Reservation Road je příběhem Ethana (Joaquin Phoenix) a Dwighta (Mark Ruffalo), dvou otců, kteří se musí smířit se smrtí dítěte. Ethan, otec oběti autonehody, se nedokáže se situací vyrovnat a stává se čím dál posedlejší v hledání vraha a...

Film-vice

Reservation Road je filmovým zpracováním vychvalované knihy Johna Burnhama Schwartze a díky režisérovi Terry Georgovi (Hotel Rwanda) se z něj stal neobvykle dramatický thriller. Je to příběh zlosti, odplaty a velké odvahy, příběh dvou otců a jejich rodin.

Jednoho krásného zářiového večera jedou univerzitní profesor Ethan Learner (Joaquin Phoenix - dvě nominace na Oscara), jeho žena Grace (držitelka Oscara Jennifer Connely) a dcera Emma (Elle Fanning) na koncert. Jejich desetiletý syn Josh (Sean Curley) hraje na cello – stejně nádherně jako vždy. Emma by jednou chtěla být jako on a rodiče jsou tak pyšní. Na cestě domů se zastaví u benzínové pumpy na Reservation Road. Tam se však stane děsivá věc. Joshe srazí auto a zemře.

Jednoho krásného zářiového večera jede právník Dwight Arno (Mark Ruffalo) se svým jedenáctiletým synem Lucasem (Eddie Alderson) na baseball. Hrají Red Sox, jejich nejoblíbenější team. Snad se dostanou na Světový pohár. Jsou spolu šťastní. Když Dwight veze Lucase domů k jeho matce Ruth Wheldon (držitelka Oscara Mira Sorvino), čeká ho na Reservation Road osudové neštěstí.

Nehoda se stane tak rychle, že si jí Lucas nevšimne. Dwight zpanikaří a ujede z místa činu. Přijíždí policie a vyšetřování začíná.

Jenže lež má krátké nohy a Dwight je svým zaměstnavatelem přiřazen jako právník Ethana v případu smrti jeho syna. Teď už je jen otázkou času, kdy se pravda dostane na povrch!

O VÝROBĚ
Scénárista a režisér Terry George se snažil najít film, který by mohl následovat jeho Hotel Rwanda (tři nominace na Oscara). George říká: „Pro Reservation Road jsem se rozhodl, protože se zabývá motivy odplaty, nenávisti a strachu a k čemu všemu člověka vedou. Co se stane, když ta věc, kterou vidíme v televizi – odplata – přijde přímo k vám domů? Viděl jsem tento příběh jako realitu. Každému z nás se něco takového může stát.“

Producent Nick Wechsler uvádí: „Ten příběh je tak silný. Stále vás napadá: ‚co bych udělal, kdybych se dostal do jejich situace?‘“

Schwartz svou knihu komentuje: „Jako asi většina vypravěčů, i já jsem přirozeně přitahován extrémními situacemi. Chtěl jsem vidět, co se s lidmi stane pod tak silným a těžkým tlakem. Když jsem si představil postavu Dwighta a uvědomil jsem si, že je taky otec. V té chvíli se mi zjevil celý příběh.“

„Velké neštěstí obklopí život a smrt a obě rodiny. Myslím si, že Reservation Road to skvěle zachycuje,“ říká George. „Čím ti lidé procházejí je tragické, ale také lidské. Ty pocity a představa honu na Dwighta jsou prostě perfektní pro plátno.“

Autor pracoval na knize několik let a zdálo se, že stejnou dobu bude trvat dostat příběh na filmové plátno. „Dvě produkční společnosti mi řekli, že to bude trvat pět let. Nakonec mi však moje žena, která je také scénáristka, poradila, ať knihu zadaptuji pro scénář sám. Měla pravdu, trvalo mi to šest měsíců.“

„Nick Wechsler byl první producent, který se mi ozval. Za odpoledne přečetl mou knihu a hned na to mi volal. Jeho přístup k příběhu a způsob, jakým k němu kniha promlouvala mi ukázal, že máme stejný cíl. To bylo důležité, protože spisovatelé jsou lidé, kteří sedí sami v pokoji a nemají žádné spolupracovníky. Celý proces byl pro mě velice vzdělávací.“

V té době pracoval Wechsler také na produkování filmu We Own the Night, v němž hrál Joaquin Phoenix. Wechsler dal Phoenixovi přečíst scénář k Reservation Road a ten se hned chytl.

