Quantum of Solace
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, dobrodružný, akční, kriminální
- Délka:
- 106 min
- Země:
- USA/Velká Británie, 2008
Upravit profil
Filmem Quantum of Solace pokračuje vysokooktanové dobrodružství Jamese Bonda (Daniel Craig) ve filmu Casino Royale. Agent 007, zrazen Vesper, ženou, kterou miloval, bojuje s nutkáním, aby ze své poslední mise učinil osobní misi. Bond, který je...
Film-vice
Film Quantum of Solace se natáčel na více lokacích, než kterýkoliv jiný film ze série o Jamesi Bondovi za celých 46 let její existence. Štáb začal natáčet v Pinewood Studios ve Spojeném království, odkud se posléze přesunul do Panama City a Colonu v Panamě, do poušti Atacama v Chile, do Sienny, Carrary, k jezeru Garda a do Fonteblanda v Itálii a do Bregenzu v Rakousku. Pomocný štáb pak ještě současně natáčel letecké scény v San Felipe v Mexiku.
Pinewood Studios v Buckinghamshire nedaleko Londýna jsou v podstatě synonymem pro filmy s Jamesem Bondem – točily se tu kromě dvou (Povolení zabíjet a Zlaté oko) všechny. Natáčení probíhalo ve světoznámém ateliéru 007, ovšem kromě něj i v pěti dalších. V průběhu půlročního natáčení tu vyrostlo čtrnáct různých dekorací. Před ateliéry byl postaven exteriér Perla De Las Dunas, hotelu, který si generál Medrano vybral k provedení své finanční transakce s Greenem a s plukovníkem bolívijské policie. Interiér hotelu, osazený více než padesáti náložemi, ve kterém se natáčela divoká přestřelka mezi Bondem a Greenem, byl vytvořen právě v ateliéru 007.
Vojenská základna Bruneval v Aldershotu posloužila jako kulisa pro zasněženou Moskvu, kde Bond stopuje Yusefa, Alžířana, který Vesper zradil, a kde ho také předá do rukou MI6.
První britský větrný tunel pro simulaci volného pádu (a současně největší na světě) Bodyflight využil tým pro výrobu speciálních efektů k natáčení scény, při které James Bond a Camille padají v Bolívii z letadla. Původně se jednalo o instalaci, určenou ke zkoumání nových možností ovládání letadel, ale posléze byla přestavěna a zprovozněna jako zábavní centrum. Tunel má průměr 4.95 metru, je osm metrů vysoký a simuluje volný pád rychlostí 280 km/h, aniž by přitom bylo třeba vyskakovat z letadla!
The Reform Club v londýnském Pall Mall byl využit jako vládní budova, ve které ministr zahraničí kárá M za Bondovo divoké chování a nařizuje jí, aby Bonda z pronásledování Greeneho stáhla. Tento klub je neodmyslitelně spjat s Julesem Vernem a jeho Cestou kolem světa za osmdesát dní, jelikož je právě tím místem, kde hrdina tohoto románu uzavřel svou věhlasnou sázku.
Panamské lokace ve filmu zastoupily Bolívii. Natáčení začalo na panamském letišti Howard, které se nachází nedaleko Panama City a do roku 1999 zde byla základna amerického vojenského letectva. Ve filmu posloužilo jako bolívijské letiště, na kterém vítá agentka Fieldsová Jamese Bonda a Mathise při jejich příletu.
Kromě natáčení v ulicích si štáb v Panama City vyhlédl dvě pozoruhodné budovy. První fungovala jako Grand Hotel Andean, který si Bond pro svůj pobyt v Bolívii vybral. Jednalo se o budovu Inac Building v Casco Viejo a štáb si zdejší kanceláře do značné míry upravil. Ve filmu zde James Bond pobývá v novomanželském apartmá s agentkou Fieldsovou, pro kterou se zdejší pobyt nakonec stane osudným.
Dvě minuty chůze od Inac Building se nachází budova The Old Union Club, pozoruhodná ruina kdysi nejprestižnějšího soukromého klubu v Panamě. Proslýchá se, že zde měl svůj štáb nechvalně známý diktátor, generál Noriega, a během americké invaze v roce 1989 byla budova bombardována. Štáb trosky celé měsíce vyklízel a posléze tu byly natočeny scény z Greeneova večírku, na který Bond s agentkou Fieldsovou proniknou.
Natáčení bolívijských scén pokračovalo ve městě Colon a v jeho okolí. Aby bylo možné natáčet v některých zchátralejších částech města, například ve Fenix Building, kde Felix Letier informuje Bonda o některých podrobnostech Greeneovy dohody s Medranem, bylo třeba podstoupit rozsáhlé opravy elektroinstalace, vodovodů a kanalizace.
Některá místa v Colonu posloužila také pro natáčení scén z Haiti. Jak v případě budovy Coco Solo, lemované palmami, tak v případě Arboix Building bylo opět třeba vynaložit velké úsilí na opravy a údržbu – většina kdysi krásných domů v Colonu je ve velice špatném stavu. V Arboix Building se pak natáčela i rozsáhlá bojová scéna.
U bolívijského ostrova Cabra se natáčela i honička v motorových člunech. Tento dříve neobývaný ostrov, který ve filmu představuje skutečný tropický ráj, je v současnosti v soukromém vlastnictví. Traduje se, že na dně moře u korálového útesu, který ostrov obklopuje, leží olověná rakev sira Francise Drakea.
V mexických horách Baja California se natáčely scény ve vzduchu. Bond je se svou DC3 napaden akrobatickým Marchetti s kulomety a vrtulníkem Huey. Z bezpečnostních a ekologických důvodů nebylo možné natáčet střelbu naživo, takže byly všechny střely a kouř později dodělány jako zvláštní efekty. Místa, ze kterých se natáčely záběry na souboj ze země, byla tak nedostupná, že tam byli členové štábu každý den dopravování vrtulníky.
Pustiny severního Chile zastupují ve filmu vyprahlou Bolívii. Cesta na natáčecí místa zabrala štábu každý den dvě hodiny. Nezvyklý zážitek si odnesli také pracovníci chilského ESO Paranal – obrovské astronomické observatoře, na které obvykle pracuje jen zhruba 20 astronomů. Teď měli neobvyklou možnost setkat se se štábem, čítajícím přes 300 lidí, a sledovat Bonda s Camille, jak se jim prohánějí po střechách a pronásledují padouchy.
Napjatě očekávaná úvodní sekvence filmu se natáčela v Itálii na třech různých místech a její natáčení trvalo osm týdnů. Začátek honičky Aston Martinu s Alfou Romeo se točil u jezera Garda v severní Itálii. Natáčení pokračovalo ve 2000 let starém lomu na mramor v Carraře. Zdejší mramor dal vzniknout například Michelangelovu Davidovi. Finále honičky pak proběhlo v historickém centru Sieny. Celá sekvence pak končí v galerii, která byla postavena v ateliéru 007 v Londýně.
Scény z opery, během kterých Bond odhalí tajné setkání Greeneho s nejmocnějšími lidmi světa, se natáčelo v průběhu dvoutýdenního nočního natáčení v Bregenz Festival House v Rakousku. Scénu v sedmitisícovém obřím amfiteátru doplňovala více než tisícovka statistů ve smokinzích a večerních róbách.
