Kráčející skála
Typ:
film
Žánr:
thriller, komedie, akční, drama, životopisný
Délka:
86 min
Motto:
Město plné zločinců a drog může vyčistit jen kráčející „Skála“.
Země:
USA, 2004
Bývalý člen zvláštních jednotek americké armády Chris Vaughn (The Rock) se vrací do rodného města. Neplánuje nic víc než klidný život v místech, kde vyrůstal, pomoc stárnoucímu otci v rodinném podniku a obnovení dávných vztahů, které –...

Film-vice

Profesionální wrestler Dwayne Johnson používající i ve filmové branži přezdívku The Rock navazuje na své předchozí herecké úspěchy, které z něj udělaly nejslibnější z nových akčních hvězd Hollywoodu (fantasy dobrodružství Král Škorpion – The Scorpion King, komedie Vítejte v džungli – The Rundown), akční krimi inspirovanou skutečnými událostmi a stejnojmenným třídílným filmovým seriálem z let 1973-1977. V produkci společností Hyde Park Entertainment a Mandeville Films film natočil režisér Kevin Bray podle scénáře Channinga Gibsona, Davida Klasse, Davida Leviena a Briana Koppelmana. Dalších rolí se v něm ujali Neal McDonough, Johnny Knoxville a John Beasley. Členy špičkového týmu se stali kameraman Glen MacPherson, hudební skladatel Graeme Revell (který se osvědčil na více než 70 filmových titulech a spolupracoval mj. s Curtisem Hansonem, Johnem Wooem, Robertem Rodriguezem nebo Edwardem Zwickem) a koordinátor kaskadérů Jeff Habberstad, který spolupracuje s Johnem Wooem či s M. Nightem Shyamalanem a je podepsaný např. pod akčními scénami Spielbergova Minority Report či Raimiho Spider-Mana.

Film Kráčející Skála se opírá o stejnojmenný klasický akční hit z roku 1973 Walking Tall (režie Phil Karlson), v němž si Joe Don Baker zahrál šerifa Buforda Pussera – postavu inspirovanou skutečným ochráncem zákona s jižanského Tennessee. V dalších dvou pokračováních – Part II, Walking Tall (1975, režie Earl Bellamy) a Final Chapter - Walking Tall (1977, režie Jack Starrett) vystřídal Bakera v hlavní roli Bo Svenson. (V roce 1978 navíc vznikl televizní film A Real American Hero s Brianem Dennehym v hlavní roli a později i televizní seriál inspirovaný Pusserovými osudy.)

Nová verze sice změnila jméno hlavního hrdiny na Chrise Vaughna i řadu dalších okolností, podstatu příběhu, který učaroval Americe 70. let, však uchovává. Ve středu pozornosti se opět ocitá muž, který se vrací do rodného městečka, aby tam obnovil spravedlnost. Musí se přitom utkat i s lidmi, které kdysi znal a kteří vyrostli ve zlovolné manipulátory měnící kdysi tak poklidné, ospalé město v místo zamořené korupcí, násilím, prodejným sexem a drogami.

U zrodu nápadu znovu oživit úspěšný starý příběh stáli producent Jim Burke a vedoucí výroby Keith Samples, kteří před několika lety zakoupili práva na původní Walking Tall a pak začali hledat nejlepší cestu, jak oživit ducha originálu a přizpůsobit ho náročným požadavkům dnešního publika. Když se jim do projektu podařilo zaangažovat producentské kolegy Ashoka Amritraje, Lucase Fostera, Davida Hobermana a Paula Schiffa, začal jejich nápad dostávat zřetelnější podobu. Bylo jasné, že inspirace originálem bude velmi úzká, nepůjde však o typický remake, protože za posledních 30 let se Amerika příliš změnila. Klíčem k nové verzi se stala hlavní postava – fiktivní šerif Chris Vaughn, který nahradil původního „skutečného“ hrdinu a kterému dal konečnou podobu The Rock – nová hollywoodská akční hvězda, který roli přijal s nadšením už proto, že patří k letitým fanouškům původní série. Na scénáři vznikajícího filmu se podíleli David Klass a Channig Gibson (mj. Smrtonosná zbraň 4 – Lethal Weapon 4, Od kolébky do hrobu – Cradle to the Grave) a osvědčené scenáristické duo David Levin - Brian Koppelman (Porota – The Runaway Jury). Po přečtení hotového textu bylo zřejmé, že Chris je pro The Rocka přesně tou rolí, kterou by si rád zahrál.

