Batman začíná
- Typ:
- film
- Žánr:
- thriller, dobrodružný, akční, kriminální
- Délka:
- 140 min
- Motto:
- Zrození legendy o temném rytíři města Gotham.
- Země:
- USA/Velká Británie, 2005
Upravit profil
Film popisuje počátky legendy o tajemném Batmanovi a zjevení Temného rytíře coby síly dobra v Gotham City. Zklamaný dědic továren Bruce Wayne cestuje těsně po úmrtí svých rodičů po světě a hledá způsob, jakým by bojoval s nespravedlností a jak by...
Film-vice
Jeho silueta se nad Gothamem poprvé objevila v roce 1939. Od samého začátku byl tajemný a nebezpečný. Pod tehdejším jménem “The Bat-
Man” se stal samozvaným ochráncem gothamské spravedlnosti. Byl stvořením, které stojí na hraně mezi hrdinou a zločincem. I po šedesáti
letech je znám jako Temný rytíř. Je to muž, který se silou své nezdolné vůle proměnil v symbol naděje a spravedlnosti, protože Gotham podléhá
korupci a úpadku. Batman debutoval v květnu 1939 sešitem č. 27 ze série Detective Comics, který pro DC Comics vymýšlel Bob Kane.
Historie tohoto superhrdiny, která trvá již 66 let, je kulturním fenoménem, jenž pronikl do rádia, hraného i animovaného filmu, počítačových her a stovek comicsových sešitů. “Batman je po stránce psychologie jedním z nejzajímavějších hrdinů dějin kultury,“ říká Paul Levitz, president a vydavatel DC Comics, což je největší vydavatelství comiscu anglicky mluvícího svět, ve kterém vznikli postavy jako Batman,Superman, Wonder Woman či Sandman. “Batman není postava, která ví, že je obdařená nadlidskými schopnostmi a proto si říká “Naložím s nimi ve prospěch dobra, protože jsem dobrý člověk.”
Bruce viděl umírat své rodiče a rozhodl se, že zareaguje. Je mučen pocity viny a lomcuje jím hněv. Jeho jedinou touhou je pomstít se, ale přesto se nakonec rozhodne, že bude někým, kdo mění svět.” “Na Batmanovi je fascinující to, že je hrdinou, který je hnán kupředu čistě negativními impulzy,“ říká režisér filmu a spoluautor scénáře Christopher Nolan. “Batman je člověk a tudíž je chybující bytostí. Ale zároveň je někým, kdo z těchto negativních a sebedestruktivních emocí vysoustružil něco pozitivního. A tím je pro mě v dnešním světě výjimečnou postavou.” Batman je superhrdinou bez superschopností, jeho cílem je stát se živou, dýchající zbraní proti bezpráví, což rovným dílem vzbuzuje strach i obdiv.
“Batman se od svých protihráčů liší tím, že je hrdinu, kterým by kvůli jeho vnitřním konfliktům nikdo nechtěl být dobrovolně,“ říká spoluautor scénáře David Goyer, který převedl světy superhrdinů a fantastických postav do vynalézavých akčních snímků, jako je série Blade, Vrána: Město andělů a Smrtihlav. “Nikdo z nás už z principu nemůže být Supermanem či Hulkem. Stát se Batmanem však také není zrovna jednoduché. Kdybyste tvrdě cvičili, snad byste se jím jednoho dne stali. Zdůrazňuji “tvrdě cvičili” a “snad”. ” Batman začíná se vrací ke kořenům legendy o Temném rytíři, který se v Gothamu staví na stranu dobra. “Chtěl jsem Batmanův příběh vyprávět tak, jak jej ještě nikdo nevyprávěl.