Do role Jamese Bonda se po fenomenálním úspěchu předchozího filmu Casino Royale vrací Daniel Craig, který v této roli debutoval v roce 2006. „Připadá mi, jako bych natáčení Casina Royale skončil teprve včera. Tentokrát jsem se na filmu podílel o něco více a začali jsem na něm pracovat zhruba tři měsíce před začátkem samotného natáčení. Bondovka je jako obrovský stroj, rozběhnout ho stojí hodně úsilí. Opřeli jsme se do toho hned po Vánocích a všechno to do sebe začalo zapadat.“
„Nemyslím, že by pro mě byl tenhle film snazší,“ míní s ohledem na obrovský úspěch předchozího filmu. „Musíme teď splnit jistá očekávání, tenhle díl musí být lepší. Diváci měli pocit, že Casino Royale nebyla tak docela Bondovka, na jaké byli zvyklí, a my ho teď musíme zopakovat. Příběh je pokračováním minulého filmu, ale zkoušíme s ním dělat další, nové věci.“
Quantum of Solace je prvním přímým pokračováním v sérii o Jamesovi Bondovi vůbec. „Měli jsme dojem, že Casino Royale nezodpovědělo celou řadu otázek, a chtěli jsme, aby si lidé uvědomili, že zase točíme Bondovky. Jde mi o vytvoření něčeho, co obstojí samo o sobě, ale když ty dva filmy spojíte, bude to skvělý zážitek, protože půjde o jeden souvislý příběh.“
Ve filmu Quantum of Solace bude podle tvůrců dvojnásobné množství kaskadérských kousků a Craig vítá možnost absolvovat jich osobně tolik, kolik je jen možné. „V určitém smyslu je to pro mě úplně nové, ale musíte si krýt záda a snažit se nazkoušet a nacvičit tolik, kolik jen zvládnete. Kulisy jsou složité a leckdy nebezpečné, takže musíme být pořád ve střehu a snad to bude pro hotový film přínosem.“
Daniel Craig se účastnil i procesu obsazování rolí a vzpomíná, jak těžké bylo najít tu pravou herečku pro roli Camille. „Najít pěknou dívku, která umí hrát, to může být těžké, ale vytipovali jsme si pár možností a Olga byla u konkurzu prostě neuvěřitelná, naprosto přesně vystihla, co bylo třeba. Je to skvělá herečka a navíc je krásná, takže to byla dokonalá kombinace. Působí zvláštně odtažitě, což je ideální, protože jak ona, tak Bond se chtějí mstít. Jsou z nich tak trochu nedobrovolní partneři a funguje to mezi nimi velice specificky. Nesmíme totiž zapomínat, že navazujeme na Casino Royale, kde se Bond zamiloval a Vesper mu zlomila srdce. To je podstatou celého tohohle filmu, takže by nedávalo smysl, aby se tu hned zase do někoho zakoukal.“
Přesto si ale do jisté míry užívá s agentkou Fieldsovou, kterou ztvárnila Gemma Arterton. „Gemma svou postavu hraje naprosto na doraz. Je to agentka, která působí na první pohled strašně naivně, ale je chytřejší, než se zdá, a spojí se s Bondem. Ten trpí a má problémy, takže díky bohu za to, že tam Gemma je!“
Bondova protivníka, Dominica Greeneho, hraje francouzský herec Mathieu Amalric. „Mathieu je úžasný herec a Bondovi protivníci musejí působit inteligentně. Nejde tu o nějakého šíleného vědce nebo génia, snažícího se ovládnout svět pomocí vědy. Jde prostě o agresivního a inteligentního člověka , který využívá své schopnosti manipulovat s lidmi a zabrat si pro sebe tolik pozemků, kolik jen za život dokáže, je mu jedno, komu ubližuje, nikdo se mu nepostaví do cesty.“
Olga Kurylenko, která hraje ve filmu postavu Camille, míní: „Camille je děvče s tragickou minulostí – když byla malá, zabili jí před jejíma očima celou rodinu. Prožila toho hodně a je proto hodně drsná. Ví, kdo její rodinu vyvraždil, a jde jí jen o pomstu.“
„Když se s Bondem poprvé setká, ani si ho nevšimne, protože se zabývá jen vlastní pomstou, ale potom pozvolna začíná chápat, že jim jde o podobnou věc, i když se rozcházejí v tom, čeho přesně chtějí dosáhnout.“
„Nemyslím, že je Camille klasická Bond girl,“ pokračuje Kurylenko. „Je jednou z mála Bond girls v historii série, která se s Bondem nevyspí! Camille má pevně daný cíl, ví, co chce a je rozhodnuta toho dosáhnout.“
Kurylenko musela kvůli kaskadérským číslům ve filmu intenzivně trénovat. „Jakmile jsem si přečetla scénář, hrozně jsem se těšila,“ popisuje. „Líbilo se mi, že bude moje postava tak akční. Říkala jsem si, že to bude spousta práce se zbraněmi, různé pády, automobilové honičky, volné pády – a kde jinde se k něčemu takovému dostanete? Kaskadéři byli hrozně ochotní, všechno se dá naučit, když máte dobré učitele, a to oni jsou, všechno vám dokonale vysvětlí. V jedné scéně mě má Greene (kterého hraje Mathieu Amalric) téměř shodit z vysokého balkónu. Mám hrůzu z výšek a když jsem to poprvé uviděla, nevěřila jsem, že to dokážu – nejsem se ani schopna procházet po balkóně doma ve svém bytě. Ale kaskadéři tam šli se mnou a všechno jsme to společně pečlivě probrali. Byli tak trpěliví, že jsem to nakonec zvládla.“
Kurylenko také pěje chválu na režiséra Marca Forstera: „Marc je velice nadaný, viděla jsem všechny jeho filmy a mám je moc ráda. Je to umělec a já mu důvěřuji, protože vím, že má jasnou představu. Režíruje hrozně nenápadným způsobem, nejde mu jen o akci, ale i o lidi a o to, co cítí.“
Jako hlavní filmová partnerka Daniela Craiga má co říct i o něm: „S Danielem se pracuje skvěle. Je to profesionál, který se soustředí na svůj výkon. Má ale i skvělý smysl pro humor – u jeho vtípků jsme se všichni hrozně nasmáli. Myslím, že je v roli Jamese Bonda tak úspěšný proto, že je to skvělý herec, ale i proto, jak vypadá. Působí opravdu mužně a drsně. A má neuvěřitelně uhrančivý pohled, který vámi projede jako nůž.“
Mathieu Amalric se domnívá, že jeho postava Dominica Greeneho je důležitou „modernizací“ klasického Bondovského padoucha. „Líbí se mi na něm, že je jiný ve společnosti a v soukromí. Ve společnosti je stydlivý, nemluví moc nahlas, neumí mluvit k lidem, ale v soukromí je zcela jiný. Snaží se zabít Camille, protože se domnívá, že ho využívá ke své vlastní pomstě. Například jsem se režiséra zeptal, jestli si mám oholit hlavu, nechat si vyrobit jizvu, krvavé oko nebo něco takového, co by mi pomohlo, ale on prohlásil, že mi bude stačit hrát očima. Takže jsem se musel zamyslet nad tím, co dělá z člověka padoucha. Nemůže jít jenom o šílence, kteří chtějí zničit svět, tak jednoduché to není. Musí to vycházet z duše. Pokud jde o člověka, který se snaží zmizet, být neviditelný, nenápadný, pak to dává smysl, protože pak může škodit mnohem efektivněji. Bohužel, tak to je, dnes zkrátka není tak snadné rozpoznat, kdo je ve skutečnosti hodný a kdo zlý, a přesně o to nám tu šlo. Kromě toho se mi líbilo, že má Greene hrůzu z krve, takže jde o velmi odosobněné násilí a to do dnešní doby, kdy můžete všechno upravit v počítači, taky dobře zapadá.“
Jako Bondův protivník si Amalric s Danielem Craigem zahrál v mnoha scénách, ale nejvíce nadšený je z jejich souboje. „Mám velké štěstí, protože padouch obvykle nikdy nebojuje, ale v tomhle filmu mám s Danielem skvělý souboj. Greene se neumí prát, takže Jamese Bonda dost zaskočí, protože nejde o něco, na co by byl trénovaný. Půjde o souboj dvou zvířat.“
Amalric sdílí celou řadu scén se svou kolegyní Olgou Kurylenko a společně na svých postavách pracovali. „Natáčení tohohle filmu mě baví, protože jde o neustále se měnící dílo, pořád něco upravujeme a zkoušíme. Máme s Olgou něco společného, takže spolupráce s ní je pro mě radost. Nemusím hrát, musím jen uvěřit tomu, že to prožíváme. Stejně jako všichni dobří herci nedokáže hrát sama. Máme společné i to, že nemůžeme uvěřit tomu, že ten film točíme, oba zbožňujeme všechny ty věci, které se učíme – jak řídit auto ve vysoké rychlosti, jak někoho uhodit, věci, které se mohou hodit i v reálném životě. Greene a Camille neustále lžou jeden druhému a všem kolem sebe. Musíme myslet na to, jak by to fungovalo ve skutečnosti, jak by člověk dokázal lhát tak přesvědčivě, že by tomu sám uvěřil, protože na tom závisí jeho život.“
Judi Dench se vrací jako M, velitelka MI6 a nadřízená Jamese Bonda. „Je to báječné být zase zpátky, prostě úžasné! Práce s Marcem [Forsterem] je skvělá. Ví přesně, co chce, a když dostanete denní rozvrh, je tam i seznam záběrů, nikdy jsem ještě nic takového neviděla, dokonalé. V takovém pořádku je radost pracovat.“
Dench se jako M poprvé představila ve filmu Zlaté oko, ve kterém v roli Bonda debutoval Pierce Brosnan. Quantum of Solace je její druhou Bondovkou po boku Daniela Craiga. „Daniel je teď uvolněnější, ačkoliv se zdá, že jeho nadšení pro tuhle roli je nevyčerpatelné. Je dokonalým Bondem, prostě dokonalým. Musíte být přístupni myšlence, že vás něco může překvapit, potěšit nebo vzrušit. Naším úkolem je vyprávět nějaký příběh, a tenhle je velice napínavý.“
„Baví mě to, samozřejmě, nedá se tomu odolat,“ vysvětluje převážně divadelní herečka Dench své návraty k postavě M. „Ve filmu Quantum of Solace se o M dozvíte něco více, stejně jako v Casino Royale, dokonce ještě více, zejména co se týče jejího vztahu a jednání s Bondem. Je zajímavé, jak se k němu chová a jak se on chová k ní. Není si Bondem úplně jistá, neví, jestli mu může zcela důvěřovat. A také MI6 se nám v tomhle díle docela zmohlo. Troufám si tvrdit, že naše vláda nemá dost peněz na to, aby proměnila skutečné MI6 v moje MI6, asi by to nezvládli. Je to neuvěřitelné, už vůbec nepoužíváme telefony!“
