Daphne Wilderová je matkou, jejíž láska nezná hranic. Vychovala tři fantastické dcery - nemotornou, roztomilou Milly, poklidnou psycholožku Maggie a sexy, neuctivou Mae - tak, aby z nich byly ženy, které touží mít každá matka. Jediný problém...

Film-vice

Zrození myšlenky: Návštěva u zubaře
První představa o projektu Vdáš se, a basta! vznikla při jedné běžné návštěvě zubaře. Scénáristka Karen Leigh Hopkinsová seděla u doktora v čekárně, když zaslechla příběh matky, která byla pyšná na to, že domlouvala rande své dcery s muži, o kterých byla přesvědčená, že jsou těmi pravými. „Ten koncept mi přišel fascinující,“ říká Hopkinsová. „Byla zde matka, která zoufale toužila vidět svoji dceru ve svatebním, ale také viděla své dítě, jak dělá všechna ta špatná rozhodnutí, co se týkalo mužů. Ve jménu lásky se rozhodla vzít věci do svých rukou a nestydatě hledala potenciální nápadníky své dcery přes internet… bez dceřina vědomí.“

V té době Hopkinsová pracovala se scénáristkou a producentkou Jessie Nelsonovou na jiném projektu. Ale jakmile se začala tato představa moderní semetriky naplňovat, věděly přesně, jakým směrem tento projekt kreativně posunout. Nelsonová říká: „Každý má matku a každý vztah matka-dítě je jedinečný. Není také pochyb, že každá matka na světě chce vidět své dítě zdravé, šťastné, úspěšné a zamilované do té správné osoby. Vtipné situace s horlivou matkou jsou nekonečné a vše může být založeno na skutečných příbězích. Každý se s tím může ztotožnit, což je důvod, proč tento projekt nabral tak velkou hybnou sílu, jakmile jsme ho rozjely.“

Když byl scénář hotov, začali se producenti poohlížet po režisérovi, který by měl dostatek citu potřebného pro vyprávění tohoto příběhu. Do projektu vstoupil Michael Lehmann, kterého zaujal v první řadě scénář – jeho dynamika vztahu matky a dcery. „Samozřejmě že jsem nikdy podobný vztah nezažil,“ říká, „ale mám dvě sestry a manželku a dceru, takže jsem se k tomuto tématu již v životě dostal. Je to neuvěřitelně nebezpečný vztah a náš příběh ho představil způsobem, který je velmi pravdivý.“

Keatonová a její nové dcery: Herecké obsazení filmu
Jessie Nelsonová se zná s Diane Keatonovou díky svým dcerám, které navštěvují stejnou školu. „Skamarádily jsme se díky našemu „mateřskému“ spojení,“ říká Nelsonová. „Byly to naše dcery, které nás daly dohromady – umělecko-soukromá záležitost. Naše kamarádství je založeno na společném základu – silné lásce k našim dětem. Takže je docela zajímavé, že můžeme společně ve filmu objevovat tuto oblast.“

Nelsonová diskutovala s Keatonovou také o scénáři. Když si ho Diane přečetla, upsala se projektu jako matka všech matek, Daphne Wilderová.

Nelsonová a Hopkinsová věděly, že našly tu pravou Daphne. A naštěstí také našly skvělého spolupracovníka. Hopkinsová říká: „Dianiny připomínky ke scénáři byly ohromující, protože se neskutečně vžila do příběhu. To, co ona přináší tomuto projektu, je, že je neobyčejně fascinující bytostí s rozličnými zájmy. Je členkou Los Angeles Conservancy (organizace, která si klade za cíl uznávání, ochranu, opravu architektonického a kulturního dědictví starého LA, pozn. SPI), fotografka a vynikající režisérka. Samozřejmě je také matkou. Její poznámky byly nádherně promyšlené a ona ví přesně, co má a co může udělat.“

Jakmile byla vyřešena postava Daphne, bylo snadné najít další herečky, které by se k Diane hodily – trio jejích filmových dcer Milly, Maggie a Mae. Tvůrci hledali tři atraktivní ženy, které by si skvěle rozuměly jako sestry a byly věrohodné jako Dianiny děti.

