Třpytivé vody Karibiku jsou pro darebáckého, ale šarmantního kapitána Jacka Sparrowa (Johnny Depp) nevyčerpatelným zdrojem tajemných a vzrušujících dobrodružství. Jeho idylický život se však razantně změní ve chvíli, kdy se lstivý kapitán...

Film-vice

Když scénáristé Ted Elliott a Terry Rossio oslovili režiséra Gore Verbinskiho se scénářem k filmu Piráti z Karibiku, Verbinski byl jejich interpretací slavného příběhu nadšen. „Když jsem poprvé slyšel příběh v podání Teda a Terryho, velice se mi líbilo, jak dokázali převrátit tu klasickou pohádku naruby," říká Verbinski. „Ve scénáři jsou všechny obvyklé součásti pirátských filmů, ale hlavní princip je opačný. Je to film o hledání poslední části pokladu a jeho navrácení zpět. Barbossa a jeho piráti musí vrátit zpátky poslední část prokletého pokladu, aby se mohli vrátit do světa lidí z masa a kostí. Prokletí jim sice umožňuje páchat stejné zločiny, jako když byli lidmi, ale připravuje je o veškerý požitek, který z toho měli."

Poté, co se producentům podařilo získat pro projekt Verbinskiho, přišel na řadu výběr vhodného hereckého obsazení. „Pro naše filmy se pokaždé snažíme získat ty nejtalentovanější herce," říká Bruckheimer. „Tentokrát se nám podařilo zkombinovat uznávané a populární herecké veterány s několika zcela novými tvářemi."

"Máme herecké obsazení snů," říká Verbinski. „Nestává se často, aby měl režisér podobnou příležitost. Pracovat s herci takového formátu na filmu o pirátech je šance, která se nemusí opakovat."

"Jedním ze způsobů, jak publikum skutečně zaujmout, je obsazení herců, které by lidé v podobném filmu vůbec nečekali," vysvětluje Bruckheimer. „Proto jsem chtěl pro titulní roli Johnnyho Deppa. Johnny je známý tím, že se nebojí pracovat na nonkonformních projektech. Je skvělým hercem. Nejde mu jen o to, aby si získal co nejvíce fanoušků nebo vydělal co nejvíce peněz. Vybírá si role podle toho, jestli pro něj budou z uměleckého hlediska přínosem. Myslím, že chtěl také natočit film, který by udělal radost jeho dětem."

"Jack Sparrow je v podstatě líný podvodník," říká o Deppově roli Verbinski. „Je pirát, ale pokud nemusí, nežene se do žádných šarvátek. Vždycky se snaží najít nějakou zkratku. Myslím, že velký význam hraje jeho vlastní mýtus. Jack je sám sobě skvělým agentem - dokáže skvěle prodat své vlastní jméno."

"Ať se děje cokoliv, v Jackovi je stále plno optimismu," říká jeho představitel Johnny Depp. „Jediné, co chce, je dostat zpět svou loď, která je pro něj symbolem svobody. I když si při tom nenechá ujít žádnou příležitost něco ukrást a páchá spoustu jiných zločinů, jeho hlavní cíl zůstává po celou dobu stejný – získat zpátky Černou perlu, a to za jakoukoliv cenu."

V roli Sparrowova úhlavního soka se představí oscarový herec Geoffrey Rush. Zlotřilý a intrikářský kapitán Barbossa je obětí prokletí, díky kterému se s celou svou posádkou každou noc mění v kostlivce.

"Myslím, že Barbossa je docela chytrý darebák," říká Rush. „To je s největší pravděpodobností důvod, proč je ještě stále naživu. Umí si důkladně připravit své plány a podvádět lidi. Předstírá, že je námořnický gentleman, ale ve skutečnosti je jen špinavý a prohnaný mizera."

Přestože je příběh Pirátů z Karibiku smyšlený, zajímali se filmaři o dějiny pirátství se stejným zaujetím, jako kdyby natáčeli skutečný historický příběh. Za tímto účelem studio najalo uznávaného historika Petera Twista, který se ve svém bádání věnuje zejména období mezi 16. a 19. stoletím. Ten pak zásoboval celý štáb spoustou cenných historických informací.

