S.W.A.T. - Jednotka rychlého nasazení
Typ:
film
Žánr:
thriller, akční, kriminální
Délka:
111 min
Motto:
Patří k nejlepším z nejlepších. Jsou elitou mezi strážci zákona. Nyní je čeká nejtěžší mise.
Země:
USA, 2003
Příslušník jednotky S.W.A.T. Jim Street (Colin Farrell) spolu se svým partnerem Brianem Gamblem (Jeremy Renner) učiní během záchrany rukojmích z přepadené banky sporné rozhodnutí, díky kterému je následně donucen elitní policejní tým opustit....

Film-vice

S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení je akčně-dobrodružný příběh o mužích a ženách, jejichž úkolem je řešit nejkritičtější situace, se kterými se policisté setkávají při výkonu služby. Je také studií o kontrastech v lidských osobnostech a způsobu, jakým ovlivňují osudy různých lidí.
Dva oddaní příslušníci jednotky S.W.A.T., Jim Street (Colin Farrell) a Brian Gamble (Jeremy Renner), jsou po kontroverzním rozhodnutí během záchrany rukojmích z přepadené banky oficiálně pokáráni a degradováni. Gamble je tímto rozhodnutím svých nadřízených znechucen a než by trest přijal, raději se rozhodne losangeles kou policii opustit. Street sklopí uši a doufá v další příležitost. Tato rozhodnutí zásadním způsobem ovlivní jejich budoucí životy.
Pro Streeta má degradace nečekané důsledky - při své nové práci se setká se seržantem "Hondo" Harrelsonem (Samuel L. Jackson), který se vrátil ke S.W.A.T. s pověřením sestavit nový úderný tým. Stejně jako v případě Streeta je Hondovou hlavní motivací očištění své pověsti. Jeho dlouholetý protivník, kapitán Thomas Fuller (Larry Poindexter), se snaží ze všech sil dosáhnout toho, aby Hondo ve své snaze neuspěl. Hondo však stejně jako Street nehodlá dopustit, aby mu stály v cestě k úspěchu neopodstatněné pomluvy. Tvrdošíjně pokračuje ve své práci a postupně dává dohromady nejlepší jednotku losangeleské policie.
"Stejně jako Street a Gamble byli i Hondo a Fuller na začátku svých kariér partnery," říká producent filmu Neal Moritz. "Oba byli skvělými policisty, ale Fuller si uměl lépe zařídit kariérní postup. Hondo byl tím typem policisty, kterého byste chtěli mít na ulici, aby vás chránil."
Jako první vybírá Hondo do svého nového týmu dva zkušené příslušníky jednotky S.W.A.T. - Michaela Boxera (Brian Van Holt) a T.J. McCabea (Josh Charles). Na jeho krátkém seznamu je také vynikající policista Deacon "Deke" Kaye (James Todd Smith neboli LL Cool J), kterému se v minulosti podařilo dopadnout pozoruhodné množství zločinců.
O Hondově osobnosti mnohé vypovídá jeho čtvrtá volba - degradovaný Jim Street. "Hondo se rozhodne pro Streeta, protože cítí jeho touhu dostat novou šanci," říká Farrell. "V tom jsou si do jisté míry podobní. Hondo byl donucen k odchodu z jednotky Fullerem, proto se Streetem soucítí a chce využít své nové pozice k tomu, aby dal druhou šanci i jemu."
Jeho pátým a posledním kandidátem je Chris Sanchez - první žena, které se podařilo dostat do losangeleské jednotky S.W.A.T. "Hondo ji vybere částečně proto, aby naštval kapitána," říká její představitelka Michelle Rodriguez. "Pokusila se do jednotky dostat už třikrát, ale pokaždé byla odmítnuta jen kvůli tomu, že je ženského pohlaví. Hondo však vidí její potenciál - je tvrdá a má smysl pro týmovou práci."
Po sestavení jednotky čeká Honda náročný úkol - provést své svěřence skrze extrémně náročný tréninkový kurs, který je naučí myslet a chovat se jako kompaktní tým. Během tohoto procesu musí jednotka mimo jiné zdárně ukončit téměř nesplnitelnou misi: zachránit všechny rukojmí během simulovaného únosu letadla. Tým však splní tento úkol na jedničku a vedení losangeleské policie je jeho nenadálým úspěchem zcela ohromeno. Jednotka je proto ihned převelena do ostré akce - jejím prvním úkolem je zabránit v úniku mezinárodnímu zločinci Alexi Montelovi (Olivier Martinez), který se pokusí utéci z vyšetřovací vazby během policejního převozu.
