zavřít

Dlouhý popis filmu

NATÁČENÍ
POMSTA JE SLADKÁ

Režisér Steven Soderbergh uvádí, že ještě ani nedokončil Dannyho parťáky 2 a už začal uvažovat o Dannyho parťácích 3. “Právě jsme dokončovali druhý film série a tu nás napadlo, že bychom se do Las Vegas rádi vrátili i potřetí. Natáčení trojky bylo z větší části podníceno tím, že jsme se všichni chtěli znovu sejít. V našem uvažování však vždycky hrálo podstatnou roli i to, že k postavám musíme mít i silný příběh. Jinak by samozřejmě žádný film nevznikl.”

Producent Jerry Weintraub dodává: “Za těch šest let od natáčení prvního dílu se toho hodně změnilo. Herci mají stále více nabídek, mají své rodiny, děti a také zájmy, které prostě chtě nechtě musíme vzít v úvahu. Skutečnost je však taková, že pokud se do toho nebudou chtít namočit všichni, nemůžete produkci rozjet. Varoval jsem je. Rok a půl před začátkem natáčení jsem jim všem zavolal a řekl: ´V létě 2006 natáčíme další díl. Připrav se, že si pro tebe přijdeme!´ Jakmile jsem jim to oznámil, museli s tím počítat.”

Weintraub dodává, že slovo “všichni” se netýká jen herců, ale především režiséra celého projektu. “Pro mě jako producenta platí, že Steven je ze všech lidí na placu nejdůležitější. Teprve za ním jsou všichni ostatní. Jsme dobří přátelé a myslím, že si vzájemně sedíme. Ať už se o něm říká cokoliv dobrého, je to naprostá pravda. Je prostě vynikající.”

Synchronizace časových rozvrhů herců jako byli George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Andy Garcia, Don Cheadle, Bernie Mac, Elliott Gould, Carl Reiner a mnohých dalších vyžadovalo logistické nasazení hodné Dannyho Oceana. Jeho představitel velmi dobře ví, o čem je řeč. “Věc se má tak, že Steven je kreativním hybatelem v pozadí, srdcem a mozkem produkce je však Jerry Weintraub. Tečka,” říká Clooney.“ ”Uvědomte si, že dát všechny tyhle lidi dohromady není vůbec snadné. Ne snad že bychom nechtěli, ale každý z nás má na dlouho dopředu plný diář. Najít chvíli, kdy nikdo v ničem nehraje, je skutečně náročné. Jen Jerry to dokáže synchronizovat tak, aby byli všichni spokojení. Ví, jak na nás… vyvolává v nás pocit viny,” laškuje herec. Do již hvězdné herecké sešlosti přizvali Soderbergh s Weintraubem i Al Pacina, který se ujal role bezskrupulózního Willyho Banka, a Ellen Barkin, která hraje Bankovu pravou ruku, Abigail Sponder.

Poté co Dannyho parta provedla svou poslední akci, rozešla se. Podobně tomu bylo i s herci. Pokud však existuje něco, co by je svedlo dohromady, je to záchrana jednoho z jejich středu. “Vždycky jsem to chápal tak, že tahle partička jsou zlodějíčci a podfukáři,” říká režisér,” které však nežene jen touha po penězích. V tomto konkrétním případě je pohání i přátelství, a samozřejmě touha po pomstě. Jejich etika ve stylu ´jeden za všechny a všichni za jednoho´ jim velí, aby se v případě, že se někdo z nich dostane do úzkých, postavili na jeho ochranu. A pomstili ho. To mi připadalo jako silný motiv.”

Tvůrci si byli vědomi toho, že mimo přátelství a potěšení ze společné práce bude velmi podstatnou položkou i výsledná kvalita scénáře. K práci na scénáři Dannyho parťáků 3 byli přizváni úspěšní scenáristé Brian Koppelman & David Levien, kteří své ostruhy získali na filmu z podobného prostředí – Hráči. “Brian a David napsali drama o přátelství a pokeru, Hráči, které se mi velmi líbilo,” říká Weintraub. “Řekl jsem o tom Stevenovi a zanedlouho jsme se s nimi sešli. Již po pár minutách jsme si padli do noty a bylo nám jasné, že jsou pro psaní scénáře Dannyho parťáků 3 ti praví.

Soderbergh k tomu říká: “Věděl jsem, kdo jsou Brian a David zač, protože máme hodně společných přátel. A mimo jiné se mi hodně líbili jejich Hráči. Podle našeho názoru není mnoho autorů, kteří by mohli vstoupit do onoho specifického vesmíru a ovládnout jeho vyjadřovací kódy a styl humoru. Brian a David hned napoprvé pochopili, co se po nich žádá. Zašli jsme si na oběd a během několika minut už jsme vlastně pracovali na scénáři. Podobný styl příběhů a filmů jim sedí, a navíc mají daný typ postav rádi.”

