Generation Kill sleduje mariňáky z jednotky First Recon Battalion během prvních čtyřiceti dní války v Iráku. Mini seriál od sedmi dílech zobrazuje skutečné příběhy mladých mariňáků během Americké invaze do Iráku. Uvidíte novou tvář této války....

Film-vice

Seriál Generation Kill vznikl podle stejnojmenné knihy Ewana Wrighta, která získala řadu prestižních ocenění. Wright, jenž se iráckého tažení osobně zúčastnil, byl reportérem časopisu Rolling Stone a o svých zážitcích původně napsal sérii článků. Jeho příchod na vzdálené bojiště a setkání s vojáky, kteří ho zprvu přijímali s despektem, líčí první epizoda seriálu. Na scénáři se kromě Evana Wrighta podíleli David Simon a Ed Burns. (Scenárista Ed Burns (nar. 1946) není totožný s hercem Edwardem Burnsem (nar. 1968), známým například z filmů Zachraňte vojína Ryana a 15 minut. Vzájemně nejsou ani v příbuzenském vztahu.)

Seriál Generation Kill se natáčel v jižní Africe ve spolupráci Simonovy společnosti Blown Deadline Production a londýnské společnosti Company Pictures, která předtím pro HBO realizovala seriál Alžběta I.

Seriál Generation Kill režírovali Susanna White a Simon Cellan Jones. Hlavní role ztvárnili Alexander Skarsgard, James Ransone, Lee Tergesen, Jon Huertas a Stark Sands. Spolu s nimi se v tomto unikátním dobrodružství objeví skuteční příslušníci americké námořní pěchoty z jednotek First Recon Battalion. Erik Kocher, Jeffrey Carisalez a Rudy Reyes při natáčení zároveň působili jako poradci.

Speciální zásahové jednotky námořní pěchoty Reconnaisance Marines jsou složeny z elitních vojáků, kteří mají za sebou náročný výcvik. Kandidáti navštěvují školu základního výcviku, jejímž sítem projde pouhých 20% uchazečů a která je známá jako „poslední supermanská škola na této planetě“. Po jejím absolvování budoucí elitní vojáci procházejí řadou různorodých speciálních kurzů. Trénují seskoky, potápění, boje v horách, vyjednávací techniky i způsoby přežití v neznámém terénu. Náklady na výcvik jednoho takového příslušníka námořní pěchoty přesahují milion dolarů.

V době invaze působilo v Iráku 700 příslušníků těchto jednotek, First Recon Battalion jich zahrnoval přibližně 350. 155 speciálně vycvičených vojáků se přímo účastnilo bojů, dalších 195 vojáků působilo v záloze, kde měli na starost komunikaci, logistiku a dopravu.

PODROBNOSTI O NATÁČENÍ:
„Kniha Generation Kill nabízí čtenářům univerzální válečný příběh. Mistrovsky zachycuje podstatu toho, co znamená být vojákem v boji vedeném moderními prostředky,“ konstatuje spoluautor scénáře a výkonný producent Ed Burns. „Chtěli jsme co nejvěrněji zachovat jedinečný způsob, jakým Evan Wright svůj příběh vypráví. To, jak dokáže čtenáře vtáhnout do světa vojáků ze speciální jednotky, jak využívá jejich žargonu, jak zapojuje do příběhu jejich životní osudy. Mariňáci představují jedinečný lidský druh. Ti současní se nepodobají žádnému z vojáků, s nimiž jsem se setkal ve Vietnamu. Podstata války i její aktéři se od té doby totálně změnili,“ dodává Burns.

Co se opravdu dělo v Iráku:
Spoluautor scénáře a výkonný producent David Simon říká: „Přestože se děj soustřeďuje na pouhých šest týdnů války, jež zahrnují přípravy na invazi v Kuvajtu a první týdny iráckého tažení, kniha se ve skutečnosti zabývá tím, co v Iráku následovalo. V sedmi epizodách se čtenář stává svědkem toho, jak se v zemi šíří povstání a objevují se džihádisté. A také toho, jak postupně dochází k využívání speciálních jednotek i k jiným účelům, než k jakým měly sloužit původně. Existoval sice plán na svržení iráckého režimu v co nejkratší době. Jenže nikdo už neuvažoval o tom, co dělat poté, až bude země dobyta. Do filmu jsme ale nevnášeli naše vlastní politické představy. Funguje sám za sebe, vypráví svůj vlastní příběh.“

Natáčení seriálu Generation Kill se osobně zúčastnil také autor předlohy Evan Wright. „Použili jsme spoustu materiálu, který se do knihy vůbec nedostal. Dali jsme si práci, abychom nijak nepřikrášlovali, ani nezošklivovali to, co jsem na vlastní oči viděl a zažil,“ vysvětluje reportér, který si během operace v Iráku pořizoval rozsáhlé zápisky, fotodokumentaci i audionahrávky. Pořídil také četné rozhovory s řadovými vojáky i s jejich veliteli.

