Po teenagerovském snímku Gymplu přichází Tomáš Vorel s filmem, který se dotýká aktuálních témat – médií, lobbyingu, manipulace s informacemi, korupce a s ní spojených politických tlaků. PR manažer Lehký (Jiří Mádl) dostane vládní zakázku, aby z...

Film-vice

Film, který nelichotí politikům ani policii
Režisér Tomáš Vorel právě dokončil film Ulovit miliardáře, ve kterém kriticky zobrazuje celou dnešní společnost. „Spisovatel Martin Nezval tenhle příběh psal před pěti lety,my jsme ho natočili letos a třeba televizní diváci ho uvidí až za rok. Ale ten film bude fungovat stále, protože společenská a politická situace je stále stejná, je jedno jaká strana je u moci, jaký tam je politik, jaký režim právě vládne. Každý, kdo prahne po moci se nechá nakonec nějak zkorumpovat. Tak to bylo, je a bude. U nás, na západě, na východě,“ říká Tomáš Vorel. Film vstoupí do kin 1. října, hlavní roli miliardáře Grossmanna hraje Tomáš Matonoha, jeho protivníka PR manažera Lehkého ztvárnil Jiří Mádl. Vůbec poprvé uvidí diváci ve filmu Ester Janečkovou a to v roli policejní tiskové mluvčí. Ve filmu dále hrají Josef Carda, Miroslav Etzler, Milan Šteindler nebo Bolek Polívka.

První český plně digitální film
Raritní je tento český film v tom, že se jedná o skutečně první český plně digitální film. V praxi jde o to, že byl natočen digitálně na kameru Red One 4K, zpracován digitálně ve 4K a ve své kvalitě pak byl převedený na filmovou kopii. Přestože už někteří čeští tvůrci s technologií 4K pracovali, nikdo ji ještě nepoužil ve všech fázích výroby. Jedině tak totiž nabízí ten nejkvalitnější obrazový záznam, kterého je v současné době možné docílit a diváci ho na plátně v kinech uvidí pouhým okem. „Jedná se v podstatě o první digitální ekvivalent 35 mm filmu, se kterým se v zahraničí už pracuje,“ říká kameraman Marek Jícha. Perličkou na závěr se právě 1. října stane projekce v Kině Central v Hradci Králové, které si dokonce jako první v České republice pořídilo přímo 4K projektor. Tímto vlastně zahájí novou digitální éru prezentace filmů v Čechách. „Počítám, že zhruba za pět let, se tak budou dělat všechny filmy,“ doplňuje Vorel.

O obsazování filmových rolí
Filmový casting trval rok, Vorel hledal nejdéle hlavního představitele. „Do hlavní role jsme uvažovali o Trojanovi, Macháčkovi, Liškovi, Langmajerovi, Etzlerovi, Rodenovi, Hanákovi, Šteindlerovi i o mně,“ říká reřisér Vorel. Nakonec ji dostal Tomáš Matonoha, který hraje podle režiséra velice minimalisticky a kvůli roli změnil naprosto image. Jiřího Mádla režisér původně zamýšlel na menší roli policajta Zajíčka, jenže Mádl si trval na tom, že bude hrát druhou hlavní mužskou roli – PR manažera Lehkého. Dokonce navrhl, že bude mít jeho filmová postava knírek, který si musel nakonec nechat sám narůst, protože plně digitální obrazový záznam cokoliv nalepeného na obličeji prozradí. „Nikdo jsme nevěřili, že by mohl hrát třicetiletého protřelého zmrda. Ale Jirka se nechal zarůst, zcela změnil své pohyby a hlas, takže ho vůbec nepoznáte,“ říká režisér. Policajta Zajíčka si nakonec zahrál režisérův syn Tomáš Vorel jr., který hrál například už v předchozím Vorlově filmu Gympl.

O spolupráci skladatele Wiche s režisérem Vorlem
Nepřéhlédnutelné je v titulcích filmu asi největší producentské jméno na české hudební scéně a to DJ Wich. Ten na svém druhém sólovém albu totiž pracoval se zahraničními hudebníky, kteří mají ve světě velké jméno. S Vorlem se Wich setkal už před dvěma lety, kdy složil hudbu k filmu Gympl. Film Ulovit miliardáře, ale nemá s rapem nic společného. „Wichova hudba je originální a moderní a filmová zároveň, ční zcela nad horizont hip hopu,“ vysvětluje Vorel. Nový Vorlův film Ulovit miliardáře tak kromě politické satiry bezpochyby nabízí nejvkalitnější filmový obraz a na český film velmi originální hudbu.


Jaký je film očima režiséra a jeho herců

Jsem už zvyklý, že to trvá, než někdo pochopí moje filmy. Filmu Kouř to trvalo deset let, než ho lidé přijali. Kamenný most to ještě čeká. Uvidíme co „Miliardář“. Je to bezesporu můj nejdrzejší a nejotevřenější film. Vzbudí určitě prudké kontroverzní reakce.
Tomáš Vorel

Lidi by ho měli vidět, protože uvidí jak tu může fungovat politika, korupce, vztahy, určitě se pobaví, uvidí dobré herce, pěkný obraz a uslyší pěknou muziku.
autor hudby WICH

Smutné podobenství o tom, kam jsme to po dvaceti letech svobody dotáhli. O tom, že naše země opravdu nevzkvétá, jak se tady krade, že čím výše je úředník postavený, tím více je zkorumpovaný. Ale děje se to v Čechách, takže je to vlastně zábava.
Tomáš Matonoha

Ulovit miliardáře je drsný film, který kritizuje závažné společenské jevy. Kritizuje je ale svérázným Vorlovským způsobem. Věřím, že se při jeho sledování diváci pobaví, ale i zamyslí. Tak to aspoň probíhalo u mě.
Ester Janečková

Drzý, nekompromisní a se Skřítkem asi NejVorlovitější film. Královsky jsem se bavil a diváci určitě budou taky.
Jiří Mádl

Natáčení s Tomášem Vorlem mě těšilo i bavilo, jako vždycky. Jen mě mrzí, že se nedrží toho, co nás učil pan profesor Otakar Vávra, že když ve filmu hraje zlatý šperk, má být opravdu ze zlata, protože kamera to pozná. V tomto případě mi jde spíš o to, že když se ve filmu hulí, tak by to mělo být opravdu hulení, protože když je to Taras Bulba, tak to herec pozná.
Milan Šteindler

Myslím si, že Vorlův film, který jsem ještě vcelku neviděl, by diváci měli vidět už jenom proto, že je to Vorlův film. Pokus o zlikvidování úspěšného člověka pomocí médií nebo policie je odvěký princip, jak upevnit svou moc a postavení. Jděte na to.
Miroslav Etzler