Jeniffer Marshová (Diane Lane) je svobodná matka ale především agentka FBI, která společně se svým kolegou Griffinem Dowdem (Colin Hanks) pátrá ve dne v noci po lidech porušujících zákony prostřednictvím internetu. Jednoho dne dostanou tip na...

Film-vice

Zvláštní agentka FBI Jennifer Marshová (Diane Lane) se ze všech sil snaží nezanedbávat ani rodičovské starosti svobodné matky, ani svou kariéru. Každou noc se svým partnerem Griffinem Dowdem (Colin Hanks) brouzdají ze své portlandské kanceláře po internetu a řeší případy podvodů s kreditními kartami a sexuálního obtěžování. Když obdrží tip na nové bizarní stránky killwithme.com (zabijejsemnou.com), pokoušejí se zjistit, zda jsou pravé.

Na první pohled jde o příliš šílený nápad, než aby působil věrohodně. Jejich tvůrce uvěznil do pasti kotě a láká návštěvníky, aby přihlíželi tomu, jak zvolna umírá, a současně šířili odkaz na jeho stránky dál. Intenzivní pátrání odhalí, že jsou stránky rozprostřeny po spletité síti webových serverů a poskytovatelů, takže je jejich původ takřka nevysledovatelný, ale současně je zřejmé, že vrah si s agenty pohrává prostřednictvím stop, naznačujících, že se nachází někde v Portlandu.

Když se oběť tamního únosu objeví na stránkách místo kotěte, začíná ještě mnohem děsivější hra. Indikátor na stránkách oznamuje, kolik lidí je právě sleduje – čím více jich je, tím rychleji muž zemře. Protože agenti nejsou schopni příval návštěvníků zastavit, jsou nuceni s hrůzou sledovat, jak jejich počet narůstá až do osudného okamžiku, kdy muž zemře.

Marshová je nucena spojit síly s portlandským detektivem Ericem Boxem (Billy Burke). Zatímco vrah pokračuje ve své zvrhlé zábavě, musí Marshová do pátrání vložit veškeré své síly. Následkem toho se přestává věnovat své rodině a nevnímá nebezpečí, které jim hrozí. Současně s tím, jak se vyšetřování blíží úspěšnému konci, vrah utahuje neviditelnou smyčku kolem krku Griffina Dowda a zatahuje ho do svých vražedných plánů. Box a Marshová jsou nuceni rozplést spletitou pavučinu nápověd a spojitostí, ale je možné, že definitivní odpověď na všechny otázky naleznou příliš pozdě.

O produkci filmu
Když si producenti Tom Rosenberg a Gary Lucchesi poprvé přečetli scénář Roberta Fyvolenta a Marka Brinkera, který se postupem času proměnil ve film Untraceable, nemohli odolat jeho aktuálnímu námětu. „Oddělení pro boj s internetovým zločinem je u FBI poměrně nové,“ říká Lucchesi. „Vzniklo před pouhými šesti, možná sedmi lety. Untraceable se soustředí na případ, který je neobvyklý, protože v něm nejde o zneužívání dětí nebo krádež kreditní karty. Zabývá se člověkem, který přes internet skutečně vraždí, využívá ho k tomu, aby uskutečnil svoje plány. Veřejnost se dívá a čím více lidí jeho stránky sleduje, tím rychleji oběti umírají.“

Ükolem rozvinout původní námět pověřili Rosenberg a Lucchesi ze společnosti Lakeshore Entertainment scénáristu Allisona Burnetta, se kterým už spolupracovali na filmu Chuť lásky s Morganem Freemanem, Gregem Kinnearem a Radhou Mitchell. „Allison je odborník spíše na dramatickou tvorbu, ale říkali jsme si, že by stejně dobře mohl zvládnout i takovýto thriller,“ míní Lucchesi. „Má velice konstruktivní nápady a rychle je uskutečňuje. Zvládl to jako nic.“

Producenti a Burnett se poté zaměřili na vykreslení hlavních postav a jejich vzájemných vztahů. Burnett přidal složité a přesvědčivé pozadí samotnému vrahovi a vytvořil hlavní hrdinku, Jennifer Marshovou, kterou si posléze zahrála Diane Lane.