Nejdůležitější byla autenticita:
Režisérka Susanna White, jež natočila 1, 2, 3 a 7. díl seriálu, uvádí zajímavé podrobnosti o jeho realizaci: „Dodržovali jsme zásadu, že kamera nesmí nikdy vědět víc než lidé, které snímá. V tradičně vystavěném dramatu kamera někdy předjímá budoucí vývoj příběhu a naznačuje ho divákovi. V našem případě se však divák dozvídá informace ve stejném okamžiku jako vojáci.“ „Nejdůležitější byla pro nás autenticita vyprávění,“ zdůrazňuje režisér Simon Cellan Jones, který natočil 4, 5 a 6. díl. „Záměrně jsme kameru umístili mezi mariňáky. Byla s nimi v transportérech, byla svědkem při jejich poradách, byla s nimi i ve chvílích, kdy se spolu dohadovali a škádlili. Chtěli jsme, aby věrohodně zaznamenala jejich reakce, aby zachytila jejich strach i euforii z bojů. Chtěli jsme zobrazit i jejich vnitřní pocity, pramenící z toho, že byli součástí jednotky se zavedenou - byť ne vždycky spolehlivou - organizační strukturou. Nechtěli jsme nijak omlouvat jejich nezvyklé, často nepříliš ušlechtilé chování vůči okolí.“ K autenticitě díla přispěla i účast skutečných elitních mariňáků při jeho natáčení. Hlavní vojenský poradce Eric Kocher nechal ještě před začátkem natáčení postavit pro herce výcvikový tábor. Spolupracoval i na výběru zbraní, vybavení, vozidel, výstroje a rekvizit i na choreografii bojových scén. Během postprodukce pomáhal autorům s vizuálními efekty a s vytvářením radiové komunikace. Zároveň ztělesnil postavu seržanta Barretta.

Jeff Carisalez, který pomáhal při rekonstrukcích původní výstroje a transportérů Humvee, si zahrál ve 4. dílu série.

Rudy Reyes, který v seriálu hraje sám sebe, jako specialista na bojová umění pomáhal hercům s výcvikem. Učil je zacházet se zbraněmi a chápat vojenské postupy.

Rodinné auto na obřím výletě:
V zájmu zachování maximální autenticity zavrhli autoři seriálu dodatečně aranžovaný hudební doprovod. Zvuk ve vyprávění se skládá hlavně z rozhovorů, rádiové komunikace i z občasných popěvků, kterými si vojáci zpestřovali pobyt na vzdáleném bojišti. „Hudbu k celému seriálu tvoří především hlasy vojáků ve vysílačkách,“ upřesnil David Simon.

„Colbertův transportér jsem si představoval jako rodinné auto na výletě. Tihle hoši jako by byli na jakémsi obřím výletě, kde si musejí poradit nejen s bojovou akcí, ale také s nudou. Colbert je jako táta, který hlídá, aby ten výlet probíhal podle předem daného plánu. Person je jako máma, která s ostatními neustále klábosí. Trombley představuje netrpělivé dítě a ‚Scribe‘ Wright je zase něco jako příbuzný, který přijel na návštěvu a zůstal trochu déle, než by bylo zdrávo,“ dodává Simon ke stylu vyprávění.

„Byl bych rád, kdyby divák viděl v těch mladých mužích i jejich lidské stránky. Jsou jako válečníci ze starých dob a jsou na svoji práci hrdí. Takže když už je pustíte do světa, musí pro to být opravdu dobré důvody, protože spousta lidí následkem toho zemře. Není to jejich chyba, taková je prostě válka. A když už je necháme dělat to, co dělají, měli bychom si jich za to vážit,“ podotýká Evan White.

Podstata moderní války:
„Rád bych, aby se diváci bez předsudků zamysleli nad podstatou moderní války jako takové. Měli by si uvědomit, že ať už je válka spravedlivá nebo ne, nikdy není tak čistá a přesná, jak bychom si ji rádi představovali. Byl bych také rád, kdyby náš film alespoň některé diváky přiměl uznat za ni jakousi kolektivní spoluzodpovědnost. Většina Američanů, nebereme-li v potaz rodiny vojáků, kterých se bezprostředně týká, se totiž v poslední době o tento konflikt přestala zajímat,“ shrnuje David Simon.

„Generation Kill nabízí objektivní pohled na válku, nezatížený politikou. Osu vyprávění tvoří životy jednotlivých protagonistů. Válka tu funguje jen jako kulisa,“ dodává Eric Kocher. „Smysl našeho seriálu spočívá v tom, že nechce diváka vodit za ručičku. Divák si musí udělat svůj vlastní názor,“ uzavírá režisér Simon Cellan Jones.