Chladnokrevně
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, drama, kriminální
- Délka:
- 97 min
- Motto:
- Kriminální thriller o souboji velmistrů podrazů. Rafinovaná hra s důvěřivostí, spolehlivostí a loajalitou se mění ve smrtící souboj kdo z koho - a za kolik.
- Země:
- USA/Kanada/Německo, 2003
Upravit profil
Jake Vig (Edward Burns) je podvodník velkého formátu, který šikovně využívá darů, kterými ho obdařila Příroda: přirozeného šarmu, odvahy a schopnosti vylhat se i z té nejošemetnější situace. Štěstí se však od něj odvrátí v okamžiku, kdy...
Film-vice
Pro Andyho Garciu byla práce na filmu Chladnokrevně potěšením. Užil si spolupráci se svými hereckými kolegy, byl vtažen do děje poutavým scénářem a podlehl nakažlivému nadšení režiséra Jamese Foleyho. O jakékoliv detaily, které se týkají dějové linie nebo jím ztvárněné postavy, se však odmítá dělit. „Představí se jako speciální agent,“ říká Garcia o Guntheru Butanovi. „A to je asi tak vše, co vám k tomu mohu říci. Vše ostatní by bylo prozrazování faktů, která musí divák odhalit v průběhu filmu sám.“
A Garcia není zdaleka jediný tajnůstkář. Celý filmový štáb a všichni herci jsou velmi obezřetní a dávají si pozor na každé slovo. „Člověk by o tom chtěl mluvit, ale zároveň nechce prozradit žádnou klíčovou věc a pokazit publiku zážitek z filmu,“ říká Brian Van Holt, představitel Milese. „Ve filmu je ale spousta vrstev, které se v jeho průběhu postupně odkrývají. Diváka čeká v každém okamžiku nové překvapení.“
Každý není tím, za koho se vydává. A pokud vám řeknou, že vám mohou pomoci, většinou mají v úmyslu vás zranit,“ vysvětluje Luiz Guzman, který hraje Manzana.
Producent filmu Marc Butan četl scénář Douga Junga poprvé v době, kdy byl ještě nezávislým producentem. Přestože byla jeho první reakce nadšená, musel si scénář přečíst několikrát, aby jej dokázal plně docenit. Stejně jako herci viděl i on velký potenciál v bezpočtu dějových zvratů, které se v průběhu tohoto spletitého příběhu odehrají. „Přečetl jsem si celý scénář a říkal si: ‚To do sebe přece nemůže všechno zapadat, že ne?‘,“ vzpomíná Butan. „Potom jsem si scénář prošel znovu a sepsal si všechny věci, které se v průběhu děje přihodí, abych se ujistil, že tomu tak je. Ukázalo se, že to všechno opravdu dokonale sedí.“
Mezitím začal Butan pracovat u produkční společnosti Lions Gate. U jeho nových kolegů vyvolal projekt stejné nadšení a brzy začalo hledání vhodného režiséra. Butan spolu s producenty Michaelem Burnsem a Michaelem Paseornekem prošel obsáhlý seznam potenciálních režisérů, přičemž považovali za klíčovou zejména schopnost pracovat s nesourodým týmem zkušených herců. „Jeho jméno upoutalo moji pozornost,“ říká Burns o Jamesi Foleym. „Ve filmu Konkurenti (Glengarry Glen Ross, 1992) odvedl s týmem fantastických herců skvělou práci.“
Foley tuto nabídku s radostí přijal. Učarovala mu promyšlenost Jungova scénáře a hloubka, se kterou jsou jednotlivé postavy vyobrazeny. „Nezajímají mě pouze gangsterky se složitým dějem plným intrik, ve kterých lidé vymýšlejí komplikované plány. To mi samo o sobě nepřipadá až tak působivé,“ vysvětluje Foley. „Když je ale takový příběh zkombinován s komplexními postavami, které působí reálně z citového hlediska a jednotlivé dějové zvraty podtrhují jejich hloubku, pak už mi scénář připadá mnohem zajímavější.“
Dalším krokem bylo obsazení hlavní role – postavy Jakea Viga. Jake měl být šarmantní a charismatický podvodník, kterému by nemělo činit potíže získat si přízeň publika. Nejvhodnějším kandidátem se ukázal být Ed Burns. „Kdybychom do této role neobsadili toho správného člověka, byli bychom ztraceni,“ vzpomíná Foley. „Jake musel být klidný a rozvážný člověk – aby dokázal obrat kohokoliv o cokoliv. Na Eddie Burnsovi se mi líbí jeho silná, extrovertní osobnost. Je to velice sebevědomý, ale částečně také velmi uzavřený člověk.“
„Na Dougově scénáři mě ze začátku nejvíce přitahovaly dialogy,“ říká Burns. „Umí napsat opravdu skvělé a zábavné rozhovory. Kromě toho je Chladnokrevně výborný příběh s velkým množstvím nečekaných zvratů. Dokáže držet diváka v neustálém napětí.“
Stejně šarmantní a okouzlující musela být také představitelka hlavní ženské role. Po vyčerpávající sérii pohovorů Burns narazil na britskou herečku Rachel Weisz. „Považuji za veliké štěstí, že jsme pro tuto roli získali Rachel Weisz,“ říká Foley. „Musela působit věrohodně v roli drsné holky, která se o sebe umí postarat. Stejně tak ale musela být určitým způsobem zranitelná.“
Během příprav na roli věnovala Weisz mimořádnou pozornost každému detailu chování její filmové postavy. Aby dokázala ztělesnit moderní dívku, jejímž druhým domovem jsou losangeleské noční kluby, naučila se mluvit s americkým přízvukem a dokonce strávila několik hodin s kouzelníkem, který ji učil základům kapsářského řemesla.
