REPO je speciální dáreček od režiséra „SAW SÉRIE“ Darrena Lynna Bousmana. Film, který je tak „jiný“, že ho ani k ničemu nemůžete přirovnat. Pokud milujete muzikály, můžeme zaručit, že REPO lehce zapadne mezi vaše nejoblíbenější filmy. Pro všechny...

Film-vice

Filmová extravagance Repo! Genetická opera přináší do kin mix opery, divadelní frašky, sci-fi a hororu. Krvavá linie příběhu zvláštního Repomana, který odebírá náhradní orgány lidem, jež je nejsou schopni splácet, však není ve filmu jediným pilířem. Možná ještě větší váhu má progresivní hudební složka a určitá míra teatrálnosti. Repo! Genetická opera je totiž adaptací stejnojmenného úspěšného avantgardního divadelního kusu, který se před léty dočkal uvedení i na Broadwayi.

Repo původně začalo jako projekt The Gallery Terrance Zdunicha a Darrena Smithe. Dvojice se setkala v roce 1999 na hereckých kurzech v Los Angeles a posléze začala vystupovat v rockových klubech se speciálním programem, desetiminutovými operami. Jednou z nich byla The Necromerchant´s Debt o vykradači hrobů, který se zadluží u Repomana.

Už tehdy kreativní dvojice zjistila, že publikum na tenhle příběh dobře reaguje a možná by nebylo špatné věnovat mu větší prostor.

„Repoman byl skvělý nápad. Kdo to je a co dělá, ptali jsme se sami sebe,“ vzpomíná Terrance Zdunich. Jedním z inspiračních zdrojů byli kupříkladu i fenomenální Monty Python´s, kteří v jednom skeči ukázali jaké to je, když člověk souhlasí s posmrtným odevzdáním orgánů. Lékařská služba si je však přijde odebrat ještě od žijících lidí. A i když tvůrci Repa nejdou v černo-humorných stopách britských komiků, černá na scéně zůstává. Rekvizity jsou správně krvavé a postavy umírají po nezaplacených splátkách na orgány.

„Psaní Repa jsme si užívali a tak nás napadlo, pojďme sehnat peníze a udělat to větší,“ dodává Zdunich. Větší a lepší provedení přišlo na svět v roce 2002, kdy k projektu přistoupil i budoucí režisér vizuálně agresivních filmů ze série Saw Darren Lynn Bousman. Projekt vedl i po jeho pozdějším přestěhování do hollywoodského divadla SplitID.

„Tam si nás všimli lidé z New Yorku a zeptali se, jestli bychom to v létě nehráli na Broadwayi,“ říká Darren Smith o přesunu do slavné divadelní čtvrtě. Rok 2005 byl proto pro tvůrce zlomový. A nejen Broadwayí. Začaly se totiž rýsovat i základy filmové adaptace projektu.

Po komerčním úspěchu snímku Saw II., který celosvětově jen v kinech vydělal téměř sto padesát miliónů dolarů, řekli producenti režiséru Bousmanovi, že si teď může vybrat jakýkoliv projekt.

„Jednoznačně to bylo Repo. Oni řekli, to zní dobře, co to je? Muzikál. A hned to zamítli,“ vzpomíná Bousman.
Po ještě větším úspěchu následujícího dílu z hororové série Saw se režisér ocitl ve stejné situaci. Film vydělal hodně peněz a tak od producentů slyšel známou větu o tom, že teď si už opravdu může vybrat jakýkoliv projekt.

„Řekl jsem, že chci dělat muzikál a oni na to, že to vůbec nepřipadá v úvahu. Snažil jsem se udělat scénář, ale oni by ho stejně nečetli,“ stěžuje se Bousman.

Tvůrci původního představení proto dali dohromady dvě stě tisíc dolarů a natočili krátký desetiminutový snímek Repo! The Genetic Opera. S tím pak obráželi produkční společnosti, až se jim povedlo získat finance potřebné na celovečerní verzi příběhu.

Od původního nápadu až k finálnímu výsledku, který můžeme spatřit v kinech, uplynulo téměř deset let. Za tu dobu si tvůrci vyzkoušeli nejenom na sobě, ale hlavně na publiku, jak funguje opera s bizarním námětem a lehce avantgardní hudební podobou. Protože i když je opera považovaná za vysoké umění, tvůrci zvládli přechod k normálnímu divákovi, a přitom nebylo nutné podlézt laťku kvality.

„Na první verzi hry bylo něco tak magické, že si neumím představit, zda se to ještě někdy povede zopakovat,“ dodává jeden z původních autoru Terrance Zdunich.

Úspěšnými filmovými horory zocelený fanoušek rockových oper Darren Lynn Bousman však natočil něco, co se na filmovém plátně objeví jenom jednou za čas. A i když je režisér charakteristikou filmu Repo! Genetická opera jako něčeho mezi Blade Runnerem a The Rocky Horror Picture Show nejblíže celkovému vyznění projektu, ani to není úplně přesné.

Je to natolik zvláštní film, že spíš než opera se ve štábu zažilo označení událost. Kde jinde byste mohli vidět avantgardní hororové představení a kromě hudby členů skupin Slipknot, Korn, Guns n´Roses v něm slyšet i světoznámou operní divu Sarah Brightman nebo rockovou veteránkou Joan Jett?