Čtvrtý díl série o vietnamském veteránovi nás zavede do jiho-východní Asie, kde se stárnoucí John Rambo (Sylvester Stallone) usadil. Jeho poklidný život naruší misionářská skupina vedená Michaelem Burnettem (Paul Schulze) a Sarah Millerovou...

Film-vice

Více než šedesát let bojuje na východě Barmy malý národ Karenů o svou existenci s nelítostnou barmskou armádou, která tento malý národ zemědělců po celá dlouhá léta utiskuje. Vraždy, znásilňování či popravy jsou na denním pořádku a donutily již miliony lidí k odchodu do utečeneckých táborů a další miliony se musejí skrývat v pralesích, kde bojují o své životy.

Boj mezi Karenskými bojovníky za svobodu a barmskou armádou je bezesporu nejdéle trvající občanskou válkou historie a Spojené Národy nazývají toto systematické ničení Karenů za “velmi pomalou genocidu”.


Dvacet let od jeho posledního vystoupení ve filmu se John Rambo (Sylvester Stallone) stáhl do severního Thajska, kde pracuje na lodi plavící se po Salween River, v těsném sousedství thajsko-barmské hranice. V této oblasti probíhá již přes šedesát dlouhých let občanská válka v historii, tzv. Barmsko-Karenský konflikt. Rambo si žije samotářským životem, uprostřed pralesa se baví rybařením a chy-táním jedovatých hadů na prodej a již léta se straní jakéhokoli boje. Vše se změní v okamžiku, kdy ho vyhledá skupina misionářů, která hledá průvodce po řece.

Dva z nich - Sarah (Julie Benz) a Michael Bennett (Paul Schulze) se pokouší dostat do utečeneckého tábora. Jediná přístupová cesta je po řece. Sarah s Michaelem proto vyhledají Ramba a poprosí ho, zda by je nemohl provézt k táboru po řece tak, aby mohli dokončit svou misi a dovézt do tábora zdecimovaným Karenům zásoby jídla a léků. Rambo sice odmítá překročit hranici do Barmy, ale uvolí se, že misionáře odveze na předem učené místo, ze kterého by se pak snáze dostali do tábora.

O necelé dva týdny později je Rambo vyhledán pastorem Arthurem Marshem (Ken Howard), který mu sdělí, že se misionáři ze své výpravy nevrátili. Pastor potřebuje finanční prostředky, aby si mohl najmout skupinu žoldáků (Graham McTavish, Matthew Marsden, Tim Kang, Rey Gallegos, Jake La Botz) a přivést misionáře zpět. Podle něj byli misionáři viděni v zajetí v barmském vojenském táboře. I přes Rambův dlouhotrvající odpor k jakémukoliv druhu násilí se tento zkušený průvodce uvoluje, že vyveze skupinu žoldáků po řece až do zpustošené válečné zóny. To, co následuje pak se dá nazvat snad jen peklem na zemi.

Rambo jako symbol
Od té doby, co se John Rambo objevil v roce 1982 ve svém prvním filmu Rambo: První krev (First Blood, rež.Ted Kotcheff, 1982) se slovo „Rambo“ stalo synonymem pro sílu neohroženého bojovníka, který se vždy přikloní na stranu spravedlnosti. V prvním filmu Rambo: First Blood byl John Rambo vietnamským veteránem, který se ve své vlastní zemi díky nepopulární vietnamské válce cítí jako vyvrhel. O tři filmy a pětadvacet let později se Rambo stává heroickým bojovníkem proti lidskému útisku.

Fyzické schopnosti udělaly z Ramba celosvětovou ikonu a z představitele jeho role Sylvestra Stallona jednu z největších filmových hvězd. „Všude na světě znají Ramba. S jeho jménem se dokonce setkáte i v odborných slovnících,“ říká producent Kevin King a dodává jednu zajímavost: „Když jsme dělali casting mezi místními, tak jsme zjistili, že všichni včetně thajských a barmských uprchlíků Ramba znali.“ „Rambo je známý po celém světě především proto, že je celé ty dlouhé roky představován jedním hercem Sylvesterem Stallonem.

John Rambo a Rocky Balboa jsou dvě postavy světového filmu, které se do paměti všech nesmazatelně zapsaly právě díky jejich představiteli, který je znám především jako „Sly“ nebo prostě jen „Stallone“. Rocky a Rambo jsou synonyma ke slovu Stallone. „Rocky je v podstatě takové Rambovo alterego. Když se Sly po ránu probudí, říká že je Rambo, ovšem po jeho první kávě už se z něj stává Rocky, ale i pro Stalloneho je načase kariéru obou jeho postav ukončit. Rocky Balboa byla tak poslední příležitost, kdy se tato postava ve filmu v jeho podání objevila a stejně tak by se mělo stát v případě Ramba ve filmu John Rambo.

