Od chvíle, kdy se Peter Parker (TOBEY MAGUIRE) rozhodl opustit svou dlouholetou lásku Mary Jane Watson (KIRSTEN DUNST), aby se mohl v kostýmu Spider-Mana i nadále zodpovědně věnovat svému povolání superhrdiny, uplynuly dva roky. Jeho touha po...

Film-vice

Když se v roce 2002 objevil v kinech film Spider-Man, stal se téměř okamžitě jedním z komerčně nejúspěšnějších filmových hitů všech dob. Celosvětově vydělal přes 820 milionů dolarů a zařadil se na pátou příčku v žebříčku filmů s nejvyššími tržbami v USA. Film je založen na klasické komiksové postavě nakladatelství Marvel Comics, kterou v roce 1962 přivedla k životu dvojice scénáristů Stan Lee a Steve Ditko. Spider-Man se poprvé objevil v posledním čísle neúspěšného komiksu Amazing Fantasy. Jeho přítomnost však vzbudila takový ohlas, že byl komiks přejmenován na Amazing Spider-Man a v březnu 1963 se znovu objevil na pultech obchodů. Postupem času se stal Spider-Man jedním z nejpopulárnějších superhrdinů všech dob.

Filmové zpracování Spider-Manových příběhů přijali diváci s nadšením. Film nejen lámal rekordy v návštěvnosti, ale jeho příběh a postavy také překračovaly všechny jazykové i kulturní bariéry.

Pozorovat, jak silně zareagovali filmoví fanoušci po celém světě na uvedení prvního Spider-Mana, bylo velice potěšitelné a dokonce i tak trochu překvapivé, říká režisér Sam Raimi. Jako filmař se snažím především o to, aby se lidem mé filmy líbily, a z tohoto hlediska Spider-Man předčil všechna má očekávání. Bylo to opravdové zadostiučinění pro všechny umělce, kteří se na tomto filmu podíleli – ať už stáli za kamerou nebo před ní – a věnovali mu tolik času a úsilí… zejména pak pro talentované lidi ze společnosti Imageworks. Všichni mohou být hrdí, že pomohli zprostředkovat divákům tak nezapomenutelný zážitek.

Na první promítací víkend nikdy nezapomenu, říká herec Tobey Maguire, který ve filmu ztvárnil titulní roli. Jít do kina, poslouchat nadšené reakce celého publika a cítit ve vzduchu emoce, které lidé zažívali, bylo prostě úžasné. Měl jsem skvělý pocit z toho, že jsem se mohl podílet na filmu, který dokázal lidi takovým způsobem zabavit.

Po triumfálním úspěchu prvního Spider-Mana Raimi věděl, že musí navázat příběhem, který by dokázal splnit velká očekávání nadšených fanoušků. Vzhledem k úspěchu prvního filmu se těší toto pokračování už předem mimořádně velkému zájmu, říká režisér. Pro děti, které se na něj přijdou podívat, je Spider-Man opravdový hrdina. Mou povinností tedy nebylo pouze pobavit publikum, ale také natočit příběh, který by jim představil hrdinu s morálními zásadami – člověka, který musí činit těžké životní volby a správná rozhodnutí, aby si i nadále zasloužil jejich obdiv.

Dějově bohaté a detailní příběhy z komiksů o Spider-Manovi byly základem, ze kterého bylo možné vytvořit dějovou linii nového filmu. Lidé z Marvelu odvedli za těch několik desítek let pořádný kus práce – což jako velký fanoušek jejich komiksů dobře vím i já sám – takže jsme měli k dispozici spoustu materiálu, ze kterého bylo možné vycházet, říká Raimi. Postava Spider-Mana je jasná a srozumitelná. Není těžké natočit film, pokud chápete, v čem tkví síla hlavního hrdiny, protože základem každého příběhu je právě on. Najít vhodnou dějovou linii nebylo nijak zvláště obtížné. Šlo jen o to nalézt správný příběh, který by vhodně navazoval na první díl a logickým způsobem rozvíjel postavu hlavního hrdiny. V této záležitosti jsem se plně spoléhal na naše skvělé producenty Lauru Ziskin a Aviho Arada. Společně s našimi vynikajícími scénáristy jsme pak objevili dějovou linii se spoustou výtečných nápadů.