“V jistém slova jsme se Davidem na psaní tohoto scénáře připravovali po celý předešlý život,” říká Brian Koppelman. “Několik let jsme se zabývali životním stylem v Las Vegas a kulturou hazardních hráčů. Četli jsme prakticky každou knihu o varietních kouzelnících, podvodnících a zlodějíčcích, která byla na trhu. Když jsme se pak setkali se Stevenem, povídali jsme si o těch nejlepších heist filmech, o dokonalých tricích, a o tom, jakým vývojem si postavy série o Dannyho partě od prvního dílu prošly. Zanedlouho jsme byli na jedné vlně.” “Na tomhle typu filmů je nejdůležitější, jak postavy, které loupež provádějí, udělat co nejživotnější. Velmi podstatné je také to, jak moc chcete ´sejmout´ jejich soka,” říká David Levien. “V prvních Dannyho parťácích chce Danny získat zpět svou ženu a zničit majitele kasina Terryho Benedicta. Jeho parta udělá vše pro to, aby se jim tato neuvěřitelně náročná loupež podařila. V Dannyho parťáci 2 musí použít všech svých dovedností a triků, aby se dostali z problémů, které si navařili v minulém dílu. Film Dannyho parťáci 3 je prakticky celý o přátelství. To je výchozím bodem celého scénáře. Máme ty postavy rádi a víme, jak moc jeden z nich pro druhého znamená. Když se Reuben kvůli svým konexím dostane do úzkých, parta se dá na jeho záchranu opět dohromady. Hybnou silou celého příběhu je přátelství. Nejde jen o loupež ve velkém stylu, o loupež pro ni samotnou.”

“Jde vlastně o takovou šlechetnou loupež, můžeme-li to tak nazvat,” říká Andy Garcia, který si zopakoval roli Terryho Benedicta, který je v prvním dílu Dannyho protivníkem, ve druhém dílu si vybral pomstu i s úroky a v díle třetím je Dannyho nechtěným spojencem. “Svým způsobem se tu ukazuje, že jsou všichni přátelé. A to je něco, na co se publikum velmi rychle naladí.” Don Cheadle, který ztvárnil postavu Bashera Tarra, uvádí: “Vše, co dělají, má svůj dobrý důvod. Což jinými slovy znamená, že jim z toho nic nekápne. Domnívám se, že čas od času je třeba popustit uzdu altruismu. Dokonce i mezi zloději.”

Koppelman se smíchem vysvětluje: “Tentokrát jsme přišli s nápadem, že Dannyho kolegové nechají vyhrávat všechny ostatní hráče kolem stolu. Což je pro Banka učiněná katastrofa. Pro každého, kdo někdy kasino navštívil, je to však doslova splněný sen.”

NA SLOVO VZATÍ ODBORNÍCI
DANNY OCEAN

Danny Ocean se Reubena pokouší před kšefty s Willy Bankem varovat. Když však věci naberou špatný spád, neváhá příteli pomoci. Svolá zbytek party, která brzy vymyslí, jak situaci napravit. Ačkoliv většina začne přemýšlet o co nejpikantnějších způsobech pomsty, Danny chce hrát podle
“pravidel”. Nejprve pojme úmysl se s Willym sejít a nabídnout mu “Billyho Martina” - což ve slangu znamená urovnat vše po dobrém, respektive druhou šanci. Danny však u Willyho – slušně řečeno – nepochodí a proto je nucen přijít s drsnějšími metodami. Odplata se tentokrát nebude týkat peněz ani kariéry – tentokrát bude hodně osobní. “Ve třetím díle vlastně nic nekradou, jen nechají vyhrát všechny kolem. Dalo by se říci, že Bankovy peníze tak říkajíc rozdají,” směje se Clooney. “Je báječné sedět za stolem, u kterého se vyhrává, doslova tam probíhají vlny napětí. Snem každého hráče je, aby to takhle vřelo v celém kasinu.”

RUSTY RYAN
Danny Ocean je mozkem celého podniku. Jeho nejbližším spojencem je technický typ Rusty Ryan, který vždycky ví, jak přejít od plánů k praktickým krokům, které povedou k vytýčenému cíli. Rusty podřídil malým či větším podvodům celý svůj život. V momentě, kdy mu Danny zavolá, je zrovna uprostřed jedné delikátní loupeže. Přesto se sebere, vykašle se na svůj dosavadní cíl, který je takřka na dosah, a letí do Las Vegas. Rusty si o Reubena dělá starosti a chce jít po Bankovi stejně tvrdě jako všichni ostatní. Plně však podporuje Dannyho řešení – nejprve Bankovi nabídnout “Billyho Martina.” Ví, že tak se to mezi esy dělává. V okamžiku, kdy Bank odmítne, nad ním chce vyzrát. Brad Pitt k tomu dodává: “Jedno z poselství filmu je, že pokud zametl s jedním, je to to samé jako by zametl se všemi.”

LINUS CALDWELL
Linus Caldwell v podání herce Matta Damona se vždycky snažil o to, aby mu při přípravě loupeže svěřili nějakou zásadnější úlohu. Tentokrát se dočkal. Jako bonus k tomu získá i srdce ženy. Tahle žhavá romace je však take součástí velkého plánu. Linus si nasadí obrovský nos (který Damon popisuje jako “obludně velký kus latexu, který není naprosto k ničemu”) a v roli Lennyho Pepperidgea, mluvčího majitele významné čínské realitní společnosti, se vydává za Bankem. Onen majitel nemovitostí však není nikdo jiný než dobře známý akrobat Yen. Lenny/Linus tvrdí, že jeho klient je ochoten v kasinu hrát až s 10 milióny dolarů. Linus zatím snuje své plány: získat srdce Bankovy pravé ruky, Abigail Sponder. “Konečně jsem se v jednom z filmů zamiloval,” říká Damon, který uvádí, že jeho postava používá u Abigail Sponder k vyvolání bouřlivých citů těch nejmodernějších výdobytků farmaceutického průmyslu. “Linus má po ruce superúčinné feromóny, které fungují jako afrodiziaka a v jejích očích zvyšují Lennyho atraktivitu. Jeho pravým úmyslem však je, aby jej zavedla do Diamantové síně.”

