Prokletí
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, horor, fantasy
- Délka:
- 97 min
- Motto:
- Co tě nezabije, to tě posílí. Napadení vlkodlakem změní životy několika mladých lidí.
- Země:
- USA/Německo, 2005
Upravit profil
V ulicích Los Angeles řádí přízrak z jiného světa, vlkodlak! Jak změní osudy trojice mla-dých lidí, kteří dosud žili pokojným, bezstarostným živo-tem? Stačí jedna úplňková noc a přízrak, který se vynořil ze stínů, zaútočí s tragickými následky. ...
Film-vice
Scenárista Kevin Wiliamson (který se podílel na prvních dvou dílech hororové série Vřískot/Scream ) a režisér Wes Craven (série Vřískot, 1996, 1997, 2000) společně stvořili horor Prokletí – dílo, které přináší novou podobu filmové hrůzy vyrůstající z klasických žánrových kořenů.
V hlavních rolích se vedle Christiny Ricci (série Addamsova rodina (Addams Family, režie Barry Sonnenfeld, 1991, Addams Family Values, režie Barry Sonnenfeld, 1993), Ospalá díra (Sleepy Hollow, režie Tim Burton, 1999), Zrůda (Monster, režie Patty Jenkins, 2003)) setkáme s Joshuou Jacksonem (Velmi nebezpečné známosti (Cruel Intentions, režie Roger Kumble, 1999), televizní seriál Dawsonův svět (Dawson‘s Creek, režie Kevin Williamson , 1998 - 2003), Judy Green (Přes noc třicítkou (13 Going in 30, režie Gary Winick, 2004), Portiou De Rossi (Stigmata (Stigmata, režie Rupert Wainwright, 1999), Vřískot 2 (Scream2, režie Wes Craven, 1997)) a Shannon Elizabeth (Prci, prci, prcičky (American Pie, režie Paul Weitz, 1999)).
Kamery se ujal Robert McLachlan, střihačem filmu byli Patrick Lussier a Lisa Romaniw, hudba je dílem Marca Beltramiho, výtvarnicí kostýmů byla Alix Friedberg a autory výpravy se stali Bruce Alan Miller a Chris Cornwell.
Původně mělo jít o kriminální thriller o sériovém vrahovi řádícím v ulicích New Yorku, který diváky šokuje překvapivým dějovým zvratem. Scenárista Kevin Williamson potvrzuje: „Když jsme s producentem Bobem Weinsteinem mluvili o filmech s duchy a se sériovými vrahy, přiznal jsem mu, že jsem vždycky nejvíc miloval příběhy o vlkodlacích.“ Weinsteinovi se nápad zalíbil. „Chtěl jsem udělat něco jako Vřískot. Něco, co by bylo v první řadě strašidelné a také vtipné. Novým prvkem by zde byly speciální efekty, protože jsme vždycky rozhodnutí ukázat publiku něco, co ještě nevidělo!“
Do plánovaného projektu Williamson a Weinstein nakonec zaangažovali jednoho z nejprogresivnějších hororových tvůrců současnosti, režiséra Wese Cravena, a letitou producentku jeho filmů, Marianne Maddalenu, která se podílela mimo jiné právě na jeho trilogii Vřískot (Scream) či na dramatu Hudba v srdci (Music of the Heart, 1999).
S Kevinem Wiliamsonem spolupracovali Craven s Maddalenou už na prvních dvou dílech Vřískotu. Věděli, že pro moderní příběh na klasické téma má právě tento scenárista mimořádnou osobní kvalifikaci. O strašidelné příběhy se vášnivě zajímal od dětství a soustředil na ně už v počátcích své scenáristické kariéry všechnu svou profesionální pozornost. Na svém scenáristickém kontě má tak Williamson i další hororový hit určený mladému publiku – Tajemství loňského léta (I Know What You Did Last Summer, režie Jim Gillespie, 1997). Jako producent se podílel na závěrečném dílu populární hororové série Předvečer svátku všech svatých/Halloween, snímku Halloween: H20 (Halloween H20: 20 Years Later, režie Steve Miner, 1998).
