Návrat do Cold Mountain
Typ:
film
Žánr:
drama, romantický, válečný
Délka:
154 min
Motto:
Něžná vášeň v drsné době. Nicole Kidman, Jude Law a Renée Zellweger v hlavních rolích
Země:
USA, 2003
Zraněný voják Konfederace Inman (JUDE LAW) se ze strachu o bezpečí své milované Ady (NICOLE KIDMAN) vrací skrze válkou zpustošený Jih zpět na její farmu na Cold Mountain. Na každém kroku jeho trnité a strastiplné cesty se setkává s otroky a...

Film-vice

Zraněný voják Konfederace Inman (JUDE LAW) se ze strachu o bezpečí své milované Ady (NICOLE KIDMAN) vrací skrze válkou zpustošený Jih zpět na její farmu v Cold Mountain. Na každém kroku jeho trnité a strastiplné cesty se setkává s otroky a rebely, odráží útoky vojáků a lovců lidí a nachází nenadálé spojence i nebezpečné nepřátele. Stejným utrpením prochází také kdysi bezstarostná Ada, která je donucena chránit za pomoci nedůtklivé tulačky Ruby (RENEE ZELLWEGER) farmu svého otce před útoky zdivočelých obyvatel země. Čím blíže k sobě se Inman a Ada dostávají, tím spletitějším se stává jejich společný příběh o touze po domově, míru a lásce uprostřed pekla Americké občanské války. O FILMU Když v roce 1997 vyšel první román Charlese Fraziera Cold Mountain, stal se tento příběh o vojákovi, který se snaží nalézt svůj domov a lásku během posledních dní Americké občanské války, okamžitým favoritem literárních kritiků i čtenářského publika. Román se odehrává v období nejbouřlivějších změn v americké historii, kdy byly vybojovány nejkrutější bitvy a překonávány největší překážky na cestě k cíli, který Abraham Lincoln pojmenoval „zrození nové svobody“. Zuřivá válka se blížila ke svému konci, ale pro vojáky, jejich manželky i ostatní obyvatele Ameriky byla budoucnost stále nejistá. Pro mnoho lidí to bylo období duševní rekonstrukce – chvíle, kdy si kladli otázky, co je v lidském životě nejdůležitější, a znovu nalézali smysl rodinného života.

Charles Frazier vyrostl v Blue Ridged Mountains v Severní Karolíně a v dětství často slýchával příběhy svého praprastrýce, který během Americké občanské války urazil 300 mil dlouhou cestu z nemocnice ve Virginii do svého rodného města a stal se předlohou pro hlavního hrdinu knihy. Fraziera přitahovaly způsoby, kterými válka dokázala ovlivnit osudy obyčejných lidí, ať už se jednalo o farmáře, provinční reverendy nebo ženy z vyšší společnosti.

„Na první pohled se zdá, že kniha je příběhem o Americké občanské válce, což by pro mě za normálních okolností nebylo nijak zvlášť zajímavé. Brzy jsem si však uvědomil, že téma tohoto románu je mnohem širší,“ říká scénárista a režisér filmu Anthony Minghella. „Pojednává o návratu z války a následcích válečné brutality a chaosu na okolní svět – na rodiny a vztahy mezi lidmi v oblastech, které byly od hlavních bojišť vzdáleny. Toto téma mi přišlo velmi lákavé a bylo pro mě něčím zcela novým.“

„Charles Frazier přepracoval Homérovu Odyseu na příběh o muži, který se snaží dostat domů, avšak do cesty se mu staví všechny myslitelné překážky. Postava Inmana, jehož jméno není nepodobné slovu Everyman (‚obyčejný člověk‘), je podrobena sérii životních zkoušek. Kromě skutečného putování se tedy zároveň vydává i na duchovní cestu,“ pokračuje Minghella.

Během adaptace knihy do filmového scénáře si byl Minghella vědom toho, že bude muset pojmout Frazierův příběh svým vlastním, originálním způsobem. Věděl také, že adaptace oblíbené knihy spolu nese mnohá úskalí. V minulosti se mu podařilo převést na filmové plátno knihu Michaela Ondaatje Anglický pacient, což díky její jazykové náročnosti považovalo mnoho lidí za téměř nemožné, a překvapit laické i odborné publikum svým unikátním filmovým pojetím tohoto příběhu.