Chtěl jsem ve filmu vizualizovat to, co si fanoušci vždycky přáli – vidět to, jak se z Bruce Waynea stal Batman,” říká Nolan, jehož provokativní thrillery Memento a Insomnia prokázaly, že je novým talentem se smyslem pro psychologii postav a vlastním režijním stylem. “Batmanovy počátky nejsou z comicsu příliš jasné,“ říká Nolan,“ale my se přikláníme k tomu, že postavu lze nahlédnout z určitých zlomových událostí jejího života, které ji zformují. V mytologii byla spousta zajímavých děr a nejasností, které jsme si museli domyslet a vyplnit tím, jak se podle nás Bruce Wayne alias Batman vyvíjel.” Nolan chtěl prezentovat cestu od Bruce Waynea k Batmanovi “mnohem realističtěji, než jsme ve filmech o Batmanovi dosud mohli vidět.
Chtěl jsem do toho vnést jak hloubku, tak epický rozměr, to vše ve světě, který všichni známe z vlastní zkušenosti.” “Jednou z Chrisových manter, kterou při práci na scénáři neustále opakoval, byla ´Musí to být reálné, musí to být reálné,´”vzpomíná Goyer, který ve vztahu k práci na scénáři připomíná klasická dobrodružství, kterými se inspirovali: Lawrence z Arábie, The Man Who Would Be King, Blade Runner a epický příběh Jamese Bonda Ve službách Jejího Veličenstva. “Touto filosofií jsme se řídili v každém ohledu, který se vztahoval k filmu, a to dokonce i v těch nejmenších detailech – proč jsou netopýří uši tak dlouhé? Proč Batmobil vypadá tak, jak vypadá?
Snažili jsme se vymyslet logické zdůvodnění pro vše, co Bruce Wayne dělá, stejně jako pro každou technickou pomůckou, kterou ve filmu využívá.” Nolan a Goyer se ve vzájemné spolupráci snažili o co nejnekonvenčnější přístup. V době, kdy oba pracovali doma u Nolana na scénáři, začal vedoucí výroby Nathan Crowley rozpracovávat koncepční návrhy města Gotham a ve své garáži na modelech nového Batmanova vozu. S návrhy designu mu pomáhal i Nolan. “Chtěl jsem se soustředit na design nového Batmobilu během práce na scénáři, protože jsem cítil, že to, jak chceme příběh vyprávět a zasadit postavy do reality, se projeví na vzhledu vozidla a pocitu, který z něj diváci budou mít,“ poznamenává režisér.
“Myslím, že každý film, na kterém budu v budoucnu pracovat, začne v garáži,” žertuje producentka Emmy Thomas. “Stejný tvůrčí vesmír, ve kterém Chris, David a Nathan pracovali, byl podnětný a velmi zefektivnil práci na scénáři a na produkci celkově.” Aby vznikl fungující dramatický oblouk a vše bylo podřízeno realistickému podání, museli Nolan a Goyer zpracovat komplexní psychologický obraz muže, který se za netopýřím mýtem ukrývá. “Nejzajímavějším aspektem práce na filmovém vyprávění pro mě byla možnost dostat se do Wayneovy hlavy a podniknout celou cestu s ním,“ říká Nolan, “takže jsme zakusili, jaké to je, dívat se na svět Batmanovýma očima.” V Nolanově a Goyerově verzi buduje Thomas Wayne ve svém synovi Bruceovi smysl pro filantropii a lásku k městu, které pak z jeho altruismu vytěžilo mnohé výhody. A právě tady lze hledat základy Bruceových ideálů spravedlnosti. Když rodiče před jeho zraky podlehnou násilné smrti, jeho důvěra v systém je otřesena. Krátce na to padne na celý Gotham zoufalství, prudce vzroste zločinnost a dojde k propadu ekonomiky. A aby toho nebylo málo, Bruce si vyčítá, že za smrt rodičů může on.
Jsa zcela pohlcen vinou, hněvem a samotou, vydá se do světa usmířit svůj hněv a touhu po pomstě s potřebou uctít odkaz rodičů. “Tahle cesta nikdy neskončí,“ říká Christian Bale, mnohotvárný herec, který se rovným dílem uplatňuje v provokativních a takřka nezávislých filmech jako jsou Laurel Canyon, Americké psycho a Sametová extáze, ale i dobrodružných akčních příbězích jako Shaft či Království ohně. “Má v sobě neustálý vnitřní konflikt. Musí hlídat své činy a kontrolovat své démony, ženoucí jej vstříc sebezničení a negativním pocitům, které hrozí zničit celý jeho život, jestliže jim podlehne.” “Christian Bale je ideálním představitelem mladého Bruce Waynea, který bojuje se svými vnitřními démony a je na cestě stát se Batmanem,“ říká Nolan.