Přestože se jeho plán podaří překazit, Alex má v rukávu další eso - oznámí reportérům, že vyplatí 100 milionů dolarů člověku, kterému se podaří dostat jej z vyšetřovací vazby na svobodu. Jeho prohlášení je odvysíláno v celém Los Angeles a mezi největšími gangstery z města se rozpoutá malá válka. Vzniklý chaos je předzvěstí velkých komplikací, což přesně zapadá do Alexova scénáře.
Mise jednotky S.W.A.T. je nejvíce ohrožena skutečností, že jedním z lidí, kteří jsou odhodláni stamilionovou odměnu získat, je bývalý Streetův partner Gamble. S přihlédnutím k jeho znalostem taktických postupů jednotky je ihned jasné, že tým získal velmi silného nepřítele.
"Gamble ve skutečnosti není padouch, ale nepřízeň osudu jej svedla z cesty. Dostal ránu pod pás a poté učinil několik špatných rozhodnutí," říká na adresu své postavy Renner.
Stejně jako pro Streeta byla i pro Gamblea práce u S.W.A.T. hlavní náplní života, proto je pro něj těžká rána, když je donucen z jednotky odejít. "Je úplně na dně. Nemá kam jít, jeho vyhlídky jsou mizerné," pokračuje Renner. "Avšak místo toho, aby se pro své výjimečné schopnosti pokusil nalézt patřičné uplatnění, rozhodne se svých znalostí zneužít k jednorázové velké akci. Uvědomí si, že zná všechny taktiky jednotky a tudíž může být stále o krok před svými bývalými kolegy."
Pro člena jednotky S.W.A.T. je únik do světa korupce a zločinu tou největší zradou, jaké se může dopustit. Gambleovo selhání proto vyvolává pochyby o cti a věrnosti mužů a žen, ve které veřejnost vkládá svou důvěru. "Mnohokrát jsme se bavili o pokušeních, kterým musí policisté občas čelit, a jak snadné je některému z nich podlehnout," říká Samuel L. Jackson. "V takovém případě však člověk popře vše, za co v životě bojoval, a to z něj činí ještě daleko horšího člověka, než jakými jsou samotní zločinci. Vybral si životní poslání, kterým bylo lidi ochraňovat. Pokud se k nim ale otočí zády, zradí onu svatou důvěru, kterou do něj vkládali."
Street a Hondo jsou naopak ztělesněním oddaných policistů, pro které je prohřešek proti morálce a cti zcela nemyslitelnou věcí. "Jim Street není žádný andílek. Je to zkrátka normální chlap, který má velmi rád svou práci a věří tomu, co dělá," říká Farrell. "Byl vždy neúplatný. Nedělá svoji práci kvůli lásce ke zbraním nebo proto, aby demonstroval svou statečnost. Chce zkrátka jen posloužit dobré věci."
Stejně oddaný své práci je také Hondo. "Hondo je hrdý na svou úlohu a fakt, že byl pověřen sestavením nové jednotky S.W.A.T.," říká Jackson. "Jsou skutečně o stupeň lepší než všichni ostatní. Nejlepší z nejlepších."
Jejich dokonalým protikladem je bezcitný a brutální drogový boss Alex Montel. "Alex nemá žádnou víru, vůbec na ničem mu nezáleží," říká Martinez. "Je to zcela amorální člověk bez jakéhokoliv náznaku svědomí."
Důležitou devizou policejních dramat jsou také akční scény. Producent Neal H. Moritz, který se podílel na akčních trhácích jako XXX nebo Rychle a zběsile, si pro režii filmu vybral Clarka Johnsona - veterána akčních televizních seriálů s policejní tématikou. Johnson hrál po několik let v seriálu Homicide: Life on the Streets, jehož některé epizody také režíroval. Jako režisér se poté podílel mimo jiné na seriálech Policie - New York, Zákon a pořádek, Třetí hlídka, The Wire a The Shield.
"Když jsme poprvé začali mluvit o tomto filmu, chtěli jsme, aby znázorňoval hrdost a čest, která pramení z členství v jednotce S.W.A.T., ale zároveň také s tím související nebezpečí," říká Moritz. "Potřebovali jsme někoho, kdo by nás dokázal do tohoto světa zavést. Když se podíváte na Clarkovu dosavadní tvorbu, zjistíte, že vždy dokázal vzbudit v divákovi pocit, jako by byl opravdu v centru dění."
Přestože je film inspirován stejnojmenným seriálem ze 70. let, jediná podobnost spočívá ve jménech čtyř hlavních hrdinů - Honda, Streeta, T.J. McCabea a Dekeho. Filmaři však vzdávají původnímu seriálu hold několika téměř nepostřehnutelnými detaily - Steve Forrest, který hrál Honda v televizním seriálu, se ve filmu mihne jako řidič náklaďáku a Rod Perry, který v seriálu obsadil roli Deacona, se tentokrát vrací jako otec své vlastní seriálové postavy.