V Diamantové síni si Bank schovává kolekci diamantových náhrdelníků od Tiffanyho, které chce věnovat své ženě – na každém náhrdelníku je pět obrovských diamantů, jež jsou symbolem jeho nedávného úspěchu: ceny Five Diamond Award, které získal řetězec jeho hotelů. Odhadovaná cena náhrdelníků je stanovena na 250 miliónů dolarů. Bank si je jejich hodnoty velmi dobře vědom a proto je střeží v nedostupné místnosti na vrcholu svého peněžního ústavu. Diamanty jsou navíc za tlustým neprůstřelným sklem, střežené sedmi digitálními alarmy. Jakmile je Linus v místnosti, musí co nejvíce rozptylovat pozornost Ms. Sponder, aby se mu podařilo diamanty vyměnit za bezcenné padělky.

TERRY BENEDICT
Krádež diamantových náhrdelníků původně nebyla v plánu. Plánované výdaje však brzy přerostly předpokládanou mez a bylo třeba najít někoho, kdo partu založí. Terry Benedict je na každý pád tím posledním, na koho by se Danny Ocean mohl obrátit s žádostí o pomoc. Benedict se však drží starého dobrého kréda: “Nepřítel mého nepřítele je můj přítel.” Benedict má také svůj dobrý důvod, proč Banka pořádně oškubat.

Andy Garcia říká: “Terrymu vadí zejména Bankův nový hotel. Ne snad že by byl větší nebo lepší než ten jeho, ale zastiňuje Terrymu bazén. V jistém slova smyslu by si Terry Benedict a Willy Bank mohli podat ruce: zbohatli velmi podobným způsobem a jsou dlouholetými rivaly. A Terry Benedict si vždycky rád zahraje vysokou hru, zejména proti tak mocnému soupeři. V poslední době se mu po finanční stránce docela dařilo, jenže jeho život postrádá vzrušení. Terry chce Willyho Banka ranit na nejcitlivějším místě. Už dávno totiž objevil, že srazit svého rivala na kolena je jedním z nejpříjemnějších pocitů. A když z toho kápnou i nějaké peníze, tak už onen pocit snad ani nelze popsat slovy.”

Benedict souhlasí s tím, že Oceanovi půjčí tolik peněz, kolik jen bude potřebovat. Ale vyžaduje protislužbu: ukrást Bankovy vysoce ceněné náhrdelníky. V sázce je opravdu hodně. Soderbergh uvádí: “Lidé mají Andyho a jeho postavu rádi, takže když jsme se rozhodli pro návrat do Las Vegas, Terry tam někde musel být taky. Myslím, že jsme přišli se zábavným a hodně nečekaným řešením, jak ho dostat do hry.”

BASHER TARR
Basher Tarr v podání herce Dona Cheadlea je technický génius. Má však i svou citlivou tvář. Reuben je v hluboké depresi, ale Basher na něj nezapomíná a píše mu sentimentální dopisy, v nichž jej povzbuzuje v naději a posiluje vzájemné přátelství. Cheadle říká: “Basher věří léčivé síle pozitivního myšlení. Ačkoliv je hluboko ponořen do příprav, vždycky si najde čas na to, aby Reubena povzbudil nějakým dopisem.” V jeho případě platí slova “hluboko ponořen” absolutně. Basher tráví spoustu času v podzemí, kde se za pomocí masivních vrtacích strojů, které byly použity i při kopání Kanálu mezi Francií a Anglií, připravuje na finále ve velkém stylu. Vrtací stroj se uprostřed práce s velkým rachotem porouchá, a všichni zjistí, že potřebují 36 miliónů dolarů na nový. V tu chvíli se Benedictovy peníze docela hodí.

FRANK CATTON
Frank Catton je mistrem hbitých rukou, jež bude při slavnostním otevírání Bankova hotelu víc než třeba. Frank chce alarm vyšachovat ze hry a proto vymyslí drobnou variaci na hru domino. Role Franka Cattona se potřetí ujal komik Bernie Mac. Ten ke své roli říká: “Frank si domino hodně užívá. Pokud jste někdy domino hráli, víte, jak drsná a zároveň intenzivní hra to někdy je. Svým kolegům slibuje, že tentokrát bude hra hodně žhavá - a všem může vynést opravdu pěkné peníze.“ Frank svou novou hru Bankovi ukáže na setkání hráčů v Las Vegas, kde se mu zdaří vzbudit jeho pozornost. Mac žertuje: “Willy Bank je prostě ´zabiják´. Oškube vás dohola a nic vám nezbude. To samé udělal i Reubenovi a to je také důvod, proč mu to vrátit. Jde o odplatu.”