Gemma Arterton, která ztvárnila postavu agentky Fieldsové, míní, že její postava není klasická Bondovská femme fatale. „Agentka Fieldsová pracuje pro MI6. Snaží se jednat profesionálně a bere se velice vážně, ale je naivní a to z ní činí velice zábavnou postavu. Fieldsová si myslí, že má Bonda pod kontrolou a přetvařuje se, ale její přetvářka rychle selže, takže působí dost uvěřitelně. Fieldsová není femme fatale, silná a krásná, je velice přirozená a jde o postavu, se kterou se můžete ztotožnit.“
Hned první natáčecí den musela Arterton točit scénu, ve které umírá. „Fieldsovou zabijí padouši. Snaží se je zdržet a zachránit Bonda, ale oni vědí, že to byla ona, takže ji utopí. Je nalezena nahá na posteli, ve které předešlé noci s Jamesem Bondem spala. Natáčet tuhle scénu bylo skvělé, ale hodně podivné. Skoro dvě hodiny jsem tam musela ležet. Nemohla jsem se pohnout, nic jsem neviděla, nemohla jsem pořádně dýchat a nic jsem neslyšela, protože mi nateklo do uší. Tehdy jsem si říkala, že je to hodně nepříjemné, ale pak jsem si uvědomila, že jde o něco, co si budu pamatovat napořád a bude to nezapomenutelnou součástí celého filmu.“
„Když jsem dělala kamerové zkoušky, myslela jsem, že jsem je pěkně podělala, ale za pár týdnů jsem natáčela uprostřed moře u Gibraltaru, měla jsem na sobě potápěčskou výstroj, a najednou mi zavolal můj agent a místo toho, aby řekl, o co jde, mi do telefonu zanotoval Bondovskou znělku. Nikdy na to nezapomenu, moje kolegyně se na mě otočila se slzami v očích a řekla, že jde o naprosto zásadní okamžik mého života a že je ráda, že u toho byla.“
Louise Frogley, návrhářka kostýmů, chtěla, aby jí Arterton s vybíráním vhodných kostýmů pro Fieldsovou pomáhala. „Netušila jsem, jak budou moje kostýmy vypadat. Původní záměr byl, abych působila hodně upjatě a odměřeně, ale stejně tak jsme chtěli, aby moje postava působila trochu zanedbaně, což by odpovídalo její povaze. Vybírat kostýmy byla zábava. Myslím, že Marc přišel s několika skvělými nápady a všichni měli jasno v tom, jak by měla Bond girl vypadat, ale já chtěla, aby moje postava působila svěže a uvěřitelně. Bylo úžasné zkoušet si různé kostýmy, a zatímco jsem je zkoušela, kostymérky se bavily o tom, jak odpářou tohle a tamto a já v duchu úpěla „Ale vždyť je to Prada!“. Dokonce i na kamerových zkouškách jsem měla šaty Dolce a Gabbana – a to šlo jen o zkoušky!“
Quantum of Solace je první Bondovkou režiséra Marca Forstera. „Bylo to obrovsky náročné, odhodlat se k tomu, protože se to tolik odlišuje od všeho, co jsem zatím dělal. Když točíte Bondovku, máte spoustu věcí jasně daných: máte Bonda, dívky, auta, zavedenou mytologii a milióny netrpělivých fanoušků. A právě to mě zaujalo. Chtěl jsem si zkusit vyprávět v rámci zmíněných omezení svůj vlastní příběh.“
Forster přiznává, že navázat na fenomenální úspěch Casina Royale byl další nelehký úkol. „Lidé měli vysoká očekávání. Připadalo mi, že staré filmy s Bondem ze šedesátých let (ve kterých hrál Bonda Sean Connery a výtvarníkem byl Ken Adam) byly velice nadčasové, a proto jsem se jimi inspiroval.“ Na pomoc si Forster povolal oscarového výtvarníka Dennise Gassnera. „Jedním z důvodů, proč jsem chtěl pracovat s Dennisem, bylo, že jeho dílo ve filmech jako Truman Show nebo ve filmech bratří Coenových bylo zcela unikátní.“
Po řadě úspěchů s charakterními filmy se Forster poprvé pustil do práce na vysokorozpočtovém snímku. „Pomyšlení na režírování akčního filmu mě děsilo mnohem více než samotná jeho režie. V případě těchto filmů máte k dispozici skvělou podporu a máte štáb, který má s natáčením podobných filmů zkušenosti. Není těžké ho natočit, je těžké akci rozvrhnout a napsat. Klíčové je, aby akce měla nějaký smysl, protože točit akční scény jen proto, aby ve filmu byly akční scény, je nuda a není to k ničemu dobré.“
Quantum of Solace se točil na více exotických místech než kterákoliv předchozí Bondovka za celých šestačtyřicet let a lví podíl na tomto rozhodnutí má právě Marc Forster. „Exotická místa jsou poznávacím znamením filmů s Bondem, pomáhají diváky vtáhnout do jiného světa. Je těžké natáčet Bondovku, aniž byste neposunuli laťku výš, a svět se stále zmenšuje. Také jsme museli objevit místa, která by odpovídala tomu, v jakém emocionálním stavu se Bond právě nachází. Jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl točit v poušti, bylo právě to, že představuje osamění a samotu – představuje to, co Bond právě prožívá.“
„Hlavním tématem filmu Quantum of Solace je důvěra. Důvěra samotná má mnoho podob. Komu doopravdy věříme? Věříte sami sobě? Věříte druhým? Všichni lidé mají s důvěrou problémy, protože jsme někdy v životě byli všichni někým zrazeni.“
Quantum of Solace začíná hodinu po skončení Casino Royale a jde o první přímé pokračování v dějinách filmového Jamese Bonda. „Nemyslíme si, že by existovala nějaká pravidla, jak má série fungovat,“ míní producent Michael G. Wilson. „V minulosti už se v jednom filmu vyskytovaly odkazy na jiný, ale tady nám připadalo pokračování naprosto přirozené, protože na konci Casina Royale je spousta nezodpovězených otázek a myslíme si, že naše diváky odpovědi na ně budou zajímat.“
Producenti se také zamýšlejí nad tím, proč mělo Casino Royale takový úspěch a proč bylo podle nich vhodné vrátit se na samý počátek Bondovy kariéry a uvést v roli 007 Daniela Craiga. „Jakmile jsme s Danielem [Craigem] udělali kamerové zkoušky, okamžitě jsme věděli, že by byl skvělým Bondem. V první řadě je pohledný, velice mužný a udržuje se ve špičkové kondici – to všechno je pro tuhle roli klíčové. A pak je to samozřejmě skvělý herec. A to je celé. Prostě na to má. Je to pravděpodobně nejlepší herec své generace v celé Británii, ne-li na celém světě, takže jsme byli šťastni, že o téhle roli uvažuje a je odhodlaný do toho jít. Příběh byl přímo z pera Iana Fleminga, takže byl dokonale promyšlený. Kdykoliv točíte s novým Bondem nebo se snažíte změnit atmosféru série, nemáte sebemenší jistotu, jak to diváci přijmou. Casino Royale si vedlo velice dobře a my se teď chceme pokusit jeho úspěch zopakovat a překročit.“
Producenti také vysvětlují význam názvu Quantum of Solace a jeho roli ve scénáři. „Název pochází z Flemingovy povídky a v tomto kontextu znamená, že vztah nelze zachránit, pokud obě strany nejsou schopny ze sebe vydat 'quantum of solace'. 'Quantum' znamená 'množství' a 'solace' znamená 'útěcha' – takže pokud tohle nefunguje, pak nemá takový vztah naději. V našem případě je název víceznačný – Bond se snaží po svých zážitcích z Casina Royale dosáhnout svého 'quantum of solace', a 'Quantum' je shodou okolností také název zločinecké organizace, která ve filmu figuruje.“
Výtvarník Dennis Gassner se ke štábu připojil už ve fázích příprav a vysvětluje, jak k filmu takového formátu přistupoval. „Když jsem začínal, představoval jsem si film jako čisté plátno. Prosil jsem Marca, aby mi poskytl něco, čeho bych se mohl zachytit, nějaký základ. Pak mi došlo, že je to naprosto jednoduché, že tím je pro mě Daniel. To je náš James Bond. Spolupracoval jsem s ním už potřetí a on se jako herec vyvinul a změnil, ale jedna věc zůstávala stejná – ten jeho skvělý obličej. Má hranatý tvar a ostře řezané rysy, a jsou v něm pochopitelně posazeny i jeho pronikavé modré oči. Pak jsem najednou věděl, jak postupovat dál. Když film zhlédnete, zjistíte, že je plný malých i velkých věcí, které se soustředí kolem Daniela.“
Jednou z nejpůsobivějších lokací filmu je ústředí MI6. Gassner navrhl špičkové nervové centrum tajné služby plné světla a skla. „Výrazně jsem se MI6 snažil zmodernizovat. Z Casina jsem měl pocit, že se M nachází někde na pomezí svého starého světa a toho nového, ve kterém se pohybuje Bond, a chtěl jsem, aby se i ona přemístila do současnosti, chtěl jsem ji u počítače. Její hlas je symbolem MI6, její hlas je nejvyšší autoritou. Usoudil jsem, že by měla mít inteligentní stěnu, kterou by hlasově ovládala a poroučela svému světu, cokoliv se jí zachce. To byla zábavná představa. Chtěl jsem, aby z ní byla silná a rozhodná postava, ale aby to stále byla Judi, takže musela mít i citlivější stránku. Například jsme jí postavili moderní kancelář, ale osvětlili jsme ji měkkým světlem a vybavili příjemným nábytkem. Chtěli jsme zachovat její minulost, ale současně z ní udělat rozhodnou velitelku.“
Krátce po zahájení prací na filmu Gassnerovi zavolal Daniel Craig. „Barbara mi podala telefon a ozval se Daniel. Říkal, že je šťastný, že se na tomhle filmu podílím, a že se s tím nemám párat a mám si pořádně zašpinit ruce.“ To bylo přání, kterého se Gassner po zbytek práce na filmu držel.