"Příslušníci jednotky S.W.A.T. se často ocitají ve velmi napjatých a životu nebezpečných situacích, ale jejich primárním úkolem je vždy lidi zachraňovat, nikoliv zabíjet," říká Jackson. "V očích veřejnosti jsou lidé ze S.W.A.T. snipery, kteří mají za úkol vystřelit, pokud to bude nutné. V tom ale jejich práce nespočívá. Jejich úkolem je zajistit, aby se z dané situace každý dostal ve zdraví. Člověk musí mít velmi výjimečné schopnosti, aby dokázal odolat podobného tlaku a zároveň nepodlehl nutkání chovat se jako kovboj."
Johnson a Moritz věnovali velkou pozornost detailům, které byly důležité pro dosažení maximální autenticity zobrazených týmových taktik. Proto byl jednou z nejdůležitějších součástí filmového štábu technický poradce Randy Walker, vysloužilý veterán losangeleské policie, který u jednotky S.W.A.T. působil 16 let. Před začátkem natáčení seznámil všechny herce s historií jednotky a jejími zásadami. Herci se také naučili ovládat široké spektrum zbraní, používat speciální ruční signály, komunikovat pomocí očního kontaktu, mluvit policejním žargonem a chovat se stejně jako příslušníci jednotky.
Z praktických důvodů muselo být pro účely filmu provedeno několik změn na standardním obleku i výzbroji. Kevlarova vesta, která samotná váží okolo 15 kg, by spolu s ostatním vybavením byla pro herce až příliš velkou zátěží, proto byla nahrazena vestou s pěnovou výplní. Dalším problémem bylo to, že příslušníci jednotky jsou v průběhu celé akce oblečeni od hlavy až k patě v úplně stejných kostýmech, díky kterým není možné rozpoznat, kdo je kdo. V některých scénách si proto herci sundávají helmy či ochranné brýle, aby bylo zřejmé, o koho se jedná.
Nejnáročnější částí příprav bylo noční natáčení závěrečné akční sekvence, které probíhalo na mostě 6th Street Bridge v Los Angeles a trvalo celkem čtyři týdny. "Někdo mi navrhoval dálnici 405 (která vede ze San Diega do Sacramenta), ale pak jsem narazil na knihu Above Los Angeles a usoudil, že kdybych byl pilotem, vybral bych si pro přistání nejspíše most 6th Street Bridge," říká hlavní výtvarník Mayne Berke. "Tento most mi připadal ideální také z vizuálního hlediska - je dlouhý téměř kilometr a po přistání by světélkující okna mrakodrapů tvořila vynikající kulisu." Přistání s opravdovým letadlem by však bylo příliš nebezpečné, proto byla na most každou noc dopravena jeho replika z blízkého skladu.
Místem, kam nebyl povolen vstup ani filmovému štábu, však zůstaly losangeleské dešťové odpadní kanály. Zodpovědné úřady se obávaly nebezpečí náhlých záplav, které bylo navíc v době natáčení vyšší než ve zbývající části roku. Berke proto musel odpadní kanál postavit ve studiu. "Musel jsem vytvořit konstrukci, která by dala prostor veškeré akci, popsané ve scénáři. V podstatě to mělo být něco jako dětská prolézačka."
Berkeho největším zdrojem inspirace se ukázaly být internetové stránky 'drainerů' - lidí, kteří se baví tím, že bez povolení vstupují do dešťových odpadních kanálů po celé zemi, fotí se a poté zveřejňují fotografie na internetu. Součástí stránek jsou také diskuze o tom, jakým způsobem se jim podařilo dostat do/z konkrétního kanálu a co zajímavého tam našli.
Pro Berkeho bylo překvapením, že všechny odpadní kanály mají určité společné znaky. "Ve všech kanálech rostou na stropě řasy a jsou tam tisíce cigaretových nedopalků. Jsou tam také spousty plechovek a plastikových tašek, které si lidé nosí ze supermarketů. Kromě jiného jsme našli také jeden telegrafní sloup, vysavač Dustbuster, několik nákupních vozíků, poklice na kola, pneumatiky... byla to vynikající příležitost vytvořit zajímavé prostředí s propracovanou hrou světla a stínu. Prostředí také skvěle zapadalo do konceptu filmu - stoky jsou temné, strašidelné a působí děsivě. Nikdy nevíte, co vás čeká za dalším rohem."
Ve scénáři postavy procházejí přibližně kilometrovým úsekem odpadního kanálu. Tak rozsáhlý model však nebylo možné sestavit, proto Berke navrhl konstrukci, která by umožnila použít jedno místo z několika různých úhlů. "Dešťové odpadní kanály jsou mnohem větší, než si většina lidí představuje. Některými z nich by dokázal projet náklaďák. Konstrukce proto musela být nejen všestranná, ale také obrovská."