Terry George tenkrát pracoval na jiném projektu, ale když mu producent A. Kitman Ho dal do ruky Reservation Road, okamžitě na něm začal pracovat. „Přečetl jsem si scénář i knihu, a pak jsem je začal porovnávat. Chtěl jsem, aby se diváci do příběhu uzamkli, aby pochopili, co postavy cítí a proč tak jednají. Příběh se odehrává na malém městě a tam se nic neututlá.“

Phoenix říká, že měl z knihy „úplně fyzický zážitek. Líbilo se mi, že je to thriller, ale nejúžasnější mi přišlo, jak jsou zde odvyprávěny obě stránky příběhu. Ethan i Dwight jsou dva úplně jiní lidé. Terry však rozumí hlubokým citům a přitom není sentimentální. Věděl jsem, že dokáže vytvořit tu správou rovnováhu.“

George dodává: „Bylo důležité pořádně postavy prozkoumat a skutečně se dostat pod kůži. Zjistit, co se v nich odehrává. Ethan má celkem ideální život, ale najednou se jemu a jeho ženě zhroutí celý svět. Pro Dwighta je nehoda pokračováním v životě plném odkladů a špatných rozhodnutí. Už se konečně smíří s tím, kdo je a co se z něj stalo?“

Casting pokračoval rychlým tempem a Terry s Joaquinem řešili, koho obsadit do role Dwighta. Oba je napadl Mark Ruffalo.“Znali jsme se s ním a chtěli jsme s ním pracovat,“ říká Terry.

Ruffala nelákalo jen to, že se jedná o thriller typu „hra na kočku a na myš“, ale také způsob, jakým se těmto dvou mužům zkříží cesty díky této strašné situaci. „Je to neuvěřitelně intenzivní drama s aspekty lidství. Postava Dwighta mě zajímala, protože představuje přesně ty lidi, které odsuzujeme. Prostě si řekneme, to je ale idiot. Líbila se mi výzva hledání v Dwightovi to dobré. Takové věci se lidem stávají, snažil jsem se ho moc nesoudit.“

„Klíčová byla věta: Utéct neznamená být svobodný. Dwight se tak strašně nenávidí. V této části života bojuje sám se sebou a se svou minulostí. Po nehodě se z něj stává chodící mrtvola. Jediné, co ho drží nad vodou je láska k jeho synovi a uvědomění si důležitost otcovství.“

Schwartz žasne: „Mark se do Dwighta úplně vžil. V postavě našel tolik variací, což dokáže najít jen skutečný herec. Když jsem ho sledoval hrát, viděl jsem věci, které jsem nenapsal, ale absolutně to sedělo.“

„Měli jsme štěstí, že se Mark s námi vydal na jízdu po Reservation Road. Jako herecký partner nás dokázal neustále překvapovat, stále byl citově přístupný a brilantně rozuměl své postavě a příběhu.“

Ruffalo říká: „Původní plán byl, že se s Joaquinem neuvídíme až do chvíle, kdy začínají naše společné scény. Jenže jsme si velice dobře rozuměli a nakonec jsme spolu trávili hrozně moc času. Je to vynikající herec a já věděl, že se od něj mohu mnoho naučit.“

Phoenix dodává: „Ethan si neví rady se smutkem a ani ho neumí projevit. Není schopný truchlit tak jako jeho žena. Jeho smutek se projevuje v odplatě muži, který ujel z Reservation Road.“

Aby se Phoenix lépe vžil do role, chtěl se sejít s lidmi, kteří se do podobné situace dostali, a proto tvůrci kontaktovali Matky proti řízení v opilosti (M.A.D.D.). Lidé z této organizace se s nimi podělili o své příběhy. Teď mohli vidět na vlastní oči tu hořkost, jenž nikdy neodchází.

„Také jsem četl spoustu odborných knih o smutku a ztrátě a zjistil jsem, že muži se se ztrátou vyrovnávají úplně jinak než ženy. Pokud jsme takový příběh chtěli vyprávět, musel jsem se ujistit, že ho řekneme, co nejpřesněji.“

„Na turné s knihou ke mně chodili lidé, kterým se podobná věc stala. Bylo pro mě těžké s nimi mluvit, ale bylo krásné cítit, že se díky mé knize cítí alespoň o trochu lépe.“

„Pro příběh jsou však také velice důležité dvě ženské role - matky. Wechsler a Phoenix už dříve pracovali s Jennifer Connelly a Wechsler si jí vybral jako první. Také Schwartz dodává: „Když jsme pracovali na scénáři, hned jsem si říkal, že by byla pro roli perfektní. Ve scénách, v nichž Grace truchlí, jsem viděl Jennifer. Jen pro její dobro doufám, že příště si zahraje v komedii.“

Connelly přiznává: „ Přečetla jsem scénář, položila ho a slzy se mi hrnuly proudem po tváři, šla jsem ke svému muži a řekla: ‚Právě jsem četla ten nejkrásnější scénář.‘Bylo to velice intenzivní a strašně dojemné.“