Dan Bradley, pomocný režisér, se při práci na akčním filmu cítí jako doma – začínal totiž jako kaskadér a posléze napsal a režíroval jedny z nejpřevratnějších akčních scén poslední doby. Quantum of Solace je jeho první Bondovka. „Když mě poprvé zavolali na pohovor, nemohl jsem tomu uvěřit. Najednou se ve mně probudil ten dvacetiletý kaskadér, kterým jsem před třiceti lety byl, a ačkoliv jsem takřka bez přestávky natočil šest filmů po sobě a potřeboval jsem oddech, rozhodně jsem si nehodlal nechat ujít možnost pracovat na dvaadvacáté Bondovce.“
„Jednou z věcí, o které se vždy snažím, je to, že bychom se neměli pokoušet všechno propočítat na milimetr přesně. Pokaždé štábu říkám, že chci, abychom měli pocit, že jsme měli štěstí a natočili úplnou náhodou záběr na nějakou šílenou akční scénu. Nechci, aby diváci měli pocit, že sledují nějaké mechanizované představení,“ prohlašuje.
„Mám moc rád tu část úvodní honičky, ve které Bond přijde u svého Aston Martinu o dveře. Nikdy jsem nic takového v automobilové honičce neviděl. Bond si při jednom nárazu na své straně urazí dveře a od té chvíle je všechno mnohem intenzivnější, každé auto a každý výstřel ho doslova ohrožuje na životě. Moc se mi líbí, jak to funguje.“
„Pokaždé, když někdo sevře zděšením v kině opěradlo sedačky, nebo se nakloní ve snaze zahlédnout něco důkladněji, jsem splnil svůj úkol. Takový člověk už není jen obyčejným divákem, aktivně se zapojil do děje, který sleduje.“
Chris Corbould, odborník na speciální efekty, je v Bondovkách jako doma. „Poprvé jsem pracoval na filmu Špion, který mě miloval, to mi bylo sedmnáct a zaučoval jsem se. Pak jsem se osamostatnil, mou první zakázkou na volné noze byl Moonraker, a od té doby jsem s nimi pořád!“
Courbould se svým týmem obvykle začíná přípravy na natáčení nové Bondovky pět měsíců předem. „Tentokrát to ale nešlo, protože jsem musel nejdříve dotočit jiný film, takže jsem měl na přípravu jen dva měsíce, ale měl jsem zvláštní tým, který se na přípravách podílel a všechno se mnou konzultoval.“
Štáb Quantum of Solace natáčel veškeré scény z interiéru Perla De Las Dunas v Pinewood Studios a Chris se svým týmem měli plné ruce práce, aby za čtyři týdny natáčení dokázali vytvořit všechny exploze. „Dělo se toho najednou hrozně moc. V ateliéru 007 bylo pět různých částí interiéru, takže to byla spousta výbuchů a spousta střelby.“
Speciální efekty ale nejsou jen pyrotechnika. „Jsou to výbuchy, jistě. Jde tu ale také o počasí: vítr, kouř, déšť, mlha, sníh. Vytváříme různé hračky: hodinky, ze kterých jde vystřelit šipky, dudy se zabudovanými plamenomety, upravujeme auta jako Jaguar a Aston Martin ve Dnes neumírej – museli jsme je předělat na pohon všech čtyř kol, abychom mohli natočit honičku na zamrzlém jezeře – a různé aparáty, od miniaturních až po obří, s jejichž pomocí zbouráme čtyřpatrový dům!“
Producenti slibovali, že ve Quantum of Solace bude dvakrát tolik akce než v Casino Royale. Pro vedoucího kaskadérů Garyho Powella to znamená dvojnásobek práce. „Jen v úvodní sekvenci je tolik akce, kolik bylo v celém Casinu Royale. Práce s Marcem nám prospěla, protože přišel s úplně novými nápady. Zejména to funguje proto, že já chci, aby se všechno točilo naostro, a on zase chce, aby všechno působilo co nejrealističtěji. Chtěl nechat Daniela zastupovat dvojníkem jen skutečně v nejnutnějších případech. Pak záleží na mně, abych posoudil, jestli to půjde, nebo jestli musíme povolat dvojníka. Jsou jisté věci, které Daniela nemůžete nechat dělat.“
Daniel Craig je vždy nadšený z možnosti točit své kaskadérské scény sám a Powella svým odhodláním často udivoval. „S Danielem jsme už spolupracovali na Casinu Royale, takže jsme teď už věděli, co dokáže. To nám práci hodně usnadnilo, takže jsme prostě jen navázali tam, kde jsme minule skončili, a vrhli se do práce. Nevadí mi, když Daniel točí nějaký pěstní souboj sám, ví, že je tu riziko, že ho někdo doopravdy uhodí, nebo že někoho uhodí on. Když točíte něco tak rychlého, vždycky tu takové riziko je. Daniel ví, jak velké riziko to zrovna je, a sám se rozhodne, jestli to hodlá podstoupit. V devíti z deseti případů do toho jde! V Casino Royale toho točil sám hodně, ale tentokrát je toho ještě víc. Ocitá se v hořící budově, kolem něj všechno vybuchuje, skáče na hořící podlahu, klouže po hořící podlaze, ale vy víte, že to zvládne, má to v malíčku.“
V Quantum of Solace se k radosti fanoušků vrací Bondovo oblíbené auto, Aston Martin DBS. Aby bylo možné natočit italskou automobilovou honičku, nechal je Powell trochu upravit. „Máme těch aut sedm a jsou uzpůsobena pro dva různé povrchy: pro silnici a pro šotolinu v lomu. Dali jsme do nich tvrdší pérování, upravili geometrii a použili speciální pneumatiky. Odstraňujeme z nich veškeré systémy proti prokluzu kol, abychom byli schopni udělat velký smyk, když to potřebujeme. Pak může kaskadér ovládat auto, místo aby auto ovládalo kaskadéra. Instalovali jsme tam také hydraulickou ruční brzdu, pomocí které může řidič projíždět zatáčky smykem.“
Natáčení Bondova a Camillina seskoku z DC3 probíhalo ve výcvikovém středisku jménem Bodyflight. 'Létání' v aerodynamickém tunelu se podobá volnému pádu. „Když nás to poprvé napadlo, přemýšleli jsme o tom, že bychom natočili parašutisty a posléze jim digitálně dodělali obličeje Daniela a Olgy. Chtěl jsem místo drátů použít Bodyflight, takže jsme tam šli a udělali pár zkoušek. Marc je zhlédl a výsledek se mu zamlouval tak moc, že se tam rozhodl natočit celou sekvenci. Točili jsme Daniela s Olgou celý den a výsledek je velice dobrý, protože jsou to opravdu oni, kdo z letadla padá. Na drátech by se nemohli pohybovat tak věrohodně, takže jsme s výsledkem vážně spokojeni.“
Na natáčení Quantum of Solace bylo zakoupeno přes 200 tisíc slepých nábojů.