Zatímco se první díl zabýval především tím, jak Peter Parker ke svým neobvyklým schopnostem přišel, tentokrát se dočkáme detailnějšího vysvětlení, jak tyto zvláštní dovednosti fungují. Nejde jen o vystřelování pavučin a lezení po zdech, ale také o Peterův ‚pavoučí smysl‘, pomocí kterého dokáže určitým způsobem vytušit hrozící nebezpečí, říká producent Arad. Na rozdíl od prvního pokračování je zde ale tentokrát riziko, že se ke svým schopnostem obrátí zády.

Příběh Spider-Mana 2 začíná dva roky po nezapomenutelném polibku Petera a jeho milované Mary Jane (Kirsten Dunst), po kterém následoval jejich hořkosladký rozchod. Peterův vnitřní boj s jeho superschopnostmi, které považuje za dar i prokletí, je nyní intenzivnější než kdy předtím.

Když jsme se na konci prvního dílu s Peterem rozloučili, rozhodl se, že se svým životem začne nakládat zodpovědně, vysvětluje Raimi. Tento film vypráví o důsledcích, které z jeho důležitého rozhodnutí pramení. Jak dokáže Peter vyvážit své osobní potřeby se smyslem pro odpovědnost, když ví, že musí svého daru využít ku prospěchu ostatních? Jeho vnitřní dilema je věc, se kterou se potýkáme všichni, pouze v méně dramatických podobách. Zodpovědné chování je vždycky těžké a často s sebou přináší různé oběti. Občas se musíte něčeho vzdát nebo si dokonce nechat trochu ublížit. Tento příběh je o nesnadných volbách a o člověku, který prožívá hluboký vnitřní konflikt – protože udělat tu správnou věc není nikdy jednoduché.

Skutečnost, že s velkými schopnostmi souvisí také velká zodpovědnost, mu není ani na okamžik lhostejná, říká o své filmové postavě Maguire. Je velice těžké být mladým člověkem a být nucen obětovat ve prospěch ostatních tolik osobních tužeb jako Peter. Jeho vnitřní boj pokračuje i v tomto filmu a je velmi komplikovaný. Zoufale se snaží nalézt způsob, jak ve svém životě dosáhnout určité rovnováhy.

Peterovo sílící dilema negativně ovlivňuje jeho vztahy s lidmi, kteří hrají v jeho životě důležitou roli. Mary Jane, ke které jej poutá láska silněji než kdy předtím, prošla několika zásadními životními změnami – vydala se na hereckou dráhu, bydlí na Manhattanu a pohybuje se v jiných společenských kruzích. Tentokrát už Peter není tím spolehlivým ochráncem Mary Jane, ale žije ve svém vlastním světě, vysvětluje představitelka Mary Jane Kirsten Dunst. M.J. jej stále velmi miluje, proto je pro ni bolestné pohybovat se v jeho blízkosti. Přestože za ty dva roky oba urazili pořádný kus cesty, jejich osudy se zcela rozešly.

Z obav, že by odhalení jeho pravé identity mohlo ohrozit život M.J., se Peter na konci prvního dílu rozhodl zůstat sám. Přestože jej k Mary Jane přitahovalo silné citové pouto, nechal ji tam stát a udělal to, co považoval za správné. M.J. však věčné čekání nakonec unavilo a proto se rozhodla jít dál svou vlastní cestou, dodává Raimi.