VIRGIL & TURK MALLOYOVI
Bratrům Virgilovi a Turkovi Malloyovým se málem podaří celou operaci zhatit. Samozřejmě nechtěně. To vše z jednoho prostého důvodu. Všechny kostky, které se v kasinech dostanou na hrací stoly, jsou od továrny až ke kasinům pečlivě hlídány jejich výrobcem. Parta si tudíž uvědomí, že jediné možné místo, kde je ´cinknout,´ je tam, kde se vyrábí. Virgil se proto vydává do Mexika, aby tam tajně pronikl do továrny, ve které se vyrábí hrací kostky do kasin Willyho Banka. Jakmile se tam Virgil dostane a vidí příšerné pracovní podmínky, záhy zapomene na pravý důvod své mise. Místo toho začne řešit problémy místních dělníků a vede je do stávky. Továrna je uzavřena, čas běží a Danny vysílá Turka, aby zjistil, co se děje. To nebyl právě dobrý nápad. Turk tam totiž způsobí obrovský požár.

Role Turka se ujal herec Scott Caan. “Turk se má dostat na místo, vyzvednout Virgila a nahodit celou operaci zpět na koleje. Nakonec se však zapojí do stávky. Mohli by se hádat, jenže Virgil je přece jen jeho bratr, který si v příšerných mexických podmínkách prošel peklem. Pro Turka je prostě omluvitelný zádrhel v plánech. Bohužel však v dané chvíli zapomene na širší perspektivu.”

Casey Affleck, který hraje Virgila, uvádí, že jakmile stáli na placu a hráli, bylo pro ně vzájemné hašteření zcela přirozeným komunikačním prvkem. “Jinak to prostě ani nešlo,” směje se herec. “Když jste nás postavili před kameru, hned jsme nasadili hádavý tón, ačkoliv dialogy scénáře umožňovaly i jinou interpretaci. Scott něco řekl, já na to zareagoval a zanedlouho už jsme se bili na podlaze. Bylo to takové hloupoučké dobírání, ale užili jsme si při tom spoustu legrace.”

LIVINGSTON DELL
Livingston Dell je odborník na veškerou elektroniku a nejsložitější systémy zabezpečení. Eddie Jemison o své postavě říká: “Livingston není zdaleka tak dobrý, jak si myslí. Ať dělá co dělá, stále chybuje, proto si na pomoc přizve svého starého komplice Romana Nagela v podání komika Eddie Izzarda. V každém z filmů ze série Dannyho parťáci je situace, kdy se něco nepovede a přátelé se z neočekávaného problému musí nějak vysekat. To je také jeden z důvodů, proč je má publikum tak rádo – nikdy si nejste úplně jistí, že to i tentokrát zvládnou.”

YEN
Původem čínský akrobat Shaobo Qin si už zvykl na to, že když je třeba vyřešit nějakou opravdu nebezpečnou situaci nebo se nasoukat do malinkého prostoru, parťáci volají jemu. Ve filmu Dannyho parťáci 3 si však na malou chvíli může žít na vysoké noze, protože zároveň představuje tajemného čínského obchodníka s nemovitostmi, pana Wenga. Weng se ohání 10 milióny v banku, což je jen zástěrka pro to, aby se se svým kolegou Linusem dostali do Bankovy střežené vily. Yen si žije na vysoké noze i v jiném slova smyslu – kvůli krádeži diamantů musí za plného provozu hotelu prolézt nebezpečnou výtahovou šachtou. Qin ke své roli uvádí: “Moje role v prvním a druhém dílu měla spíše fyzický rozměr. Akrobacie je totiž moje doména. Tento díl byl mnohem náročnější, protože jsem se musel naučit spousty dialogů.”

SAUL BLOOM
Legendární režisér komedií Carl Reiner se vrací v roli zasloužilého zloděje a švindlíře Saula Blooma. Ve filmu Dannyho parťáci 3 se Bloom vydává za nabubřelého kontrolora úrovně hotelů Kensingtona Chubba, který Ms. Sponder naznačí, jak hotelu zaručeně zajistit pětihvězdičkové hodnocení. Saul okamžitě získá výhody člověka s pasem V.I.P., zatímco opravdový kontrolor úrovně hotelů (v podání Davida Paymera) je degradován na V.U.P. (Very Unimportant Person). Oné slavné noci však nad Bankovým kasinem nevyjde ani jediná hvězda… “Není nic sladšího než zasloužená pomsta,” říká Reiner s úsměvem, “zvláště tehdy, pokud si o ni někdo říká stejně vehementně jako Willy Bank. Způsob, jakým se mu partička podvodníků pomstí, se mi ve scénáři od začátku líbila. Ze všeho nejlepší však bylo to, že jsem se zase sešel se všemi kolegy z minulých dílů. Pracovat se Stevenem a Jerrym je velká pocta.”

Reinerova spolupráce s producentem Jerry Weintraubem se datuje do roku 1977, kdy pod jeho produkčním vedením natočil snímek Ach, Bože! “Jerry se za ty roky ani trochu nezměnil,” říká herec. “Je velice umíněný a klidně pohne nebem i zemí, aby dostal vše, co si usmyslel. Všechno co kdy slíbil, splnil. Proto mu naprosto věřím. Na jeho slova se můžete skálopevně spolehnout.”