"Pirátství vzniklo už ve chvíli, kdy se člověk poprvé vydal na moře," říká Twist. „Už Julius César se dostal do pirátského zajetí a dějiny všech starověkých kultur včetně egyptské se o pirátech zmiňují. Existovali už odpradávna."

Filmaři se nijak netají tím, že se při natáčení nenechali svazovat zasazením děje do konkrétního historického období. „Je to čirá fikce, proto jsme se nemuseli držet žádného specifického období," vysvětluje Bruckheimer. „Chtěli jsme ale, aby film působil věrohodně a zachytil ducha určité doby, proto jsme se při zkoumání historických materiálů zaměřili na období mezi lety 1720 a 1750."

Natáčení tropických scén mělo z úsporných důvodů původně probíhat na západním pobřeží Ameriky, avšak filmaři si brzy uvědomili, že toto prostředí není dostatečnou náhradou za opravdové pobřeží Karibiku. „Plánovali jsme, že se vypravíme ještě do Austrálie a Thajska, ale s největší pravděpodobností bychom dopadli stejně – Jihočínské moře by pořád vypadalo jako Jihočínské moře. Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit realitě," říká vedoucí výroby Bruce Hendricks. „Když jsme točili film Pearl Harbor, museli jsme jet do Pearl Harboru. Teď pracujeme na filmu The Alamo a byl by velký podfuk, kdybychom jej natáčeli jinde než v Texasu. Pokaždé se snažíme dostat se co nejblíže k realitě, protože na výsledku je to znát."

"Voda, písek a palmy v oblasti Karibiku jsou určitým způsobem výjimečné, proto jsme věděli, že musíme film natočit právě tam," říká Verbinski. „Poté jsme strávili několik měsíců hledáním místa, které by bylo vhodné pro natáčení. Jsem si jistý, že jsme prohledali více než 20 karibských ostrovů.""Při natáčení podobného filmu si člověk velmi rychle uvědomí, jak šíleně je tento svět přelidněný," směje se Verbinski. „Velmi dlouho jsme hledali záliv s bujnou zelení a hlubokou vodou, kde by nám do záběru nelezl nějaký hotel. V dnešní době už snad ani neexistují ostrovy, které by nebyly obydleny."

Noční přeměny pirátů v kostlivce se neobešly bez vizuálních efektů, kterých se zhostili zkušení animátoři ze studia ILM. Práce na počítačových modelech kostlivců začala fotografováním herců v jejich filmových kostýmech. Na základě těchto fotografií pak hlavní výtvarník vizuálních efektů Aaron McBride vytvořil výtvarné návrhy jednotlivých koster. Poté byli herci nasnímáni trojrozměrně. „Nejdříve jsme vytvořili velmi detailní model jednoho kostlivce," říká vedoucí vizuálních efektů John Knoll. „Tento výchozí model jsme pak vzhledem k proporcionálním odlišnostem v kosterní stavbě jednotlivých lidí museli pro každého herce upravit tak, aby odpovídal jeho fyzické schránce."

Gore Verbinski měl o vizáži svých pirátů jasnou představu. „Nechtěl jsem, aby naši piráti vypadali stejně jako piráti ve všech ostatních filmech. Nechtěl jsem vidět samé háky místo rukou, pásky přes oči a pruhovaná trička. Podle historických zdrojů se v té době lidé nedožívali příliš vysokého věku. Do lodí zatékalo, neexistovala žádná lékařská prevence a s osobní hygienou to také nebylo nijak slavné. Bylo to vcelku nechutné. Přesto jsme si při rekonstrukci této situaci užili docela hodně legrace. Někteří komparzisté se do své role vžili natolik, že to bylo i docela cítit," směje se Verbinski.

Autorka kostýmů Penny Rose navštívila několik galerií a muzeí, aby získala jasnou představu o kostýmech z doby, ve které se film odehrává. Své návrhy konzultovala s britským expertem na pirátskou historii Davidem Cordinglym, který je autorem knih jako Under the Black Flag: The Romance nebo Reality of Life Among the Pirates.

"Tento film je pro každého fanouška velkých dobrodružství," říká Verbinski. „Je v něm plno akce, romantiky a intrik. Myslím, že uvnitř jsme každý tak trochu dítětem, které přitahují vzrušující a zábavné filmy se zajímavými postavami, zápletkou a rozuzlením."