Když měli pocit, že je scénář připravený, začali se shánět po režisérovi. Poslali scénář Gregorymu Hoblitovi a jeho častému spolupracovníkovi, producentovi Howardovi „Hawkovi“ Kochovi, kteří spolu naposledy pracovali na thrilleru Okamžik zlomu s Anthonym Hopkinsem. Na svém kontě mají také film Prvotní strach. „Jeho otec byl agentem FBI,“ prozrazuje Lucchesi na režiséra. „Takže jsme si říkali, že je tím pravým, kdo by měl o agentovi FBI točit film.“

Jakmile si Hoblit scénář přečetl, okamžitě věděl, že má o tenhle film zájem. „Scénář nám ukazuje naprosto nový svět,“ prohlašuje režisér. „Internetový zločin bere FBI vážně teprve několik let. Teď už mají v centrále v Portlandu k dispozici celé jedno patro.“ „Pokud se chystáte natáčet film o počítačových detektivech, tak byste se ve věci měli opravdu vyznat. Snažili jsme se všechny technické záležitosti ověřovat, takže snad budou i počítačoví nadšenci spokojení,“ vysvětluje Koch. „Gregory je rád, když mu někdo napíše nebo zavolá a řekne mu, že odvedl dobrou práci.“

Krom toho s představitelkou hlavní hrdinky Diane Lane úzce spolupracovala zvláštní agentka Jane Brilheart, která pracuje v oddělení internetového zločinu. „Přihlašuji se na diskusní servery jako třináctiletá nebo čtrnáctiletá dívka a snažím se dopadnout osoby, které děti sexuálně zneužívají,“ vysvětluje. Lane si s ní mohla promluvit nejen o práci agentky FBI, ale také o tom, jak je touto prací ovlivněn její soukromý život. „Byla se podívat na to, jak pracujeme. Zajímala se o detaily. Víte, jako třeba jestli u sebe nosíme neustále zbraň. Jak zjišťujeme IP adresy. Občas nás docela překvapila,“ míní Brilheart.

Možnost sledovat skutečné agenty ocenili všichni herci. „Pro mě to byl nejúžasnější zážitek z celého natáčení,“ přiznává se Colin Hanks. „Mají velice těžkou práci, vidím, jakou si to na nich vybírá daň, ale stejně tak vnímám jejich úspěchy. Bylo to mnohem zajímavější než trénink na střelnici, lekce, ve kterých jsme se učili, jak má vypadat správný zásah, a podobné věci.“

Toma Moye, partnera postavy Billyho Burkea, hraje Daniel Liu, skutečný portlandský policista, který také pomáhal jako konzultant. Liu tvrdí, že se nikdy nezúčastnil žádné policejní akce, která by byla tak komplikovaná jako dění při natáčení. „Dívat se na ten každodenní chaos, který do sebe přitom zapadá a nakonec má hmatatelné výsledky, to mě fascinuje. A podílet se na něm...no, nemohl bych si přát víc.“

Podle scénáře je Jennifer Marshová, zvláštní agentka, stojící v centru dění filmu Untraceable, složitou a občas si odporující postavou, která v sobě mísí zranitelnost i tvrdost. Pro ztvárnění takové postavy bylo třeba herečky s velmi širokým hereckým rozsahem.

„Gregovi se Diane líbila a říkali jsme si, že bude v té roli působit věrohodně,“ vzpomíná Gary Lucchesi. „Agentky FBI, které jsme poznali, byly zajímavé, odhodlané a atraktivní ženy. Diane nám proto připadala ideální.“

Lucchesi poznamenává, že roli speciálního agenta, drsného policisty, který se zoufale snaží opustit tvrdou realitu našeho světa odchodem z práce a udržet si rodinu, by v minulosti patrně hrál muž. „Ale teď tu místo Harrisona Forda nebo Mela Gibsona máme Diane Lane.“

Diane připadala představa thrilleru s ženskou hrdinkou neodolatelná. „Mám ráda chytré filmy, ve kterých se ženy aktivně účastní řešení a nejsou z nich jen stereotypní oběti. A fascinoval mě celý ten svět internetových zločinů. Jsem hrozně naivní, vůbec si to nedokážete představit. Doopravdy jsem si myslela, že počítačové viry vznikají jen tak, samy od sebe, jako běžné viry. Nikdy mě nenapadlo, že by je mohli vyrábět lidé a záměrně je vypouštět do světa,“ míní Lane.