„Jako první jsme hledali Milly,“ uvádí Nelsonová. „Nechtěli jsme obsadit role dalších dvou sester, dokud jsme nevěděli, kdo bude Milly. Mandy byla úžasná. Skvěle obsáhla tu čistotu a bezbrannost své postavy.“

Mandy Mooreová přiznává, že jí na filmu nejvíce lákala myšlenka točit s Diane Kaetonovou. „Pracovat s ní je prostě neuvěřitelné,“ říká. „Není to tak, že by práce s Diane vás přiměla chtít maximálně pozvednout svoji hru; prostě se to děje automaticky. Klidně bych dodávala na plac občerstvení nebo byla stylistkou, jen abych mohla být u filmu, ve kterém ona hraje.“

Herečka také ocenila na scénáři upřímné zkoumání vztahu matka-dcera. „Vztah Daphne a Milly mi velmi připomíná vztah s mojí matkou,“ uvádí Mooreová. „Občas mne pořádně vytočí, ale na konci dne… jsme těmi nejlepšími kamarádkami a máme se moc rády.“

Jakmile obsadili tvůrci do role Milly Mandy, byla na řadě Maggie. Nelsonová říká: „Když přišla Lauren Grahamová, věděli jsem, že bude skvěle doplňovat Milly, že dokáže nést své srdce na dlani. Maggie je chytrák – vše viděla, vše dělala. Lauren to zahrála skvěle.“

Grahamová, která poslední dobu nejvíce hrála Lorelai Gilmoreová v seriálu Gilmovora děvčata, dobře znala komplex rodinné dynamiky. Stejně jako Mooreová byla také nadšena z vidiny spolupracovat s Diane Keatonovou. „Prostě chcete hrát dceru, která je hodná takovéto neuvěřitelné chytrosti a talentu. Diane je velmi vitální a dnešní a velmi přemýšlivá.“

Pro roli prostřední dcery, divoké Mae, si tvůrci vybrali všestrannou herečku Piper Perabovou. „Piper vnesla do této skupinky žen zcela odlišné kvality a my věděli, že přesně zapadne,“ říká Nelsonová. „Jakmile se zapojila do projektu, vytvořili jsme úžasnou, zajímavou rodinu.“

Nejpřekvapivějším pro Perabovou bylo kamarádství, které našla na place s Mooreovou a Grahamovou. „Smály jsme se a klábosily, než ohlásili akci,“ uvádí. „Když Michael zvolal ‚akce‘, stále jsme se smály našim vtipům a pokračovaly jsme jako sestry.“

Scénář filmu také zaujal Wilderovic dívky řadou otevřených diskusí o sexu, manželích, nakupování a zrovnoprávnění žen. Skutečnost, že se herečky sblížily i mimo kamery, činila scény filmu mnohem realističtějšími.“

Po obsazení ženské části hereckého ansámblu se tvůrci zaměřili na mužskou část – Johnnyho a Jasona. Režisér Lehmann vysvětluje: „Když jsem se přidal k tomuto projektu, pomyslel jsem si, že nejnáročnějším úkolem bude najít vhodné herce. Jsou to velmi dobře definované role. Chlapy jsou ve filmu důležití, jsou klíčoví pro samotný děj. Chtěl jsem mít jistotu, že vybereme takové, kteří budou v těchto rolích silní.“

Gabriel Macht byl vybrán jako první pro roli bohémského zpustlíka Johnnyho, muže, kterého Daphne kritizuje, že „má na čele napsáno ‚lamač dívčích srdcí.‘“ Pro Diane Keatonovou bylo na place nejtěžší být ke Gabrielovi jako k Johnnymu hrubá.

„On byl první člověk, který se nám na tu roli hodil,“ říká Lehmann, „a Gabriel svoje čtení scénáře skvěle zvládl.“ Macht se na spolupráci s Lehmannem také těšil. „Michael natočil jeden z mých nejoblíbenějších filmů Heathers a řadu epizod v The Larry Sanders Show, která je prostě geniální,“ říká herec. „On rozumí komedii a ví, jak rozesmát. Bylo skvělé s ním točit.“

Pro roli přímého, konzervativního Jasona vybírali tvůrci dlouho. „Tom Everett Scott nebyl první osobou, která se účastnila castingu,“ vzpomínám Lehmann. „Ale byl to on, kdo přišel a tu roli pro nás jasně zformuloval.“

„Bylo důležité, aby Jason nebyl špatný chlápek,“ pokračuje Lehmann. „To by bylo příliš jednoduché a nebyl by to skutečný život. Kdybychom to tak udělali, Milly by neměla skutečně na vybranou. Chtěli jsme, aby Tom hrál Jasona jako někoho, kdo je skutečně sympatický, ale je prostě špatnou volbou pro Milly.“ Scott souhlasí s Lehmannovou charakteristikou své postavy. „Věřím tomu, že mne obsadili, protože chtěli, aby si diváci mysleli, že si ho Milly vybere. Pak je pro ně překvapením, když on není ten Pan Perfektní.“