REUBEN TISHKOFF
Zkušený herec Elliott Gould se potřetí ujal role Reubena Tishkoffa. Tischkoff nedal na své instinkty a s Willy Bankem rozjel pár kšeftů. Jenže ten ho podrazil a Reuben je teď v pěkném maléru. O důvod víc svolat partu! Reuben v minulosti pomáhal svým kolegům kde a jak mohl. Poprvé jsme se s ním setkali hned v prvním díle Dannyho parťáků, kdy financoval neslavně slavnou loupež, při které Terry Benedict přišel o 160 miliónů dolarů. V Dannyho parťácích 2, kdy Benedictovi někdo prozradil jejich plány, to byl opět Reuben, kdo Dannyho partě sponzoroval jejich evropské dobrodružství. Teď jsou na řadě oni, aby mu přispěchali na pomoc a vrátili chuť žít.

Gould říká: “Reuben byl pro partu vždycky takovou záchrannou kotvou. V poslední době mu čím dál víc vadilo, že se do ´byznysu´ dostaly nové tváře, které bezskrupulózně uplatňují nové metody. Sám chtěl stůj co stůj rozjet nějakou akci. Ačkoliv jej Danny důrazně varoval, aby si s Willy Bankem nic nezačínal, Reuben jakoby neslyšel. Ve své podstatě je hodně staromódní – zkrátka si myslel, že když si oba potřásli pravicí s Frankem Sinatrou, dá se mu věřit. Kdesi hluboko stále věří, že lidi, kteří mohli na moment stisknout ruku, která napsala píseň Ol’ Blue Eyes’ jsou na stejné vlně. Ani v nejmenším jej nenapadlo, že by jej Willy naprosto chladnokrevně a bez mrknutí oka podrazil.”

VELKÉ RYBY
WILLY BANK

Al Pacinovu účast na projektu Dannyho parťáci 3 v klíčové roli záporáka Willyho Banka zosnoval producent Jerry Weintraub. Ten k výběru Al Pacina říká: “Před lety jsme spolu pracovali, je to můj starý dobrý přítel. Je to vynikající herec, který mezi ostatní skvěle zapadl.” Pacino sice s Weintraubem v minulosti spolupracoval, se Stevenem Soderberghem však točí vůbec poprvé. “Práce se Stevenem byla opravdu skvělá zkušenost,” uvádí herec. “Velmi plasticky vám scénu vysvětlí, takže pro vás ožije. Něco takového umí všichni velcí režiséři. Na placu vždycky vytvoří velmi tvůrčí atmosféru, jako herec se v jeho blízkosti cítíte bezpečně a svobodně.”

“Pochybuji, že je nějaký režisér – rozhodně ne v mé generaci – který by Al Pacina neobdivoval a nepřál si s ním točit,” říká Soderbergh. “Do role Willyho Banka jsme potřebovali někoho, kdo bude z plátna působit jako opravdová hrozba. Takových herců není mnoho.” Pacino říká: “Dlouho jsme si se Stevenem povídali o tom, kam posadit hranici, kdy se z hrozivého Willyho Banka stává Willy Bank poněkud bláznivý. Je to megaloman. Jeho hotely a kasina pro něj znamenají vše, což je také důvod, proč je prestižní cenou Five Diamond Award doslova posedlý. Hotely se pro něj staly předmětem vášně i záminkou proč žít. Když se s ním Danny kvůli Reubenovi poprvé setká, Willy se bláhově domnívá, že Oceanova parta pro něj není soupeř na úrovni. V jakémsi perverzním slova smyslu si v tomto utkání silných vůlí libuje. Opravdu rád jsem si někoho takového zahrál.”

ABIGAIL SPONDER
I egomaniak typu Willy Bank si uvědomuje, že všechno sám nezvládne a tudíž při sobě potřebuje někoho, komu může absolutně věřit. Bankovu pobočnici Abigail Sponder si zahrála slavná herečka charakterních rolí Ellen Barkin, která je také jedinou ženou hvězdné sestavy Dannyho parťáků 3. “Abigail plní jen Bankovy příkazy, rozhodně však není jeho asistentkou,” říká Barkin. “Je drsnou vedoucí, které nic neunikne, a když je potřeba, odvede i špinavou práci. Je prototypem ženy, která žije v Las Vegas, městě které nikdy nespí, a pracuje sedm dní v týdnu a dvacet čtyři hodiny denně. Nemá prakticky žádný soukromý život, takže se není co divit, že lichotkám Lennyho Pepperidgea tak snadno podlehne,” říká o scénách svádění, kdy se Matt Damon v roli Linuse Caldwella maskuje jako Lenny Pepperidge.

“Natáčení komedie je velmi zábavné,” říká Barkin. “A s někým, kdo je nápaditý, spontánní a pohotový jako Matt, je to úplně dokonalé. Na placu jsme se skvěle bavili.” Barkin u filmu debutovala snímkem Bistro v produkci Jerryho Weintrauba a s Al Pacinem si zahrála v thrilleru Moře lásky.

Soderbergh překvapivě říká, že jí něco pojí i s předchozími díly série. “Ellen se původně objevila v jedné scéně Dannyho parťáků 2, ale já ji nakonec vystřihl. Takže jsem jí jednu scénu dlužil,” směje se režisér. “Abych byl konkrétní, šlo o scénu s Mattem Damonem, ve které to mezi nimi po sexuální stránce velmi jiskří. Když jsme se pak bavili o tom, kdo by měl Ms. Sponder hrát, už jsem věděl, komu zavolat.”