“Je to velmi strukturovaná postava, která stojí na ostré hraně mezi dobrem a zlem. Christian velmi dobře zosobňuje nebezpečí a dvojznačnost, jež však mohou být přetaveny v něco pozitivního a silného. Má v sobě velkou intenzitu, hoří vnitřním ohněm. Podíváte se mu do očí a víte, že by se postavil stejným výzvám jako Wayne.” “Bruce Wayne je obyčejný člověk, který se stal výjimečným jen díky svému odhodlání a velké sebekázni,“ říká producent Chuck Roven. “Christopher tento druh vášně, oddanosti a závazku ztělesňuje velmi dobře. Ať už hraje Bruce Waynea a nebo Batmana, působí impozantně a přináší do svého výkonu obrovskou fyzickou a emocionální sílu.”
“Comicsy jako Arkham Asylum ukázaly Batmana v úplně novém světle,“ říká Bale, který Temného rytíře objevil před několika lety v knihkupectví pro fanoušky comicsu v Santa Monice. “Byl temný, nebezpečný a mnohem zajímavější než kterýkoliv comicsový hrdina či záporák, se které jsem kdy předtím setkal.” Jednou z cest, jak zakotvit příběh Bruce Waynea v realitě, byla pro Nolana a Goyera nutnost spojit úhelné kameny mytologie s jejich vlastní interpretací událostí skrze motiv strachu. V comicsovém příběhu objeví mladý Bruce pod Wayneovic sídlem jeskyni plnou netopýrů a tato děsivá stvoření v jeho paměti zanechají hlubokou stopu. Goyer s Nolanem užili této rané Bruceovy zkušenosti ke zpřítomnění jeho pocitu viny za smrt rodičů. Ukázali, že prostřednictvím této vzpomínky a stupňujícího strachu se paradoxně stává silnějším.“Idea člověka, který se utkává se svým vnitřních strachem, aby se nakonec stal jeho zosobněním, je pro mě naprosto fascinující,“ poznamenává Nolan.
“Netopýr je pro něj velmi osobním symbolem,“ vysvětluje Bale. „Zosobňuje jeho dětský strach, pocit viny a i pro dospělého Bruce je neustálou připomínkou noci, kdy zahynuli jeho rodiče. “Nezajímala mě však jen ta dualita mezi Batmanem a Bruce Waynem,“ říká Nolan. “Aby byla jeho životní cesta důvěryhodná, museli jsme jeho postavu ozřejmit na třech úrovních: Batmana, který je jakožto maskovaný bojovník kanálem pro Wayneův hněv, soukromého Bruce Waynea, vnitřně raněného muže, který svůj život zasvětil tomu, že Gotham City zbavuje zla, které připravilo o život jeho rodiče, a za třetí veřejného Bruce Waynea – zkaženého playboye, o kterém by si nikdo s obyvatel Gothamu ani na chvíli nemyslel, že mu záleží na osudu města, natož aby byl Batmanem. Veřejný Bruce Wayne je stejnou maskou, jakou má na sobě Batman ve fyzickém smyslu.”
“Bruce Wayne nechce, aby si lidé mysleli, že je idealistou či tím, kdo pomáhá lidem v nouzi,“ shrnuje Roven,“prezentuje se jako znuděný člen vyšší společnosti, který se stará jen o krásné ženy a silná sportovní auta. Ale to je pouze vnější zdání. Hraje hru. O tom, jaký je pravý Bruce Wayne, dává vědět jen těm několika málo lidem, kterým může věřit.” Jakkoli jsou okolnosti, které Waynea vedou k tomu, že se stal Batmanem, značně extrémní, s jeho bolestí ze ztráty blízkých, hněvem nad nespravedlností a potřebou přetavit negativní emoce v pozitivní činy, se může ztotožnit každý. Batmana dělá silným, nezdolným a atraktivním právě to, že jím může být každý – jestliže má člověk dostatek síly, vytrvalosti a zároveň ochoty se v psychologickém smyslu vyprázdnit.
