zavřít

Dlouhý popis filmu

Fascinují mě příběhy, ve kterých se úplný outsider ocitne ve světě, kde až do té doby všechno bez problémů fungovalo, a převrátí věci úplně naruby, říká producent David Hoberman. V podobných filmech mají nakonec tyto změny na všechny postavy pozitivní vliv, ale to až poté, co v průběhu děje zažijí spoustu útrap a komických situací. Hoberman, který se jako producent podílel na podobných komediích Bezcitní lidé, Nezvaný host a Somrák z Beverly Hills, viděl velký potenciál i v tomto filmu.

A pro roli nešťastné oběti všech nečekaných událostí měl v záloze dokonalého hlavního představitele – Steveho Martina, se kterým v minulosti pracoval již na filmu Hlava rodiny. Myslím, že se Steve po čase rád vrátil k natočení mainstreamové komedie a my jsme byli nadšeni z toho, že se nám jej podařilo pro roli získat, pokračuje Hoberman. Steve je skvělým představitelem postav, které jsou pronásledovány osudem a které mu umožňují chovat se ve filmu směšně a potrhle. A v tomto filmu k tomu měl opravdu mnoho prostoru.

Na žádném podobné komedii pro široké publikum jsem v poslední době nepracoval, souhlasí Martin. Scénář mi svým drsným humorem a ztřeštěností připomněl filmy z 80. let, což mě na něm přitahovalo.

Peter je muž, který žije velmi konzervativním způsobem života a pracuje víc, než by bylo vhodné. Díky tomu také ztratil svou ženu, kterou ale stále miluje. Když se proto na scéně objeví Charlene a převrátí jeho životní styl naruby, stane se pro svou bývalou ženu více atraktivním, vysvětluje Martin.

Možnost zahrát si znovu hlavní roli v bláznivé komedii Martina velmi potěšila. V poslední době se věnoval spíše decentní komediální tvorbě, do které spadá například jeho divadelní hra Picasso at the Lapin Agile nebo novela Shopgirl. Je to dáno odlišnou povahou médií. Když píši, jedná se spíše o intelektuální druh humoru, ale když hraji, jde především o fyzickou komiku.

Po filmech Hlava rodiny a Rodičovství se Martin znovu objeví v roli otce. Líbí se mi srdečnost vztahu mezi otcem a dětmi, která těmito filmy prostupuje. Je také vděčným zdrojem humoru, protože od ‚tatínka‘ se vždycky očekává, že bude tím pevným bodem, že bude zásadový a nebude dělat žádné chyby.

Nezadržitelnou ženu, která vstoupí do Peterova života, ve filmu ztvárnila Queen Latifah. Tato všestranná hvězda se těší Hobermanově obdivu: Vždycky jsem si myslel, že má opravdový talent. Umí zpívat, je vtipná a velice se mi líbila ve filmu Polibek.

V tomto filmu je spousta kontroverzních vtipů. Několikrát jsme si prošli scénář a snažili se posoudit, co je odpuzující, co vtipné a co odpuzující, ale zároveň dostatečně vtipné, aby to učinilo scénu přijatelnou, vysvětluje Latifah.

Režisérem filmu se stal Adam Shankman, který v minulosti zazářil s filmem Svatby podle Mary. Myslím, že Adam to dal celé dohromady. Věděli jsme, že se mu v kombinaci s těmito herci podaří dostat ze sebe i ze svých hereckých svěřenců maximum, říká producent Ashok Amritraj.

Možnosti spolupracovat s Queen Latifah a Stevem Martinem, který byl léta mým idolem, se nedalo odolat, říká Shankman. Peter a Charlene pocházejí z odlišných prostředí a proto se také rozdílně chovají. Bez povrchní slupky jejich osobností, kterou má na svědomí jejich domácí prostředí, k sobě ale mohou nalézt cestu a naučit se navzájem několik důležitých věcí o rodině a sebeúctě.

Chtěl jsem natočit snímek ve stylu klasických Steveho filmů, jakými byly například Jsem žena nebo muž a Hlava rodiny. Přál jsem si, aby byl v tomto filmu sám sebou. Je to těžko popsatelné, ale Steve dokáže být charismatický, aniž by se o to snažil. A na základě jeho komediálního stylu by mohla být napsána učebnice humoru… Queen Latifah je velmi odvážná a vůbec jí nevadila role ztřeštěné ženské. A co se týče humoru, se Stevem bez problémů držela krok, dodává režisér.

Ústřední dvojici doprovází celá plejáda herců v čele s Eugenem Levym, který ztvárnil Peterova výstředního kolegu z právnické firmy Howieho. Charlene na něj ihned po prvním setkání působí velmi přitažlivě. Howie má rád dívky, které žijí poněkud neobvyklým způsobem a rád si užije nějakou legraci. A Charlene do tohoto konceptu zapadá zcela bezchybně, říká Levy.

Levy byl také nadšen možností znovu si zahrát se Stevem. Krátce jsme spolu pracovali na filmu Hlava rodiny – tatínek nebo dědeček?, ale až v Domě naruby se naskytla možnost si trochu pohrát s jednotlivými scénami a přispět svými nápady.

Eugene a Steve před natáčením často přemýšleli, jak okořenit dialogy a obecně vylepšit průběh jednotlivých scén, podotýká Shankman.

Přestože Queen Latifah přiznává, že byla v porovnání s oběma veterány komediálního žánru úplným nováčkem, měli se i od ní ostatní herci co učit. Učila nás různé fráze z pouličního slangu. Dodnes nemám ani tušení, co vlastně některé z nich znamenají, říká Levy. Stejné problémy s pochopením slovních obratů, které jeho postava ve filmu tu a tam používá, měl ze začátku i Steve: Peter ve filmu ale také jenom opakuje to, co někde zaslechl, aniž by tomu pořádně rozuměl. Přesto mě zajímalo, co ta která věta vlastně ve skutečnosti znamená, a když se mi pak dostalo odpovědi, zjistil jsem, že to opravdu dává smysl a že je tento žargon docela nápaditý.

Natáčení Domu naruby začalo v luxusní ulici v kalifornské Pasadeně, kde Charlene poprvé vpadne do Peterova domu. Poté se štáb přesunul do světa Charlene – hiphopového klubu v centru Los Angeles. Klíčovými prvky, které ovlivnily vizuální styl filmu, byl design prostředí výtvarnice Lindy DeScenny a kamera Julio Macata. Spousta humoru ve filmu pramení z kontrastu mezi chudým domácím prostředím Charlene a příjemným předměstským životem Petera, podotýká Macat. Aby tento kontrast správně fungoval, musí oba světy působit zcela reálně.

Stručný popis filmu