Režisér Hoblit přiznává, že než se Burke objevil na zkouškách k filmu Okamžik zlomu, na kterém spolupracovali před Untraceable, nikdy o tomto herci neslyšel. „Z mé vlastní zkušenosti vím, že ne každý, kdo říká, že by s vámi chtěl znovu spolupracovat, vám skutečně druhou šanci dá,“ míní Burke. „Přečetl jsem si scénář a viděl jsem, že je dobrý a o tu roli jsem vážně stál. Takže když mi říkali, že musím mít trpělivost, poslechl jsem je a čekal asi dva a půl měsíce.“

Aby se Burke na roli připravil, byl ve spojení s dvojicí skutečných detektivů. „Detektiv Box je zatažen do vyšetřování přímo z terénu. Dělá svou práci už dlouho a těžko ho něco překvapí. Myslím, že tomu všemu zmatku, který se v pozdějších fázích příběhu rozpoutá, dodává řád.“

Burke si také užíval příležitost dělat sám veškeré kaskadérské kousky s autem. „Jsem hercem zásluhou lidí jako Burt Reynolds. Vždycky jsem si říkal, že ho ta práce hrozně baví. A když jsem se dozvěděl, že Reynolds málokdy využíval kaskadérů, řekl jsem si, že přesně takový přístup budu prosazovat sám.“

Daniel Liu, policista, který ve filmu hraje Burkeova partnera, říká, že se v průběhu natáčení hodně zkamarádili. „Billy věděl, že si navzájem kryjeme záda, že když mu něco unikne nebo se mu něco nepovede, jsem tam ještě já, a naopak. Pokaždé se mě ptal 'Takhle byste se zachovali? Co byste dělali, kdyby se stalo tohle?' Nečekal jsem od něj takový smysl pro detail. Chtěl, aby bylo všechno správně a pokaždé to perfektně vystihl.“

Pro roli zvláštního agenta Griffina Dowda, kolegy agentky Marshové z oddělení internetového zločinu, si tvůrci vybrali Colina Hankse. „Viděli jsme ho v Kasdanově filmu Orange County a říkali jsme si, že by film mohl trochu odlehčit.“

„Hanksova postava je jedním z mladých agentů FBI, kteří se objevili za éry internetu,“ objasňuje Lucchesi. „Táhne mu na třicet. Je vtipný a drzý. A miluje svou práci.“ A také neustále hledá známosti na internetu, což je drobnost, kterou do scénáře doplnil Allison Burnett, který se s manželkou seznámil právě takhle. „Griffin má velice bizarní smysl pro humor, když si vezmete, že hledá po internetu zločince a současně jeho prostřednictvím navazuje i kontakt se ženami,“ směje se Hanks.

Společné scény s agentkou Marshovou ho velice bavily. „Tihle dva tráví společně spoustu času před monitorem počítače,“ říká. „Musejí si ze sebe trochu utahovat, aby to vydrželi.“

Do role matky agentky Marshové, Stelly, byla obsazena Mary Beth Hurt. Už s Diane Lane hrály kdysi v divadle – Hurt bylo 28 a Lane 12 let. Z pohledu Lane to bylo, jako by se po dlouhé době setkala s rodinou. „Připadalo mi, že je to skoro podvod, když vaši matku hraje někdo, s kým se tak dlouho skutečně znáte,“ prohlašuje Lane.

Ve většině scén, ve kterých se Hurt objevuje, vystupuje také vnučka její postavy, Annie, kterou představuje Perla Haney-Jardine. Ta na Hurt udělala dojem. „Je jako panenka a myslí jí to. Nezkažená, chytrá, sebevědomá a velice přemýšlivá. Dokáže poslouchat pokyny a udělat, co je třeba.“

Vzhledem k tomu, o čem film je, nečetla malá herečka scénář celý. „To jí možná pomohlo“, soudí zkušená herečka Hurt. „Perla se mě ptala na určité věci, na základě kterých mi došlo, že netuší, o čem film je. Není to špatný přístup k roli, protože vaše postava také nemá ponětí, co se stane dál.“