Pinewood Studios v Buckinghamshire nedaleko Londýna jsou v podstatě synonymem pro filmy s Jamesem Bondem – točily se tu kromě dvou (Povolení zabíjet a Zlaté oko) všechny. Natáčení probíhalo ve světoznámém ateliéru 007, ovšem kromě něj i v pěti dalších. V průběhu půlročního natáčení tu vyrostlo čtrnáct různých dekorací. Před ateliéry byl postaven exteriér Perla De Las Dunas, hotelu, který si generál Medrano vybral k provedení své finanční transakce s Greenem a s plukovníkem bolívijské policie. Interiér hotelu, osazený více než padesáti náložemi, ve kterém se natáčela divoká přestřelka mezi Bondem a Greenem, byl vytvořen právě v ateliéru 007.
Vojenská základna Bruneval v Aldershotu posloužila jako kulisa pro zasněženou Moskvu, kde Bond stopuje Yusefa, Alžířana, který Vesper zradil, a kde ho také předá do rukou MI6.
První britský větrný tunel pro simulaci volného pádu (a současně největší na světě) Bodyflight využil tým pro výrobu speciálních efektů k natáčení scény, při které James Bond a Camille padají v Bolívii z letadla. Původně se jednalo o instalaci, určenou ke zkoumání nových možností ovládání letadel, ale posléze byla přestavěna a zprovozněna jako zábavní centrum. Tunel má průměr 4.95 metru, je osm metrů vysoký a simuluje volný pád rychlostí 280 km/h, aniž by přitom bylo třeba vyskakovat z letadla!
The Reform Club v londýnském Pall Mall byl využit jako vládní budova, ve které ministr zahraničí kárá M za Bondovo divoké chování a nařizuje jí, aby Bonda z pronásledování Greeneho stáhla. Tento klub je neodmyslitelně spjat s Julesem Vernem a jeho Cestou kolem světa za osmdesát dní, jelikož je právě tím místem, kde hrdina tohoto románu uzavřel svou věhlasnou sázku.
Panamské lokace ve filmu zastoupily Bolívii. Natáčení začalo na panamském letišti Howard, které se nachází nedaleko Panama City a do roku 1999 zde byla základna amerického vojenského letectva. Ve filmu posloužilo jako bolívijské letiště, na kterém vítá agentka Fieldsová Jamese Bonda a Mathise při jejich příletu.
Kromě natáčení v ulicích si štáb v Panama City vyhlédl dvě pozoruhodné budovy. První fungovala jako Grand Hotel Andean, který si Bond pro svůj pobyt v Bolívii vybral. Jednalo se o budovu Inac Building v Casco Viejo a štáb si zdejší kanceláře do značné míry upravil. Ve filmu zde James Bond pobývá v novomanželském apartmá s agentkou Fieldsovou, pro kterou se zdejší pobyt nakonec stane osudným.
Dvě minuty chůze od Inac Building se nachází budova The Old Union Club, pozoruhodná ruina kdysi nejprestižnějšího soukromého klubu v Panamě. Proslýchá se, že zde měl svůj štáb nechvalně známý diktátor, generál Noriega, a během americké invaze v roce 1989 byla budova bombardována. Štáb trosky celé měsíce vyklízel a posléze tu byly natočeny scény z Greeneova večírku, na který Bond s agentkou Fieldsovou proniknou.
Natáčení bolívijských scén pokračovalo ve městě Colon a v jeho okolí. Aby bylo možné natáčet v některých zchátralejších částech města, například ve Fenix Building, kde Felix Letier informuje Bonda o některých podrobnostech Greeneovy dohody s Medranem, bylo třeba podstoupit rozsáhlé opravy elektroinstalace, vodovodů a kanalizace.
Některá místa v Colonu posloužila také pro natáčení scén z Haiti. Jak v případě budovy Coco Solo, lemované palmami, tak v případě Arboix Building bylo opět třeba vynaložit velké úsilí na opravy a údržbu – většina kdysi krásných domů v Colonu je ve velice špatném stavu. V Arboix Building se pak natáčela i rozsáhlá bojová scéna.
U bolívijského ostrova Cabra se natáčela i honička v motorových člunech. Tento dříve neobývaný ostrov, který ve filmu představuje skutečný tropický ráj, je v současnosti v soukromém vlastnictví. Traduje se, že na dně moře u korálového útesu, který ostrov obklopuje, leží olověná rakev sira Francise Drakea.
V mexických horách Baja California se natáčely scény ve vzduchu. Bond je se svou DC3 napaden akrobatickým Marchetti s kulomety a vrtulníkem Huey. Z bezpečnostních a ekologických důvodů nebylo možné natáčet střelbu naživo, takže byly všechny střely a kouř později dodělány jako zvláštní efekty. Místa, ze kterých se natáčely záběry na souboj ze země, byla tak nedostupná, že tam byli členové štábu každý den dopravování vrtulníky.
Pustiny severního Chile zastupují ve filmu vyprahlou Bolívii. Cesta na natáčecí místa zabrala štábu každý den dvě hodiny. Nezvyklý zážitek si odnesli také pracovníci chilského ESO Paranal – obrovské astronomické observatoře, na které obvykle pracuje jen zhruba 20 astronomů. Teď měli neobvyklou možnost setkat se se štábem, čítajícím přes 300 lidí, a sledovat Bonda s Camille, jak se jim prohánějí po střechách a pronásledují padouchy.
Napjatě očekávaná úvodní sekvence filmu se natáčela v Itálii na třech různých místech a její natáčení trvalo osm týdnů. Začátek honičky Aston Martinu s Alfou Romeo se točil u jezera Garda v severní Itálii. Natáčení pokračovalo ve 2000 let starém lomu na mramor v Carraře. Zdejší mramor dal vzniknout například Michelangelovu Davidovi. Finále honičky pak proběhlo v historickém centru Sieny. Celá sekvence pak končí v galerii, která byla postavena v ateliéru 007 v Londýně.
Scény z opery, během kterých Bond odhalí tajné setkání Greeneho s nejmocnějšími lidmi světa, se natáčelo v průběhu dvoutýdenního nočního natáčení v Bregenz Festival House v Rakousku. Scénu v sedmitisícovém obřím amfiteátru doplňovala více než tisícovka statistů ve smokinzích a večerních róbách.