Její rozhodnutí je pro Petera zničující. Je to pro něj mučivé, přestože má z jejího úspěchu radost, říká Maguire. Jeho srdce po ní ale stále touží. V New Yorku vídá na každém kroku billboardy s její podobiznou, která mu připomíná, o co přišel. Snaží se ji vytěsnit ze své mysli, protože ví, že v jeho srdci zůstane navždy.

Když už se zdá, že se Peterův život nemůže více zkomplikovat, stane se z nepříznivé situace noční můra: na scénu přichází ďábelský Dr. Octavius.

Dr. Otto Octavius (Alfred Molina) je geniální vědec, který zasvětil celý svůj život pokusům s využitím fůze jako nového zdroje energie. Když se s ním Peter v rámci příprav článku do školního vědeckého časopisu poprvé setká, je jeho šarmantní, živou a energickou povahou uchvácen. Dr. Octavius je stejně tak okouzlen Peterem, jehož vědecké nadšení se nemálo podobá jeho vlastnímu.

Tento film je příběhem Petera, jehož život je velmi nevyrovnaný, a Dr. Octavia, který je pro něj symbolem člověka, jemuž se podařilo životní rovnováhy dosáhnout, říká Raimi. Octavius dokázal skloubit svůj dar a osobní štěstí – v tomto případě vědecký talent, pomocí kterého může sloužit dobru lidstva, a láskyplný vztah se svou ženou Rosie (Donna Murphy). To je pro Petera důkazem, že lze takové harmonie dosáhnout.

Dr. Octavius se ve své domácí laboratoři pilně věnuje výzkumu a zdokonalování revoluční fůzní teorie. Při předvádění nové technologie však dojde k nečekané havárii a Octavius se stane obětí zrůdné transformace, během níž se změní v hrůzného Dr. Octopuse – silného a nebezpečného mutanta se dvěma páry smrtících chapadel.

Dr. Octopus je pro Spider-Mana více než důstojným protivníkem, říká producent Avi Arad. Leze po stěnách rychleji a lépe než Spider-Man, který neumí v podstatě nic, čemu by se Dr. Octopus nedokázal ubránit.

Když spatříte Dr. Octopuse, řeknete si nejspíš ‚wow, kdo se dokáže postavit tomuhle?‘, pokračuje Arad. Nejen, že musí Spider-Man využít všech svých fyzických dispozicí, ale tentokrát stojí před nelehkým úkolem přelstít člověka, ke kterému dříve cítil hluboký respekt – člověka, který byl ve svém předchozím těle někým, kým si přál být sám Peter.

Po prvním filmu jsme si položili otázku, čeho bychom chtěli mít v druhém pokračování více, říká Arad. A odpověď zněla: New Yorku! Peter je newyorčan tělem i duší. Navíc jsme chtěli ve filmu zachytit více z charakteru města – jeho vysoké budovy, mosty, tunely… Vzhledem k pokroku v oblasti filmařských technologií bychom tentokrát v New Yorku ani vůbec nemuseli natáčet, chtěli jsme však dosáhnout co největší autenticity a zobrazit ve filmu skutečné ulice a typickou siluetu města.

Hlavní část natáčení odstartovala 12. dubna 2003 v New Yorku, kde štáb strávil přibližně 3 týdny filmováním na Manhattanu, v Queensu, v Brooklynu a ve čtvrti Yonkers.

V prvním Spider-Manovi si New York ‚zahrál‘ jednu z nejdůležitějších postav celého filmu. Tentokrát jsme šli ještě dál, říká hlavní výtvarník Neil Spisak. Použili jsme mnohem více reálných budov a ulic, přičemž úlohu některých z nich zastoupily obří fotografické tabule. Pokrok, kterého dosáhla technologie během posledních tří let, nám dovolil spojit skutečné, dekorativní a digitálně vytvořené budovy ještě lépe než u prvního pokračování. Náš filmový New York nyní působí mnohem komplexnějším dojmem.

Podoba New Yorku v Neilově podání je velmi konzistentní, říká režisér Raimi. Není to věrná kopie skutečného New Yorku ani žádné fiktivní město. Neil našel to nejlepší z New Yorku, který všichni známe, a z těchto elementů sestavil zcela věrohodný Spider-Manův svět.