„Wes a Kevin tvoří dynamický tým, a od začátku jsme nepochybovali, že jejich spolupráce bude úspěšná,“ poznamenává Bob Weinstein. K tomu, aby Prokletí našlo cestu ke svým divákům do kin na celém světě, ovšem zbývalo ještě mnoho práce. A rozhodně nešlo jen o to, přenést děj z tradičnějšího New Yorku do moderního Los Angeles. Nejdůležitější bylo najít správný vizuální klíč pro ztvárnění nadpřirozených sil, které tak razantně vstoupí do života hlavních hrdinů. Do projektu byl původně zaangažován vysoce ceněný veterán v oblasti zvláštních maskérských efektů, držitel Oscara 1981 za Amerického vlkodlaka v Paříži (An American Werewolf in Paris, režie John Landis, 1997) - Rick Baker.
Tvůrci filmu se však nakonec přiklonili k tomu, že Bakerovu práci doplnili nejmodernějšími digitálními efekty, které jejich dílo nakonec posunuly do oblasti špičkové žánrové zábavy. Starosvětské příběhy o vlkodlacích – takové jako byl dnes už klasický Vlkodlak v Londýně (Werewolf of London, Stuart Walker, 1935) s Henrym Hullem v titulní roli – jsou totiž už minulostí, a Wes Craven byl nakonec s novými scénami velmi spokojen.
Další dodatečné úpravy, které zabraly víc času, než bylo původně plánováno, se týkaly konce příběhu a nasměrování vyprávění směrem k mladšímu publiku. Kevin Williamson nakonec svůj scénář koncipoval tak, že z něj vypadly některé původně důležité postavy i krvavé efekty a samoúčelné násilí, kterým by se musela přizpůsobit přístupnost filmu. Ty nakonec na přání Boba Weinsteina ustoupily rafinovanějším způsobům navozování hrůzy a napětí. I v USA se tak Prokletí zařadili mezi filmy, které chtějí – podobně jako většina úspěšných snímků tohoto druhu - především bavit, nikoli pouze prvoplánově odpuzovat a děsit.
Jedním z nejlepších rozhodnutí, které během příprav projektu padlo, bylo oslovení Christiny Ricci. Hvězda fantaskní komedie Addamsova rodina (Addams Family, režie Barry Sonnenfeld, 1991) a jejího pokračování (Addams Family Values, režie Barry Sonnenfeld, 1993) či stylového strašidelného příběhu Tima Burtona Ospalá díra (Sleepy Hollow, 1999) se o projekt od začátku živě zajímala a postava cílevědomé Ellie se nakonec stala další z jejích úchvatných hrdinek, kterými si tato mnohotvárná, talentovaná herečka už od dětství dobývá obdiv nejširšího publika.
Ricci však připomíná, že Ellie je velmi dospělou postavou, která si jde tvrdošíjně za svým cílem a na rozdíl od řady jejích předešlých hrdinek se odmítá smířit se svou odlišností. Naopak ji od začátku odmítá, všemi silami se snaží zůstat normální a žít dál svůj obyčejný lidský život.
Další znamenitou volbou bylo angažování Joshuy Jacskona do role Jakea, která v původním scénáři vůbec nebyla, ale v průběhu příprav získala na mimořádné důležitosti. Přestože je Jackson i u nás známý především z úspěšného televizního seriálu Dawsonův svět (Dawson‘s Creek, režie Kevin Williamson , 1998 - 2003), má za sebou dlouhá léta profesionální filmové práce: objevil se např. v rodinné sportovní sérii Šampioni (Mighty Ducks, režie Blair Peters, 1996-7), ale v menších rolích i v krimikomedii Stevena Soderbergha Dannyho parťáci (Ocean‘s Eleven, 2001), Cravenově Vřískotu 2 (Scream 2, 1997) či v dramatu podle Stephena Kinga Nadaný žák (Art Pupil 1998) režiséra Bryana Singera.
Role hrdinčina bratra Jimmyho se ujala vycházející hollywoodská hvězda Jesse Eisenberg. Navzdory svému mládí má za sebou už práci na tak ceněných filmových projektech, jako byl nezávislý snímek Roger Dodger (režie Dylan Kidd, 2002) nebo originální horor M. Nighta Shyamalana Vesnice (The Village, 2004), kde si zahrál po boku Williama Hurta a Sigourney Weaver. Známe ho však i z velmi úspěšného snímku určeného mladému publiku - Velmi nebezpečných známostí (Cruel Intentions, režie Roger Kumble, 1999).