Do role Jamese Bonda se po fenomenálním úspěchu předchozího filmu Casino Royale vrací Daniel Craig, který v této roli debutoval v roce 2006. „Připadá mi, jako bych natáčení Casina Royale skončil teprve včera. Tentokrát jsem se na filmu podílel o něco více a začali jsem na něm pracovat zhruba tři měsíce před začátkem samotného natáčení. Bondovka je jako obrovský stroj, rozběhnout ho stojí hodně úsilí. Opřeli jsme se do toho hned po Vánocích a všechno to do sebe začalo zapadat.“
„Nemyslím, že by pro mě byl tenhle film snazší,“ míní s ohledem na obrovský úspěch předchozího filmu. „Musíme teď splnit jistá očekávání, tenhle díl musí být lepší. Diváci měli pocit, že Casino Royale nebyla tak docela Bondovka, na jaké byli zvyklí, a my ho teď musíme zopakovat. Příběh je pokračováním minulého filmu, ale zkoušíme s ním dělat další, nové věci.“
Quantum of Solace je prvním přímým pokračováním v sérii o Jamesovi Bondovi vůbec. „Měli jsme dojem, že Casino Royale nezodpovědělo celou řadu otázek, a chtěli jsme, aby si lidé uvědomili, že zase točíme Bondovky. Jde mi o vytvoření něčeho, co obstojí samo o sobě, ale když ty dva filmy spojíte, bude to skvělý zážitek, protože půjde o jeden souvislý příběh.“
Ve filmu Quantum of Solace bude podle tvůrců dvojnásobné množství kaskadérských kousků a Craig vítá možnost absolvovat jich osobně tolik, kolik je jen možné. „V určitém smyslu je to pro mě úplně nové, ale musíte si krýt záda a snažit se nazkoušet a nacvičit tolik, kolik jen zvládnete. Kulisy jsou složité a leckdy nebezpečné, takže musíme být pořád ve střehu a snad to bude pro hotový film přínosem.“
Daniel Craig se účastnil i procesu obsazování rolí a vzpomíná, jak těžké bylo najít tu pravou herečku pro roli Camille. „Najít pěknou dívku, která umí hrát, to může být těžké, ale vytipovali jsme si pár možností a Olga byla u konkurzu prostě neuvěřitelná, naprosto přesně vystihla, co bylo třeba. Je to skvělá herečka a navíc je krásná, takže to byla dokonalá kombinace. Působí zvláštně odtažitě, což je ideální, protože jak ona, tak Bond se chtějí mstít. Jsou z nich tak trochu nedobrovolní partneři a funguje to mezi nimi velice specificky. Nesmíme totiž zapomínat, že navazujeme na Casino Royale, kde se Bond zamiloval a Vesper mu zlomila srdce. To je podstatou celého tohohle filmu, takže by nedávalo smysl, aby se tu hned zase do někoho zakoukal.“
Přesto si ale do jisté míry užívá s agentkou Fieldsovou, kterou ztvárnila Gemma Arterton. „Gemma svou postavu hraje naprosto na doraz. Je to agentka, která působí na první pohled strašně naivně, ale je chytřejší, než se zdá, a spojí se s Bondem. Ten trpí a má problémy, takže díky bohu za to, že tam Gemma je!“
Bondova protivníka, Dominica Greeneho, hraje francouzský herec Mathieu Amalric. „Mathieu je úžasný herec a Bondovi protivníci musejí působit inteligentně. Nejde tu o nějakého šíleného vědce nebo génia, snažícího se ovládnout svět pomocí vědy. Jde prostě o agresivního a inteligentního člověka , který využívá své schopnosti manipulovat s lidmi a zabrat si pro sebe tolik pozemků, kolik jen za život dokáže, je mu jedno, komu ubližuje, nikdo se mu nepostaví do cesty.“
Olga Kurylenko, která hraje ve filmu postavu Camille, míní: „Camille je děvče s tragickou minulostí – když byla malá, zabili jí před jejíma očima celou rodinu. Prožila toho hodně a je proto hodně drsná. Ví, kdo její rodinu vyvraždil, a jde jí jen o pomstu.“
„Když se s Bondem poprvé setká, ani si ho nevšimne, protože se zabývá jen vlastní pomstou, ale potom pozvolna začíná chápat, že jim jde o podobnou věc, i když se rozcházejí v tom, čeho přesně chtějí dosáhnout.“
„Nemyslím, že je Camille klasická Bond girl,“ pokračuje Kurylenko. „Je jednou z mála Bond girls v historii série, která se s Bondem nevyspí! Camille má pevně daný cíl, ví, co chce a je rozhodnuta toho dosáhnout.“
Kurylenko musela kvůli kaskadérským číslům ve filmu intenzivně trénovat. „Jakmile jsem si přečetla scénář, hrozně jsem se těšila,“ popisuje. „Líbilo se mi, že bude moje postava tak akční. Říkala jsem si, že to bude spousta práce se zbraněmi, různé pády, automobilové honičky, volné pády – a kde jinde se k něčemu takovému dostanete? Kaskadéři byli hrozně ochotní, všechno se dá naučit, když máte dobré učitele, a to oni jsou, všechno vám dokonale vysvětlí. V jedné scéně mě má Greene (kterého hraje Mathieu Amalric) téměř shodit z vysokého balkónu. Mám hrůzu z výšek a když jsem to poprvé uviděla, nevěřila jsem, že to dokážu – nejsem se ani schopna procházet po balkóně doma ve svém bytě. Ale kaskadéři tam šli se mnou a všechno jsme to společně pečlivě probrali. Byli tak trpěliví, že jsem to nakonec zvládla.“
Kurylenko také pěje chválu na režiséra Marca Forstera: „Marc je velice nadaný, viděla jsem všechny jeho filmy a mám je moc ráda. Je to umělec a já mu důvěřuji, protože vím, že má jasnou představu. Režíruje hrozně nenápadným způsobem, nejde mu jen o akci, ale i o lidi a o to, co cítí.“
Jako hlavní filmová partnerka Daniela Craiga má co říct i o něm: „S Danielem se pracuje skvěle. Je to profesionál, který se soustředí na svůj výkon. Má ale i skvělý smysl pro humor – u jeho vtípků jsme se všichni hrozně nasmáli. Myslím, že je v roli Jamese Bonda tak úspěšný proto, že je to skvělý herec, ale i proto, jak vypadá. Působí opravdu mužně a drsně. A má neuvěřitelně uhrančivý pohled, který vámi projede jako nůž.“
Mathieu Amalric se domnívá, že jeho postava Dominica Greeneho je důležitou „modernizací“ klasického Bondovského padoucha. „Líbí se mi na něm, že je jiný ve společnosti a v soukromí. Ve společnosti je stydlivý, nemluví moc nahlas, neumí mluvit k lidem, ale v soukromí je zcela jiný. Snaží se zabít Camille, protože se domnívá, že ho využívá ke své vlastní pomstě. Například jsem se režiséra zeptal, jestli si mám oholit hlavu, nechat si vyrobit jizvu, krvavé oko nebo něco takového, co by mi pomohlo, ale on prohlásil, že mi bude stačit hrát očima. Takže jsem se musel zamyslet nad tím, co dělá z člověka padoucha. Nemůže jít jenom o šílence, kteří chtějí zničit svět, tak jednoduché to není. Musí to vycházet z duše. Pokud jde o člověka, který se snaží zmizet, být neviditelný, nenápadný, pak to dává smysl, protože pak může škodit mnohem efektivněji. Bohužel, tak to je, dnes zkrátka není tak snadné rozpoznat, kdo je ve skutečnosti hodný a kdo zlý, a přesně o to nám tu šlo. Kromě toho se mi líbilo, že má Greene hrůzu z krve, takže jde o velmi odosobněné násilí a to do dnešní doby, kdy můžete všechno upravit v počítači, taky dobře zapadá.“
Jako Bondův protivník si Amalric s Danielem Craigem zahrál v mnoha scénách, ale nejvíce nadšený je z jejich souboje. „Mám velké štěstí, protože padouch obvykle nikdy nebojuje, ale v tomhle filmu mám s Danielem skvělý souboj. Greene se neumí prát, takže Jamese Bonda dost zaskočí, protože nejde o něco, na co by byl trénovaný. Půjde o souboj dvou zvířat.“
Amalric sdílí celou řadu scén se svou kolegyní Olgou Kurylenko a společně na svých postavách pracovali. „Natáčení tohohle filmu mě baví, protože jde o neustále se měnící dílo, pořád něco upravujeme a zkoušíme. Máme s Olgou něco společného, takže spolupráce s ní je pro mě radost. Nemusím hrát, musím jen uvěřit tomu, že to prožíváme. Stejně jako všichni dobří herci nedokáže hrát sama. Máme společné i to, že nemůžeme uvěřit tomu, že ten film točíme, oba zbožňujeme všechny ty věci, které se učíme – jak řídit auto ve vysoké rychlosti, jak někoho uhodit, věci, které se mohou hodit i v reálném životě. Greene a Camille neustále lžou jeden druhému a všem kolem sebe. Musíme myslet na to, jak by to fungovalo ve skutečnosti, jak by člověk dokázal lhát tak přesvědčivě, že by tomu sám uvěřil, protože na tom závisí jeho život.“
Judi Dench se vrací jako M, velitelka MI6 a nadřízená Jamese Bonda. „Je to báječné být zase zpátky, prostě úžasné! Práce s Marcem [Forsterem] je skvělá. Ví přesně, co chce, a když dostanete denní rozvrh, je tam i seznam záběrů, nikdy jsem ještě nic takového neviděla, dokonalé. V takovém pořádku je radost pracovat.“
Dench se jako M poprvé představila ve filmu Zlaté oko, ve kterém v roli Bonda debutoval Pierce Brosnan. Quantum of Solace je její druhou Bondovkou po boku Daniela Craiga. „Daniel je teď uvolněnější, ačkoliv se zdá, že jeho nadšení pro tuhle roli je nevyčerpatelné. Je dokonalým Bondem, prostě dokonalým. Musíte být přístupni myšlence, že vás něco může překvapit, potěšit nebo vzrušit. Naším úkolem je vyprávět nějaký příběh, a tenhle je velice napínavý.“
„Baví mě to, samozřejmě, nedá se tomu odolat,“ vysvětluje převážně divadelní herečka Dench své návraty k postavě M. „Ve filmu Quantum of Solace se o M dozvíte něco více, stejně jako v Casino Royale, dokonce ještě více, zejména co se týče jejího vztahu a jednání s Bondem. Je zajímavé, jak se k němu chová a jak se on chová k ní. Není si Bondem úplně jistá, neví, jestli mu může zcela důvěřovat. A také MI6 se nám v tomhle díle docela zmohlo. Troufám si tvrdit, že naše vláda nemá dost peněz na to, aby proměnila skutečné MI6 v moje MI6, asi by to nezvládli. Je to neuvěřitelné, už vůbec nepoužíváme telefony!“