I po desetiletích zkušeností Hoblit svou práci stále miluje. „Je to skvělý pocit objevit materiál, který vás osloví, který se vám dokáže zhmotnit v hlavě, jakmile si přečtete scénář,“ tvrdí. „Při čtení jsem už vlastně natáčel. Věděl jsem, jak by měl film vypadat, chutnat, znít, působit, vonět.“

Podle Burkea je Untraceable typický thriller pro dospělé, což byla pro Hoblita živná půda. „Greg umí velice dobře točit chytré filmy, a nedělá pro diváky ústupky. Točí filmy pro lidi, kteří dávají pozor a není třeba vodit je za ručičku.“

Ačkoliv se Untraceable původně odehrával v Baltimore, tvůrci se rozhodli změnit místo dění na Portland v Oregonu. Výtvarník Paul Eads v Portlandu nikdy předtím nebyl, ale přirozená krása tohoto města mu s Hoblitem učarovala a pochopili, že je pro ně tím pravým místem. „Šli jsme za Tomem Rosenbergem s nádhernými fotografiemi mostů a navrhli, že bychom mohli natáčet přímo v Portlandu,“ vzpomíná Hoblit. „Koneckonců tam sídlí jednotka pro boj s internetovým zločinem, takže proč toho nevyužít?“

Jennifer Dunne, zodpovědný za výběr natáčecích lokací, byl poté pověřen úkolem zakomponovat do filmu některá z portlandských charakteristických míst tak, aby nesloužilo jen jako kulisa. Například Broadwat Bridge, jeden ze sedmi mostů přes řeku Willamette ve filmu figuruje velice významně. „Stal se z něj takový centrální bod, od kterého se všechno odvíjí,“ říká Dunne.

Eads si most vybral jak z estetických, tak i praktických důvodů. „Líbil se mi barevně,“ zmiňuje. „Ale co se týče praktičnosti, byl to také jediný most, pod kterým vede další ulice, což bylo v příběhu podstatné.“

Téměř polovina filmu se odehrává v kancelářích FBI a scény v nich se proplétají celým filmem. Protože Eads věděl, že se budou natáčet až jako poslední, rozhodl se postavit komplex o rozloze takřka 1000 m2, ve kterém mohli tvůrci libovolně pracovat s osvětlením a natáčet dle libosti.

Aby si udělal představu o tom, jak to vypadá v jednotkách boje s internetovým zločinem, vypravil se Eads do sídla FBI v Portlandu a v Los Angeles. „Jde o velice nová oddělení, takže často sídlí v prostorách postavených přímo pro ně. Chtěli jsme, aby ve filmu kanceláře působily moderně a současně byly plné nejrůznější techniky, tak jako ve skutečnosti. Občas dokonce používáme stejný nábytek.“

Prostory, do kterých zloduch filmu Untraceable zavírá své oběti, zintenzivňuje pocity postav, kteří se v nich ocitli, takže jejich návrh byl pro Eadse tím nejzajímavějším. „Chtěl jsem, aby byl strop tak nízko, jak to jen půjde, aby to působilo stísněně a měli jste dojem, že vás pohlcuje tma kolem. Takže je sotva dva metry vysoko.“

Svět, ve kterém žijí tři generace Marshových, měl naopak působit příjemným a jemnějším dojmem. „Představoval jsem si dům s úžasnou zahradou, která je na konci filmu velice důležitá,“ vysvětluje Eads. „Hned první den hledání jsme objevili nádherný dům se zahradou. Všichni jsme se do něj na první pohled zamilovali. Myslím, že poté už nás ani jiný nezajímal.“

Portland je také proslulý svým deštivým počasím, které hraje klíčovou roli v několika důležitých scénách, včetně jedné, která se odehrává na zmíněném mostě. Přístroj na výrobu deště musel pokrývat 200 metrů dlouhý most a za minutu musel být schopen vypumpovat skoro šest tisíc litrů vody. „Jednou z nejtěžších věcí na celé té scéně bylo, že začíná patnáct metrů ve vzduchu, takže jsme nemohli stříkat vodu jen tak kousek nad zemí. Na některých místech jsme ji museli hnát třicet metrů vysoko, ale doufám, že až tu scénu uvidíte, budete si myslet, že jde o normální portlandský déšť. Pak budu mít jistotu, že jsme odvedli dobrou práci.“