zavřít

Dlouhý popis filmu

Hned na začátku seriálu se kvůli vášnivé lásce, nevěře a daru - secesnímu náhrdelníku - rozpoutají situace, kterými prochází jako spojovací nit jeden tento šperk falešný a jeden pravý. Pravý byl vyroben z lásky, ten falešný musel být vyroben proto, aby pražský německý nakladatel Ferdinand von Bruckner nemusel přiznat nevěru. Té se dopustil s mladičkou začínající operetní zpěvačkou Josefínou Konrádovou... Takhle začíná spletité putování obou náhrdelníků a zároveň se napříč časem a místy odvíjejí jednotlivé životní příběhy.

V blízké době se seriál Náhrdelník k vysílání nepřipravuje. Naposledy se vysílal v červnu roku 2004, bohužel tehdy nezaznamenal příliš valnou sledovanost. Po pěti dílech byl stažen z hlavního středečního vysílacího času a byl nahrazen seriálem Chalupáři. Ti procenta sledovanosti opět "vytáhli" nahoru. Náhrdelník se přesunul na nedělní dopoledne. I přesto však zaujímá místo mezi nejlepšími.

O POSTAVÁCH A TVŮRCÍCH
Hlavní postavou seriálu Náhrdelník je ambi -ció zní zpěvačka Josefína Konrádová, která se své profesi věnuje celých dvanáct dílů. Z toho vyplývá, že její představitelka Libuše Šafránková měla mnoho takzvaně ,,zpívacích scén". Jednou z hlavních - ovšem neviditelných - postav seriálu se tím pádem vlastně stává i dlouholetá primadona Hudebního divadla v Karlíně Pavla Břínková, která zde vytvořila přes čtyřicet operetních a muzikálových rolí. V seriálu musela zazpívat velké žánrové rozpětí - od árií až po německé šansony. "Měla jsem z té práce radost, protože mi umožnila zpívat i věci, ke kterým jsem se v té době ještě nedostala, včetně šansonů," vzpomíná Břínková. "Zvláštní bylo, že Libuška na obraz při zpěvu otvírá pusu na češtinu. Já jsem ale zpívala v němčině, která musela být přijatelná i pro uši německých diváků. Když mě slyšel skladatel Jiří Svoboda, autor muziky k Náhrdelníku, dopsal pro mě do seriálu ještě nádhernou melodii, kterou jsem zpívala na začátku a na konci každého dílu, když běžely titulky." Roli Josefíny Konrádové, jak už bylo řečeno, svěřili tvůrci vynikající herečce Libuši Šafránkové, o níž například režisér Jiří Menzel říká: "To není herečka, to je přírodní úkaz." Ano, když seřekne její jméno, i většině diváků se okamžitě vybaví jedna z nejkrásnějších a nejmilejších pohádkových postav českého filmu. O jejích princez nách bylo napsáno snad už vše, přesto se takové články každoročně opakují, většinou v období Vánoc. Její Popelka zůstává navždy nezapomenutelnou.

"Nabídku na Tři oříšky pro Popelku jsem nejdřív vůbec nechtěla vzít, abych se zbytečně nerozptylovala. Zkoušela jsem tehdy novou hru v Činoherním klubu. Jenže Honza Kačer mi tenkrát řekl -Važ si toho, jeď a toč. Tak jsem to vzala. Jezdila jsem den co den točit do Německa a večer jsem se vracela hrát do Činoheráku. Vůbec jsem tehdy neměla pocit, že točíme něco výjimečného. Pro mě byl grunt divadlo," říká v rozhovorech o filmu Tři oříšky pro Popelku. Zajímavé je, že Libuše Šafránková měla dostat druhou velmi slavnou roli, a tou je Arabela. Natáčení první série se ale nemohla zúčastnit ze zdravotních důvodů a Arabelou se stala JANA NAGYOVÁ. Když se po letech připravovala série druhá, Libuše Šafránková byla zaneprázdněna právě seriálem Náhrdelník, takže druhou Arabelu si zahrála Libušina sestra - také herečka - MIROSLAVA ŠAFRÁNKOVÁ. Režisér seriálu FRANTIŠEK FILIP je klasik tohoto řemesla, který nechává ze své tvorby v televizním archivu opravdu to nejlepší. Například inscenace Tažní ptáci, Ikarův pád, Nezralé maliny, filmy Utrpení mladého Boháčka, Láska jako trám nebo seriály F. L. Věk, Sňatky z rozumu, Chalupáři, Cirkus Humberto, Dobrá voda a mnoho dalších.

Když si s ním chcete povídat o jeho filmech a tvorbě, není příliš rád.

Vždycky nezapomene upozornit, že filmy raději točí, než o nich mluví. Vezměte jen, kolik slavných herců prošlo za ta léta jeho režisérskými pokyny. František Filip natočil inscenace, pohádky, opery, operety a získal ocenění na mnoha mezinárodních televizních festivalech. Jako tvůrce prošel všemi "složitými dobami" a takzvaně vykličkoval úspěšně. Mimo jiné i větou "nikdy jsem nebyl členem strany a dnes mi to skoro nikdo nevěří," uzavírá občas pan režisér svá povídání o tvorbě. poluscenárista Náhrdelníku Petr Zikmund (1974) je například také auto rem seriálu Hotel Herbich. Po vystudování FAMU působil jako režisér a dramaturg v Krátkém filmu. Od devadesátých let se v České televizi podílel na řadě titulů dramatické tvorby jako producent, dramaturg i scenárista. ,,Náhrdelník byl vytvářen jako koprodukční česko-německý projekt. Z toho vyplývalo, že i autorské zázemí muselo být česko-německé. Pracoval jsem na scénáři seriálu za českou stranu." Pro diváky je nepochybně zajímavá skutečnost, že jeho pravé jméno je Jan Otčenášek a je synem jednoho z nejvýznamnějších českých spisovatelů a scenáristů Jana Otčenáška. Ten napsal kromě románu Občan Brych nebo novely Romeo, Julie a tma (příběh Pavla a židovské dívky Ester během druhé světovéválky) také skvělé televizní scénáře například k televiznímu filmu Romeo a Julie na konci listopadu s Karlem Högerem a Danou Medřickou, Milenci v roce jedna s MARTOU VANČUROVOU nebo Lásky mezi kapkami deště a ke známému seriálu Byl jednou jeden dům. Jan Otčenášek zemřel v pětapadesáti letech, v roce 1979.

... A DVĚ ZAJÍMAVOSTI NA ZÁVĚR
Pražský německý nakladatel Ferdinand Bruckner měl v seriálu manželku (hrála ji Jana Šulcová) a syna Julia (hrál ho Gedeon Burkhard). Diváci, kteří jsou příznivci seriálu rakouské televize Komisař Rex, se s tímto hercem setkávají, protože poté co komisař RICHARD MOSER zemřel při přestřelce, vystřídal ho mladý komisař Alex Brandtner (Gedeon Burkhard). Tuto postavu začal natáčet asi tak dva roky po postavě Julia v seriálu Náhrdelník. Stejně jako v seriálu Náhrdelník hráli manželé JOSEF ABRHÁM a LIBUŠE ŠAFRÁNKOVÁ i v několika dalších filmech a inscenacích manželský pár - Vrchní prchni, Svatební cesta do Jiljí nebo naposled v seriálu Náves. DÍLY:

1. Dobyvatel
2. Duplikát
3. Intrika
4. Svatba
5. Výměna
6. Talisman
7. Nový začátek
8. Rozhodnutí
9. Hurá, žijeme
10. Úpadek
11. Dopis
12. Návrat

Stručný popis filmu