MÍSTO ZLOČINU
Film Dannyho parťáci 3 se vrací na místo, které znají všichni hazardní hráči: Las Vegas. “Ze všeho nejvíc jsme se chtěli vrátit na místa, kde se natáčela jednička,” říká Weintraub. “Vegas si vás dokáže podmanit, je to hlavní město zábavy a opravdu neuvěřitelné místo.” Některé exteriérové scény se natáčely přímo v Las Vegas, avšak hledání nového kasina, které by štáb na několik týdnů zabral, bylo neúspěšné. Proto tvůrci interiéry kasina postavili v ateliérech studia Warner Bros.

Soderbergh uvádí: “Natáčení celého filmu v Las Vegas by trvalo minimálně dvakrát tak dlouho. Abych získal přesně to, co jsem potřeboval, musel jsem mít interiéry naprosto pod kontrolou. Když jsem si znovu prošel všechny potenciální náklady, došlo mi, že to bude levnější ve studiu.” Režisérův dlouholetý spolupracovník, vedoucí výroby Philip Messina, se do týmu dostal kvůli tomu, aby vedl proměnu rozsáhlých ateliérů studia v zářivé interiéry hotelů a kasin v Las Vegas. “Řekl jsem Philipovi, aby to vypadalo hezky. Jakýmsi zvrhlým způsobem hezky,” říká režisér. “Mé výtvarné návrhy vychází z toho, že Willy Bank si interiéry celého kasina navrhl sám. Takže jsou trochu šílené.”

“Napadlo mě, že je to možná poprvé a naposledy, co dostávám nabídku pracovat na výtvarných návrzích k takto rozlehlým interiérům. Něco takového se neodmítá,” říká Messina. Také návrh erbu hotelu The Bank a jeho kasina je Messinův. “Co do estetiky je hotel zařízen v pseudoasijském stylu. Hotel však zároveň musel působit odvážně, protože Vegas je především o spektakulárnosti. A něco takového jsme potřebovali. Vegas je po vizuální stránce strhující, protože v něm vládne stylová svoboda. Což je pro architekta vzrušující.” “Jedním z prvních pravidel, které jsme porušili bylo to, že jsme postavili několikaúrovňové hrací plochy. Každý mi říkal ´Nic takového ve Vegas není,´ a já na to odvětil ´Právě proto to chci zrealizovat.´ Většina kasin ve Vegas jsou nekonečně obrovské budovy. Něco takového jsme si dovolit nemohli, proto jsme se rozhodli stavět po vertikální ose.”

Několikaúrovňové kasino vzniklo ve studiovém ateliéru č. 16, který je jedním z největších, které jsou v Los Angeles k mání. Jednou z nejtěžších kulis byly několikeré pojízdné schody o váze 18,5 tuny, spojující jednotlivá poschodí, se kterými sousedily jejich pohonné jednotky. Messina a jeho tým museli vymyslet jejich důkladné ukotvení, aby se předešlo případným zraněním. Pojízdné schody se nakonec ukázaly jako takřka nejnáročnější kulisa.

Velmi náročným úkolem bylo také osvětlení. Veškeré osvětlení bylo zabudováno do podlah, zdí, hráčských stolů a podpěr. Jakmile se na placu objevil štáb, herci a komparsisté, už se žádné další osvětlení neinstalovalo. Messina kladl velký důraz zejména na zabudování světel do stolů, protože “tímto způsobem se tvůrcům podařilo nasvítit hráče, kteří kolem nich stáli. Věděli jsme, že zářivky umístěné nad jejich hlavami nám poskytnou dostatek rozptýleného světla. Důležité však bylo, aby paprsky světla měly rozdílnou intenzitu a my celý prostor neměli nasvícen příliš ploše.”

Soderbergh a Messina pro nasvícení prostoru použili i několik lustrů o celkové váze 4500kg, vyrobené z rakouského, ručně dělaného skla, které bylo na plac doručeno v deseti velkých bednách. Každý kousek lustru byl očíslován a pětičlennému týmu trvalo celý týden, než se je všechny podařilo zkompletovat a zavěsit. Střechu studia pak bylo třeba vystužit, aby váhu lustrů unesla. Lustry však nesplňovaly jen čistě estetickou funkci, ale tvůrcům pomohly i prakticky – využili je jako hlavní světla.

Nad vstupní halou visel velmi netradiční lustr, na kterém se podílel známý konceptuální umělec Jacob Hashimoto, který přijel ze svého studia v Itálii, aby dohlédl na řádnou instalaci. Celý lustr se skládal z tisíců malých kousků, které bylo třeba pečlivě jeden vedle druhého připevnit na strop.

Jedním z nejúžasnějších zdrojů světla byl umístěn do Diamantové síně, kde spočívalo pět Bankových diamantových náhrdelníků. Tento lustr nesl název The Cascade a laskavě jej zapůjčila známá firma Swarovski Crystal Company. Lustr měl 5m na výšku a téměř 1m v průměru, přičemž každý z jeho zářivých krystalů musel být do podpůrné konstrukce zavěšen jednotlivě.