Také další role ve filmu byly obsazeny mladými hollywoodskými hvězdami, které si už stačily svým talentem a přitažlivostí vydobýt zaslouženou pozornost: role Joanie se ujala Judy Green, kterou známe z romantické komedie s Melem Gibsonem Po čem ženy touží (What Women Want, režie Nancy Meyers, 2000), komedie podle scénáře Charlieho Kaufmana Adaptace (Adaptation, režie Spike Jonze, 2002), válečné tragikomedie Tři králové (Three Kings, režie David O. Russell, 1999) či z teenagerského snímku Přes noc třicítkou (13 Going in 30, režie Gary Winick, 2004), který se u nás nedávno objevil na videu. Zahrála si však i v úspěšných Svatbách podle Mary (The Wedding Planner, režie Adam Shankman, 2001) či ve Vesnici (The Village, režie M. Night Shyamalan, 2004), kde si poprvé vyzkoušela, jak jí to sluší po boku představitele Jimmyho, Jesse Eisenberga.
Role Zely se ujala Portia De Rossi známá z mystického příběhu Stigmata (Stigmata, režie Rupert Wainwright, 1999) a z Cravenova Vřískotu 2 (Scream2, režie Wes Craven, 1997).
Roli Becky ztvárnila Shannon Elizabeth, která je nejširší divácké veřejnosti dobře známá díky roli Nadii z teenagerské série Prci, prci, prcičky (American Pie, režie Paul Weitz, 1999). Známe ji však i z ceněné romantické komedie Láska nebeská (Love Actually, režie Richard Curtis, 2003).
Role Jenny se ujala Mya, která je především zpěvačkou a tanečnicí, což dokázala také jako opora hereckého ansámblu oscarového muzikálu Chicago (Chicago, režie Rob Marshall, 2002) či jako zpěvačka dobového big bandu v tanečním romantickém snímku Hříšný tanec 2 (Dirty Dancing: Havana Nights, režie Guy Ferland, 20004).
Role Brooke, která měla původně ve vyprávění jen vysloveně vedlejší funkci, se ujala Kristina Anapau (Velmi nebezpečné známosti 3 (Cruel Intensions 3, režie Scott Ziehl, 2004) a Kylea si zahrál Michael Rosenbaum (Půlnoc v zahradě dobra a zla (The Midnight Garden of Good and Evil, režie Clint Eastwood, 1997).
Jak bývá jeho zvykem, mihl se ve svém filmu v drobné roli i režisér Wes Craven. V roličce televizního producenta se zase objevil teenagerský filmový idol Freddie Prinze, Jr.
V hlavních rolích se vedle Christiny Ricci (série Addamsova rodina (Addams Family, režie Barry Sonnenfeld, 1991, Addams Family Values, režie Barry Sonnenfeld, 1993), Ospalá díra (Sleepy Hollow, režie Tim Burton, 1999), Zrůda (Monster, režie Patty Jenkins, 2003)) setkáme s Joshuou Jacksonem (Velmi nebezpečné známosti (Cruel Intentions, režie Roger Kumble, 1999), televizní seriál Dawsonův svět (Dawson‘s Creek, režie Kevin Williamson , 1998 - 2003), Judy Green (Přes noc třicítkou (13 Going in 30, režie Gary Winick, 2004), Portiou De Rossi (Stigmata (Stigmata, režie Rupert Wainwright, 1999), Vřískot 2 (Scream2, režie Wes Craven, 1997)) a Shannon Elizabeth (Prci, prci, prcičky (American Pie, režie Paul Weitz, 1999)).
Kamery se ujal Robert McLachlan, střihačem filmu byli Patrick Lussier a Lisa Romaniw, hudba je dílem Marca Beltramiho, výtvarnicí kostýmů byla Alix Friedberg a autory výpravy se stali Bruce Alan Miller a Chris Cornwell.