Gemma Arterton, která ztvárnila postavu agentky Fieldsové, míní, že její postava není klasická Bondovská femme fatale. „Agentka Fieldsová pracuje pro MI6. Snaží se jednat profesionálně a bere se velice vážně, ale je naivní a to z ní činí velice zábavnou postavu. Fieldsová si myslí, že má Bonda pod kontrolou a přetvařuje se, ale její přetvářka rychle selže, takže působí dost uvěřitelně. Fieldsová není femme fatale, silná a krásná, je velice přirozená a jde o postavu, se kterou se můžete ztotožnit.“
Hned první natáčecí den musela Arterton točit scénu, ve které umírá. „Fieldsovou zabijí padouši. Snaží se je zdržet a zachránit Bonda, ale oni vědí, že to byla ona, takže ji utopí. Je nalezena nahá na posteli, ve které předešlé noci s Jamesem Bondem spala. Natáčet tuhle scénu bylo skvělé, ale hodně podivné. Skoro dvě hodiny jsem tam musela ležet. Nemohla jsem se pohnout, nic jsem neviděla, nemohla jsem pořádně dýchat a nic jsem neslyšela, protože mi nateklo do uší. Tehdy jsem si říkala, že je to hodně nepříjemné, ale pak jsem si uvědomila, že jde o něco, co si budu pamatovat napořád a bude to nezapomenutelnou součástí celého filmu.“
„Když jsem dělala kamerové zkoušky, myslela jsem, že jsem je pěkně podělala, ale za pár týdnů jsem natáčela uprostřed moře u Gibraltaru, měla jsem na sobě potápěčskou výstroj, a najednou mi zavolal můj agent a místo toho, aby řekl, o co jde, mi do telefonu zanotoval Bondovskou znělku. Nikdy na to nezapomenu, moje kolegyně se na mě otočila se slzami v očích a řekla, že jde o naprosto zásadní okamžik mého života a že je ráda, že u toho byla.“
Louise Frogley, návrhářka kostýmů, chtěla, aby jí Arterton s vybíráním vhodných kostýmů pro Fieldsovou pomáhala. „Netušila jsem, jak budou moje kostýmy vypadat. Původní záměr byl, abych působila hodně upjatě a odměřeně, ale stejně tak jsme chtěli, aby moje postava působila trochu zanedbaně, což by odpovídalo její povaze. Vybírat kostýmy byla zábava. Myslím, že Marc přišel s několika skvělými nápady a všichni měli jasno v tom, jak by měla Bond girl vypadat, ale já chtěla, aby moje postava působila svěže a uvěřitelně. Bylo úžasné zkoušet si různé kostýmy, a zatímco jsem je zkoušela, kostymérky se bavily o tom, jak odpářou tohle a tamto a já v duchu úpěla „Ale vždyť je to Prada!“. Dokonce i na kamerových zkouškách jsem měla šaty Dolce a Gabbana – a to šlo jen o zkoušky!“
Quantum of Solace je první Bondovkou režiséra Marca Forstera. „Bylo to obrovsky náročné, odhodlat se k tomu, protože se to tolik odlišuje od všeho, co jsem zatím dělal. Když točíte Bondovku, máte spoustu věcí jasně daných: máte Bonda, dívky, auta, zavedenou mytologii a milióny netrpělivých fanoušků. A právě to mě zaujalo. Chtěl jsem si zkusit vyprávět v rámci zmíněných omezení svůj vlastní příběh.“
Forster přiznává, že navázat na fenomenální úspěch Casina Royale byl další nelehký úkol. „Lidé měli vysoká očekávání. Připadalo mi, že staré filmy s Bondem ze šedesátých let (ve kterých hrál Bonda Sean Connery a výtvarníkem byl Ken Adam) byly velice nadčasové, a proto jsem se jimi inspiroval.“ Na pomoc si Forster povolal oscarového výtvarníka Dennise Gassnera. „Jedním z důvodů, proč jsem chtěl pracovat s Dennisem, bylo, že jeho dílo ve filmech jako Truman Show nebo ve filmech bratří Coenových bylo zcela unikátní.“
Po řadě úspěchů s charakterními filmy se Forster poprvé pustil do práce na vysokorozpočtovém snímku. „Pomyšlení na režírování akčního filmu mě děsilo mnohem více než samotná jeho režie. V případě těchto filmů máte k dispozici skvělou podporu a máte štáb, který má s natáčením podobných filmů zkušenosti. Není těžké ho natočit, je těžké akci rozvrhnout a napsat. Klíčové je, aby akce měla nějaký smysl, protože točit akční scény jen proto, aby ve filmu byly akční scény, je nuda a není to k ničemu dobré.“
Quantum of Solace se točil na více exotických místech než kterákoliv předchozí Bondovka za celých šestačtyřicet let a lví podíl na tomto rozhodnutí má právě Marc Forster. „Exotická místa jsou poznávacím znamením filmů s Bondem, pomáhají diváky vtáhnout do jiného světa. Je těžké natáčet Bondovku, aniž byste neposunuli laťku výš, a svět se stále zmenšuje. Také jsme museli objevit místa, která by odpovídala tomu, v jakém emocionálním stavu se Bond právě nachází. Jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl točit v poušti, bylo právě to, že představuje osamění a samotu – představuje to, co Bond právě prožívá.“
„Hlavním tématem filmu Quantum of Solace je důvěra. Důvěra samotná má mnoho podob. Komu doopravdy věříme? Věříte sami sobě? Věříte druhým? Všichni lidé mají s důvěrou problémy, protože jsme někdy v životě byli všichni někým zrazeni.“
Quantum of Solace začíná hodinu po skončení Casino Royale a jde o první přímé pokračování v dějinách filmového Jamese Bonda. „Nemyslíme si, že by existovala nějaká pravidla, jak má série fungovat,“ míní producent Michael G. Wilson. „V minulosti už se v jednom filmu vyskytovaly odkazy na jiný, ale tady nám připadalo pokračování naprosto přirozené, protože na konci Casina Royale je spousta nezodpovězených otázek a myslíme si, že naše diváky odpovědi na ně budou zajímat.“
Producenti se také zamýšlejí nad tím, proč mělo Casino Royale takový úspěch a proč bylo podle nich vhodné vrátit se na samý počátek Bondovy kariéry a uvést v roli 007 Daniela Craiga. „Jakmile jsme s Danielem [Craigem] udělali kamerové zkoušky, okamžitě jsme věděli, že by byl skvělým Bondem. V první řadě je pohledný, velice mužný a udržuje se ve špičkové kondici – to všechno je pro tuhle roli klíčové. A pak je to samozřejmě skvělý herec. A to je celé. Prostě na to má. Je to pravděpodobně nejlepší herec své generace v celé Británii, ne-li na celém světě, takže jsme byli šťastni, že o téhle roli uvažuje a je odhodlaný do toho jít. Příběh byl přímo z pera Iana Fleminga, takže byl dokonale promyšlený. Kdykoliv točíte s novým Bondem nebo se snažíte změnit atmosféru série, nemáte sebemenší jistotu, jak to diváci přijmou. Casino Royale si vedlo velice dobře a my se teď chceme pokusit jeho úspěch zopakovat a překročit.“
Producenti také vysvětlují význam názvu Quantum of Solace a jeho roli ve scénáři. „Název pochází z Flemingovy povídky a v tomto kontextu znamená, že vztah nelze zachránit, pokud obě strany nejsou schopny ze sebe vydat 'quantum of solace'. 'Quantum' znamená 'množství' a 'solace' znamená 'útěcha' – takže pokud tohle nefunguje, pak nemá takový vztah naději. V našem případě je název víceznačný – Bond se snaží po svých zážitcích z Casina Royale dosáhnout svého 'quantum of solace', a 'Quantum' je shodou okolností také název zločinecké organizace, která ve filmu figuruje.“
Výtvarník Dennis Gassner se ke štábu připojil už ve fázích příprav a vysvětluje, jak k filmu takového formátu přistupoval. „Když jsem začínal, představoval jsem si film jako čisté plátno. Prosil jsem Marca, aby mi poskytl něco, čeho bych se mohl zachytit, nějaký základ. Pak mi došlo, že je to naprosto jednoduché, že tím je pro mě Daniel. To je náš James Bond. Spolupracoval jsem s ním už potřetí a on se jako herec vyvinul a změnil, ale jedna věc zůstávala stejná – ten jeho skvělý obličej. Má hranatý tvar a ostře řezané rysy, a jsou v něm pochopitelně posazeny i jeho pronikavé modré oči. Pak jsem najednou věděl, jak postupovat dál. Když film zhlédnete, zjistíte, že je plný malých i velkých věcí, které se soustředí kolem Daniela.“
Jednou z nejpůsobivějších lokací filmu je ústředí MI6. Gassner navrhl špičkové nervové centrum tajné služby plné světla a skla. „Výrazně jsem se MI6 snažil zmodernizovat. Z Casina jsem měl pocit, že se M nachází někde na pomezí svého starého světa a toho nového, ve kterém se pohybuje Bond, a chtěl jsem, aby se i ona přemístila do současnosti, chtěl jsem ji u počítače. Její hlas je symbolem MI6, její hlas je nejvyšší autoritou. Usoudil jsem, že by měla mít inteligentní stěnu, kterou by hlasově ovládala a poroučela svému světu, cokoliv se jí zachce. To byla zábavná představa. Chtěl jsem, aby z ní byla silná a rozhodná postava, ale aby to stále byla Judi, takže musela mít i citlivější stránku. Například jsme jí postavili moderní kancelář, ale osvětlili jsme ji měkkým světlem a vybavili příjemným nábytkem. Chtěli jsme zachovat její minulost, ale současně z ní udělat rozhodnou velitelku.“
Krátce po zahájení prací na filmu Gassnerovi zavolal Daniel Craig. „Barbara mi podala telefon a ozval se Daniel. Říkal, že je šťastný, že se na tomhle filmu podílím, a že se s tím nemám párat a mám si pořádně zašpinit ruce.“ To bylo přání, kterého se Gassner po zbytek práce na filmu držel.