Osvětlení, které viselo nad hlavní halou, bylo navrženo Philipem Messinou a jeho ženou Kristen Toscano Messina. Jeho skelet byl v uměleckém oddělení vyroben ze skelných vláken. Uvnitř tohoto osvětlovacího zařízení bylo důmyslně ukryto několik klasických filmových reflektorů a difúzerů. Messina dodává: “Vlastně nám šlo jen o to, jak zamaskovat klasické filmové reflektory a zároveň mít na placu nějaký zajímavý výtvarný prvek.”

Prostory kasina byly vybaveny desítkami plně funkčních výherních automatů (v nich se však pravé peníze nepoužívaly), které poskytla firma Aristocrat Technologies, Inc., a mimo jiné 32 hracími stoly pro milovníky rulety, black jack a samozřejmě také nejnovější hry Nuff Said. Na každý ze stolů byl viditelně umístěn Bankův znak, ale nechyběly ani tisíce žetonů, karet a hracích kostek. “Ze všeho nejtěžší bylo o přestávkách herce a komparzisty udržet mimo stoly,” směje se Messina. “Myslím, že se tam přece jen několik černých karetních partiček hrálo.”

Weintraub uvádí: “Phil postavil jedny z nejúžasnějších a nejdůvěryhodnějších kulis, jaké jsem kdy viděl. Když jsme lidi přivedli na plac, úplně zapomněli na to, že jsou v pouhém ateliéru. Philip vše navrhl s velkým smyslem pro detail, takže jsme z toho na konci natáčení klidně mohli udělat hernu,” směje se producent. Soderbergh s ním souhlasí: “Obávám se, že do konce života už mnoho takových kulis neuvidíme. Možná dokonce žádné. Toto natáčení byla jedna z nemnoha příležitostí, jak se podílet na něčem výjimečném. A Phil pro to byl správný muž na správném místě.”

Část natáčení se také odehrála v pouštním městě Rosamond v Jižní Kalifornii, které zastupovalo Mexiko. Tvůrci a herci se také vypravili do Las Vegas, kde natočili několik klíčových scén. Kancelář Terryho Benedicta byla v hotelu Bellagio a hotelový bar Fontana zastupoval sjezdové centrum, ve kterém Frank Catton představil novou hazardní hru Nuff Said. Tvůrci také využili toho, že část hotelu Venetian byla během natáčení v rekonstrukci a tak jeho exteriéry využili jako Bankův nový hotel The Bank. Právě tam mu Danny Ocean nabídne ´Billyho Martina.´ Další lokací byla výstupní brána letecké společnosti Southwest Airlines na McCarran International Airport v Las Vegas, kde se natáčela scéna s Georgem Clooneym, Bradem Pittem a Mattem Damonem.

PŘÍSNĚ PŘEDEPSANÝ ODĚV
Návrhářka kostýmů Louise Frogley si byla vědoma toho, že navrhuje oděvy pro vyhraněné postavy, které už diváci znají. A to pro ni byla nová výzva. “Některé filmové projekty jsou pro návrháře kostýmů opravdu náročné. Dannyho parťáci je jedním z nich. Objevuje se v nich spousta postav a každá z nich je svým kostýmem zcela jednoznačně definována,” říká Soderbergh, který v minulosti s Frogely spolupracoval na třech snímcích: Angličan, Traffic: Nadvláda gangů a Dobrý Němec.

Při výrobě kostýmů pro Dannyho partu chtěla Frogley zůstat věrná liniím, které vytýčil návrhář kostýmů jedničky a dvojky, Jeffrey Kurland, a zároveň respektovat proměny módních trendů. Kostýmy pro George Clooneyho a Brada Pitta byly jednoduché a elegantní. “U George Clooneyho platí to, že čím jsou jeho kostýmy jednodušší, tím lépe v nich vynikne,” říká Frogley. “George si již v prvním dílu série vytvořil nezaměnitelný look, a ten se nám natolik líbil, že jsme nechtěli měnit směr. George je jedním z mála herců, který nesnáší, když se kolem něj dělá příliš velký rozruch. A také nemá rád přestylizovanou módu. Proto většinou nosí šedé obleky a bílé košile.”

Frogley dodává: “To samé chtěl i Brad, ale zároveň si přál nějaký prvek, který výsledku dodá na stylu. V jeho případě vycházíme z jiné barevné palety. Rustyho oděv je stylově velmi jednoduchý, ale oproti Dannymu je barevně výraznější.” U postavy Terryho Benedicta se návrhářka rozhodla, že ani jeho styl oblečení měnit nebude. Sama k tomu říká: “Pokud se pamatuji, Andy Garcia v celém druhém dílu nosí kravaty. Myslím, že se to k jeho postavě sedne, já se však zároveň rozhodla, že bude vypadat jako z filmu Smrt v Benátkách.”

Kostýmy pro herce Matta Damona zřejmě prošly zdaleka největším vývojem. Frogley k tomu říká: “Jerry chtěl, aby se postava Linuse oproti minulým dílům o hodně posunula. Už dávno není malé dítě. Linus je dost zkušený na to, aby rozjel své vlastní “kšeftíky”. V rámci Dannyho party má čím dál důležitějí postavení. A proto nás napadlo, že jeho postava my měla mít kostýmů mnohem víc. Matt chtěl u své postavy zásadně změnit look. Chvílemi vypadá jako Mao – jen v trochu výraznějším oblečení.”