Za posledních deset let jsou akční filmy stále více ovlivňovány sci-fi a fantasy nebo jsou filmy doslova přeplněny vysoce technickými zbraněmi a speciálními efekty a to je právě ten největší rozdíl mezi těmito filmy a Rambem. Jde sice o hrdinu s mnoha schopnostmi, ale pořád je to jen člověk, který se pohybuje v reálném světě. „Rambova agrese a síla není nadpřirozená, je sice brutální, ale stále lidsky reálná,“ myslí si producent King. Podle něj je oživení hrdinů jako je Rambo nebo Indiana Jones snahou vidět ještě jednou lidské bytosti zachycené sice v extrémních, ale stále ještě realistických podmínkách. „Rambo je prostě z masa a krve,“ dodává producent King.

Sám Stallone vidí roli Ramba jako postavu, které je snadné rozumět. „Rambo je prostě chlapík, který byl vybrán na práci, kterou rozhodně neměl sám v úmyslu dělat, ale prostě se pro tuto svou životní roli narodil,“ říká o postavě sám její představitel Sylvester Stallone a dodává: „Rambo má neuvěřitelně vyvinutý smysl pro spravedlnost, který je znatelný hned na první pohled. Zlo má být potrestáno a slabí mají být ochraňováni. Rambo nás prostě vrací k příběhům, na kterých jsme všichni vyrostli, kdy bojovalo zlo s dobrem.“

Rambo – filmová historie
V prvním filmu Rambo: První krev (First Blood, rež. Ted Kotcheff, 1982) i přesto, že si to většina lidí myslí, nezabil jediného člověka. „First Blood byl odlišný od podobných filmů té doby, protože měl určitého ducha,“ domnívá se Tim Kang, který si zahrál jednoho ze žoldáků v tomto filmu.

Kromě toho, že první Rambův film měl celosvětový úspěch, nastavil i nové hranice moderního akčního filmu. „Filmy s Rambem zanechaly stopu v každém klukovi na planetě a z těch kluků jsou za ta léta již dospělí muži, i když těžko říct, protože v každém chlapovi se skrývá klukovská duše. Stejně tak i já si někdy připadám jako kluk, zvlášť když hraju po boku takové ikony jakou Rambo bezesporu pro nás pro všechny je,“ říká další z herců Rey Gallegos.

Ve druhém filmu Rambo II. (Rambo: First Blood, Part II, rež.George P. Cosmatos) z roku 1985 se jeho hlavní hrdina řídí heslem: „Žádný muž nebo zákon ho nezastaví“ a je to v podstatě reakce na smutnou náladu po prohrané vietnamské válce. Stejně jako první film, i Rambo II sleduje dlouhotrvající efekt vietnamské války na Ameriku a zvláště pak na to, jakým způsobem se zacházelo během této války s vojáky a zejména jak se po konci války o ně staral stát. Part II ukázala jinou Rambovu tvář než na jakou jsme byli zvyklí.

V jeho dalším snímku Rambo III (Rambo III, rež. Peter McDonald, 1988) je hlavní hrdina najat, aby zachránil jeho starého přítele plukovníka Trautmana, který byl unesen během tajné mise do Afgánistánu. Film ukazuje Svatou válku a mohl by být použit jako kulisa v dnešních zprávách.


O filmu
Následovat úspěch filmu Rocky Balboa (rež. Sylvester Stallone, 2006) a uzavřít tak sérii filmů se slavným Rockym, se rozhodl Sylvester Stallone i v případě Ramba, což byl jeden z důvodů, proč souhlasil s natočením posledního filmu na toto téma – Rambo: Do pekla a zpět. „Chtěl jsem stejně jako u Rockyho ještě jednou navštívit tu postavu a nějak ji dotvořit, protože zatím poslední Rambo z roku 1988 nesplnil naše očekávání. Schylovalo se ke konci studené války a Sovětský svaz se stahoval z pozic v Afgánistánu a lidi už toto téma moc nezajímalo. Od té doby se ale událo strašně moc věcí a situace je zcela odlišná. Rambo v Afgánistánu tenkrát prostě nefungoval. Proto jsem chtěl zakončit celou sérii filmů o něm v trochu lepším světle a ukázat ho takového, jaký vlastně po celou tu dlouhou dobu by,“ říká představitel hlavní role Stallone.

Plno nápadů a scénářů na poslední Rambův film lítalo za tu dobu ve vzduchu, kdy se využívalo aktuálních válečných konfliktů v Iráku, Afgánistánu, Súdánu nebo v Kolumbii, ale Stallone chtěl použít nějaký méně viditelný konflikt.

