zavřít
upravit profil

Božský Bruce

Kdybys mohl být na jeden týden Bohem, co bys udělal? Jim Carrey a Jennifer Aniston v hlavních rolích americké komedie.

komedie, fantasy

Dlouhý popis filmu

Herec Jim Carrey a režisér Tom Shadyac patří k autorským dvojícím, které si byly souzeny. Jejich první společný film Ace Ventura: Zvířecí detektiv katapultoval Carreyho do centra pozornosti a pro Shadyaca, tehdy nováčka mezi režiséry, se stal velmi nadějným začátkem kariéry. Výsledkem jejich další spolupráce byla komedie Lhář, lhář, která se stala jedním z největších filmových hitů roku 1997. Když se tedy Shadyac poprvé setkal se základním konceptem filmu Božský Bruce, tento projekt v jeho velmi vytíženém produkčním studiu ihned získal nejvyšší prioritu. A Shadyac věděl od prvního okamžiku, s kým chce tento film točit. Jenom jeden člověk by dokázal ztvárnit muže, který je náhle obdarován božskými schopnostmi, s takovou dávkou bláznivého humoru – a tím je Jim Carrey. Jim je pro mě jako bratr, říká Shadyac. V některých věcech jako mladší brácha a v některých jako ten starší.

Máme skvělé přátelství a Božský Bruce nastoluje některé otázky, které si sami často klademe. Čím je ve skutečnosti ta síla, které říkáme Bůh? Jak ta síla působí na naše životy? Jaký je náš vztah k ní? Z tématického hlediska je Božský Bruce příběhem o tom, odkud tato skutečná síla pochází. Autorské duo Shadyac/Carrey doplnili producenti Michael Bostick a James D. Brubaker, kteří se v minulosti podíleli také na filmu Lhář, lhář. Základní téma filmu Toma ihned oslovilo, říká Bostick. A podle jeho dosavadní tvorby se jednalo o projekt, který byl přesně v jeho stylu. Je to komedie s velkými hereckými hvězdami a rychlým spádem, jejímž hlavním tématem je stav lidské společnosti. Tyto základní prvky jsou patrné ve všech jeho filmech.

Tom i Jim před Božským Brucem pracovali na dramatických filmech a oba uvítali možnost vrátit se ke komediálnímu žánru. Kromě hlavní role Jim obsadil také úlohu producenta filmu a výraznou měrou se podílel na scénáři. Během natáčení pak aktivně přispíval ke konečnému doladění scén, dodává Bostick.

Po zahájení přípravných prací začali Shadyac, Bostick a Brubaker sestavovat filmový štáb. Většina lidí, které do štábu vybrali, s nimi již v minulosti spolupracovala. Součástí týmu se mimo jiné stali oscarový kameraman Dean Semler, hlavní výtvarnice Linda DeScenna, návrhářka kostýmů Judy Ruskin Howell, střihač Scott Hill nebo rekvizitář Brad Einhorn. Dean Semler je kameraman, který bere vážně i natáčení komedie, ale přitom má velký smysl pro humor. Umí dokonale pracovat se světlem, říká Shadyac. Zatímco Linda DeScenna přináší do filmu zajímavé a reálné prostředí, kostýmy Judy Ruskin Howell, ve kterých je mnoho symboliky, pomáhají formovat charaktery jednotlivých postav. Práce rekvizitáře je ve filmu s Jimem Carreym někdy stejně důležitá jako práce samotného režiséra, protože Jim rád pracuje s různými ‚hračkami‘, které jsou zdrojem jeho inspirace. Brad Einhorn je v tomto směru opravdu skvělý. Občas se na place bavíme tím, že se jej pokoušíme nachytat – žádáme jej o různé šílené věci, ale on pokaždé jenom řekne ‚OK, dejte mi pár hodin‘ a opravdu tu věc sežene. Všechno, co na světě existuje, je v jeho kamiónu!

Po výběru filmového štábu však následoval mnohem těžší úkol – vybrat herce, kteří by obsadili zbývající dvě hlavní role: Bruceovu přítelkyni Grace a samotného Boha. Nerad používám fráze, ale Jennifer Aniston je jednou z nejlepších hereček ve showbusinessu, říká Shadyac. Herce a herečky, kteří v sobě spojují takovou krásu, sílu, inteligenci, zranitelnost a smysl pro humor jako Jennifer, lze spočítat na prstech jedné ruky. Grace není pasivní, ale naopak velmi silná žena, proto jsme pro tuto roli chtěli právě Jennifer.