Další důležitou součástí hereckého obsazení je Dustin Hoffman, který se zhostil role mafiánského bosse. Když se Hoffmanova manažerka dozvěděla o přípravě tohoto filmu, kontaktovala Paseorneka, který rád vyhověl její prosbě o poskytnutí scénáře. Paseornek v té chvíli nepočítal s tím, že by Hoffman přijal nabídku na vedlejší roli. Hoffman si však navzdory jeho očekávání domluvil schůzku s Foleym a Butanem. „Setkání dopadlo naprosto skvěle,“ vzpomíná Paseornek. „Dustin dal postavě úplně nový rozměr. Jeho přínos byl obrovský.“
Do role excentrického Gunthera Butana (podobnost se jménem producenta je náhodná) byl obsazen Andy Garcia. „Když dostanu nabídku hrát ve filmu, zjišťuji, kdo další se na něm podílí. V tomto případě už byli součástí hereckého obsazení Ed Burns a Dustin Hoffman. To jsou lidé, které obdivuji.“
Hereckou sestavu doplnili Robert Forster, Donal Logue, Franky G, Brian Van Holt, Tommy “Tiny” Lister, Luis Guzman a Morris Chestnut.
Natáčení filmu začalo na jaře 2002 v Los Angeles a Vancouveru. Přestože se ve filmu sešli špičkoví herci, na place nebyl ani náznak rivality. „Byl to jeden z ojedinělých případů, kdy spolu při natáčení všichni lidé vycházeli,“ říká Ed Burns.
Kromě herců byla velmi důležitá také místa, kde natáčení filmu probíhalo. Jednalo se o působivá, neobyčejná a zchátralá místa, která hercům nejednou pomohla lépe se vžít do své role. „Je to opravdu zajímavé místo,“ říká Paul Giamatti o prostorné a nyní již nefunkční italské restauraci v centru čínské čtvrti. Podle staré hollywoodské legendy se v zadní části objektu nachází skrytá místnost se stoly na hraní kostek. „Je tam velmi mnoho místností. Člověk ihned dostane pocit, že se zde odehrávala spousta pochybných aktivit.“
Přestože tuto skutečnost přiznávají jen neochotně, nalezli Foley a herci znepokojující paralelu mezi nimi a hlavními postavami filmu. „Jsem režisér, proto musím být tak trochu podvodník. Pracoval jsem na tom celý život,“ žertuje Foley. „Myslím, že herec má k podvodníkovi docela blízko. No a to mi docela vyhovuje,“ dodává Burns.
A Garcia není zdaleka jediný tajnůstkář. Celý filmový štáb a všichni herci jsou velmi obezřetní a dávají si pozor na každé slovo. „Člověk by o tom chtěl mluvit, ale zároveň nechce prozradit žádnou klíčovou věc a pokazit publiku zážitek z filmu,“ říká Brian Van Holt, představitel Milese. „Ve filmu je ale spousta vrstev, které se v jeho průběhu postupně odkrývají. Diváka čeká v každém okamžiku nové překvapení.“
Každý není tím, za koho se vydává. A pokud vám řeknou, že vám mohou pomoci, většinou mají v úmyslu vás zranit,“ vysvětluje Luiz Guzman, který hraje Manzana.