I Carl Reiner, který se ujal role Saula Blooma, měl zcela jasno v tom, kam svou postavu i její alter ego Kensingtona Chubba prostřednictvím kostýmů posunout. “To co má Kensington na sobě odpovídá spíše americké představě o tom, jak by měl vypadat správný Angličan. Proto jsme u jeho kostýmů použili hodně irského a skotského tvídu. Kensington/Saul prostě v jednom kuse nosí tvíd, manšestrákové kalhoty a hedvábné košile,” říká Frogley. “Don Cheadle pro změnu chtěl, aby jeho kostým vypadal co možná ´velmi americky.´ Má na sobě krásný kabát od módního návrháře Yohji Yamamota, který jsme mu však upravili přesně na míru. Basherův styl odívání je ve své podstatě také velmi jednoduchý – s tou výjimkou, že si až příliš často půjčuje doplňky od motorkářů z Fender Roads,” směje se návrhářka. Mimo kostýmy pro klíčové postav nejvíce času návrhářů zabraly návrhy pro Bankovy zaměstnance. Frogley říká: “Měli jsme vytvořit takové kasino, kam bude radost chodit. Zaměstnanci proto museli mít ty nejmodernější, nejrozjívenější a zároveň nejatraktivnější kostýmy.“

Soderbergh k tomu poznamenává: “Vzhled všech lidí, kteří pro Willyho Banka pracují – od posledního vrátného až ke krupiérům – muselo být dokonale sladěné s výtvarnými návrhy Philipa Messiny. Domnívám se, že Louise to velmi hezky propojila.” Aby Frogley dosáhla co možná nedokonalejší stylové a barevné směsi, prošla několika knihami o asijské módě a designu. “Vždycky jsme si vybrali něco klasického a nějakým prvkem jsme to trošku nabourali. Šlo hlavně o to, aby to bylo barevně výraznější,” říká. “Použila jsem hodně signální zelené, oranžové a růžové.”

Na kostýmech postav Willyho Banka a jeho pravé ruky Abigail Sponder spolupracovala úzce Frogley s jejich představiteli v podání Al Pacina a Ellen Barkin. Rozhodli jsme se, že Ms. Sponder nebude oblečená do klasických úřednicky šedých kostýmků. Návrhářka, herečka a všichni tvůrci se naopak shodli na tom, že by měla nosit něco, co její postavu zvýrazní a podtrhne. V případě Ms. Sponder sahá barevná škála od šedé až k růžové. Barva byla mimo jiné dána i tím, že postavy většinu svého dne tráví v bance. Frogley dodává: “Chtěli jsme, aby se klíčová barva kostýmů Abigail Sponder již někde v hotelu objevovala. Byť v jiném odstínu. A pak jsme na ni přišli – uniformy ostatních zaměstnanců. I ona je vlastně pouhou Willyho otrokyní.” V případě Al Pacina tvůrci zvolili na míru šité obleky od módního domu Battaglia, které jsou uměřené, ale zároveň se při zemi nedrží až příliš.

STAŇTE SE ČLENY KLUBU
Během natáčení snímku Dannyho parťáci 3 jeho producent Jerry Weintraub nechtěl, aby herci mezi jednotlivými záběry odcházeli do svých karavanů. Šlo mu o to, aby na placu byla družná nálada, která se podle jeho soudu jistě ´vpálí´ i do výsledné kvality filmu. A proto přišel s nápadem, který nazval Dannyho klub. Weintraub vysvětluje: “Chtěl jsem, aby v klubu bylo pro každého dost místa, bylo důležité, aby si tam herci mohli trochu oddechnout. Tenhle film je přeci o síle kamarádství. Já to vymyslel, naše výkonná producentka Susie Ekins to dostala na starost a náš výtvraník dekorací Phil Messina to zrealizoval.”

Weintraub za jedním z ateliérů objevil nepoužívanou místnost, kterou se rozhodl proměnit v opravdový klub s televizní, stolním fotbalem, herními stolečky a něčím ke čtení. V klubu se podávaly snídaně a obědy, a dlouho do noci se tam večeřelo. Režisérovi Stevenu Soderberghovi se celý nápad líbil do té míry, že do klubu nechal přetáhnout celou avidovou střižnu a během natáčení ji průběžně používal. “Dannyho klub byl od Jerryho opravdu skvělý nápad,” říká režisér. “Nikdy mě nic podobného nenapadlo, ale nakonec se z toho stalo velmi příjemné místo, kam se lidé rádi chodili odreagovat. Myslím, že když bylo natáčení u konce, každého trochu mrzelo, že už je všem těm báječným chvílím konec. Klub měl opravdu na celé natáčení velmi příznivý dopad.”

Ačkoliv se brány Dannhyo klubu na konci natáčení navždy zavřely, Weintraub chtěl, aby si každý z jeho bývalých uživatelů něco odnesl. Každému osobně předal kartičku se sloganem: ´Jsi doživotním členem.´ A pak podal vysvětlení: Kdykoliv a kdekoliv se s některým členem klubu setkáte a on nebude mít kartu u sebe, není jiného zbytí, než že za trest zaplatí rundu.”

Stručný popis filmu