“Je nevypočítatelný, jeho činy mohou být jednoduše zpochybněny, jeho motivace mají do čistoty opravdu daleko. Přesto víme, že je silou, která se staví na stranu dobra,” říká Bale. “Tahle mnohoznačnost z něj dělá nejatraktivnějšího superhrdinu.”
Historie tohoto superhrdiny, která trvá již 66 let, je kulturním fenoménem, jenž pronikl do rádia, hraného i animovaného filmu, počítačových her a stovek comicsových sešitů. “Batman je po stránce psychologie jedním z nejzajímavějších hrdinů dějin kultury,“ říká Paul Levitz, president a vydavatel DC Comics, což je největší vydavatelství comiscu anglicky mluvícího svět, ve kterém vznikli postavy jako Batman,Superman, Wonder Woman či Sandman. “Batman není postava, která ví, že je obdařená nadlidskými schopnostmi a proto si říká “Naložím s nimi ve prospěch dobra, protože jsem dobrý člověk.”
Bruce viděl umírat své rodiče a rozhodl se, že zareaguje. Je mučen pocity viny a lomcuje jím hněv. Jeho jedinou touhou je pomstít se, ale přesto se nakonec rozhodne, že bude někým, kdo mění svět.” “Na Batmanovi je fascinující to, že je hrdinou, který je hnán kupředu čistě negativními impulzy,“ říká režisér filmu a spoluautor scénáře Christopher Nolan. “Batman je člověk a tudíž je chybující bytostí. Ale zároveň je někým, kdo z těchto negativních a sebedestruktivních emocí vysoustružil něco pozitivního. A tím je pro mě v dnešním světě výjimečnou postavou.” Batman je superhrdinou bez superschopností, jeho cílem je stát se živou, dýchající zbraní proti bezpráví, což rovným dílem vzbuzuje strach i obdiv.
“Batman se od svých protihráčů liší tím, že je hrdinu, kterým by kvůli jeho vnitřním konfliktům nikdo nechtěl být dobrovolně,“ říká spoluautor scénáře David Goyer, který převedl světy superhrdinů a fantastických postav do vynalézavých akčních snímků, jako je série Blade, Vrána: Město andělů a Smrtihlav. “Nikdo z nás už z principu nemůže být Supermanem či Hulkem. Stát se Batmanem však také není zrovna jednoduché. Kdybyste tvrdě cvičili, snad byste se jím jednoho dne stali. Zdůrazňuji “tvrdě cvičili” a “snad”. ” Batman začíná se vrací ke kořenům legendy o Temném rytíři, který se v Gothamu staví na stranu dobra. “Chtěl jsem Batmanův příběh vyprávět tak, jak jej ještě nikdo nevyprávěl.
Chtěl jsem ve filmu vizualizovat to, co si fanoušci vždycky přáli – vidět to, jak se z Bruce Waynea stal Batman,” říká Nolan, jehož provokativní thrillery Memento a Insomnia prokázaly, že je novým talentem se smyslem pro psychologii postav a vlastním režijním stylem. “Batmanovy počátky nejsou z comicsu příliš jasné,“ říká Nolan,“ale my se přikláníme k tomu, že postavu lze nahlédnout z určitých zlomových událostí jejího života, které ji zformují. V mytologii byla spousta zajímavých děr a nejasností, které jsme si museli domyslet a vyplnit tím, jak se podle nás Bruce Wayne alias Batman vyvíjel.” Nolan chtěl prezentovat cestu od Bruce Waynea k Batmanovi “mnohem realističtěji, než jsme ve filmech o Batmanovi dosud mohli vidět.