Stejně jako v prvním pokračování hrají při Spider-Manově pohybu i tentokrát důležitou roli výškové budovy. Dostat celý štáb a filmařskou výbavu na střechy mrakodrapů nebylo jednoduché, ale když se nám to konečně podařilo, nemohli jsme být šťastnější – střechy mrakodrapů jsou Spider-Manův svět a přesně takhle se dívá na New York, když prolétává jeho ulicemi, říká koproducent Grant Curtis. Bylo úžasné pozorovat svět z takové výšky – je to svět sám o sobě. Nádhernou architekturu newyorských mrakodrapů nelze plně docenit ze země. New York z této perspektivy jsme ukázali již v prvním díle, ale tentokrát jsme chtěli Spider-Manovu světu závratných výšek dát mnohem větší prostor a myslím si, že se nám jej podařilo skvěle zachytit.

Nezbytnou součástí techniky byl i tentokrát vynález Earla Wigginse – speciální kamera jménem Spydercam, pomocí které filmaři natáčeli záběry, zachycující průlety mezi mrakodrapy ze Spider-Manova pohledu. Jeden ze záběrů vyžadoval, aby kamera, zavěšená na speciálním kabelu a řízená dálkově ovládaným počítačem, proletěla okolo čtyřech městských bloků, přičemž se několikrát spouštěla ze své startovní výšky na úrovni třicátého patra až na ulici a zpět.

Natočili jsme jeden z nejdelších záběrů, k jakému kdy byla Spydercam použita – urazila dráhu v délce téměř 750 metrů, říká vedoucí výroby Joseph M. Caracciolo. Kdysi jsem v New Yorku bydlel, takže jsem tento záběr nepovažoval za nijak náročný, ale v tomto městě je práce s nosnou kabeláží pokaždé trochu komplikovaná – jsou zde problémy s umístěním jeřábů na budovách, s pohybem herců, štábu a filmařské výbavy, a samozřejmě také s davy diváků.

Zřejmě nejnáročnější scéna filmu, během níž přeruší tichý rozhovor Petera a M.J. auto, vržené skrze skleněnou výlohu dovnitř bistra, vznikla i přesto na pevné zemi. Bistro bylo vybudováno jako kompletní 360° scéna – jeho součástí byla kuchyně, pulty s prosklenými výlohami, stropní ventilátory i lustry, říká výtvarník Steve Saklad, který úzce spolupracoval se Spisakem. Pečlivě jsme naaranžovali i exteriér, takže za oknem je vidět křižovatka ulic Lafayette Street a Astor Place. Bylo k tomu potřeba opravdu velké množství dopravních značek, billboardů, stromů a semaforů. Výtvarník scény Jay Hart a lidé z jeho týmu dokonce sehnali sloupy pouličního osvětlení a polepili je letáky, aby vypadaly jako lampy ve skutečném New Yorku.

Scéna v bistru byla z technického hlediska velmi náročná a komplexní, protože vyžadovala dokonalou spolupráci mnoha různých oddělení, vysvětluje Raimi. Využili jsme mechanických efektů, takže oddělení kaskadérů muselo vzít automobil, roztočit jej a prohodit oknem. Auto pak samozřejmě dopadlo na speciální, lehce rozbitelné předměty, které dodalo oddělení rekvizit.

Současná doba je zlá a těžká, a v takových chvílích hledáme hrdinské příběhy, aby nám daly naději, říká Raimi. Možná proto bylo před dvěma lety publikum tak uneseno prvním dílem Spider-Mana. V druhém pokračování diváky čeká milostný příběh a další důležitá kapitola v životě Petera Parkera, ke které patří i všechny nesnáze a konflikty, s nimiž se musí umět vyrovnat. Doufám, že je film zanechá v dobré a veselé náladě.