„Začal jsem se rozhlížet a vyptávat, volal jsem do OSN a ptal jsem se jich, který válečný konflikt je nejvíce devastující a zároveň světovými médii nejvíce opomíjen a dostal jsem jednoduchou a rychlou odpověď. Barma. Takže náš nový příběh Ramba je postaven na faktech, na pravdivém příběhu o válce, která se táhne již více než šedesát let. Brutalita, kterou můžete ve filmu vidět, je kompletně převzata z reálných životů místních lidí,“ doplňuje Sly Stallone.

Pro etnikum Karenů, kteří za druhé světové války bojovali po boku spojenců proti japonské a barmské armádě jedna válka skončila, aby vzápětí začala nová. Kareni chtěli založit autonomní stát stejně jako jiné národy v oblasti, ale poté, co z oblasti odjela britská armáda se vlády ujal barmský nacionalizmus. Kolaps kolonializmu kombinován s léty válečných konfliktů zanechaly rozloženou barmskou armádu, aby vládla této zpustošené zemi. V roce 1947, kdy zkolabovala jednání mezi Kareny a barmskou vládou, si vytvořilo karenské etnikum Karen National Union (KNU), která od té doby jejich jménem bojuje za nezávislost.

„Hned jsem si říkal, že tento příběh by pro naše účely byl ideální, protože zde nejde jen o Ramba, ale o reálný příběh. Nejde o příběh jednoho muže, jak jsme byli u Ramba dříve zvyklí,“ domnívá se Stallone. Pro Stallona dávala barmská linie příběhu i jistý smysl, jelikož Rambo v jeho posledních dvou filmech žil v Thajsku. Stejně jako mnoho válečných veteránů se nevrátil do USA a zůstal po zbytek života v Asii.

„Rambo dnešních dní ale není ten Rambo před dvaceti lety. Je již unaven životem a tudíž působí i více sympaticky. V jeho chování vidíte jak jeho zkušenosti z prvních tří filmu ovlivnily jeho život,“ říká Julie Benz, Rambova filmová partnerka.

Producent John Thompson k postavě hlavního hrdiny říká: „Myslím, že postava Ramba je tak úspěšná proto, že čelí obrovským přesilám. Musí překonat překážky, které se zdají být doslova nepřekonatelné – a on vítězí. A také je to nepochopený člověk – a to myslím v každém člověku zanechá něco, o čem přemýšlí a o čem mluví.“

Julie Benz vzpomíná na natáčení se Sylvesterem Stallonem:
„Jako od herce od vás nežádá nic, co by sám nedokázal. V tomhle směru vás dokáže inspirovat, když ho vidíte pracovat při natáčení, vidíte, jak se ohání lopatou, jak seká stromy a pak předvede vynikající herecký výkon, dá tomu 150 procent energie a oddanosti – a vy si prostě řeknete: Jé, to chci dělat taky. Inspiroval mě k tomu, že jsem dělala některé kaskadérské scény, což bylo…. trochu děsivé… prostě abych překonala sama sebe. Fanoušci jistě očekávají násilí… tohle je rozhodně ten nejkrvavější film, jaký byl natočen… máme tam všechny Rambovy oblíbené zbraně, fanoušky jistě potěší jeho nůž a jak s ním umí zacházet… podle mne je to násilí, které není z tohoto světa. Je to úžasné.“

Poslední Stalloneho a Rambova kapitola
Producent John Thompson říká: „Byl jsem ohromen Stalloneho nasazením. Je to velmi osvěžující, když je scenárista, režisér a herec v jedné osobě přirozeným vůdcem. A Sly tím přirozeným vůdcem rozhodně byl. Hrál, psal i režíroval. Byl celému projektu totálně oddán a to inspirovalo naprosto každého, kdo na filmu pracoval.“

Stallone ale zpočátku nechtěl obsáhnout obě role scenáristy i režiséra. Poté, co stejnou věc dělal na filmu Rocky Balboa (Rocky Balboa, rež. Sylvester Stallone, 2006) usoudil, že by to bylo nejlepší zakončené Rambovy filmové kariéry. „Když vám scénář napíše někdo jiný, tak o něm pochybujete a máte k němu výhrady. Proto jsem si řekl, že by bylo nejlepší, kdyby poslední Rambův film režíroval Rambo sám,“ říká s úsměvem Sly Stallone. „Odvedl jsem to nejlepší, co jsem v danou chvíli dokázal a teď už mohu vinit jen sám sebe,“ říká závěrem Rambo alias Sylvester Stallone.