nějaké ušlechtilé zásady. Dělá to proto, že to vyžadují okolnosti, ne svědomí. A podobně vzdorovitý, neústupný, tvrdý, ale i zranitelný je právě Vin Diesel.
Pokud někdy zažijete tak skvělý vztah mezi hercem a režisérem, jakým jsem měl to štěstí projít během natáčení filmu Rychle a zběsile, nečiní vám žádné potíže tuto bezproblémovou spolupráci obnovit. Můj zájem o roli v XXX byl z velké části ovlivněn představou opětovné spolupráce s Robem Cohenem, vysvětluje Diesel. U filmů mě jako první upoutá jejich rámcová myšlenka, a na XXX se mi líbil ten ústřední nápad s chlápkem, kterého nezajímá nic jiného než jeho vzrušující kaskadérské kousky. Vůbec jej nezajímají žádné politické vlivy s výjimkou těch, které se jej přímo týkají. Myšlenka, že někdo jako on dostane nabídku, aby se stal tajným agentem, mi přišla hodně zajímavá. Fascinoval mě ten nápad vzít člověka, který je tím posledním, kdo by měl zájem zachraňovat svět, a postavit ho právě před tento úkol.
Roli agenta Gibbonse ztvárnil Samuel L. Jackson, kterého režisér Cohen obdivuje pro jeho charismatickou osobnost. Gibbons vidí v Xanderovi velký potenciál, vysvětluje Jackson. Ví také, že musí najít někoho, kdo smýšlí podobně jako záporné postavy. Takovým způsobem také Xandera vnímá - jako renegáta. Zároveň ale věří, že v sobě Xander může objevit určitou míru patriotismu. To, co mají Xander a Gibbons společné, je jejich schopnost uvažovat nezvyklým způsobem, a díky tomu také jejich spolupráce slaví úspěchy.
Natáčení předcházel tříměsíční trénink, který Diesel absolvoval za asistence odborníků na horolezectví, motokros, snowboarding, base jumping a zbraně. Už při filmování úvodních scén se mu tato příprava vyplatila. V jedné z nich se po efektním zničení drogové farmy snaží Xander ujet na motocyklu před bojovou helikoptérou. Tato scéna byla skutečně zkouškou Dieselovy odvahy. Jede velkou rychlostí po polní cestě, zatímco všude okolo něj sviští kulky z kanónu helikoptéry, komentuje scénu Cohen. Náš kameraman Dean Semler odvedl fantastickou práci. Způsob, jakým se mu podařilo osvětlit tak rozsáhlou plochu a dát této noční scéně tolik barev a efektů, je úžasný.
Vzrušení stupňuje další scéna, ve které Xander sjíždí s korvetou z mostu ve výšce 728 stop nad zemí a během pádu otevírá padák, díky němuž může bezpečně přistát. Natáčení proběhlo bez jakýchkoliv záchranných sítí nebo lan. Pád byl snímán celkem dvaceti různými kamerami včetně tří speciálních záznamových zařízení firmy Crashcam Industries, umístěných uvnitř vozu.
Snažil jsem se s Wilkesem vměstnat do úvodní části hodně akce, říká Cohen. Rád hned ze začátku filmu předvádím publiku něco velkého, jako například únos kamiónu v Rychle a zběsile. Divák tak hned od začátku cítí, že za své peníze dostane to, co očekává.
Po dokončení natáčení v Kalifornii se filmový štáb přesunul do České republiky. Cohen, hlavní výtvarník Gavin Bocquet a kameraman Dean Semler zde našli mnoho zajímavých míst, a to nejen v Praze.
Většina filmů, které se natáčely v Praze, zachycovala nějaké historické období a byla plná plynových lamp a svíček, což jim propůjčovalo jemnější nádech, říká Semler. My jsme ale natáčeli film ze současnosti, díky čemuž jsme dostali možnost dát městu úplně jinou atmosféru. Mnoho historických interiérů osvěcujeme neony a zářivkami a to jim propůjčuje zcela odlišný vzhled.
Pro natáčení úvodní scény filmu, která otevírá děj, posloužil 150 let starý kostel ve východních Čechách, jehož interiér Bocquet přetvořil na noční klub Anarchy 99. Sem pak Cohen umístil koncert německé metalové skupiny Rammstein, doprovázený šlehajícími plameny a výstředními kostýmy. Publikum tvořily stovky českých komparsistů, kteří byli vybráni přímo na posledním pražském vystoupení této německé hudební formace.
Pro zobrazení hlavního stanoviště Anarchy 99 byl vybrán státní zámek ve Vranově nad Dyjí, který byl postaven v 11. století a zrekonstruován roku 1687. Oproti své skutečné lokaci na jihu Moravy byl však ve filmu umístěn do hornaté oblasti na sever od Prahy. Tato majestátní budova, která mísí dohromady několik architektonických stylů, stojí na vrcholku skalního výběžku nad malou vesnicí. Uvnitř se ve zvláštním kontrastu s historickým prostředím nachází počítačové středisko, odkud jsou řízeny všechny operace Anarchy 99. Na nádvoří Bocquet vytvořil neoklasicistický chrám, který se během vyvrcholení filmu stane dějištěm velké bitvy českých policistů s vojáky Anarchy 99.
V samotné Praze pak filmaři měli k dispozici širokou škálu historických míst a objektů. Pro natáčení využili Staroměstské náměstí, Týnský chrám, interiér i exteriér Francouzské restaurace v Obecním domě, opuštěný pivovar, jehož suterén Bocquet proměnil ve velitelství České policie, dlouhé schodiště na Malé Straně, které Xander sjíždí na stříbrném podnose, a nakonec i velkou část Vltavy a nejslavnější pražskou historickou stavbu - Karlův most.