Film volně navazuje na osudy hlavních hrdinů filmu Před úsvitem z roku 1995, ve kterém se francouzská studentka Celine a americký mladík Jesse potkali ve Vídni, zamilovali se do sebe a brzy poté se museli rozloučit. Dohodli se, že se ve Vídni...

Film-vice

Hlavní hrdinové filmu Před soumrakem se setkávají nikoli po šesti měsících od svého prvního setkání, nýbrž až po devíti letech. Mladý americký spisovatel Jesse přijíždí do Paříže, aby zde v bohémském knihkupectví „Shakespeare & Company” představil svůj první román. Když Jesse postupně odpovídá na otázky týkající se jeho nové knihy, stává se čím dál víc evidentním, že jeho prvotina vypráví v mírně pozměněné verzi o devět let staré vídeňské romanci. Uprostřed jedné z odpovědí pak Jesse uvidí, že v knihkupectví stojí Celine. Jesse a Celine se zčásti radostně a zčásti s rozpaky pozdraví. Protože oba cítí, že si toho mají spoustu co říci, vyrazí spolu na několikahodinovou procházku Paříží, která trvá až do chvíle, než Jesse musí na letiště stihnout letadlo do místa dalšího představení jeho nové knihy.

Během své procházky Paříží navštíví Jesse a Celine klasické pařížské pekařství, projdou se po promenádě Plantee (dlouhý železniční viadukt proměněný v zahradu) a absolvují klasickou projížďku po Seině na loďce. Během několika hodin stačí probrat rozdíly mezi Francouzi a Američany, nevyhnutelný úpadek nervového systému člověka, děti (Jesse je ženatý a má syna) či to, zda se vlastně kdysi ve Vídni milovali či nikoli.

Volné navázání na předchozí snímek dělá z filmu Před soumrakem vlastně ještě zajímavější film, než jakým byl jeho předchůdce. V průběhu filmu se totiž například ukáže, že Jesse po šesti měsících od prvního setkání ve Vídni doopravdy přijel na smluvenou schůzku, avšak Celine nikoli. Stejně tak se ukáže, že Jesse strávil většinu doby od vídeňského setkání právě myšlenkami na toto setkání.

Děj filmu se odehrává v průběhu čtyř hodin, které spolu Celine a Jesse stráví v Paříži. Celý příběh stojí a padá s dialogy obou hlavních protagonistů, kteří se ostatně spolu s režisérem podíleli i na scénáři. Výkony obou hlavních hrdinů jsou kostrou celého filmu, která diváky jednoznačně vtáhne do děje. Linklater pak coby jakýsi nezúčastněný pozorovatel pouze ukazuje, jak se dvě inteligentní bytosti dokáží zamilovat jedna do druhé a jak tuto situaci řeší. Dialogy hlavních hrdinů vyvolávají takové napětí, že se divák vůbec nenudí.