Původně mělo jít o kriminální thriller o sériovém vrahovi řádícím v ulicích New Yorku, který diváky šokuje překvapivým dějovým zvratem. Scenárista Kevin Williamson potvrzuje: „Když jsme s producentem Bobem Weinsteinem mluvili o filmech s duchy a se sériovými vrahy, přiznal jsem mu, že jsem vždycky nejvíc miloval příběhy o vlkodlacích.“ Weinsteinovi se nápad zalíbil. „Chtěl jsem udělat něco jako Vřískot. Něco, co by bylo v první řadě strašidelné a také vtipné. Novým prvkem by zde byly speciální efekty, protože jsme vždycky rozhodnutí ukázat publiku něco, co ještě nevidělo!“
Do plánovaného projektu Williamson a Weinstein nakonec zaangažovali jednoho z nejprogresivnějších hororových tvůrců současnosti, režiséra Wese Cravena, a letitou producentku jeho filmů, Marianne Maddalenu, která se podílela mimo jiné právě na jeho trilogii Vřískot (Scream) či na dramatu Hudba v srdci (Music of the Heart, 1999).
S Kevinem Wiliamsonem spolupracovali Craven s Maddalenou už na prvních dvou dílech Vřískotu. Věděli, že pro moderní příběh na klasické téma má právě tento scenárista mimořádnou osobní kvalifikaci. O strašidelné příběhy se vášnivě zajímal od dětství a soustředil na ně už v počátcích své scenáristické kariéry všechnu svou profesionální pozornost. Na svém scenáristickém kontě má tak Williamson i další hororový hit určený mladému publiku – Tajemství loňského léta (I Know What You Did Last Summer, režie Jim Gillespie, 1997). Jako producent se podílel na závěrečném dílu populární hororové série Předvečer svátku všech svatých/Halloween, snímku Halloween: H20 (Halloween H20: 20 Years Later, režie Steve Miner, 1998).
„Wes a Kevin tvoří dynamický tým, a od začátku jsme nepochybovali, že jejich spolupráce bude úspěšná,“ poznamenává Bob Weinstein. K tomu, aby Prokletí našlo cestu ke svým divákům do kin na celém světě, ovšem zbývalo ještě mnoho práce. A rozhodně nešlo jen o to, přenést děj z tradičnějšího New Yorku do moderního Los Angeles. Nejdůležitější bylo najít správný vizuální klíč pro ztvárnění nadpřirozených sil, které tak razantně vstoupí do života hlavních hrdinů. Do projektu byl původně zaangažován vysoce ceněný veterán v oblasti zvláštních maskérských efektů, držitel Oscara 1981 za Amerického vlkodlaka v Paříži (An American Werewolf in Paris, režie John Landis, 1997) - Rick Baker.
Tvůrci filmu se však nakonec přiklonili k tomu, že Bakerovu práci doplnili nejmodernějšími digitálními efekty, které jejich dílo nakonec posunuly do oblasti špičkové žánrové zábavy. Starosvětské příběhy o vlkodlacích – takové jako byl dnes už klasický Vlkodlak v Londýně (Werewolf of London, Stuart Walker, 1935) s Henrym Hullem v titulní roli – jsou totiž už minulostí, a Wes Craven byl nakonec s novými scénami velmi spokojen.
Další dodatečné úpravy, které zabraly víc času, než bylo původně plánováno, se týkaly konce příběhu a nasměrování vyprávění směrem k mladšímu publiku. Kevin Williamson nakonec svůj scénář koncipoval tak, že z něj vypadly některé původně důležité postavy i krvavé efekty a samoúčelné násilí, kterým by se musela přizpůsobit přístupnost filmu. Ty nakonec na přání Boba Weinsteina ustoupily rafinovanějším způsobům navozování hrůzy a napětí. I v USA se tak Prokletí zařadili mezi filmy, které chtějí – podobně jako většina úspěšných snímků tohoto druhu - především bavit, nikoli pouze prvoplánově odpuzovat a děsit.
Jedním z nejlepších rozhodnutí, které během příprav projektu padlo, bylo oslovení Christiny Ricci. Hvězda fantaskní komedie Addamsova rodina (Addams Family, režie Barry Sonnenfeld, 1991) a jejího pokračování (Addams Family Values, režie Barry Sonnenfeld, 1993) či stylového strašidelného příběhu Tima Burtona Ospalá díra (Sleepy Hollow, 1999) se o projekt od začátku živě zajímala a postava cílevědomé Ellie se nakonec stala další z jejích úchvatných hrdinek, kterými si tato mnohotvárná, talentovaná herečka už od dětství dobývá obdiv nejširšího publika.