Producent filmu Marc Butan četl scénář Douga Junga poprvé v době, kdy byl ještě nezávislým producentem. Přestože byla jeho první reakce nadšená, musel si scénář přečíst několikrát, aby jej dokázal plně docenit. Stejně jako herci viděl i on velký potenciál v bezpočtu dějových zvratů, které se v průběhu tohoto spletitého příběhu odehrají. „Přečetl jsem si celý scénář a říkal si: ‚To do sebe přece nemůže všechno zapadat, že ne?‘,“ vzpomíná Butan. „Potom jsem si scénář prošel znovu a sepsal si všechny věci, které se v průběhu děje přihodí, abych se ujistil, že tomu tak je. Ukázalo se, že to všechno opravdu dokonale sedí.“
Mezitím začal Butan pracovat u produkční společnosti Lions Gate. U jeho nových kolegů vyvolal projekt stejné nadšení a brzy začalo hledání vhodného režiséra. Butan spolu s producenty Michaelem Burnsem a Michaelem Paseornekem prošel obsáhlý seznam potenciálních režisérů, přičemž považovali za klíčovou zejména schopnost pracovat s nesourodým týmem zkušených herců. „Jeho jméno upoutalo moji pozornost,“ říká Burns o Jamesi Foleym. „Ve filmu Konkurenti (Glengarry Glen Ross, 1992) odvedl s týmem fantastických herců skvělou práci.“
Foley tuto nabídku s radostí přijal. Učarovala mu promyšlenost Jungova scénáře a hloubka, se kterou jsou jednotlivé postavy vyobrazeny. „Nezajímají mě pouze gangsterky se složitým dějem plným intrik, ve kterých lidé vymýšlejí komplikované plány. To mi samo o sobě nepřipadá až tak působivé,“ vysvětluje Foley. „Když je ale takový příběh zkombinován s komplexními postavami, které působí reálně z citového hlediska a jednotlivé dějové zvraty podtrhují jejich hloubku, pak už mi scénář připadá mnohem zajímavější.“
Dalším krokem bylo obsazení hlavní role – postavy Jakea Viga. Jake měl být šarmantní a charismatický podvodník, kterému by nemělo činit potíže získat si přízeň publika. Nejvhodnějším kandidátem se ukázal být Ed Burns. „Kdybychom do této role neobsadili toho správného člověka, byli bychom ztraceni,“ vzpomíná Foley. „Jake musel být klidný a rozvážný člověk – aby dokázal obrat kohokoliv o cokoliv. Na Eddie Burnsovi se mi líbí jeho silná, extrovertní osobnost. Je to velice sebevědomý, ale částečně také velmi uzavřený člověk.“
„Na Dougově scénáři mě ze začátku nejvíce přitahovaly dialogy,“ říká Burns. „Umí napsat opravdu skvělé a zábavné rozhovory. Kromě toho je Chladnokrevně výborný příběh s velkým množstvím nečekaných zvratů. Dokáže držet diváka v neustálém napětí.“
Stejně šarmantní a okouzlující musela být také představitelka hlavní ženské role. Po vyčerpávající sérii pohovorů Burns narazil na britskou herečku Rachel Weisz. „Považuji za veliké štěstí, že jsme pro tuto roli získali Rachel Weisz,“ říká Foley. „Musela působit věrohodně v roli drsné holky, která se o sebe umí postarat. Stejně tak ale musela být určitým způsobem zranitelná.“
Během příprav na roli věnovala Weisz mimořádnou pozornost každému detailu chování její filmové postavy. Aby dokázala ztělesnit moderní dívku, jejímž druhým domovem jsou losangeleské noční kluby, naučila se mluvit s americkým přízvukem a dokonce strávila několik hodin s kouzelníkem, který ji učil základům kapsářského řemesla.
Další důležitou součástí hereckého obsazení je Dustin Hoffman, který se zhostil role mafiánského bosse. Když se Hoffmanova manažerka dozvěděla o přípravě tohoto filmu, kontaktovala Paseorneka, který rád vyhověl její prosbě o poskytnutí scénáře. Paseornek v té chvíli nepočítal s tím, že by Hoffman přijal nabídku na vedlejší roli. Hoffman si však navzdory jeho očekávání domluvil schůzku s Foleym a Butanem. „Setkání dopadlo naprosto skvěle,“ vzpomíná Paseornek. „Dustin dal postavě úplně nový rozměr. Jeho přínos byl obrovský.“
Do role excentrického Gunthera Butana (podobnost se jménem producenta je náhodná) byl obsazen Andy Garcia. „Když dostanu nabídku hrát ve filmu, zjišťuji, kdo další se na něm podílí. V tomto případě už byli součástí hereckého obsazení Ed Burns a Dustin Hoffman. To jsou lidé, které obdivuji.“
Hereckou sestavu doplnili Robert Forster, Donal Logue, Franky G, Brian Van Holt, Tommy “Tiny” Lister, Luis Guzman a Morris Chestnut.
Natáčení filmu začalo na jaře 2002 v Los Angeles a Vancouveru. Přestože se ve filmu sešli špičkoví herci, na place nebyl ani náznak rivality. „Byl to jeden z ojedinělých případů, kdy spolu při natáčení všichni lidé vycházeli,“ říká Ed Burns.
Kromě herců byla velmi důležitá také místa, kde natáčení filmu probíhalo. Jednalo se o působivá, neobyčejná a zchátralá místa, která hercům nejednou pomohla lépe se vžít do své role. „Je to opravdu zajímavé místo,“ říká Paul Giamatti o prostorné a nyní již nefunkční italské restauraci v centru čínské čtvrti. Podle staré hollywoodské legendy se v zadní části objektu nachází skrytá místnost se stoly na hraní kostek. „Je tam velmi mnoho místností. Člověk ihned dostane pocit, že se zde odehrávala spousta pochybných aktivit.“
Přestože tuto skutečnost přiznávají jen neochotně, nalezli Foley a herci znepokojující paralelu mezi nimi a hlavními postavami filmu. „Jsem režisér, proto musím být tak trochu podvodník. Pracoval jsem na tom celý život,“ žertuje Foley. „Myslím, že herec má k podvodníkovi docela blízko. No a to mi docela vyhovuje,“ dodává Burns.