Alex „Hitch“ Hitchens (WILL SMITH) je legendárním – a záměrně anonymním – newyorským „schůzkologem“, který už pomohl bezpočtu mužů získat ženu jejich snů. Během příprav jeho posledního svěřence Alberta (KEVIN JAMES), poddajného účetního, který je...

Film-vice

Přestože je Will Smith jednou z nejpopulárnějších hollywoodských hvězd a lamačů dívčích srdcí, dosud si nezahrál v žádné romantické komedii. Ne snad proto, že by to nezkoušel: „Vhodný romantický film pro Willa jsme hledali několik let,“ přiznává James Lassiter, producent filmu a Smithův partner v produkční společnosti Overbrook Entertainment. „Není to tak jednoduché, jak se zdá. Zase tak mnoho jich není. A těch, které za něco stojí, je ještě daleko méně.“

Nakonec Lassiter spolu s dalším kolegou ze společnosti Overbrook Teddym Zee přece jen našel romantický scénář, který svými kvalitami odpovídal Smithovým hereckým vlohám. Příběh pojednával o pohodovém a sebevědomém „schůzkologovi“, který se živí tím, že pomáhá méně společensky zdatným mužům získat ženy jejich srdce. „Podle Hitchovy filozofie stačí tři schůzky na to, abyste ženě svých snů ukázali tu správnou stránku své osobnosti a naprosto ji okouzlili,“ říká Lassiter.

Základní myšlenka filmu se zrodila v hlavě scénáristy Kevina Bische během jeho studií na vysoké škole. Po několika schůzkách s různými dívkami si uvědomil, že jeho rande většinou skončilo sezením na kraji postele a listováním ve fotoalbu. Když se snažil přijít na kloub tomu, odkud tato fotoalbová mánie pramení, učinil zásadní odhalení: „Jak jsem mohl být celou tu dobu tak hloupý? Prostě jen zabíjely čas a čekaly, až je políbím. Po tomto zjištění jsem začal být posedlý různými maličkostmi, které souvisejí se seznamováním.“

Už během čtení prvních stránek scénáře Smith věděl, že si bude chtít Hitche zahrát. „Je to svým způsobem alchymista,“ říká herec. „Vezme to, co má k dispozici, a přetvoří to v něco, co by to teoreticky mohlo být. Jediné, co potřebuje, je láska. Když se poprvé setkává se svými zákazníky, ptá se jich, zda opravdu milují ženu, kterou se snaží získat – bez toho jim nedokáže pomoci.“

Je ironií osudu, že samotný Hitch – přestože slaví u žen úspěch – nemá ve svém životě žádný trvalý vztah. Je totiž stále raněn rozchodem se svou láskou z vysoké školy a slíbil si, že se už nikdy nenechá podobným způsobem ranit.

„Každý chlap má vzpomínku na tu jednu holku z vysoké, kterou miloval a ona mu provedla něco, co mu zlomilo srdce,“ říká Smith. „Hitch je výjimečný tím, že si zvolil jako svou živnost pomáhat ostatním mužům a zbavovat je nebezpečí, že je potká stejný osud.“

„Právě díky tomu mi přijde Hitch tak sympatický,“ říká scénárista Bisch. „Není v oblasti milostných vztahů nijak zahořklý nebo cynický. Opravdu věří, že každý chlap – kromě něj – dokáže získat ženu svých snů. To, co dělá, je opravdu šlechetné a altruistické. Chce, aby ti muži uspěli a byli ušetřeni bolesti, kterou zažil on sám.“

Přestože je Hitch extrémně úspěšný v pomáhání ostatním mužům, jeho bezproblémový a vyzkoušený přístup zjevně nefunguje na Saru Melas (Eva Mendes), krásnou reportérku newyorského bulvárního plátku, která jej čím dál tím více zajímá. „Je to skoro jako kdyby se proti němu spiknul celý vesmír a nutil jej ukázat Sáře svou pravou tvář – a nikoliv to, co si myslí, že chce vidět,“ směje se Smith.

Eva Mendes, která se v poslední době představila ve filmech jako Presumpce viny, Bratři jak se patří nebo Rychle a zběsile 2, získala roli mimo jiné díky tomu, že se se svou hrdinkou shoduje v několika hlavních osobnostních rysech. „Když si s ní Hitch pokusí smluvit schůzku a jejich rande skončí strašlivou katastrofou, Sáře to nevadí. Naopak, pobaví ji to. A přesně takovou povahu má i Eva,“ vysvětluje vedoucí výroby Wink Mordaunt.