Minghella se ve svém scénáři zaměřil na propletené osudy Inmana, Ady a Ruby, z nichž je každý svou touhou po lásce, přátelství a míru přinucen prokázat nevídanou statečnost a odolnost. Scénář se dočkal požehnání od nadšeného Fraziera, což bylo pro Minghellu velmi důležité. Zapůsobil také na producenta Sydneyho Pollacka: „Anthonymu se podařilo napsat adaptaci jeho vlastním způsobem, aniž by jakkoliv narušil umělecký záměr autora knižní předlohy. Ve svém scénáři si v podstatě znovu vysnil celý svět, ve kterém se román odehrává. Je v něm všechno, čeho si já i Anthony ceníme: je to milostný příběh, ale zároveň také odysea, během níž procházejí hlavní postavy nejrůznějšími zkouškami.“

„Výběrem hereckého obsazení jsem strávil dlouhé měsíce,“ říká Minghella. „Dělám to tak pokaždé. S každým hercem se osobně setkám a trávíme spolu nějaký čas. Do obsazování rolí vkládám spoustu energie, protože mi to pomáhá lépe poznat film, který chci natočit – snažím se zjistit, proč ten který herec je nebo není pro danou roli vhodným kandidátem a co z toho vyplývá. U filmu Cold Mountain jsem šel ještě dál – v duchu jsem si představoval každou scénu a posuzoval, zda v ní budou či nebudou obličeje herců fungovat dohromady.“

Podle Mighelly se tento problém týkal zejména tří hlavních postav filmu – Inmana, Ady a Ruby. „Bylo nemožné se rozhodnout pro konkrétní herce, aniž bychom uvažovali nad tím, jaká bude jejich společná souhra,“ vysvětluje režisér. „Zvažoval jsem mnoho různých kombinací – pokud bude hrát tento herec Inmana, pak by mohla být tahle herečka Ada a tahle Ruby. Zkoušel jsem stále další a další kombinace, dokud jsem nenarazil na herecký trojúhelník, který fungoval nejlépe.“ Pro role tří hlavních hrdinů nakonec vybral Jude Lawa, Nicole Kidman a Renee Zellweger.

Postavu vzdělané Ady Monroe, která byla po celý svůj dosavadní život pod ochranou otce a je zvyklá na bezstarostný život ve městě, ve filmu ztvárnila oscarová herečka Nicole Kidman. Krátce po smrti jejího otce Reverenda Monroa (Donald Sutherland) a dočasné ztrátě nové lásky Inmana, který odchází bojovat do války, se Ada ocitá osamocená na farmě – uprostřed extrémního nebezpečí, bez sebemenší představy, jak se o sebe postarat. Strach z vyhladovění, možnosti nepřátelského útoku a stále vzrůstajícího nebezpečí, že se Inman nikdy nevrátí, Adu donutí k radikální změně životního stylu, ke které jí výrazně pomůže nové přátelství s rozhodnou a samostatnou tulačkou Ruby.

„Ada se mění z jižanské krasavice, která nebyla nikdy schopná udělat cokoliv praktického, v ženu, která se učí přežívat v těch nejhorších životních podmínkách,“ říká její představitelka Nicole Kidman. „Velice se mi líbí motiv přátelství dvou žen, které se ve filmu vyvine mezi Adou a Ruby. Anthony vyobrazil jejich vzájemný vztah jako něco velmi živého – něco, co jim pomáhá nejen přežít, ale zároveň také překonat jejich obavy. Nestává se často, že by se ve filmu sešly dvě tak silné a zajímavé ženské postavy.“

Ruby je dokonalým protipólem Ady: je zcela samostatná, velmi rázná, mazaná a nikdy si nebere servítky. Poté, co se jí podaří zachránit Adu při nebezpečném útoku na její farmu, však začne cítit dlouho potlačovanou potřebu po přátelském kontaktu s jiným člověkem a usmíření se svou rodinou. Do role ruby filmaři obsadili Renee Zellweger, která nedávno ztvárnila femme fatale v oscarovém muzikálu Chicago. „Ruby jsem brala jako praktického člověka, který se o sebe umí postarat za všech okolností. Ví, jak do země zasadit semeno, co z něj vyroste a jak to sklidit. Umí se orientovat podle měsíce a slunce, zná roční období a podle větru pozná, co se bude dít. Až do chvíle, kdy potká Adu, však zcela postrádá emoce – postupem času se naučila dokonale čelit pocitům. Bylo pro mě fascinující hrát člověka, který se podobným způsobem otevírá a mění. Ruby začíná používat svou představivost a vyjadřovat své pocity. Je velmi zajímavé pozorovat, jak se tyto dvě ženy vzájemně učí věci, které ve svých životech postrádaly, a jak

společnými silami rozvíjejí své schopnosti,“ říká Renee Zellweger. Titulní trojici představitelů uzavírá herec Jude Law, který ve filmu ztvárnil Inmana – muže, který se podobně jako Homér vydává na dlouhou cestu napříč měnící se zemí. Hnán kupředu vzpomínkami na první záchvěvy lásky a neodbytnou touhou po návratu a záchraně Ady se setkává s nebezpečími a pochybnostmi na každém kroku a dostává se na několik životních rozcestí, která mění jeho pohled na lidskou existenci.