„Grace byla asi tou nejtěžší rolí, kterou jsem kdy hrála.“

Ruffalo dodává: „Ať se snažíte od své role odprostit, jak chcete, někdy jsem se přistihl, že mě hluboce ovlivňuje.“

George nechtěl dělat zkoušky. Phoenix vypráví, že „ na place a mezi jednotlivými scénami, jsme objevovali stále něco nového, v čemž je Terry skutečně dobrý. Cesta natáčení filmu je velice tajemná a když začínáte, nevíte, s čím skončíte, což je součástí radosti a nadšení pro výrobu filmu. Natáčení Reservation Road bylo pro mě jednou z nejtěžších zkušeností a myslím si, že i proto říká Jennifer, že to byla její nejtěžší role, protože každá scéna byla novým objevem. Šli jsme do toho bez zkoušek, aniž bychom skutečně znali odpovědi.“

Connelly dodává: „Joaquin musí stále o všem hloubat, nenechá jediný kámen neotočen, takže pak vzniká prostředí, kde si další herec nemůže dovolit být líný – což je skvělé, hlavně proto, že jsem vždycky nevěděla, co mám se svou roli dělat.“

„Graciino truchlení má několik různých fází. Na začátku je Grace prostě jen v šoku a je pro ni těžké si uvědomit, co se stalo. Pak prochází extrémním pocitem viny, sebeobviňování a strachu. Nakonec si uvědomí, že pro dobro její rodiny se musí držet a nechat se vést každodenním životem.“

Mira Sorvino hraje Dwightovu bývalou manželku Ruth, která je učitelkou hudby obou Learnových dětí. Říká: „Tím scénářem jsem byla pronásledovaná, což mi přišlo velmi napínavé. Myslím, že tento film budou diváci sledovat se zadrženým dechem a stále budou zvědaví, co se dalšího stane.“

„Bývalý manžel mé postavy prochází sebezničujícím obdobím. Svou vinou je nucen snažit se znovu stát mužem, protože nějak ztratil smysl pro mužství. Ruth a Dwight měli velice divoké manželství a také rozvod. Jejich syn Lucas je uprostřed jejich války.“

Schwartz považuje roli Ruth za velice důležitou pro celý příběh, čemuž Mira rozumí. Ruth je velice silná osobnost a její životní optimismus je jedním ze základů přiběhu.

Sorvino vypráví, „moje postava je učitelkou hudby, ale bývala jazzovou zpěvačkou. Takže jsem viděla, že její životní naplnění leží v přenesení hudby do života dětí. Ruth snad dokonce umí lépe komunikovat s dětmi než s dospělými. Snaží se Emmě pomoci vyrovnat se s její ztrátou.“

George si byl jist, že postavy dětí jsou stejně důležité jako role dospělých. „Chtěl jsem vidět, jak tato situace ovlivňuje životy těchto dětí. Reservation Road je příběhem o rodině a děti jsou katalyzátory mnoha výbuchů. Lucas je nejdůlažitější ve chvíli, kdy se nehoda stane a motivuje Dwighta ke každému jeho kroku. Emma je ta, co přežila v rodině Learnerových a ta, která se musí se situací vyrovnat a hlavně se také musí vyrovnat s tím, jak se k ní teď rodiče chovají.“

Elle Fanning už hrála ve filmu, v němž se rodina musí vyrovnat s tragédií. Byl to film Dveře v podlaze. Připadá jí, že v Reservation Road se rodina snaží znovu postavit na nohy a pokouší se vyléčit. Od Joaquin a Jennifer se hodně naučila. Myslí si, že Terry přesně ví co chce, ale rád slyší cizí názory.“

Eddie Alderson, pro nějž je film debutem, dodává: „Terry udělal kamerovou zkoušku, a pak si povídal s herci. Bylo skvělé s ním pracovat. Lucas je už tak ve velmi těžké situaci, protože jeho rodiče jsou rozvedení a stále se spolu hádají. Normálně by se Dwight otočil a vrátil se na místo nehody, ale já mám pocit, že v této situaci by se hodně lidí zaleklo a nevěděli by, co dělat.“

Sorvino byla jedinou dospělou, která s dětmi hrála ve scénách. Byla z nich unešená. Ellina a Eddiho lidskost a přirozenost jí odrovnaly. Jsou to skvělé děti a hlavně strašně moc pracovali na svých rolích.“

Connely dodává: „Já začala hrát už v dětství, ne však tak brzy jako Elle, která pracuje už od kolébky a je úžasná. Vše pozorně sleduje, všechno zpracovává a přestože téma filmu je smutné, užívá si to.“

„Reservation Road je příběh o tom, jak dál milovat – svou rodinu, svět a život jako takový – po tragédii. Každý ve filmu stojí tváří v tvář výzvě.“