Chtěl jsem do toho vnést jak hloubku, tak epický rozměr, to vše ve světě, který všichni známe z vlastní zkušenosti.” “Jednou z Chrisových manter, kterou při práci na scénáři neustále opakoval, byla ´Musí to být reálné, musí to být reálné,´”vzpomíná Goyer, který ve vztahu k práci na scénáři připomíná klasická dobrodružství, kterými se inspirovali: Lawrence z Arábie, The Man Who Would Be King, Blade Runner a epický příběh Jamese Bonda Ve službách Jejího Veličenstva. “Touto filosofií jsme se řídili v každém ohledu, který se vztahoval k filmu, a to dokonce i v těch nejmenších detailech – proč jsou netopýří uši tak dlouhé? Proč Batmobil vypadá tak, jak vypadá?
Snažili jsme se vymyslet logické zdůvodnění pro vše, co Bruce Wayne dělá, stejně jako pro každou technickou pomůckou, kterou ve filmu využívá.” Nolan a Goyer se ve vzájemné spolupráci snažili o co nejnekonvenčnější přístup. V době, kdy oba pracovali doma u Nolana na scénáři, začal vedoucí výroby Nathan Crowley rozpracovávat koncepční návrhy města Gotham a ve své garáži na modelech nového Batmanova vozu. S návrhy designu mu pomáhal i Nolan. “Chtěl jsem se soustředit na design nového Batmobilu během práce na scénáři, protože jsem cítil, že to, jak chceme příběh vyprávět a zasadit postavy do reality, se projeví na vzhledu vozidla a pocitu, který z něj diváci budou mít,“ poznamenává režisér.
“Myslím, že každý film, na kterém budu v budoucnu pracovat, začne v garáži,” žertuje producentka Emmy Thomas. “Stejný tvůrčí vesmír, ve kterém Chris, David a Nathan pracovali, byl podnětný a velmi zefektivnil práci na scénáři a na produkci celkově.” Aby vznikl fungující dramatický oblouk a vše bylo podřízeno realistickému podání, museli Nolan a Goyer zpracovat komplexní psychologický obraz muže, který se za netopýřím mýtem ukrývá. “Nejzajímavějším aspektem práce na filmovém vyprávění pro mě byla možnost dostat se do Wayneovy hlavy a podniknout celou cestu s ním,“ říká Nolan, “takže jsme zakusili, jaké to je, dívat se na svět Batmanovýma očima.” V Nolanově a Goyerově verzi buduje Thomas Wayne ve svém synovi Bruceovi smysl pro filantropii a lásku k městu, které pak z jeho altruismu vytěžilo mnohé výhody. A právě tady lze hledat základy Bruceových ideálů spravedlnosti. Když rodiče před jeho zraky podlehnou násilné smrti, jeho důvěra v systém je otřesena. Krátce na to padne na celý Gotham zoufalství, prudce vzroste zločinnost a dojde k propadu ekonomiky. A aby toho nebylo málo, Bruce si vyčítá, že za smrt rodičů může on.
Jsa zcela pohlcen vinou, hněvem a samotou, vydá se do světa usmířit svůj hněv a touhu po pomstě s potřebou uctít odkaz rodičů. “Tahle cesta nikdy neskončí,“ říká Christian Bale, mnohotvárný herec, který se rovným dílem uplatňuje v provokativních a takřka nezávislých filmech jako jsou Laurel Canyon, Americké psycho a Sametová extáze, ale i dobrodružných akčních příbězích jako Shaft či Království ohně. “Má v sobě neustálý vnitřní konflikt. Musí hlídat své činy a kontrolovat své démony, ženoucí jej vstříc sebezničení a negativním pocitům, které hrozí zničit celý jeho život, jestliže jim podlehne.” “Christian Bale je ideálním představitelem mladého Bruce Waynea, který bojuje se svými vnitřními démony a je na cestě stát se Batmanem,“ říká Nolan.