Ricci však připomíná, že Ellie je velmi dospělou postavou, která si jde tvrdošíjně za svým cílem a na rozdíl od řady jejích předešlých hrdinek se odmítá smířit se svou odlišností. Naopak ji od začátku odmítá, všemi silami se snaží zůstat normální a žít dál svůj obyčejný lidský život.
Další znamenitou volbou bylo angažování Joshuy Jacskona do role Jakea, která v původním scénáři vůbec nebyla, ale v průběhu příprav získala na mimořádné důležitosti. Přestože je Jackson i u nás známý především z úspěšného televizního seriálu Dawsonův svět (Dawson‘s Creek, režie Kevin Williamson , 1998 - 2003), má za sebou dlouhá léta profesionální filmové práce: objevil se např. v rodinné sportovní sérii Šampioni (Mighty Ducks, režie Blair Peters, 1996-7), ale v menších rolích i v krimikomedii Stevena Soderbergha Dannyho parťáci (Ocean‘s Eleven, 2001), Cravenově Vřískotu 2 (Scream 2, 1997) či v dramatu podle Stephena Kinga Nadaný žák (Art Pupil 1998) režiséra Bryana Singera.
Role hrdinčina bratra Jimmyho se ujala vycházející hollywoodská hvězda Jesse Eisenberg. Navzdory svému mládí má za sebou už práci na tak ceněných filmových projektech, jako byl nezávislý snímek Roger Dodger (režie Dylan Kidd, 2002) nebo originální horor M. Nighta Shyamalana Vesnice (The Village, 2004), kde si zahrál po boku Williama Hurta a Sigourney Weaver. Známe ho však i z velmi úspěšného snímku určeného mladému publiku - Velmi nebezpečných známostí (Cruel Intentions, režie Roger Kumble, 1999).
Také další role ve filmu byly obsazeny mladými hollywoodskými hvězdami, které si už stačily svým talentem a přitažlivostí vydobýt zaslouženou pozornost: role Joanie se ujala Judy Green, kterou známe z romantické komedie s Melem Gibsonem Po čem ženy touží (What Women Want, režie Nancy Meyers, 2000), komedie podle scénáře Charlieho Kaufmana Adaptace (Adaptation, režie Spike Jonze, 2002), válečné tragikomedie Tři králové (Three Kings, režie David O. Russell, 1999) či z teenagerského snímku Přes noc třicítkou (13 Going in 30, režie Gary Winick, 2004), který se u nás nedávno objevil na videu. Zahrála si však i v úspěšných Svatbách podle Mary (The Wedding Planner, režie Adam Shankman, 2001) či ve Vesnici (The Village, režie M. Night Shyamalan, 2004), kde si poprvé vyzkoušela, jak jí to sluší po boku představitele Jimmyho, Jesse Eisenberga.
Role Zely se ujala Portia De Rossi známá z mystického příběhu Stigmata (Stigmata, režie Rupert Wainwright, 1999) a z Cravenova Vřískotu 2 (Scream2, režie Wes Craven, 1997).
Roli Becky ztvárnila Shannon Elizabeth, která je nejširší divácké veřejnosti dobře známá díky roli Nadii z teenagerské série Prci, prci, prcičky (American Pie, režie Paul Weitz, 1999). Známe ji však i z ceněné romantické komedie Láska nebeská (Love Actually, režie Richard Curtis, 2003).
Role Jenny se ujala Mya, která je především zpěvačkou a tanečnicí, což dokázala také jako opora hereckého ansámblu oscarového muzikálu Chicago (Chicago, režie Rob Marshall, 2002) či jako zpěvačka dobového big bandu v tanečním romantickém snímku Hříšný tanec 2 (Dirty Dancing: Havana Nights, režie Guy Ferland, 20004).
Role Brooke, která měla původně ve vyprávění jen vysloveně vedlejší funkci, se ujala Kristina Anapau (Velmi nebezpečné známosti 3 (Cruel Intensions 3, režie Scott Ziehl, 2004) a Kylea si zahrál Michael Rosenbaum (Půlnoc v zahradě dobra a zla (The Midnight Garden of Good and Evil, režie Clint Eastwood, 1997).
Jak bývá jeho zvykem, mihl se ve svém filmu v drobné roli i režisér Wes Craven. V roličce televizního producenta se zase objevil teenagerský filmový idol Freddie Prinze, Jr.