Law byl rozhodnut roli přijmout hned poté, co dočetl scénář. „Ihned mi bylo jasné, že Inman je vysněnou rolí každého herce,“ říká Law. „Je to obyčejný člověk, se kterým se dokáže publikum ztotožnit. Nejdříve podléhá válečnému nadšení, avšak poté, co hrůzy války pocítí na vlastní kůži, se vydává na skutečnou i spirituální cestu, během níž zjistí, že jedinou věcí, pro kterou opravdu stojí za to žít, je láska.“

Na Minghellu učinila velký dojem Lawova silná vůle. „Jude věděl, že bude během natáčení muset podstoupit téměř stejné útrapy jako Inman. Ve filmu je hned dvakrát pohřben zaživa, aby se následně vyhrabal ze země. Kromě toho se stává lovenou zvěří, je popálen, zraněn, mučen, omámen a vláčen po zemi v řetězech a na každém kroku je nucen čelit smrti a pokušení. To vše navíc doprovází neustálá nouze a všemožná strádání.“

V dalších rolích se objevují mimo jiné Donald Sutherland, Eileen Atkins, Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman nebo Giovanni Ribisi.

Jedním z nejtěžších úkolů bylo nalezení vhodného prostředí, ve kterém by Minghella dokázal s co možná největší mírou autenticity zachytit atmosféru Severní Karolíny v době, kdy se odehrává filmový děj. Vzhledem k jeho perfekcionismu trvalo usilovné hledání téměř celý rok, po který spolu s hlavním výtvarníkem Danten Ferrettim objížděl potencionálně vyhovující lokace. Jako první navštívili rodný kraj Charlese Fraziera, avšak k jejich velkému zklamání se tato místa, která byla v 19. století plná hustých lesů, bažin a chudých zemědělských usedlostí, změnila k nepoznání. Tvář krajiny byla silně ovlivněna těžbou dřeva a známky moderního života byly téměř na každém kroku. „Asheville je nádherné město, ale je zde velmi málo budov z období, ve kterém se odehrává film, a žádná z nich nesplňovala naše představy.“

Filmaře však potkalo nenadálé štěstí – vedoucí výroby Iain Smith byl na turistické dovolené v Rumunsku, kde cestoval napříč karpatskými horami. Ke svému úžasu zjistil, že zdejší krajina velmi připomíná nedotčenou Severní Karolínu a ihned poslal Minghellovi a Ferrettimu několik fotografií, kterými svůj nález zdokumentoval. Minghella s Ferrettim se vypravili do Rumunska, aby následně zjistili, že zdejší krajina je podobná Severní Karolíně v 19. století více než kterékoliv jiné místo, které předtím navštívili. „Nejvíce nás uchvátilo množství a hustota tamějších lesů,“ říká Minghella. „Bylo tam také plno sněhu. Na jaře jsme se tam znovu jeli podívat a zjistili jsme, že prostředí bylo zcela vyhovující během všech ročních období, které jsme ve filmu potřebovali zachytit,“ dodává Ferretti.

Pod vedením Ferrettiho, který byl celkem šestkrát nominován na Oscara a pracoval s mnoha slavnými režiséry včetně Federica Felliniho a Martina Scorcese, vzniklo uprostřed lesnatých hor několik amerických měst, vojenských táborů a tradičních jižanských farem. Vrcholem jeho snažení pak bylo samotné město Cold Mountain, sestávající z 32 budov. Kromě něj Ferretti navrhnul a postavil také farmu Black Cove, která se během filmu mění z klidného domova Ady v obléhanou usedlost. „Snaha vytvořit věrný obraz Ameriky v 19. století a zachytit atmosféru divočejšího a primitivnějšího světa, než je ten, ve kterém dnes žijeme, pro mě byla velmi vzrušující,“ říká Ferretti.

„Výsledky jeho práce jsou vůči období, ve kterém se film odehrává, zcela autentické. Lidé si možná budou myslet, že jsme zkrátka našli nějaké staré farmy a natočili film s nimi. Ve skutečnosti však byla každá stavba – s výjimkou několika budov, které jsme objevili v Charlestonu – navržena a postavena Dantem,“ dodává Minghella.