Na závěr si tvůrci vybrali Stephena Collinse pro roli drsně přitažlivého Joea, Johnnyho otce a nového romantického zájmu Daphne. K výběru této role Collins říká: „No… další šance políbit Diane a dostat za to zaplaceno? To beru.“

Zpívání u dezertu: Zajímavosti z natáčení
Natáčení filmu začalo 5. prosince 2005 a produkce se pohybovala po různých lokacích Los Angeles. Tvůrci cestovali po Jižní Kalifornii od Japanese American National Museum (kde Milly potká Jasona na cocktail party, kde obsluhuje), po vrcholky Benedict Canyon (kde Milly a Jason stráví romantickou noc v architektově domě), po plážové město Venice (kde má sídlo Millyna firma) – LA se stalo horizontem filmu. V Canal district městečka Venice bydlí Johnny se svým malým synem a v oblasti Eagle Rock blízko Silver Lake je umístěn Johnnyho hudební obchod.

Millyn byt se nachází v centru LA a nákupní výlet Wilderovic dívek se odehrává v Neiman Marcus na Wilshire Boulevard v srdci Beverly Hills. Daphnina pekárna je v Brentwood, zatímco její dům je v oblasti Hancock Park.

Další zajímavou zkušeností (kromě dívčích klepů) bylo pro herečky společné zpívání. Ve dvou klíčových scénách filmu vytvoří improvizovaný kvartet. „Hudba byla vždy výraznou součástí filmu,“ uvádí Lehmann. „Od začátku jsem věděl, jak Diane dobře zpívá, tak jsme hledali způsoby, jak toto do filmu zařadit. Také proběhla řada diskuzí na téma, o jaký druh hudby by se mělo jednat. Když jsme do filmu obsadili Mandy, bylo extra bonusem, že je vynikající zpěvačkou.“

Příjemné bylo také zjištění, že i Lauren Grahamová umí zpívat. „Jedno z těchto čísel je čtyřhlasí souzvuk, což není žádná procházka růžovým sadem,“ říká Grahamová. „Byla to zábava, protože jsem šla do nahrávacího studia a zazpívala ty písničky. To je věc, kterou na filmech mám ráda – líbí se mi, když se lidé dají do zpěvu, ať je to vhodné nebo ne.“

Lehmann pokračuje: „Ani nevím, jestli jsem se Piper ptali, jestli umí zpívat. Měli jsme již dvě – tři dobré zpěvačky, takže nám to stačilo. Jakmile se začalo natáčet, Piper do toho skvěle zapadla a zpívala dobře.“

Profese Wilderovic dívek
Zatímco Maggie je dosti vytíženou psycholožkou a Mae se stále dostává do nějakých průšvihů, Daphne podniká jako pekařka/dekoratérka a Milly pracuje pro cateringovou firmu. Kulinářská práce Daphne a Milly byly klíčovými prvky scénáře a team rychle zjistil, že musí přivést na plac profesionální výpomoc.

Ani dlouho nehledali a oslovili The Cake Divas, kteří pracovali již na několika filmových projektech. Leigh Grode a Joan Spitler vlastní Divas již od roku 1998. Původně byli najati, aby pouze pekli dorty. Po dalších diskuzích o Dianině postavě však filmaři navrhli, že by si Spitler zahrát „dekorativního dubléra“ pro scény, ve kterých Daphne ukazuje svůj talent na polevy. Postupně byli Cake Divas požádáni, aby hráli Daphniny pekařské pomocníky.

„Celkové téma dortů je v tomto filmu o vyjádření Daphnina stylu,“ uvádí Spitler. „Četli jsme scénář a pak jsme udělali návrhy na každý dort. Přišli jsme i s různými nápady k odlišení jednotlivých postav filmu.“

Jakmile bylo vše sladěno a řada dortů dokončena, 3. února 2006 řekly Wilderovic holky sbohem celému natáčení. Komedie, romantika, sex, hudební čísla a pečené výrobky – jádro Vdáš se, a basta! zkoumá jednu z nejzákladnějších univerzálních sil: rodičovskou lásku.

Jessie Nelsonová zakončuje: „Diane, Karen a já jsme milovaly linii scénáře, ve které Daphne říká, že mateřství je zcela nemožná láska. Chcete objímat své děti co nejtěsněji a chránit je před zraněním. Ale jako matka víte, že to lze pouze tak, když děti upadnou, naučí se, jak znovu neupadnout.“