Dan Bradley, pomocný režisér, se při práci na akčním filmu cítí jako doma – začínal totiž jako kaskadér a posléze napsal a režíroval jedny z nejpřevratnějších akčních scén poslední doby. Quantum of Solace je jeho první Bondovka. „Když mě poprvé zavolali na pohovor, nemohl jsem tomu uvěřit. Najednou se ve mně probudil ten dvacetiletý kaskadér, kterým jsem před třiceti lety byl, a ačkoliv jsem takřka bez přestávky natočil šest filmů po sobě a potřeboval jsem oddech, rozhodně jsem si nehodlal nechat ujít možnost pracovat na dvaadvacáté Bondovce.“
„Jednou z věcí, o které se vždy snažím, je to, že bychom se neměli pokoušet všechno propočítat na milimetr přesně. Pokaždé štábu říkám, že chci, abychom měli pocit, že jsme měli štěstí a natočili úplnou náhodou záběr na nějakou šílenou akční scénu. Nechci, aby diváci měli pocit, že sledují nějaké mechanizované představení,“ prohlašuje.
„Mám moc rád tu část úvodní honičky, ve které Bond přijde u svého Aston Martinu o dveře. Nikdy jsem nic takového v automobilové honičce neviděl. Bond si při jednom nárazu na své straně urazí dveře a od té chvíle je všechno mnohem intenzivnější, každé auto a každý výstřel ho doslova ohrožuje na životě. Moc se mi líbí, jak to funguje.“
„Pokaždé, když někdo sevře zděšením v kině opěradlo sedačky, nebo se nakloní ve snaze zahlédnout něco důkladněji, jsem splnil svůj úkol. Takový člověk už není jen obyčejným divákem, aktivně se zapojil do děje, který sleduje.“
Chris Corbould, odborník na speciální efekty, je v Bondovkách jako doma. „Poprvé jsem pracoval na filmu Špion, který mě miloval, to mi bylo sedmnáct a zaučoval jsem se. Pak jsem se osamostatnil, mou první zakázkou na volné noze byl Moonraker, a od té doby jsem s nimi pořád!“
Courbould se svým týmem obvykle začíná přípravy na natáčení nové Bondovky pět měsíců předem. „Tentokrát to ale nešlo, protože jsem musel nejdříve dotočit jiný film, takže jsem měl na přípravu jen dva měsíce, ale měl jsem zvláštní tým, který se na přípravách podílel a všechno se mnou konzultoval.“
Štáb Quantum of Solace natáčel veškeré scény z interiéru Perla De Las Dunas v Pinewood Studios a Chris se svým týmem měli plné ruce práce, aby za čtyři týdny natáčení dokázali vytvořit všechny exploze. „Dělo se toho najednou hrozně moc. V ateliéru 007 bylo pět různých částí interiéru, takže to byla spousta výbuchů a spousta střelby.“
Speciální efekty ale nejsou jen pyrotechnika. „Jsou to výbuchy, jistě. Jde tu ale také o počasí: vítr, kouř, déšť, mlha, sníh. Vytváříme různé hračky: hodinky, ze kterých jde vystřelit šipky, dudy se zabudovanými plamenomety, upravujeme auta jako Jaguar a Aston Martin ve Dnes neumírej – museli jsme je předělat na pohon všech čtyř kol, abychom mohli natočit honičku na zamrzlém jezeře – a různé aparáty, od miniaturních až po obří, s jejichž pomocí zbouráme čtyřpatrový dům!“
Producenti slibovali, že ve Quantum of Solace bude dvakrát tolik akce než v Casino Royale. Pro vedoucího kaskadérů Garyho Powella to znamená dvojnásobek práce. „Jen v úvodní sekvenci je tolik akce, kolik bylo v celém Casinu Royale. Práce s Marcem nám prospěla, protože přišel s úplně novými nápady. Zejména to funguje proto, že já chci, aby se všechno točilo naostro, a on zase chce, aby všechno působilo co nejrealističtěji. Chtěl nechat Daniela zastupovat dvojníkem jen skutečně v nejnutnějších případech. Pak záleží na mně, abych posoudil, jestli to půjde, nebo jestli musíme povolat dvojníka. Jsou jisté věci, které Daniela nemůžete nechat dělat.“
Daniel Craig je vždy nadšený z možnosti točit své kaskadérské scény sám a Powella svým odhodláním často udivoval. „S Danielem jsme už spolupracovali na Casinu Royale, takže jsme teď už věděli, co dokáže. To nám práci hodně usnadnilo, takže jsme prostě jen navázali tam, kde jsme minule skončili, a vrhli se do práce. Nevadí mi, když Daniel točí nějaký pěstní souboj sám, ví, že je tu riziko, že ho někdo doopravdy uhodí, nebo že někoho uhodí on. Když točíte něco tak rychlého, vždycky tu takové riziko je. Daniel ví, jak velké riziko to zrovna je, a sám se rozhodne, jestli to hodlá podstoupit. V devíti z deseti případů do toho jde! V Casino Royale toho točil sám hodně, ale tentokrát je toho ještě víc. Ocitá se v hořící budově, kolem něj všechno vybuchuje, skáče na hořící podlahu, klouže po hořící podlaze, ale vy víte, že to zvládne, má to v malíčku.“
V Quantum of Solace se k radosti fanoušků vrací Bondovo oblíbené auto, Aston Martin DBS. Aby bylo možné natočit italskou automobilovou honičku, nechal je Powell trochu upravit. „Máme těch aut sedm a jsou uzpůsobena pro dva různé povrchy: pro silnici a pro šotolinu v lomu. Dali jsme do nich tvrdší pérování, upravili geometrii a použili speciální pneumatiky. Odstraňujeme z nich veškeré systémy proti prokluzu kol, abychom byli schopni udělat velký smyk, když to potřebujeme. Pak může kaskadér ovládat auto, místo aby auto ovládalo kaskadéra. Instalovali jsme tam také hydraulickou ruční brzdu, pomocí které může řidič projíždět zatáčky smykem.“
Natáčení Bondova a Camillina seskoku z DC3 probíhalo ve výcvikovém středisku jménem Bodyflight. 'Létání' v aerodynamickém tunelu se podobá volnému pádu. „Když nás to poprvé napadlo, přemýšleli jsme o tom, že bychom natočili parašutisty a posléze jim digitálně dodělali obličeje Daniela a Olgy. Chtěl jsem místo drátů použít Bodyflight, takže jsme tam šli a udělali pár zkoušek. Marc je zhlédl a výsledek se mu zamlouval tak moc, že se tam rozhodl natočit celou sekvenci. Točili jsme Daniela s Olgou celý den a výsledek je velice dobrý, protože jsou to opravdu oni, kdo z letadla padá. Na drátech by se nemohli pohybovat tak věrohodně, takže jsme s výsledkem vážně spokojeni.“
Na natáčení Quantum of Solace bylo zakoupeno přes 200 tisíc slepých nábojů.