Možnost spolupracovat se Smithem byla pro Mendes velkým lákadlem, ale zamlouvala se jí také její filmová postava: „Zamilovala jsem si ji. Je to žena, která si myslí, že se musí držet na pozoru před muži, aby si dokázala vybudovat úspěšnou kariéru,“ říká herečka. „Uvnitř je ale beznadějná romantička.“

Další význačnou postavou příběhu je Albert Brennaman v podání hvězdy úspěšného televizního seriálu The King of Queens Kevina Jamese, pro kterého je tento film celovečerním debutem. „Když za sebou máte několik let práce v televizi, jste připraveni na vše. Herci, kteří byli úspěšní na televizní obrazovce, to dokáží rozbalit okamžitě. Jakmile režisér zařve „akce!“, jsou připraveni předvést něco úžasného,“ podotýká Smith, který piloval své vlastní herecké schopnosti v úspěšném seriálu Fresh Prince.

„Albert v sobě spojuje snad všechny myslitelné předpoklady k tomu, aby trpěl nedostatkem sebevědomí,“ pokračuje Smith. „Nosí nemožné oblečení, neříká ty správné věci, je nemotorný a má trochu nadváhu.“ Je však beznadějně zamilován do Allegry Cole – krásné ženy z vyšší společnosti, která jej zná pouze jako jednoho ze svých účetních. Allegru si zahrála modelka Amber Valletta, která se v minulosti představila na stříbrném plátně ve snímcích Pod povrchem a Family Man.

Valletta přistoupila ke své roli s vědomím, že Allegra patří k ženám, které jsou stále centrem pozornosti tisku a přitahují zájem všech lidí okolo. „Zároveň se ale snaží začít žít jako opravdový člověk, ne jen jako ta ‚holka z plakátů‘, jak ji každý zná,“ říká herečka. „Albert nepatří k tomu typu mužů, se kterými chodila na schůzky nebo se o ni ucházeli, což ji přitahuje.“

A právě z tohoto důvodu trvá Hitch na tom, aby Albert při první schůzce s Allegrou dbal jeho rad a držel se zpátky. „Kdyby na Hitchovy rady nedal a nesnažil se zklidnit a uvolnit, zřejmě by měl nutkání být hrozně akční a choval by se jako tajtrlík,“ podotýká James.

Poté, co režisér Tennant natočil na Manhattanu části snímků Jen blázni spěchají a Holka na roztrhání, pocítil touhu zrealizovat v New Yorku celý film. Tentokrát si vybral místa, která se na plátně objevují jen zřídka. „Na Andyho filmech je nejúžasnější to, jak vypadají,“ říká producent Lassiter. „Ukázal na plátně New York tak, jak jsme jej dosud nikdy neviděli, což je velmi osvěžující a zajímavé.“

Hlavní výtvarnice filmu Jane Musky úzce spolupracovala s oddělením lokací, aby spolu s jeho pracovníky našla nejoblíbenější manhattanské podniky, v nichž se scházejí mladí lidé. „Prošla jsem každý newyorský módní časopis, který jsem našla,“ říká Musky. „Koupila jsem snad 40 alternativních i nóbl časopisů a všechny jsem je prolistovala jen proto, abych zjistila, kam vlastně lidi chodí.“

Mezi romantická místa, která Hitch svým klientům doporučuje, patří mimo jiné také Central Park nebo Ellis Island – ostrov s nádherným výhledem na Sochu svobody a siluetu manhattanských mrakodrapů. Právě Ellis Island byl v letech 1892 až 1954 místem, kde imigranti z celého světa poprvé vstupovali na americkou půdu. Jednou z mála změn, k jejichž provedení dostal filmový štáb povolení od správy tamějšího muzea, byly úpravy interiéru v hlavní hale, kam mohli filmaři přidat několik vitrín s lodními manifesty, které byly pro scénu potřeba. Přestože produkce opatřila manifesty tabulkami s upozorněním, že se jedná pouze o bezcenné filmové rekvizity bez jakékoliv reálné hodnoty, turisté (provoz muzea nebyl v průběhu natáčení přerušen) jimi byli fascinováni a s nadšením si dokumenty fotili.

Zajímavým designérským počinem je také Hitchovo podkrovní „řídící centrum“, ve kterém spolu se svými klienty plánuje průběhy jejich schůzek. Miniaturní středisko je obklopeno skleněnými tabulemi, v nichž je uzavřen plyn argon. „Jakmile Hitch stiskne tlačítko, sklem projede elektrický výboj,“ vysvětluje hlavní výtvarnice. „Ten pak aktivuje argon, který se zakalí a začne připomínat kouř. Skleněné zdi se v tom okamžiku změní na neprůhledné a zajistí mu potřebné soukromí – je nanejvýš nutné, aby se nikdo nedozvěděl, že jeho klienti potřebují k vyřešení svých problémů se ženami vyhledat profesionální pomoc.“