“Je to velmi strukturovaná postava, která stojí na ostré hraně mezi dobrem a zlem. Christian velmi dobře zosobňuje nebezpečí a dvojznačnost, jež však mohou být přetaveny v něco pozitivního a silného. Má v sobě velkou intenzitu, hoří vnitřním ohněm. Podíváte se mu do očí a víte, že by se postavil stejným výzvám jako Wayne.” “Bruce Wayne je obyčejný člověk, který se stal výjimečným jen díky svému odhodlání a velké sebekázni,“ říká producent Chuck Roven. “Christopher tento druh vášně, oddanosti a závazku ztělesňuje velmi dobře. Ať už hraje Bruce Waynea a nebo Batmana, působí impozantně a přináší do svého výkonu obrovskou fyzickou a emocionální sílu.”
“Comicsy jako Arkham Asylum ukázaly Batmana v úplně novém světle,“ říká Bale, který Temného rytíře objevil před několika lety v knihkupectví pro fanoušky comicsu v Santa Monice. “Byl temný, nebezpečný a mnohem zajímavější než kterýkoliv comicsový hrdina či záporák, se které jsem kdy předtím setkal.” Jednou z cest, jak zakotvit příběh Bruce Waynea v realitě, byla pro Nolana a Goyera nutnost spojit úhelné kameny mytologie s jejich vlastní interpretací událostí skrze motiv strachu. V comicsovém příběhu objeví mladý Bruce pod Wayneovic sídlem jeskyni plnou netopýrů a tato děsivá stvoření v jeho paměti zanechají hlubokou stopu. Goyer s Nolanem užili této rané Bruceovy zkušenosti ke zpřítomnění jeho pocitu viny za smrt rodičů. Ukázali, že prostřednictvím této vzpomínky a stupňujícího strachu se paradoxně stává silnějším.“Idea člověka, který se utkává se svým vnitřních strachem, aby se nakonec stal jeho zosobněním, je pro mě naprosto fascinující,“ poznamenává Nolan.
“Netopýr je pro něj velmi osobním symbolem,“ vysvětluje Bale. „Zosobňuje jeho dětský strach, pocit viny a i pro dospělého Bruce je neustálou připomínkou noci, kdy zahynuli jeho rodiče. “Nezajímala mě však jen ta dualita mezi Batmanem a Bruce Waynem,“ říká Nolan. “Aby byla jeho životní cesta důvěryhodná, museli jsme jeho postavu ozřejmit na třech úrovních: Batmana, který je jakožto maskovaný bojovník kanálem pro Wayneův hněv, soukromého Bruce Waynea, vnitřně raněného muže, který svůj život zasvětil tomu, že Gotham City zbavuje zla, které připravilo o život jeho rodiče, a za třetí veřejného Bruce Waynea – zkaženého playboye, o kterém by si nikdo s obyvatel Gothamu ani na chvíli nemyslel, že mu záleží na osudu města, natož aby byl Batmanem. Veřejný Bruce Wayne je stejnou maskou, jakou má na sobě Batman ve fyzickém smyslu.”
“Bruce Wayne nechce, aby si lidé mysleli, že je idealistou či tím, kdo pomáhá lidem v nouzi,“ shrnuje Roven,“prezentuje se jako znuděný člen vyšší společnosti, který se stará jen o krásné ženy a silná sportovní auta. Ale to je pouze vnější zdání. Hraje hru. O tom, jaký je pravý Bruce Wayne, dává vědět jen těm několika málo lidem, kterým může věřit.” Jakkoli jsou okolnosti, které Waynea vedou k tomu, že se stal Batmanem, značně extrémní, s jeho bolestí ze ztráty blízkých, hněvem nad nespravedlností a potřebou přetavit negativní emoce v pozitivní činy, se může ztotožnit každý. Batmana dělá silným, nezdolným a atraktivním právě to, že jím může být každý – jestliže má člověk dostatek síly, vytrvalosti a zároveň ochoty se v psychologickém smyslu vyprázdnit.
“Je nevypočítatelný, jeho činy mohou být jednoduše zpochybněny, jeho motivace mají do čistoty opravdu daleko. Přesto víme, že je silou, která se staví na stranu dobra,” říká Bale. “Tahle mnohoznačnost z něj dělá nejatraktivnějšího superhrdinu.”