Diváci znají Jennifer jako Rachel z oblíbeného seriálu Přátelé, ve kterém hrála devět let, a myslím si, že ji rádi uvidí na stříbrném plátně s Jimem. Její komika má skvělé načasování a Jennifer svým postavám dodává emocionální hloubku, říká Bostick.

Když jsem dostal do ruky scénář, napadnul mě jen jeden člověk, který by mohl hrát Boha – Morgan Freeman, vzpomíná Shadyac. Boha lze zobrazit mnoha různými způsoby, ale my jsme jej chtěli ztělesnit v člověku, který by byl symbolem důstojnosti, síly a smyslu pro humor. Morgan dokázal ztvárnit humanitu a božskost tak dokonalým způsobem, že jsme do této role zkrátka nemohli obsadit nikoho jiného.

Trojici hlavních představitelů poté Shadyac doplnil talentovanými herci z divadelní, televizní i filmové branže. Objeví se mezi nimi Lisa Ann Walter z filmu Past na rodiče, Catherine Bell ze seriálu JAG, vynikající herec Philip Baker Hall, komik Steve Carell z pořadu The Daily Show, Nora Dunn z pořadu Saturday Night Live a všestranná držitelka Zlatého glóbu Sally Kirkland.

Natáčení filmu začalo jednoho horkého srpnového dne v obrovském exteriéru společnosti Universal, kde hlavní výtvarnice Linda DeScenna s malou armádou řemeslníků a umělců zkonstruovala velkou část města Buffalo. Mamutí konstrukce byla další výzvou pro producenta Jima Brubakera, který v průběhu své spolupráce se Shadyacem dokázal již téměř nemožné. Jim je zkrátka skvělý, říká Shadyac. Když jsme spolu natáčeli, stačilo říct ‚Hele, tady bych potřeboval horu a nad ní zapadající slunce, potom domorodý kmen a taky letadlo…‘ A ať to bylo cokoliv, dokázal to zajistit. Pro závěrečnou honičku ve filmu Lhář, lhář se Brubakerovi podařilo sehnat letadlo a pro film Na křídlech vážky dopravil na Havaj celý kmen jihoamerických domorodců.

Myslím, že všichni lidé z Buffala budou na tento film velice pyšní, říká Brubaker. Od mnoha obyvatel tohoto města se nám během natáčení dostalo neocenitelné pomoci.

Celý proces začal důkladným průzkumem Buffala, říká DeScenna. Při rekonstrukci jsme se pak snažili dodržet stejný styl architektury a barevného pojetí. Stejná jsou také jména ulic a od televizní stanice, ve které Bruce pracuje, jsme dokonce dostali i povolení použít skutečný volací znak.

V konečné fázi vypadala konstrukce jako velice hezké místo ke strávení dovolené i zbytku života. Její součástí byla pizzerie, cestovní agentura, novinový stánek, hodinářství, taneční škola, pekárna, čistírna, obchody se sýry, vitamíny, domácími zvířaty, čínskými bylinami, použitými knihami, potravinami či nábytkem a dokonce i indiánské muzeum. Prostředí bylo propracováno do takových detailů, že v autobusové čekárně visela skutečná dopravní mapa Buffala. Nemluvě o tom, že u čekárny stavěl opravdový autobus.

Kameraman Deam Semler vymyslel spolu se svým týmem několik jedinečných způsobů, jak docílit stálé intenzity osvětlení i v natolik proměnlivém prostředí, jako je Los Angeles a jeho obloha. Jedním z nich byl obrovský systém k ovládání průchodnosti slunečního svitu, který pochází z dílny Williama Bear Paula. Tento mechanismus sestával z velkého (12 x 18 m) kusu bílého materiálu, usazeného do půltunového kovového rámu, který byl poté vytažen do třicetimetrové výšky obrovským jeřábem. Na otázky, které si klademe v tomto filmu, se lidé snaží nalézt odpovědi už od počátku věků. Ani my je však neznáme. Nejsme tu proto, abychom přicházeli s novými dogmaty. Snažíme se pouze překládat otázky a při tom lidi pobavit, uzavírá debatu Shadyac.

Stručný popis filmu