Další šťastnou volbou producentů bylo rozhodnutí oslovit režiséra Kevina Braye, rodáka z Detroitu a absolventa Newyorské univerzity, který si dobyl uznání jako autor vysoce ceněných reklam a hudebních klipů i jako režisér akční komedie All About the Benjamins (2002), v němž si hlavní role zahráli Ice Cube a Eva Mendes a v němž spolupracoval s kameramanem Glenem McPhersonem (Romeo musí zemřít – Romeo Must Die), kterého požádal o spolupráci i tentokrát. Také Bray patří k fanouškům původní série, na níž obdivoval její realismus. Ten byl odhodlán zachovat stejně jako pevný charakter hlavního hrdiny. Kovovou baseballovou pálku, kterou se oháněl původní protagonista, se však rozhodl nahradit pádnou zbraní z obyčejného dřeva: přestože původním úmyslem bylo opatřit Chrisovi něco, co by se „hodilo pro 21. století“, nakonec se všichni přiklonili k Brayovu „staromódnímu“ řešení, které ladilo s hrdinovým přímočarým charakterem i prostředím, v němž vyrůstal. O to, aby zbraň vypadala náležitě účinně a nebezpečně, se postaral rekvizitář Dean Goodine. Ten úzce spolupracoval s výtvarníkem Brentem Thomasem (Zachraňte Willyho 3 – Free Willy 3) a kostýmní výtvarnicí Gershou Phillips (Americké psycho – American Psycho), samozřejmě nejen na vyzbrojení hlavní postavy, ale i na stovkách dalších detailů a také na celkové podobě filmu.

Další změnu oproti původnímu snímku představuje změna prostředí: z amerického Jihu autoři příběh přenesli do městečka v pohoří Washington‘s Cascade obklopeného lesem. Natáčelo se však v Kanadě, především v Britské Kolumbii, kde výtvarník Brent Thomas v městečku Squamish nedaleko Vancouveru vytvořil podle středozápadních vzorů přesvědčivý model lokálního kasina – místa, v němž se ve filmu odehraje řada důležitých setkání i bojových střetů. Kráčející Skála totiž - navzdory nejrůznějším změnám a posunům - zůstává ryzím akčním filmem a potřebě akce se musela přizpůsobit zápletka i všechny další prvky vyprávění.

Velmi důležitá byla proto koncepce akčních scén, při níž měli rozhodující slovo koordinátoři kaskadérů Mike Crestejoe a Jeff Habberstad (Spiderman, Mission: Impossible 2). Společně se rozhodli – v souladu s wrestlingovou průpravou The Rocka a choreografiemi, které uplatňoval ve svých předchozích filmech - klást důraz na souboj muže proti muži. Maximálně důležitou se stala realističnost předváděných bitek, které měly působit stejně surově, přímočaře a intenzivně jako ve starých filmech ze 70. let, kdy se zrodil původní příběh. Stejný názor na věc měli i oba střihači – začínající Robert Ivison a zkušený George Bowers (Noci s nepřítelem – Sleeping with the Enemy,Velké vítězství – A League of Their Own, Dobrý synek – The Good Son, Vlak plný peněz – Money Train, Z pekla – From Hell).

Protože ve filmu hrají klíčovou roli střety hlavního hrdiny s jeho osudovým protivníkem – Jayem Hamiltonem, bylo důležité obsadit do této role herce odpovídajícího silou a schopnostmi hlavnímu představiteli. Ideální volbou se ukázal být Neal McDonough, který si fyzičku vytrénoval coby hvězda baseballového týmu Syracuse University a osvědčil ji v řadě svých předchozích rolí (především ve sci-fi Minority Report, kde ztvárnil jednoho z policistů budoucnosti). The Rock, který se vždy aktivně zapojuje do choreografií svých akčních scén, si kolegu nemohl vynachválit. Společně dokázali vdechnout akčním scénám dravou rychlost a nebezpečnost, aniž by nad nimi – byť na okamžik – ztratili kontrolu. V nejnebezpečnějších scénách byl ovšem The Rock nucen používat svého osobního kaskadéra – Tanoai Reeda, který je jeho bratrancem (pracoval jako kaskadér už např. na Vodním světě – Waterworld). Další důležitou postavou ve filmu je Chrisův kamarád Ray Templeton – komický a velmi lidský charakter, který autoři svěřili Johnu Knoxvilleovi. Pro „nesportovního“ herce se stala nezapomenutelnou „fotbalová“ scéna, v níž musel obstát v konfrontaci s The Rockem a McDonoughem, kteří se oba na univerzitě tomuto sportu věnovali…

Ošidnější než akční scény se pro The Rocka, který se podle vlastních slov stále ještě učí být hereckým profesionálem, však ukázala být milostná scéna s kolegyní Ashley Scott, která byla obsazena do role hrdinovy lásky Deni: přestože už v Králi Škorpiónovi líbal herečku Kelly Hu, z polibku s Ashley byl The Rock nejdřív dost nervózní. Scott, která je osvědčenou televizní herečkou a má letité zkušenosti z modelingu, mu ovšem během celého natáčení poskytovala všemožnou kamarádskou a kolegiální podporu, a tak nakonec oba z natáčení „nebezpečné“ scény měli především legraci.