Joe (Bruce Willis) a Terry (Billy Bob Thornton) jsou nejúspěšnější bankovní lupiči v americké historii. Jejich osvědčenou metodou je zajmout v předvečer loupeže manažera vyhlédnuté banky a ráno jej „doprovodit“ do práce. Jednoho dne ale jako...

Film-vice

Režiséru Barry Levinsonovi není komedie cizí. Jeho filmy Bistro a Good Morning Vietnam jsou zařazeny Americkým filmovým institutem mezi sto nejvtipnějších filmů historie a natáčení Banditů pro něj proto bylo známým prostředím. Scénář Banditů mu připadal mezi jinými odlišný: Byla to zajímavá, romantická komedie, plná síly. Zejména se mi líbilo téma dvou mužů a jedné ženy. Věc, která mi především utkvěla v mysli, byla slova Kate, když vysvětluje, proč si nemůže vybrat jen jednoho z nich, protože oba dohromady tvoří perfektního chlapa.

Dlouhý proces příprav k natočení Banditů začal u produkčních Michaela Birnbauma a Michela Berka. Nejdříve Berk přinesl koncept filmu Birnbaumovi a společně se shodli na tom, že jsou u zrodu dobrého filmu. Birnbaum odnesl materiál scenáristovi Harley Peytonovi, se kterým spolupracoval již dříve, a pustili se do práce na scénáři.

Harley a já jsme hledali něco nového, na čem bychom mohli spolupracovat, a tento materiál se zdál být tím pravým pro jeho citlivost a vnímavost, podotýká Birnbaum.Berk dodává: Harley postavami i celým dílem žije, vnímá ho, cítí, a my proto věděli, že vytvoří našemu filmu dobrý základ. Není to film o lupičích. Je to film o neuvěřitelném přátelství třech lidí.

Tento příběh je tvořen vztahem muže ´akce´, muže ´myšlenky ´ a ženy, která vkročí mezi ně, pokračuje Birnbaum. Ona měla udělat tu klasickou volbu mezi mužem teorie a mužem činu. Joe (Willis) je velmi šikovný chlápek, který moc nepřemýšlí před tím, než něco udělá, ale na druhou stranu většinou nakonec udělá správnou věc. Terry (Thornton) je geniální, ale neurotický muž, který není schopen bez naplánování udělat ani krok. Před akcí musí přesně vědět, co se stane a jak se to stane. Teď tyto dva muže postavte vedle sebe. Jsou to dvě poloviny skvělého člověka.

Berk a Birnbaum poté odnesli scénář Bruceovi Willisovi a Arnoldu Rifkinovi. Rifkin byl v té době Willisovým agentem i prezidentem Williams Morris Agency. Zprostředkoval spolupráci MGM s producenty Ashokem Amritrajem a Davidem Hobermanem z Hyde Park Entertainment. Berk a Birnbaum souhlasili s partnerstvím společnosti Hyde Park na vytvoření filmu Banditi, což upevnilo pozici MGM a tento film se stal prvním společným projektem nově vzniklé spolupráce.

Projekt se mi ihned líbil, říká Amritraj. Celé jeho pojetí. Byla to zajímavá, promyšlená komedie, plná romantiky i akce, nádherný projekt. Četl jsem to celou noc a nebyl schopen to odložit. Druhý den jsem zavolal Arnoldovi a ptal se ho, jestli se chce zapojit. V MGM se do filmu zamilovali – a zbytek, jak říkali, je historie.

Bylo třeba získat dobrý filmový štáb a tým herců. V takový skvělý výsledek si ale nikdo netroufl ani doufat. Zřídkakdy se vám totiž podaří, i když máte v ruce dobrý materiál, abyste napoprvé získal vámi vybrané herce i režiséra. To bylo neuvěřitelné, říká producent David Hoberman.

Mnoho režisérů, kteří točí komedie, zaškatulkovává vtipy a emocionální momenty, hovoří o své práci scenárista Peyton. Barry je ztvárňuje opravdovým způsobem. Bruce Willis mi řekl, proč jemu osobně připadá film dobrý – bylo to tím, že byl tak reálný. Barry dává do každé scény srdce, nechá scénu běžet, zainteresuje herce. Je to týmová práce.

Pro Levinsona je filmování především spolupráce, stále se měnící proces. Ví, co chce, ale zrovna tak rád objevuje cokoli nového v každém momentu nebo osobě. Celou dobu experimentuji, přiznává Levinson. Stále hledám, co nového bych mohl do jednotlivých scén či celku vnést. Často se stávají chyby, i z těch se pak dá mnoho získat. Filmování je objevování, vždy mimo scénář existuje prostor pro něco neočekávaného. Jsou to spontánní filmové momenty a ty tvoří krev jakéhokoli zajímavého filmu. Například jsme točili scénu, kdy se Bruce (Joe) a Cate (Kate) poprvé potkali a mají spát ve stejné místnosti. Aby měla Kate více soukromí, pověsí mezi ně Joe jakousi zástěnu. Ta nám během jednoho záběru spadla, a když ji on chtěl pověsit zpátky, ona mu začala pomáhat. Stáli u sebe velmi blízko, každý na své straně zástěny. Líbilo se mi to. A tak jsme změnili scénu a dodali této malé nehodě dobrodružství, jímž byla jejich vzájemná přitažlivost. V momentech, kdy se scénář a herci dají dohromady, vzniká neočekávané a film se stává zajímavějším. Když film tyto momenty postrádá, neosloví mě. A když neosloví mě, proč by měl bavit někoho jiného?

Birnbaum byl u filmování denně, pozoroval Levinsonovi schopnosti a mohl schválit použití těchto nových neočekávaných detailů ve filmu: Bylo vzrušující pozorovat Barryho způsob natáčení. Vždy dostal co chtěl – a k tomu mnohem víc.